Fly4free.pl

Te projekty zrewolucjonizują latanie! Zobacz, kto powalczy o Oscary w branży innowacji

Crystal Cabin Awards
Foto: Crystal Cabin Awards

Luksusowe SPA, siedzenia niczym z PKP, podniebne taksówki, adapter do fotelików samochodowych, który zupełnie zmieni podróże z dziećmi, a nawet w pełni jadalna „zastawa” na posiłki w trakcie lotu – to tylko kilka propozycji, które w ostatnim roku zaprezentowały firmy z branży lotniczej. Teraz te innowacje zostaną solidnie ocenione przez jury i już za kilka tygodni poznamy zwycięzców Crystal Cabin Awards – najbardziej prestiżowych nagród dotyczących nowych technologii i usprawnień w samolotach.

Crystal Cabin Awards to coroczny plebiscyt, w którym wybiera się najciekawsze innowacje lotnicze. Przed ostatecznym finałem, publikowana jest lista kandydatów do tych zaszczytnych nagród. W tym roku, w ramach 14. edycji rankingu, do ostatecznego zestawienia trafiło 105 projektów z 21 krajów. Za kilka tygodni, dokładnie 31 marca podczas Aircraft Interiors Expo, niektóre z nich zdobędą upragniony tytuł – w jednej z ośmiu kategorii.

Konkurs jest świetnym polem do pokazania, w jakim kierunku zmierza branża lotnicza i jak będzie wyglądała w przyszłości. Projekty nie dotyczą bowiem wyłącznie najbardziej luksusowych kabin – choć oczywiście i takich nie brakuje, ale przede wszystkim mają poprawiać komfort pasażerów, także w klasie ekonomicznej. Sami twórcy plebiscytu mówią, że ich nagrody to „sposób na ponowne wynalezienie kabiny samolotu”. I mają sporo racji.

Niektóre projekty zachwycają, inne zaskakują, a część wzbudza kontrowersje.  Zobaczcie, co w tym roku wymyślili inżynierowie, projektanci i konstruktorzy. I dajcie znać, jak wam się podobają te projekty.

Klasyczne siedzenia odejdą do lamusa?

W tym roku jednym z wiodących trendów jest niewątpliwie zmiana ułożenia siedzeń w kabinach – elastyczne kabiny mają już niedługo święcić triumfy na pokładach samolotów. Co to za projekty? 

Dubai Aviation Engineering Projects przedstawiło na przykład luksusowy projekt Retractable Aircraft Cabin, czyli ustawienia kabiny, które można zmienić przed i po każdym z lotów, gdy samolot czeka na pasażerów na lotnisku. Dzięki temu w zależności od potrzeb (np. kierunku podróży) na pokładzie może pojawić się zarówno restauracja jak i spa. Airbus zgłosił projekt Cabin Vision 2030, który podobnie jak u projektantów z Dubaju, opiera się na wymiennych modułach.

Z kolei studenci z uniwersytetu Cincinnati też postawili na zmianę wizji kabiny, ale bez nadmiernej elastyczności. Ich zdaniem pomiędzy siedzeniami powinien znajdować się duży stół – jaki znamy z niektórych kawiarni – dzięki czemu łatwiej poświęcić czas w samolocie na pracę.

Niewątpliwie jednym z najbardziej zaskakujących projektów jest Flex Lounge firmy Heinkel. Zamiast klasycznych siedzeń ustawionych w tym samym kierunku, projektanci zaproponowali rozwiązanie, które polscy pasażerowie znają z… PKP. Siedzenia miałyby być ustawione czwórkami – w taki sposób, że dwie osoby siedzą twarzą w twarz z inną dwójką. Jednocześnie firma zapewnia, że projekt został stworzony z myślą o rodzinach i grupach, które podróżują razem. Jednak w kontekście tanich linii, które pewnie chętnie zaoszczędziłyby w taki sposób miejsce, ale jednocześnie uwielbiają usadzać  pasażerów jednej rezerwacji jak najdalej od siebie, rozwiązanie wydaje się być co najmniej kontrowersyjne.

Crystal Cabin Awards
Foto: Crystal Cabin Awards
Crystal Cabin Awards
Foto: Crystal Cabin Awards
Crystal Cabin Awards
Foto: Crystal Cabin Awards

Nie zabrakło też innego luksusu

LG i Lufthansa zgłosiły do konkursu swoje wspólne dziecko – AERQ. Na czym polega? W klasie biznes i pierwszej poszczególne miejsca często są oddzielone specjalnymi, dość cienkimi ściankami działowymi. Dzięki nim mamy zapewnioną prywatność, ale szara ściana nie jest zbyt atrakcyjna. Projektanci wspomnianych firm postanowili więc przekształcić je w ekrany, które będą mogły wyświetlać dowolne informacje, oferty, reklamy czy cokolwiek innego.

Uber we współpracy z firmą Safran trafili do zestawienia dzięki projektowi eVTOL, małych miejskich… podniebnych taksówek. Według twórców zamiast 90 minut spędzonych w samochodzie, wystarczy na 8-15 wsiąść do ich nietypowego pojazdu. Podniebne taksówki mają mieścić do czterech pasażerów.

Natomiast firma Acumen we współpracy z linią All Nippon Airways stworzyła nowe siedzenia dla klasy biznes. The Room oferuje 40 proc. więcej miejsca dla każdego z pasażerów. Dodatkowo każdy samodzielnie decyduje, czy chce się zasłonić i spędzić czas w samotności czy jednak współdzielić podróż z innymi osobami.

W Virgin Atlantic znajdziecie za to The Loft – „wyjątkową przestrzeń dla pasażerów z wyższej klasy” – jak definiuje to sam przewoźnik. W rzeczywistości jest to coś w rodzaju wspólnego salonu, gdzie czekają na was napoje, posiłki, 32-calowe ekrany pełne rozrywki i wygodne sofy, dzięki którym możecie spędzać tu czas na towarzyskich aktywnościach.

Foto: Crystal Cabin Awards
Foto: Crystal Cabin Awards
Crystal Cabin Awards
Foto: Crystal Cabin Awards

Twórcy pamiętali też o ekologii i dzieciach

W tegorocznym plebiscycie nie zabrakło także kategorii, która jest nastawiona na zrównoważone podejście do transportu lotniczego i wprowadzanie rozwiązań ekologicznych. Firma Diehl Aviation opracowała system Greywater Reuse Unit, który pozwala ponownie wykorzystywać użytą już wodę, czyli np. woda po umyciu rąk będzie mogła spłukać toaletę.

Zwrócono też uwagę na ilość śmieci produkowanych na pokładach samolotów. W sumie jest to według szacunków blisko 5,7 mln ton odpadów każdego roku. Dlatego firma PriestmanGoode pokazała ekologiczne pojemniki na posiłki serwowane w trakcie lotu – nie tylko biodegradowalne i nadające się do recyklingu, ale nawet… jadalne! ZERO Economy Meal Tray jest wykonane m.in. z ziaren kawy, alg, tłoczonych liści bananów i wafelków – dokładnie takich ja na gałkowe lody.

Niektóre projekty ucieszą też rodziny z dziećmi. Firma Aircraft Innovations zaprojektowała specjalny fotel (co ważne – dla klasy ekonomicznej), który miałby wbudowany dmuchany element. Po co? Żeby osoba podróżująca z dzieckiem mogła go uruchomić i tym samym zastawić miejsce, w którym dorosły trzyma nogi. Dzięki temu dziecko ma więcej przestrzeni np. na sen, a jeśli jest jeszcze malutkie – nie ma obawy, że podczas zabawy spadnie z siedzenia.

Za to Uniwersytet Nauk Stosowanych w Hamburgu postawił na Isotravel. To coś w rodzaju specjalnego adaptera, dzięki któremu rodzice mogliby wykorzystywać w trakcie lotu klasyczne foteliki samochodowe i to w nich bezpiecznie umieszczać swoje pociechy.

Crystal Cabin Awards
Foto: Crystal Cabin Awards
Crystal Cabin Awards
Foto: Crystal Cabin Awards
Crystal Cabin Awards
Foto: Crystal Cabin Awards
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »