Emirates nie chce A380. To może być koniec największego samolotu świata
Linie Emirates rozmawiają z Airbusem w sprawie zmiany swojego zamówienia na samoloty: zamiast potężnych Airbusów A380 przewoźnik chciałby mieć znacznie bardziej wydajne Airbusy A350. Domknięcie tej transakcji oznacza koniec produkcji największego pasażerskiego samolotu świata.
O rozmowach prowadzonych przez Airbusa i linie Emirates poinformowała agencja Reuters, powołując się na źródła zbliżone do transakcji. W depeszy Reutersa czytamy, że głównym problemem dla linii z Emiratów są nowe silniki Rolls-Royce’a, proponowane do tych maszyn. Mają one nie spełniać wymogów linii – są za drogie, a na dodatek samolot spala za dużo paliwa, czyli jest za mało ekonomiczny. Negocjacje w tej sprawie prowadzone są od roku i od dłuższego czasu nastąpił w nich poważny impas.
To główna przesłanka, jaką kieruje się przewoźnik przy decyzji o zamianie samolotów na A350, choć ostateczne decyzje jeszcze nie zapadły. Pewne jest za to, że jeśli obie strony się dogadają, linia produkcyjna A380 będzie powoli wygaszana, bo na horyzoncie nie widać kolejnych przewoźników zainteresowanych tym samolotem.
Przyszłość A380 od dawna stała pod znakiem zapytania, gdyż linie lotnicze nie były zainteresowane tak dużą i paliwożerną maszyną – zamiast tego przewoźnicy zamawiali raczej Airbusy A350 lub Dreamlinery od Boeinga.
O końcu A380 spekulowano nieco ponad rok temu, jednak pojawił się wówczas “ratunek” – w styczniu 2018 roku Emirates zamówiły 20 Airbusów A380 z opcją na dostawę 16 kolejnych. I właśnie tego zamówienia, którego łączna cennikowa wartość wynosi 16 mld USD, mają dotyczyć obecne negocjacje z Airbusem.
Reuters sugeruje, że Airbus jest skłonny przystać na prośbę Emirates, aby nie ryzykować, że linia z Zatoki zwróci się w stronę Boeinga i zacznie jeszcze mocniej inwestować w Dreamlinery i model 777.
Emirates jest zdecydowanie największym odbiorcą modelu A380. Na 234 samoloty, które zostały oddane do użytku, przewoźnik ma ich w swojej flocie aż 109 (i kolejne 54 na liście zamówień). Dla porównania: Singapore Airlines posiada 24 tego typu samoloty, Lufthansa 14, British Airways – 12, a Air France i Qatar Airways – po 10.
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?