więcej okazji z Fly4free.pl

Cwani turyści odkryli sposób na tańsze noclegi: szantażują hotele, że zamieszczą krytyczną recenzję w sieci

Foto: Kdonmuang / Shutterstock
Publikowane w internecie opinie mogą zbudować dobrą markę albo skutecznie zniszczyć hotelowy biznes. Coraz mocniej zdają sobie z tego sprawę klienci, którzy szantażują właścicieli, by wyciągnąć dla siebie jak najlepsze warunki. W USA to zjawisko przybrało już formę małej plagi.

Recenzje hoteli na Facebooku czy w wyspecjalizowanych serwisach, jak TripAdvisor, to drażliwy temat. Całkiem niedawno pisaliśmy o pewnym angielskim hotelu, który klientom wystawiającym negatywną opinię na jego temat chce ściągać z konta karną opłatę w wysokości 100 GBP. To przykład całkowitego niezrozumienia istnienia takich serwisów. Ale jest też druga strona medalu – klienci sami wykorzystują popularność recenzji i to, jak dużą wagę przykładają do nich hotele, by je szantażować. Sprawę opisuje”New York Times”.

– Jeden z gości odciągnął mnie na bok i powiedział, że nie jest zadowolony z poziomu usługi. Zagroził też, że jeśli nie dostanie swoich pieniędzy z powrotem, obsmaruje nas w internecie – mówi Larry Willis, właściciel niewielkiego pensjonatu w Kalifornii.

Ta sprawa akurat rozeszła się po kościach – Willis odmówił, a hotelowy gość ostatecznie zrezygnował z krytycznej recenzji. Jednak takich przypadków szantażowania hotelarzy jest coraz więcej.

– Zwłaszcza w ostatnim czasie liczba takich gróźb się zwiększyła – mówi Michael Rossolo, dyrektor zarządzający sieci Marriott na Hawajach.

Hotelowi goście często piszą negatywne komentarze w serwisach typu TripAdvisor jeszcze w momencie, gdy dalej mieszkają w hotelu. Wiedzą bowiem, że obsługa na bieżąco monitoruje media społecznościowe i recenzje na temat danego hotelu.

I faktycznie, taki „szantaż” często działa. Rossolo tłumaczy, że w tym przypadku obsługa zazwyczaj rozmawia z gościem hotelowym i stara mu się uprzyjemnić pobyt. Jeśli, więc skarga dotyczy np. wcześniejszego zamknięcia baru przy basenie, gość może dostać od hotelu np. butelkę dobrego wina w ramach przeprosin.

Hotelarze trochę sobie winni

Z raportów wynika, że przed wyborem hotelu czy restauracji aż 9 na 10 klientów czyta recenzje o danym obiekcie w internecie. Ale tylko połowa z nich ufa temu, co jest napisane w internecie.

Bo hotelarze też mają swoje za uszami w temacie internetowych opinii na swój temat. Bardzo często zdarza się, że pracownicy hoteli sami piszą pochlebne recenzje na temat swojego hotelu, płacą gościom za pisanie pozytywnych komentarzy lub próbują przekupić tych, którzy są niezadowoleni. Zdarzają się też sytuacje, gdy konkurencja specjalnie wpisuje negatywne opinie na temat sąsiedniego hotelu.

Co na to najpopularniejszy serwis tego typu, czyli TripAdvisor? Jego przedstawiciele tłumaczą, że wszystkie komentarze przechodzą przez dwustopniowy system moderacji. Pierwszy test to moderacja automatyczna. W drugim etapie recenzje przegląda zespół 300 ludzi z 7 krajów, którzy w razie wątpliwości nie puszczają takiego komentarza lub w przypadku skrajnych opinii, proszą o dowody.

Jak sobie z tym radzić?

Brooke Ferencsik z TripAdvisora radzi, by hotelarze zgłaszali wypadki szantażowania przez klientów, zanim negatywne recenzje trafią do sieci. Takie przypadki już się zdarzają – jeden z klientów hotelu LimeRock Inn groził, że „zniszczy cały ten biznes” w internecie, jeśli nie dostanie zniżki.

