Linia lotnicza na czarnej liście w UE. „Nie spełnia wymogów bezpieczeństwa”
„Czarna lista” Komisji Europejskiej to spis przewoźników, którzy są objęci zakazem lotów do i z krajów Unii Europejskiej. O tym, kto znajdzie się na liście decyduje Agencja Unii Europejskiej do spraw Bezpieczeństwa Lotniczego w oparciu o konkretne wytyczne dotyczące – jak sama nazwa wskazuje – zapewnienia bezpieczeństwa pasażerów.
Hurghada od 2110 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Rzeszów)
Marmaris od 2485 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Thassos od 2287 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Po najnowszej aktualizacji do listy dołączyła Air Tanzania – przewoźnik z Tanzanii z bazą w Dar er Salaam. W kontekście lotów do UE nie jest to problem dla linii, bowiem i tak nie ma takich połączeń w siatce. Jednak wpisanie na unijną listę jest wyraźnym sygnałem ostrzegawczym dla podróżników, którzy chcieliby z niej skorzystać w trakcie swoich wojaży – np. podróżując po krajach, w których dane linie funkcjonują.
Tym samym Air Tanzania dołączyła do 129 innych przewoźników, którzy również nie mogą latać do krajów UE lub są objęte ograniczeniami operacyjnymi. To m.in. Iraqi Airways, Air Zimbabwe, Avior Airlines, Congo Airways, Aerostan, Air Libya, Blue Wing Airlines, Fly Baghdad i wiele innych.
Warto jednak podkreślić, że w wielu przypadkach, zakaz nie skupia się na samym przewoźniku, a na niewystarczającym nadzorze dotyczącym bezpieczeństwa lotniczego w danym kraju. Wtedy, praktycznie z automatu, wszystkie linie lotnicze są objęte całkowitym zakazem lub muszą się mierzyć z ograniczeniami.
Oczywiście lista jest regularnie aktualizowana, a liniom, które na nią trafiają oferuje się wsparcie. Nie inaczej było w przypadku Air Tanzania.
– Komisja Europejska zaoferowała pomoc władzom Tanzanii w poprawie wyników bezpieczeństwa Air Tanzania i osiągnięciu pełnej zgodności z międzynarodowymi normami lotniczymi – zapewnił poinformował Apostolos Tzitzikostas, unijny komisarz ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
W każdej chwili przewoźnicy mogą zgłosić się do ponownej oceny norm i – jeśli pozytywnie przejdą testy – zostaną wykreśleni z listy.
Pełny wykaz linii znajdziesz na stronie Komisji Europejskiej.