Jak będzie wyglądało latanie za kilka lat? Zobaczcie najbardziej innowacyjne projekty
Koncepcje kabin
Kategoria ta została uznana za najważniejszą nie bez przyczyny – w końcu pasażerowie doświadczają w kabinach wszystkich wrażeń podczas lotów, dlatego tak ważne jest, aby były one jak najlepsze. Pomysłodawcy musieli wykazać, dlaczego ich projekt jest innowacyjny i co go wyróżnia na rynku.
Zwycięzca: Kapsuły SkyNest od Air New Zealand
Trwające około 16 godzin loty z Auckland do Nowego Jorku czy Chicago to spore wyzwanie dla wielu pasażerów, jeśli chodzi o wygodę i komfort podczas tak długiej podróży, nawet w klasie biznes czy premium. Wielu producentów i linii lotniczych próbowało wprowadzić rozwiązania, które zapewnią najlepsze warunki w trakcie długodystansowych lotów, ale to propozycja Air New Zealand wydaje się być najbardziej obiecująca.
W przyszłym roku nowozelandzki przewoźnik zamierza wystartować z koncepcją SkyNest. To system sześciu pionowych kapsuł ułożonych w kształcie litery V, które będą zainstalowane w samolotach Boeing 787-9 między klasą ekonomiczną premium a kabiną ekonomiczną i pozwolą pasażerom na odbycie 4-godzinnej drzemki w trakcie długodystansowych lotów. Wstępny koszt rezerwacji łóżka o wymiarach 200×58 cm to około 400-600 dolarów nowozelandzkich (ok. 1000-1500 zł), przy czym każdy podróży będzie mógł skorzystać z takiej możliwości tylko raz na jeden lot.
– Linia przeprowadziła sporo badań dotyczących cykli snu. Typowy cykl snu trwa około 90 minut, więc 4-godzinna sesja daje klientom możliwość wyciszenia się, zaśnięcia i wybudzenia – tłumaczyli przedstawiciele Air New Zealand w rozmowie z CNN Travel. W każdej kapsule znajdą się porty ładowania USB, lampka do czytania, zatyczki do uszu, pościel, koc, poduszka i pasy bezpieczeństwa. Po każdym użyciu załoga będzie wymieniała pościel i będzie 30-minutowa przerwa między poszczególnymi pasażerami.
Air New Zealand обнародовала цены на авиационный плацкарт- спальные модули Skynest в салоне эконом-класса. Предварительно, 4 часа отдыха будут стоить $400-600. Услугу запустят в 2024 году на дальних рейсах из Окленда в Нью-Йорк и Чикаго. Видео из официальной презентации pic.twitter.com/s66YUDvwMn
— avianews.com (@avianewscom) May 11, 2023
Drugie miejsce: Allegris od Lufthansy
Tuż za plecami Air New Zealand znalazła się grupa Lufthansa ze swoim wartym 2,5 mld euro projektem Allegris. Koncepcja polega na modernizacji wnętrz samolotów we flocie dalekiego zasięgu i wymianie blisko 27 tys. foteli w klasach od pierwszej do premium w szerokokadłubowych Boeingach 787-9, Airbusach A350 i Boeingach 777-9, oraz zmodernizowanych, eksploatowanych już Boeingach 747-8. Debiut nowych kabin ma nastąpić jesienią 2023 roku. Koncepcja zakłada zamontowanie 14 zmodernizowanych rodzajów foteli, z czego siedem w klasie biznes.
Trzecie miejsce: Miejsce do odpoczynku dla załogi od firmy Diehl
Projekt nagrodzony trzecim miejscem z pewnością spodoba się członkom załogi lotów długodystansowych. W wąskokadłubowych samolotach mają zostać zamontowane zintegrowane przedziały wypoczynkowe – mają przyjąć formę rozkładanych foteli i kanap. Koncepcja została wyróżniona przede wszystkim za fakt, że podczas dalszych lotów wypoczęta załoga zapewnia pasażerom większe bezpieczeństwo.
The Crystal Cabin Award Finalists 2023!
— Hamburg Aviation (@HamburgAviation) May 11, 2023
Cabin Concepts:
◾ Air New Zealand’s Skynest
◾ Crew Rest Compartment for Single-Aisle Aircraft by Diehl Aviation
◾ Lufthansa Group: Allegris system of flexible seating options
Follow the awards here on 6 June #crystalcabinaward #paxex pic.twitter.com/dBoPm44vXH
Costa Brava od 2970 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Hurghada od 2675 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Poznań)
Zarzis od 2378 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Komfort pasażera
Podobnie jak w przypadku koncepcji kabin, kategoria rozwiązań zwiększających komfort podróżnych cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem. Aspekt ten zwraca uwagę pasażerów podobnie jak ceny biletów czy siatka połączeń, a dotyczy wiele elementów, z którymi ma się do czynienia podczas lotu, takich jak fotele, toalety, schowki czy oświetlenie.
Zwycięzca: Collins Inteligence od firmy Collins Aerospace
W zakresie zapewnienia pasażerom jak największego komfortu podczas lotu triumfował projekt Collins Aerospace. Jest to swego rodzaju zintegrowany i inteligentny system, który może dostarczać personelowi pokładowemu regularny wgląd w to, czego podróżnym aktualnie potrzeba. Zastosowane nowoczesne rozwiązania pozwalają technologii wejść w „interakcję” z obiektami w klasie pierwszej i biznesowej, takimi jak szklanki do napojów, talerze czy ekrany rozrywkowe. Dzięki temu załoga będzie mogła odebrać sztućce, wymienić pościel lub naprawić usterkę ekranu rozrywkowego, zanim pasażer zgłosi taką potrzebę.
Pomysłodawca koncepcji od razu uspokoił – podróżni nie będą obserwowani przez kamery. Technologia wykorzystuje czujnik wizyjny do analizy ruchu, po czym system wyodrębnia istotne informacje, dokonuje prognoz behawioralnych i na tej podstawie informuje załogę o potrzebach podróżnych. Do tego linie lotnicze będą mogły skorzystać z tej innowacji i zoptymalizować usługi gastronomiczne na pokładzie w oparciu o wcześniejsze preferencje pasażerów.
#NEWS📣: Announced today, our InteliSence intelligent cabin won the Crystal Cabin Award for excellence in aircraft interior innovations. See what makes InteliSence an industry winner: https://t.co/Gv6Ll4AgOn #AIX2023 pic.twitter.com/scSP1GP3oa
— Collins Aerospace (@CollinsAero) June 7, 2023
Drugie miejsce: Ascent Front Row Suite, czyli szerokokadłubowe „odczucia” w wąskokadłubowych samolotach od firmy Adient Aerospace
Coraz więcej linii lotniczych wykorzystuje samoloty wąskokadłubowe na długich trasach w oparciu o aktualne zapotrzebowanie, chcąc jednocześnie zapewnić podróżnych, że ich wrażenia z lotu w pierwszej klasie i najwyższej klasie biznes będą takie same, jak w szerokokadłubowych maszynach. Zapewnić ma to Ascent Front Row Suite firmy Adient Aerospace, czyli koncepcja foteli klasy biznes w pierwszym rzędzie w kabinie biznesowej.
Główną zmianą w tym projekcie jest usunięcie schowka nad głową i umożliwienie schowania torby lub walizki pod siedzeniem. Pasażer ma również do dyspozycji takie udogodnienia, jak wysuwany blat, biblioteczka i minibar. Producent nie zdecydował się na dopasowanie foteli pod kątem możliwości poziomego ułożenia się i spania, ale jego zdaniem „są one wystarczająco wygodne, aby komfortowo odbyć podróż”.