– Spisalismy ten incydent i wysłaliśmy do TripAdvisora, by uniknąć problemów – mówi właściciel hotelu.

Złe recenzje są bowiem szczególnym problemem dla mniejszych hoteli, które mają mniej recenzji i muszą mocniej walczyć o zaufanie potencjalnych klientów.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
A w Zakopanem lub nad Bałtykiem ? Nie podoba się to możesz nie przyjeżdżać, na twoje miejsce czeka następny klient. Przynajmniej tak było w tym roku.
Tomo14, 12 października 2016, 17:30 | odpowiedz
Hotel przeważnie ma ponad 1500 opinii, jedna niczego nie zmienia...co więcej hotelarze liczą się z tym, że zawsze trafi się ktoś, komu nic nie pasuje Był już pan z Polski co chciał szantażować restaurację w Chorwacji, efekt - stracił pracę;)
tigi, 12 października 2016, 17:32 | odpowiedz
Obrzydliwe!
Kornel, 12 października 2016, 18:23 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Co to znaczy że w TripAdvisor "w razie wątpliwości nie puszczają takiego komentarza" miałem okazję przekonać się za opinię hotelu Mercure w Londynie. Dostał ode mnie 2/5 i nie napisałem żadnych kłamstw. Bez żadnego komentarza po prostu nie publikowali mojej recenzji przez pół roku. Czyżby niektóre sieci hotelowe miały jakieś układy ? A dodam jeszcze, że nigdy nie dałem tak niskiej oceny żadnemu hotelowi w ich serwisie.
mbrszy, 12 października 2016, 18:52 | odpowiedz
Spoko pomysł na obniżkę kosztów podróży. Ja tam nagrywam zawsze filmy z hoteli i emituję je na youtube to muszę teraz zagadać, że albo udostępniam film albo pokój za darmo :) Polak potrafi, Nie ma cwanika nad Polaka hehe
Lisek, 13 października 2016, 8:31 | odpowiedz
Jeden komentarz o niczym nie świadczy chociaż fakt jest to wykorzystywane przez ludzi w AD 2016 każdy jest medium. Jednak merytoryczną krytykę od głupot można odróżnić. Ale z drugiej strony takie cwaniaki za pomówienia już niedługo poniosą karę za straty wizerunkowe. To w końcu jest pomawianie.
Hotelarz, 13 października 2016, 16:00 | odpowiedz
Tomo14 A w Zakopanem lub nad Bałtykiem ?Nie podoba się to możesz nie przyjeżdżać, na twoje miejsce czeka następny klient.Przynajmniej tak było w tym roku.
Tak dokladnie i Polacy majacy hotele a szczególnie "knajpy" (bo do reustaracji bym tego nie porownal) sobie tak to wbili do głowy że nie szanują turystów którzy do nich przyjadą. Bo co raz przyjechał za nocleg/jedzenie zapłacił już tu i tak nie wróci. kasa się zgadza i sobie mysla niech tylko szybko wy.... Jak kocham Polske tak takie polaczki mnie strasznie wk....
xxx, 13 października 2016, 17:26 | odpowiedz
mbrszy Co to znaczy że w TripAdvisor „w razie wątpliwości nie puszczają takiego komentarza” miałem okazję przekonać się za opinię hotelu Mercure w Londynie. Dostał ode mnie 2/5 i nie napisałem żadnych kłamstw. Bez żadnego komentarza po prostu nie publikowali mojej recenzji przez pół roku. Czyżby niektóre sieci hotelowe miały jakieś układy ? A dodam jeszcze, że nigdy nie dałem tak niskiej oceny żadnemu hotelowi w ich serwisie.
w UK to wszystkie "hotele"maja ZAWYŻONE opinie--więc dałeś w miare sprawiedliwą ocene-a powinno być 1/5 bo ten hotel to syf,ogolnie w UK maja chore ceny za skandaliczny ,zagrzybiony standard
zesłaniec, 14 października 2016, 1:04 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »