więcej okazji z Fly4free.pl

„To wiata z toaletą, a nie dworzec!”. Internauci szydzą z dworca PKP za 4,5 mln

Dworzec w Żelistrzewie
Foto: PKP S.A. / Facebook
Przed kilkoma dniami dobiegła końca budowa dworca kolejowego w Żelistrzewie (woj. pomorskie), znajdującego się przy obsługującej Półwysep Helski linii 213. Po ogłoszeniu przez PKP S.A. oddania go do użytku, internauci nie mogli się powstrzymać przed skrytykowaniem zarówno jego wyglądu, jak i wydanej na budowę kwoty.

Dworzec w niewielkiej wsi został oddany do użytku 16 stycznia. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., a łączny koszt budowy wyniósł 4,5 mln zł brutto. W maju 2021 roku, gdy prace dopiero się zaczynały, inwestycję promowano jako „Innowacyjny Dworzec Systemowy”, natomiast sam budynek określano mianem „ekologicznego i nowoczesnego”. Na opublikowanych przez PKP wizualizacjach od razu można było zobaczyć, jak docelowo ma on wyglądać.

Dworzec w Żelistrzewie jest tzw. innowacyjnym dworcem systemowym, zrealizowanym według autorskiej koncepcji PKP S.A. w trybie projektuj i buduj. To nowoczesny, parterowy obiekt dostosowany wielkością do obecnego zapotrzebowania podróżnych. Pasażerowie mogą korzystać z zewnętrznej, osłoniętej wiaty, w której znajdą się miejsca do oczekiwania na pociąg. O przyjazdach i odjazdach składów informują elektroniczne tablice. W budynku znajduje się również toaleta – czytamy w komunikacie PKP, wydanym już po zakończeniu prac.

Reakcja internautów na inwestycję była z pewnością odmienna od tej, jakiej PKP S.A. mogła się spodziewać. Po publikacji wpisu na Facebooku, komentujący zaczęli krytycznie wypowiadać się na temat budynku, na który wydano 4,5 mln zł.

Ta wiata mogłaby być chociaż zamknięta z każdej strony. Niesamowity przerost formy nad treścią. Szkoda pieniędzy, które na pewno mogłyby zostać przeznaczone na bardziej przemyślaną poczekalnię dla pasażerów.
Kto to w ogóle projektował?! Może i design ma nowoczesny, ale zero funkcjonalności. Gdzie się można tam schronić przed deszczem, śniegiem czy wiatrem skoro nierzadko pociągi są opóźnione?
To coś to wiata z toaletą, a nie dworzec! Bowiem by coś nazwać budynkiem dworcowym, musi posiadać miejsce, w którym podróżny może schronić się przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, czyli tak zwana poczekalnia. Wiata to nie poczekalnia. Zatem wiacie nawet z toaletą daleko do dworca kolejowego.

A jak tłumaczono przyszłe korzyści dworca dla mieszkańców przy okazji rozpoczynania jego budowy?Mieszkańcy kolejnej niewielkiej miejscowości w województwie pomorskim zyskają dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesny i proekologiczny budynek dworca stanie się ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do tej nadmorskiej miejscowości – tłumaczył wówczas Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Dworzec w Żelistrzewie jest jednym z obiektów, które ujęto w szerszym projekcie modernizacji i budowy na linii kolejowej obsługującej Półwysep Helski. Znajduje się on na trasie Hel – Gdynia. Z obecnego rozkładu PKP wynika, że w ciągu dnia zatrzymują się na niej 24 pociągi kursujące między tymi nadmorskimi miejscowościami.

Misją Fly4free.pl jest przedstawienie Ci najlepszych zdaniem naszej redakcji okazji na podróże. Opisujemy oferty znalezione przez nas w internecie i wskazujemy adresy internetowe, pod którymi samodzielnie możesz wykupić podróż lub elementy podróży. Ceny w artykułach są aktualne w chwili publikacji. Możemy otrzymywać wynagrodzenie od partnerów handlowych, do których Cię przekierowujemy.
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Pół miliona na wiatę, reszta za fatygę 😉
Aga P., 25 stycznia 2024, 13:31 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »