Blisko milion recenzji na Tripadvisorze w 2020 r. było fałszywych! Jak je rozpoznać?
W dzisiejszych czasach opinie pozostawione przez internautów mają ogromne znaczenie. Zarówno dla samych hoteli, restauracji czy obiektów jak i kolejnych potencjalnych odwiedzających. Bo kto nigdy nie zrezygnował z czegoś po przeczytaniu, że dane miejsce jest beznadziejne, niech pierwszy rzuci paszportem.
Hammamet od 1544 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Gdańsk)
Dahab od 1366 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Gdańsk)
Majorka od 2099 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Wrocław)
Milion fałszywych opinii i dodatkowy milion usuniętych z innych powodów
Właśnie dlatego Tripadvisor opublikował Raport Przejrzystości Opinii. Wynika z niego, że z portalu w ciągu ostatniego roku zniknął milion fałszywych recenzji. Dodatkowo sypały się kary i bany.
– Spośród recenzji, które nie spełniały naszych wytycznych i standardów, 33,9% zostało usuniętych lub odrzuconych przez nasz system analizy recenzji przed ich opublikowaniem, bez konieczności interwencji człowieka. Pozostałe zostały usunięte po interwencji naszego zespołu moderatorów treści – czytamy w raporcie.
Aż 34 605 obiektów noclegowych zostało ukaranych za nieuczciwe praktyki, a ponad 20,2 tys. użytkowników zbanowanych za nieprzestrzeganie zasad społeczności. Dochodzi do tego też blisko 50 tys. recenzji usuniętych z powodu zasad, które wprowadzono z powodu pandemii koronawirusa.

– Usuwamy wszelkie treści, które zachęcają ludzi do ignorowania wytycznych lub ograniczeń rządowych, które zniechęcają do szukania pomocy medycznej lub badań – tłumaczy Tripadvisor. – Ale też wszelkie opinie krytykujące zamknięcie danej firmy z powodu obostrzeń – dodaje.
Udało się też zablokować 372 platformy (w tym 65 nowych), które specjalizują się w wystawianiu płatnych recenzji. Jak wykazano najczęściej pochodziły one kolejno z Indii, Niemiec, Brazylii, USA, Pakistanu, Grecji, Argentyny, Bangladeszu, Turcji i Włoch.
To wszystko oznacza, że z Tripadvisora zniknęło blisko 2 mln recenzji, z czego 1 mln to te fałszywe.
Tripadvisorowi nie można ufać? Bzdura!
Czy to znaczy, że nie powinniśmy ufać recenzjom z Tripadvisora? Nie. Fałszywe opinie – choć ich liczba robi wrażenie – stanowiły w ubiegłym roku jedynie 3,6 proc. wszystkich przesłanych do Tripadvisora. Tych było bowiem ponad 26 milionów (w tym 8 mln recenzji hoteli, 12 mln na temat restauracji i 4 mln na temat atrakcji turystycznych). Trzeba też podkreślić, że portal podkreśla iż 67,1 proc. „fejków” nigdy nie pojawiło się w portalu.
Ale warto – i zawsze do tego zachęcamy – trzeba je traktować z pewną dozą nieufności. Na co zwracać uwagę? Jeśli w hotelu w Egipcie ktoś narzeka na brak schabowego, w kompleksie z bujną roślinnością na latające owady, w restauracji w Neapolu na „zbyt cienką pizzę”, a w dowolnym mieście na „tłukącą się studzienkę drogową przed hostelem” (autentyk!) – to śmiało możecie uznać, że opinia jest nic nie warta, a jedna gwiazdka od takiego użytkownika jest albo wynikiem osobistych frustracji albo kompletnym zignorowaniem kultury, zwyczajów czy niezrozumieniem, że pewne rzeczy nie są zależne od danego obiektu.

Na pewno też warto mieć na uwadze, jak wiele rzeczy odbieramy czysto subiektywnie – dla jednego idealne placki ziemniaczane to te wysmażone na ciemnobrązowy kolor, dla innych te lekko rumiane. Tłusta golonka to dla jednych atutem, dla innych wada. Zatłoczona knajpa w Rzymie może być podsumowana jako „wspaniałym lokalny klimat” albo „powolna obsługa i tłumy nie do zniesienia”. Kwestia gustu.
Czym innym są opinie o czystości, oszustwach, dodatkowych, niespodziewanych opłatach, kradzieżach i tego typu sytuacjach – te zawsze warto traktować zdecydowanie poważniej. A już na pewno nie należy ignorować wszelkich porównań opisu z rzeczywistością.
Zestaw rad ma też sam Tripadvisor. Najbardziej powinniśmy kierować się opiniami, które spełniają pięć warunków – są świeże, obiektywne, pisane z pierwszej ręki i pełne szacunku (czy też kulturalne).

Konkretnie mówiąc, recenzja nie powinna być starsza niż 12 miesięcy, nie może być publikowana przez pracowników danego miejsca lub bezpośrednią konkurencję. Sensowna opinia nie zawiera reklamy, linków ani treści promocyjnych, a przede wszystkim skupia się na osobistym doświadczeniu bez poruszania aspektów religijnych, rasowych czy politycznych.
– Z naszych dociekań wiemy, że jeśli oszust próbuje uaktywnić się na Tripadvisorze z fałszywymi recenzjami, atakuje również inne platformy – i zawsze podąża ścieżką najmniejszego oporu –Becky Foley, dyrektor ds. zaufania i bezpieczeństwa.
Pełny i jeszcze bardziej szczegółowy raport znajdziecie na stronie Tripadvisora.