Duży bank z Azji chce finansować Centralny Port Lotniczy. „Rozmawiamy na ten temat z rządem”
– Moglibyśmy w przyszłości współfinansować projekt polegający na budowie Centralnego Portu Lotniczego, jeśli byłby on zgodny z polityką banku opartą na zasadzie łączenia kontynentów, czyli miał silny komponent azjatycki, a jego przepustowość wpływałaby na ruch pasażerski z Azją. Odbyliśmy kilka rozmów w tej sprawie z przedstawicielami rządu – powiedział na spotkaniu z dziennikarzami Yee Ean Pang.
Podczas wizyty w Polsce Pang rozmawiał na temat zaangażowania banku w projekty realizowane w Azji, ale też potencjalne inwestycje w Azji.
– AIIB dysponuje środkami, które można uruchomić przy budowie Centralnego Portu Lotniczego. Rozmawialiśmy nie tylko o lotnisku, ale też o wielkim centrum logistycznym. Polska jest w takim miejscu, gdzie połączenia między Europą a Azją mogą być istotne – powiedział Radosław Pyffel, polski reprezentant w bankowej radzie dyrektorów.
Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych to chiński projekt, który ma być alternatywą dla międzynarodowych instytucji finansowych jak Bank Światowy czy Międzynarodowy Fundusz Walutowy.
Na razie nie wiadomo, w jakim zakresie bank mógłby się zaangażować w budowę CPL, jednak prawdopodobnie byłaby to jego największa inwestycja. Do tej pory największy kredyt udzielony przez bank to budowa gazociągu TANAP łączącego Azerbejdżan z Europą – opiewał on na kwotę 600 mln USD. Polska jest jednym z 70 krajów członkowskich AIIB.
W czwartek plan budowy CPL potwierdziła z kolei premier Beata Szydło. Stwierdziła, że jego budowa ma dla rządu „charakter priorytetowy”. Stwierdziła, że będzie rozmawiała o finansowaniu inwestycji w czasie swojej majowej wizyty w Chinach.
CPL to ogromne lotnisko, które według planów ma powstać między Łodzią a Warszawą. Docelowo ma zastąpić zapychający się port Chopina. Rząd podjął decyzję o jego budowie, choć nie jest znana jeszcze jego przepustowość (mówi się o tym, że w pierwszym etapie ma przyjmować od 40 nawet do 80 mln pasażerów rocznie). Wstępne rządowe szacunki mówią o tym, że budowa samego lotniska ma kosztować ok. 20 mld PLN, a łączny koszt inwestycji (z drogami dojazdowymi czy terminalem kolejowym) ma wynieść ok. 30 mld PLN.





