więcej okazji z Fly4free.pl

Tak szkolą się piloci oraz załogi pokładowe. Zobacz centrum treningowe Ryanair pod Londynem

Jak szkolą się piloci, ile waży koło od Boeinga 737, jak steruje się samolot w powietrzu, a jak na ziemi oraz co znajduje się pod pokładem odrzutowca. Nasz reporter zwiedził centrum szkoleniowe Ryanair w Stansted pod Londynem.

Ryanair Traing Center w Stansted to największa baza treningowa jaką dysponuję Ryanair. Szkolą się w niej kandydaci na pilotów, piloci linii, personel pokładowy oraz inżynierowie wykonujący przeglądy i dbający o stan techniczny samolotów. W dużym kompleksie zlokalizowanym na terenie lotniska znajdują się: hangar techniczny mogący jednocześnie pomieścić aż 5 używanych przez linię Boeingów 737, hale z nieużywanym już samolotem wykorzystywanym do szkoleń personelu pokładowego, inżynierów i techników oraz z dwoma symulatorami lotów i całe zaplecze techniczne bazy.

Naszymi przewodnikami byli Ray Conway – szef pilotów Ryanair, legenda linii oraz Mick Hickey – szef działu operacyjnego linii.

Ray Conway

Mick Hickey

Hala w Stansted mogąca pomieścić 5 samolotów jest największym tego typu obiektem linii. Jednocześnie linia we wszystkich swoich centrach w Europie może serwisować aż 19 odrzutowców. Nie to są jednak typowe warsztaty jakie znamy chociażby z naprawy samochodów.

hangar5

Pierwsze co rzuca się w oczy to czystość. Można nawet powiedzieć, że jest w nich „sterylnie”. Wszystko lśni, a każde narzędzie i urządzenie ma swoje miejsce! Nie ma mowy o przypadkowości.

silnik

Czy wiecie, że tylko w ubiegłym roku mechanicy Ryanaira podczas napraw i przeglądów zamontowali w samolotach części zamienna warte ponad 190 milionów dolarów? Sam jeden silnik do Boeinga 737 wart jest bagatela 10 milionów dolarów.

Hangar2

Nad przeglądami technicznymi i sprawnością sprzętu czuwa blisko 900 mechaników i inżynierów w 65 bazach Ryanaira.

Hangar3

podpokład

Pod pokładem znajduje się niedostępny dla pasażerów luk bagażowy. Ekipa techniczna dokładnie sprawdza jego wnętrze oraz naprawia wszelkie usterki.

bagażnik

Podczas gdy mechanicy zajmują się przeglądami technicznymi kolejne ekipy dokładnie czyszczą samolot wewnątrz i na zewnątrz. Zabrudzenie lakieru na powierzchni samolotu powoduje zwiększenie zużycia paliwa i podwyższa koszty. W skali jednej operacji nie są jednak relatywnie duże, ale gdy pomnożymy je przez ok. 1600 lotów jakie linia wykonuje tylko w ciągu jednego dnia to problem starty finansowej w skali roku robi się poważny!

Hangar1

Mało kto wie, a linia też nie specjalnie się tym chwali, ale we flocie Ryanair jest również mały LearJet 45! Niestety nie będziemy mieć szansy polecieć na jego pokładzie i nie zobaczymy go w codziennych operacjach lotniczych. Maszyna przeznaczona jest do zadań specjalnych. Najczęściej jest wykorzystywana do transportu mechaników.

lernjet45

Jeżeli na lotnisku, gdzie nie ma bazy linii i zaplecza technicznego do naprawy rejsowego samolotu to ekipa mechaników z bazy w Stansted zabiera niezbędne części zamienne i na pokładzie LearJet 45 spieszy naprawić Boeinga 737. Oczywiście zdarza się również, że samolot jest wykorzystywany do celów służbowych przez kierownictwo linii. LearJet 45 najczęściej lata posługując się numerem rejsu FR1, więc jeżeli na flightradar24 wypatrzycie taki rejs będziecie już wiedzieć, kto może nim lecieć.

Learnjet45

Z hangarów udajemy się do tzw. zaplecza treningowego dla pilotów. Znajdują się tam 2 symulatory Boeinga 737, na których szkolą się piloci, instruktorzy i egzaminatorzy. Przypominają z zewnątrz bardziej marsjańskie łaziki niż kadłub samolotu. Wewnątrz odwzorowana jest kabina Boeinga 737.

Symulator1

Symulatory Boeinga 737 umieszczone są na mechanicznych siłownikach. Dzięki nim i specjalnym ekranom zainstalowanym wewnątrz, obsługa symulatorów jest w stanie odtworzyć praktycznie wszystkie warunki panujące w kokpicie podczas lotu samolotem poza przeciążeniami i dekompresją kabiny.

symulator 3

W Ryanair pracuje obecnie ponad 3000 pilotów. Raz w roku, każdy z nich przechodzi obowiązkowe dwudniowe szkolenie na symulatorze. Jest ono zakończone egzaminem, a jego zaliczenie jest niezbędne do przedłużenia licencji i utrzymania uprawnień na wykonywanie lotów.

Jednak piloci Ryanaira w ramach treningu przechodzą także drugą w ciągu roku, nieco krótszą sesję symulatorową. Pamiętajcie, że szkolenie załóg kabinowych to nie tylko wielogodzinne ćwiczenie na symulatorze sytuacji niebezpiecznych. To także zapoznanie się z materiałami z różnych dziedzin przygotowanych przez specjalistów takich jak lekarze czy psychologowie, a dotyczących chociażby współpracy kapitana i pierwszego oficera w kokpicie.

W materiałach szkoleniowych znajdują się również opisy rożnych sytuacji zaobserwowanych podczas lotów, na podstawie których często wprowadzane są nowe zalecenia czy procedury. Cały proces szkolenia najlepiej podsumowuje zdanie jednego z instruktorów:

„Piloci całe życie uczą się jak postępować w sytuacjach nagłych, ale jednocześnie mają nadzieję, że nigdy tej wiedzy nie będą musieli wykorzystać praktycznie”

Drugie podobne centrum treningowe Ryanaira z 4 symulatorami znajduje się w East Midlands, dodatkowo linia korzysta z symulatora w Amsterdamie, a czasami szkoli załogi w innych ośrodkach zlokalizowanych na lotniskach Glasgow-Prestwick, Dublin i Hahn.

wnętrze symulatora

Wcielamy się w rolę pilotów. Odbywamy przygotowane specjalnie dla nas 45 minutowe szkolenie „na sucho” z obsługi samolotu. Poznajemy podstawowe parametry lotu oraz rozmieszczenie wszystkich potrzebnych urządzeń do wykonania następnego zadania. Uczymy się jak sterować samolotem w powietrzu, a jak na ziemi. Te podstawy zna każdy kandydat na pilota. Z ciekawostek możemy Wam powiedzieć, że sterami posługujemy się tylko w powietrzu, a na ziemi dwoma pedałami obsługiwanymi za pomocą nóg. Mając bardzo podstawową wiedzę teoretyczną odważamy się usiąść w symulatorze i spróbować wystartować oraz wylądować B737 w Dublinie.

Wewnątrz symulatora znajduje się kokpit, a tuż za nimi jest stanowisko dowodzenia instruktora nadzorującego szkolenie. Jego władza w symulatorze jest praktycznie nieograniczona. Za pomocą jednego przycisku jest w stanie zmienić lato w zimę, noc w dzień czy też wywołać pożar.

wnętrze symulatora3

Siadamy w fotelu pilota, zapinamy pasy. Pierwsze wrażenie jest takie, że w kabinie jest ciasno, a aby wygodnie usiąść na fotelu trzeba go najpierw odsunąć. Rozpoczynamy kołowanie na drogę startową 28. Parametry sprawdzone i możemy zwiększać moc silników… startujemy. Udało się i jesteśmy w powietrzu. Po chwili Nicholas, nasz opiekun niczym kontroler lotów informuje o konieczności zmiany kursu w prawo i tu… niespodzianka, bo trzeba włożyć w to trochę siły. Symulator przechyla się mocno na prawą stronę, zapominamy, że jesteśmy w nim i czujemy się jak w prawdziwym samolocie. Robimy krąg w okolicy lotniska i po ok. 15 minutach podchodzimy do lądowania w Dublinie. Czy był stres? Mimo, że mieliśmy świadomość, że to tylko symulator, to stres był.

symulator4

Zastanawiacie się czy sterowanie samolotem jest takie łatwe, że po godzinie teoretycznego szkolenia można już próbować? Na pewno nie! Za naszymi plecami był bardzo doświadczony instruktor, który podpowiadał nam co mamy robić w danym momencie. Godzina w symulatorze upłynęła bardzo szybko. Wydruk parametrów lotu ścieżki, podejścia i kursu w powietrzu, krótkie omówienie przez Nicholasa i Ray’a. Jak na pierwszy raz jest dobrze, jesteśmy bardzo zadowoleni i naprawdę szkoda, że nie mamy więcej czasu ponieważ w naszej wizycie został jeszcze jeden punkt programu.