Trzecie miejsce: Powiększona kabina Airbusa A350 Airspace
W wybranych Airbusach A350 należących do hiszpańskich narodowych linii Iberia zamontowano powiększone kabiny. Ich głównymi zaletami są większa przestrzeń dla pasażerów, nowy przedział wypoczynkowy dla członków załogi, większa toaleta (zwłaszcza przydatna dla podróżnych z ograniczoną sprawnością ruchową), a także więcej miejsc siedzących. To dość standardowe, ale wręcz wymagane z perspektywy zapotrzebowania przewoźnika zmiany, które z tego powodu zostały sklasyfikowane na trzecim miejscu.
Presenting the Crystal Cabin Award Finalists 2023!
— Hamburg Aviation (@HamburgAviation) May 17, 2023
Passenger Comfort:
◾ Adient Aerospace / Boeing EnCore Interiors: Ascent Front Row Suite
◾ Airbus A350 Airspace Cabin
◾ InteliSence by Collins Aerospace
Follow us here live for the finals on 6 June! #crystalcabinaward #paxex pic.twitter.com/Da8ShV4pCg
Zdrowie i bezpieczeństwo
W tej kategorii pod uwagę były brane pomysły, które skupiają się na wspieraniu zdrowia, bezpieczeństwa i higieny pasażerów oraz członków załogi. Nabrała ona szczególnego znaczenia podczas pandemii COVID-19, gdy czynniki te stały się podwójnie ważne, również w przypadku linii lotniczych.
Zwycięzca: Czujniki ACES od firmy Teledyne
W obliczu wciąż niedostatecznego skupienia się przez producentów samolotów na kwestii jakości powietrza wewnątrz maszyn, koncepcja usprawniająca zarządzanie sytuacją w przypadku oparów, dymu czy zamglenia stała się kluczowa. Do tej pory zrozumienie tego, co się stało, w dużym stopniu opierało się na ludzkich spostrzeżeniach. Wszystko ma się zmienić dzięki koncepcji ACES (Aircraft Cabin Environment Sensor) firmy Teledyne.
Projekt polega na zainstalowaniu w kabinie pasażerów i załogi urządzeń, które przez cały czas trwania lotu monitorują jakość powietrza. Znajduje się w nich czujniki rejestrujące kluczowe parametry, takie jak cząstki unoszące się w powietrzu, poziom dwutlenku węgla, ozonu czy lotnych związków organicznych.
Dane zebrane przez urządzenia automatycznie są wysyłane do portalu usług w chmurze ACES i dzięki temu operatorzy statków powietrznych mogą na bieżąco weryfikować jakość powietrza w kabinie. Jeśli tylko wydarzy się coś niepokojące i nagle się ona pogorszy, możliwe będzie podjęcie właściwej i świadomej decyzji na temat tego, jak uporać się z incydentem.
Did you know that Teledyne ACES (Aircraft Cabin Environment Sensor) is the first FAA-certified solution that provides instant access to the Air Quality Index (AQI) onboard an airplane? To learn more visit us at NBAA-BACE in Las Vegas on Oct. 12-14 pic.twitter.com/30hGXdQ68Z
— Teledyne Controls (@TDYControls) October 5, 2021
Drugie miejsce: Jonizator Pothos od firmy Collins Aerospace
Drugie miejsce przypadło koncepcji firmy Collins Aerospace. Polega ona na zamontowaniu w kabinie jonizatora, który usuwa z powietrze wszelkie zapachy i możliwie jak najbardziej przybliża panujące warunki do tych z zewnątrz. Dzięki temu z jednej strony pasażerowie mają mieć pewność, że wewnątrz samolotu nie uniesie się żaden nieprzyjemny lub niebezpieczny zapach, a z drugiej mogą mieć poczucie stałego napływu naturalnego powietrza.
Trzecie miejsce: Systemy Humidification Onboard Pure Air od firmy CTT Systems
Jako że powietrze w samolocie jest określane „najbardziej suchym środowiskiem na świecie”, jego nawilżanie jest kluczowe w kontekście poprawy samopoczucie podróżnych. Stąd pomysł firmy CTT Systems w postaci systemu Humidification Onboard Pure Air, czyli filtra z węglem aktywnym, którego zadaniem jest zwiększanie wilgotności wewnątrz maszyny. Jego zdaniem jest również oczyszczanie powietrza z oparów i ozonu.
Presenting the Crystal Cabin Award Finalists 2023!
— Hamburg Aviation (@HamburgAviation) May 24, 2023
Health and Safety 😷:
◾ Pothos by Collins Aerospace
◾ CTT Systems: Humidification Onboard Pure Air system
◾ Teledyne Controls with ACES
Follow us here for the finals on 6 June! #crystalcabinaward #paxex pic.twitter.com/wmyZIcsiRT
IFE i usługi cyfrowe
W tej kategorii z kolei analizowane były rozwiązania i innowacje cyfrowe w branży lotniczej. Przyjmowane były zgłoszenia dotyczące rozwiązań w zakresie rozrywki pokładowej i łączności, aplikacji dla pasażerów czy nawet całych inteligentnych systemów.
Zwycięzca: Łączność AirFi LEO
AirFi we współpracy z Iridium zwyciężyło dzięki swojemu systemowi zlokalizowanemu na niskiej orbicie okołoziemskiej (LEO). Po uruchomieniu, system wykorzysta antenę o wielkości długopisu zamocowaną w ramie okiennej, aby nawiązać połączenie IP z systemem Iridium Certus LEO. To umożliwi pasażerom korzystanie z usług takich jak WhatsApp i iMessage, umożliwi samolotowi dostęp do transmisji ACARS oraz pozwoli liniom lotniczym odbierać płatności kartami kredytowymi.
Congratulations to @AirFi_aero for their victory at the 2023 PAX Readership Awards with their remarkable product, AirFi Leo! pic.twitter.com/cznnwraqmE
— PAX International (@paxintl) June 6, 2023
Drugie miejsce: Łącze przestrzeni powietrznej HBCplus
Airbus ponownie znalazł się w czołówce dzięki Airspace Link HBCplus, nowemu rozwiązaniu łączności satelitarnej o dużej przepustowości, oferowanemu zarówno jako opcja dopasowania linii, jak i modernizacji, która umożliwia liniom lotniczym łączenie się z wybranymi dostawcami usług zarządzanych za pośrednictwem nowego niezależnego terminala.
Trzecie miejsce: Maski Skyted
Skyted znalazł się w czołowej trójce z innowacją, która łączy połączenie Wi-Fi z maską twarzową zaprojektowaną do tłumienia hałasu generowanego przez mowę użytkownika. Projekt ma na celu zwalczanie wzrastającego hałasu w kabinach, wynikającego z rozprzestrzeniania się rozmów wideo, co może się pogorszyć wraz z wprowadzeniem przyszłej technologii łączności 5G na pokładach samolotów.
Istnieje również możliwość nawiązania współpracy z markami, które chciałyby dotrzeć do zamkniętej publiczności. Maski, stworzone we współpracy z PriestmanGoode, Airbus Development, Programem Akceleracyjnym Europejskiej Agencji Kosmicznej i ONERA, zostaną po raz pierwszy wprowadzone w sektorze kolejowym w tym roku, a w przyszłym roku w lotnictwie.
Crystal Cabin Award Awards 2023 Finalists for IFEC & Digital Services 👩💻 tonight!
— Hamburg Aviation (@HamburgAviation) June 6, 2023
💫@Airbus: Airspace Link HBCplus
💫AirFi, coop. @IridiumComm: LEO Connectivity Solution
💫Skyted @Priestmangoode @Airbus Development, the @esa Accelerator Program and @onera_fr: Skyted #cca23 pic.twitter.com/Egl1XbA8u0
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?