więcej okazji z Fly4free.pl

„Kolejowy Ryanair” wchodzi na rynek i szaleje z cenami. Za 9 euro można podróżować po całym kraju

Foto: olrat / ShutterStock
Jak zachęcić podróżnych do wyboru połączenia kolejowego kosztem auta czy samolotu? Wprowadzić ultratanie bilety. Na taki krok zdecydowano się w Hiszpanii, gdzie francuski operator Ouigo uruchomił ofertę biletu za 9 euro na podróże między popularnymi miastami.

Obowiązująca od 1 marca oferta operatora kolejowego Ouigo, marki francuskiego państwowego przewoźnika kolejowego SNCF ma trwać do 9 grudnia. Do sprzedaży trafiło ponad 1,7 mln biletów pozwalających na podróże między Madrytem, Walencją, Saragossą, Tarragoną i Barceloną – informuje portal „TimeOut”. Latem siatka połączeń ma zostać rozszerzona o trasę Madryt – Alicante.

Oczywiście ma ona pewne ograniczenia. W podstawowej taryfie nie ma choćby możliwości wcześniejszej rezerwacji miejsca siedzącego. Jest to możliwe dopiero w taryfie Ouigo Plus, która jest dwukrotnie droższa, ale zawiera szereg innych dodatkowych opcji. Przykładowo, poza jedną sztuką bagażu podręcznego i jednej walizki/torby, podróżni mogą dodatkowo zabrać ze sobą duży bagaż.

Do biletu za 9 euro można także oddzielnie „domówić” inne usługi. Za zabranie bagażu XL należy zapłacić 5 euro, natomiast przy taryfie Flex za 7 euro można dokonać zmiany rezerwacji do 30 minut przed odjazdem. Za dodatkowe 10 euro z kolei można zabrać ze sobą małe zwierzę.

Poza niewątpliwą korzyścią dla portfela, ale i środowiska, zamiana samochodu osobowego na pociąg na wybranych trasach pozwala zaoszczędzić sporo czasu. Przykładowo, drogę z Madrytu do Saragossy autem można pokonać w 3-3,5 godziny, podczas gdy pociąg pokonuje dystans około 320 kilometrów w zaledwie 80 minut.

Fakt, że francuski operator Ouigo wszedł na hiszpański rynek z taką atrakcyjną ofertą, ciekawie kontrastuje z sytuacją, z jaką mamy do czynienia w Polsce. Od wielu lat monopol na polskie koleje ma PKP Intercity. Z kolei tacy przewoźnicy jak Leo Express czy RegioJet wiele razy wnioskowali o uruchomienie połączeń krajowe, ale kolejne odrzucane wnioski przez Urząd Transportu Kolejowego lub bardzo długie ich rozpatrywanie sprawia, że rywale sami wycofują się z walki o rozpoczęcie działalności. Czym to skutkuje? Horrendalnymi cenami za przejazdy. Na początku stycznia zaktualizowano cennik, na mocy którego bilet na Pendolino z Warszawy do Gdańska i Krakowa kosztował 199 zł. Od 1 marca ceny wróciły jednak do poprzednich wartości – PKP Intercity wycofało się z tych podwyżek.

Hiszpania idzie śladem Niemiec

Generalnie Hiszpania na ten rok mocno skupia się na podróżach koleją. Renfe, tamtejszy narodowy przewoźnik ogłosił, że w 2023 roku planuje uruchomić 253 połączenia turystyczne, które będą kursować przez różne wspólnoty autonomiczne. Hiszpańska minister turystyki Raquel Sanchez i jej resort od kilku miesięcy z kolei pracują nad rozszerzeniem siatki połączeń do Portugalii.

Ultratanie bilety kolejowe niebawem będą również dostępne w Niemczech. Po niewątpliwym sukcesie dotyczącym biletu za 9 euro, który w ubiegłoroczne wakacje sprzedał się w ponad 50 mln egzemplarzy, 1 maja w życie ma wejść obowiązujący na terenie całego kraju bilet na transport lokalny za 49 euro.

Misją Fly4free.pl jest przedstawienie Ci najlepszych zdaniem naszej redakcji okazji na podróże. Opisujemy oferty znalezione przez nas w internecie i wskazujemy adresy internetowe, pod którymi samodzielnie możesz wykupić podróż lub elementy podróży. Ceny w artykułach są aktualne w chwili publikacji. Możemy otrzymywać wynagrodzenie od partnerów handlowych, do których Cię przekierowujemy.
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
CPK to także konkurencja na torach w Polsce. Jeden z opracowanych raportów dotyczących kolei jest pod hasłem "Konkurencja warunkiem rozwoju przewozów". Pamiętajmy, że CPK to znaczącym stopniu projekt kolejowy, nie tylko lotniczy.
Adam Trusty, 6 marca 2023, 8:36 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »