więcej okazji z Fly4free.pl

Duży bank z Azji chce finansować Centralny Port Lotniczy. „Rozmawiamy na ten temat z rządem”

Foto: Incheon Airport
AIIB, czyli Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych jest zainteresowany współfinansowaniem budowy Centralnego Portu Lotniczego – potwierdził w środę dyrektor generalny banku, Yee Ean Pang.

– Moglibyśmy w przyszłości współfinansować projekt polegający na budowie Centralnego Portu Lotniczego, jeśli byłby on zgodny z polityką banku opartą na zasadzie łączenia kontynentów, czyli miał silny komponent azjatycki, a jego przepustowość wpływałaby na ruch pasażerski z Azją. Odbyliśmy kilka rozmów w tej sprawie z przedstawicielami rządu – powiedział na spotkaniu z dziennikarzami Yee Ean Pang.

Podczas wizyty w Polsce Pang rozmawiał na temat zaangażowania banku w projekty realizowane w Azji, ale też potencjalne inwestycje w Azji.

– AIIB dysponuje środkami, które można uruchomić przy budowie Centralnego Portu Lotniczego. Rozmawialiśmy nie tylko o lotnisku, ale też o wielkim centrum logistycznym. Polska jest w takim miejscu, gdzie połączenia między Europą a Azją mogą być istotne – powiedział Radosław Pyffel, polski reprezentant w bankowej radzie dyrektorów.

Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych to chiński projekt, który ma być alternatywą dla międzynarodowych instytucji finansowych jak Bank Światowy czy Międzynarodowy Fundusz Walutowy.

Na razie nie wiadomo, w jakim zakresie bank mógłby się zaangażować w budowę CPL, jednak prawdopodobnie byłaby to jego największa inwestycja. Do tej pory największy kredyt udzielony przez bank to budowa gazociągu TANAP łączącego Azerbejdżan z Europą – opiewał on na kwotę 600 mln USD. Polska jest jednym z 70 krajów członkowskich AIIB.

W czwartek plan budowy CPL potwierdziła z kolei premier Beata Szydło. Stwierdziła, że jego budowa ma dla rządu „charakter priorytetowy”. Stwierdziła, że będzie rozmawiała o finansowaniu inwestycji w czasie swojej majowej wizyty w Chinach.

CPL to ogromne lotnisko, które według planów ma powstać między Łodzią a Warszawą. Docelowo ma zastąpić zapychający się port Chopina. Rząd podjął decyzję o jego budowie, choć nie jest znana jeszcze jego przepustowość (mówi się o tym, że w pierwszym etapie ma przyjmować od 40 nawet do 80 mln pasażerów rocznie). Wstępne rządowe szacunki mówią o tym, że budowa samego lotniska ma kosztować ok. 20 mld PLN, a łączny koszt inwestycji (z drogami dojazdowymi czy terminalem kolejowym) ma wynieść ok. 30 mld PLN.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
tia, na pewno ;-)
rysiek z klanu, 27 kwietnia 2017, 12:33 | odpowiedz
Niemcy będą blokować pewnie. Duza konkurencja dla Frankfurtu
Frankfurt, 27 kwietnia 2017, 12:49 | odpowiedz
Od dawna uważam, że lepiej układać się z Chińczykami i Ruskimi niż Jankesami czy Szwabami. Tym pierwszym ciągle możemy zaoferować partnerską współpracę, dla drugich zawsze będziemy kolonią.
Michał, 27 kwietnia 2017, 13:33 | odpowiedz
Tylko po co to komu? Lotnisko pośrodku niczego. Obecnie można się poszwędać po Warszawie czy Łodzi, tam przenocować jak ktoś jest z daleka i następnie podjechać komunikacją miejską na lotnisko. Lądowanie nie będzie końcem podróży ale jej początkiem aby wydostać się z tego zadupia.
wer, 27 kwietnia 2017, 14:11 | odpowiedz
30mld się znajdzie, a żeby spłacić długi to nie ma... Gdzie tu logika? Najpierw spłata zadłużenia, później można się bawić. Jak ktoś postępuje inaczej to nigdy nie wyjdzie z dołka
bankier, 27 kwietnia 2017, 14:14 | odpowiedz
<iemcy będą blokować pewnie. Duza konkurencja dla Frankfurtu Zapewne Anglicy i Francuzi też. Nie mówiąc już o Dubaju. Zapewne w drugim roku to tych paxów będzie ze 150 mln w CPL
jurek, 27 kwietnia 2017, 14:17 | odpowiedz
TEN MIŚ NA MIARĘ NASZYCH CZASÓW NIE MA ŻADNEGO ZNACZENIA, LICZY SIĘ TYLKO TO CZYIM NAZWISKIEM BĘDZIE LOGOWANY.....SŁYNNEGO BRATA....
pilot bez pilotki, 27 kwietnia 2017, 14:32 | odpowiedz
Michał Od dawna uważam, że lepiej układać się z Chińczykami i Ruskimi niż Jankesami czy Szwabami. Tym pierwszym ciągle możemy zaoferować partnerską współpracę, dla drugich zawsze będziemy kolonią.
a co konkretnie my jako partner możemy zaoferować Chińczykom? Jabłka i Żubrówkę?
igor, 27 kwietnia 2017, 14:52 | odpowiedz
Frankfurt Niemcy będą blokować pewnie. Duza konkurencja dla Frankfurtu
oczywiscie, juz mamy taki ruch tranzytowy ze Niemcy ledwo dysza. A nasi importerzy odprawiaja towary w niemieckich portach a nie w polskich do ktorych maja blizszy dostep. Ciekawe dlaczego brakuje im CEntralnego Portu Morskiego ??
Romuald, 27 kwietnia 2017, 16:29 | odpowiedz
wer Tylko po co to komu? Lotnisko pośrodku niczego. Obecnie można się poszwędać po Warszawie czy Łodzi, tam przenocować jak ktoś jest z daleka i następnie podjechać komunikacją miejską na lotnisko. Lądowanie nie będzie końcem podróży ale jej początkiem aby wydostać się z tego zadupia.
Lotnisko nie słuzy do "poszwędania się" tylko sprawne szybkiego przyjazdu i odlotu. Na Okęcie mam 20 km, do tego nowego 60-70, ale autostradą nie robi to róznicy większej niż 25-30 minut. Budować. Mam dość przesiadek przy lotach do Azji.
robo, 27 kwietnia 2017, 17:03 | odpowiedz
robo
Lotnisko nie słuzy do „poszwędania się” tylko sprawne szybkiego przyjazdu i odlotu.Na Okęcie mam 20 km, do tego nowego 60-70, ale autostradą nie robi to róznicy większej niż 25-30 minut.Budować.Mam dość przesiadek przy lotach do Azji.
To teraz LOT lata z przesiadkami do Azji ?? Jakas nowa informacja o ktorej nie wiedzialem ;) A jak bedzie CPL to przesiadek nie bedzie w LOT.
Romuald, 27 kwietnia 2017, 17:15 | odpowiedz
do redaktora:"dziękujemy kawus za podanie tej informacji 26/04/2017 o godz 17.10 "
kawus, 27 kwietnia 2017, 18:03 | odpowiedz
Będzie jak w Ovdzie-tam pustynia, tutaj nic.
olka, 27 kwietnia 2017, 18:07 | odpowiedz
robo
wer Tylko po co to komu? Lotnisko pośrodku niczego. Obecnie można się poszwędać po Warszawie czy Łodzi, tam przenocować jak ktoś jest z daleka i następnie podjechać komunikacją miejską na lotnisko. Lądowanie nie będzie końcem podróży ale jej początkiem aby wydostać się z tego zadupia.
Lotnisko nie słuzy do „poszwędania się” tylko sprawne szybkiego przyjazdu i odlotu.Na Okęcie mam 20 km, do tego nowego 60-70, ale autostradą nie robi to róznicy większej niż 25-30 minut.Budować.Mam dość przesiadek przy lotach do Azji.
Nie wszyscy dojeżdżają na lotnisko bezpośrednio z domu.
wer, 27 kwietnia 2017, 18:47 | odpowiedz
widziałeś lotniska logistyczne w Niemczech ? Nasza warszawka nie pomieści samych ładunków które miałyby być wysyłane dalej, nie mówiąc już o dodatkowych pasach... Na takie lotnisko trzeba powierzchni małego miasta a nie wciskać to w zapchany środek warszawy
Młody, 1 maja 2017, 19:22 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »