Routes Europe 2023. Czy branża lotnicza w pełni odrodziła się po pandemii? „Perspektywy są znakomite”
Forum rozpoczęło się od wystąpienia dyrektora wydarzenia Stevena Smalla, który przywitał wszystkich obecnych, tj. przedstawicieli 90 linii i ponad 370 delegatów i specjalnych gości. Następnie tego samego dokonały prezydent miasta Łodzi Hanna Zdanowska oraz prezes łódzkiego lotniska dr Anna Midera.
W pierwszej merytorycznej części Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI EUROPE omówił aktualny stan przemysłu lotniczego. Skupił się na przedstawieniu danych za ubiegły rok w porównaniu do pandemicznego 2021 roku. Łącznie europejskie lotniska obsłużyły o 98 proc. więcej pasażerów, których było łącznie 1,94 mld. Najwyższy wzrost odnotowały brytyjskie (+249 proc.) i włoskie (+235 proc.) lotniska.
Jednocześnie Jankovec omówił ubiegłoroczne wyniki i zestawił je do przedpandemiczego 2019 roku. Pasażerów było wciąż mniej o 21 proc., ale jak wskazał dyrektor ACI EUROPE, perspektywy są znakomite.
– Już ubiegły rok pokazał, że rynek jest w stanie szybko się odbudować, a plany i zapowiedzi na ten i przyszły rok pokazują, że odrobienie strat jest bardzo prawdopodobne – powiedział.




Kemer od 1914 PLN na 10 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Djerba od 1991 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Riwiera Olimpijska od 1877 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Przyszłość lotnictwa? Biometryczne paszporty
Dalszym omówieniem sytuacji na rynku lotniczym w Europie zajął się Rafael Schvartzman, wiceprezes IATA na region Europy. Słusznie zauważył, że pandemia zmieniła potrzeby pasażerów. – Kluczowa stała się łatwość komunikacyjna i szeroka dostępność lotów. Europa jest rynkiem, dla którego ważne są loty długodystansowe, dlatego bardzo ważna jest udana i szeroka współpraca lotnisk i przewoźników. Po drodze pojawiają się pewne wyzwania, jak np. kwestia hałasu w Amsterdamie, ale wierzę, że uda się je przezwyciężyć – powiedział.
Wiceprezes IATA był bardzo pozytywnie nastawiony do tego, jak branża lotnicza radzi sobie po pandemii. – Nikt sobie nie wyobrażał, że już teraz rynek będzie się tak rozwijał. Jeszcze jakiś czas temu mało kto mógł w to wierzyć, ale jak widzimy, sytuacja jest coraz lepsza. Jesteśmy na dobrej drodze, aby wykonać wszystkie prace domowe – zaznaczył Schvartzman.
A czego możemy się spodziewać w przyszłości, jeśli chodzi o rozwój lotnictwa? Zdaniem Schvartzmana, głównie może chodzić o kwestie paszportów. – Digitalizacja daje branży duże możliwości. W Singapurze od dłuższego czasu testowane są odprawy bez paszportów i na kolejny rok planowane są kolejne ulepszenia. Myślę, że spodoba się to większości pasażerów, dlatego uważam, że przyszłością są takie innowacyjne, biometryczne rozwiązania – wskazał.

Organizowane w Łodzi Forum Routes Europe 2023 to największe w Europie wydarzenie branży lotniczej. Fly4Free.pl jest patronem medialnym imprezy.