Przemieszczamy się do hali dedykowanej inżynierom i personelowi pokładowemu. Naszym oczom ukazuje się niewykorzystywany już w codziennych operacjach lotniczych testowy samolot. Teraz jest używa się go podczas szkoleń techników i personelu pokładowego.

samolot trenigowy3

Tuż obok samolotu treningowego znajdują się przekroje różnych części samolotu, a na ścianach plany wielu instalacji m.in. układu hydraulicznego czy klimatyzacji.

podpokład2

samolot trenigowy2

Stansted obok niemieckiego Hahn, to jedno z dwóch miejsc gdzie Ryanair szkoli personel pokładowy. Wnętrze samolotu zaadaptowane jest na potrzeby ćwiczeń, wszystkich możliwych niebezpiecznych sytuacji z którymi na pokładach samolotów spotkać się mogą stewardzi. Załogi raz w roku trenują wszystkie podstawowe zasady bezpieczeństwa, ale także uczą się m.in. jak walczyć z pożarem na pokładzie, przypominają sobie zasady udzielania pierwszej pomocy, ćwiczą ewakuację samolotu przy użyciu wyjść awaryjnych i zjeżdżalni, aby w razie niebezpieczeństwa jak najszybciej pasażerowie opuścili pokład.

slide

Mieliśmy okazję odbyć szkolenie przygotowane dla personelu pokładowego. Uczyliśmy się korzystać ze zjeżdżalni ewakuacyjnych czy otwierać wyjścia awaryjne. Naszej instruktorce Lauri zadaliśmy pytanie, które nurtowało nas od pierwszego lotu samolotem. Czy drzwi ewakuacyjne da się otworzyć podczas lotu? Nie zagłębiając się w temat kłopotów związanych z różnicą ciśnień odpowiedź była przecząca, nie da się! Otwarcie drzwi ewakuacyjnych możliwe jest tylko po wyłączeniu silników.

wymiana koła 2

Na deser postanowiliśmy… wymienić koło w Boeingu 737. Jak wymienia się koło w samolocie, czy tak samo jak w samochodzie? Biorąc pod uwagę, że koło samolotu waży 182 kg wcale nie jest to takie proste. Mick i Ray mobilizowali nas do pracy stwierdzeniem, że rekord bazy to niewiele ponad… 20 sekund. Oczywiście był to blef. Nam 20 sekund zajęło odkręcenie pierwszych kilku śrub pierwszej osłony, którą trzeba zdjąć aby móc… odkręcać dalej. Ostatecznie nasz czas to niewiele ponad 5 minut. Koła wymieniane są mniej więcej co miesiąc.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Zaraz na początku błąd nie hele a hale,a samolot nie Learnjet45 tylko LearJet 45. Pozdrawiam.
kris1234, 18 marca 2014, 13:58 | odpowiedz
I następna pomyłka "odtworzyć praktycznie wszystkie warunki panujące w kokpicie podczas lotu samolotem poza przeciążeniami i dekompresją kabiny." a trochę niżej "Za pomocą jednego przycisku jest w stanie zmienić lato w zimę, noc w dzień, wywołać pożar czy dekompresję." To można wykonać dekompresję na symulatorze czy nie ?
kris1234, 18 marca 2014, 14:03 | odpowiedz
Już jest wszystko ok, dziękuję i pozdrawiam! Kacper Guzowski
Gaszpar, 18 marca 2014, 14:15 | odpowiedz
GaszparJuż jest wszystko ok, dziękuję i pozdrawiam! Kacper Guzowski
Nie będę się czepiał,ale nadal są hele,a nie hale i nadal jest pogrubiony LearnJet.
kris1234, 18 marca 2014, 14:31 | odpowiedz
Piękne centrum...miałam okazję widzieć kontrakt na mechanika w tym centrum, no cóż...zarobki niskie i nawet na odzież ochronną, czy przepustkę trzeba im płacić :(
okm, 18 marca 2014, 14:40 | odpowiedz
kris1234
GaszparJuż jest wszystko ok, dziękuję i pozdrawiam! Kacper Guzowski
Nie będę się czepiał,ale nadal są hele,a nie hale i nadal jest pogrubiony LearnJet.
Człowieku odpuść sobie! Widzisz bład to napisz maila do autora i nie zaśmiecaj forum.
mirekmir, 18 marca 2014, 14:54 | odpowiedz
bardzo fajny artykuł! Gratuluję Panie Kacprze. Oby było więcej takich ciekawostek
Diana, 18 marca 2014, 14:57 | odpowiedz
mirekmir
kris1234
GaszparJuż jest wszystko ok, dziękuję i pozdrawiam! Kacper Guzowski
Nie będę się czepiał,ale nadal są hele,a nie hale i nadal jest pogrubiony LearnJet.
Człowieku odpuść sobie! Widzisz bład to napisz maila do autora i nie zaśmiecaj forum.
On ma rację, wystarczyło raz przeczytać po napisaniu ten tekst, żeby wyłapać literówki.
jooo, 18 marca 2014, 14:59 | odpowiedz
Niestety błędy pojawiły się podczas edycji tekstu. W pierwszej możliwej chwili będą poprawione.
Gaszpar, 18 marca 2014, 15:02 | odpowiedz
kris1234
GaszparJuż jest wszystko ok, dziękuję i pozdrawiam! Kacper Guzowski
Nie będę się czepiał,ale nadal są hele,a nie hale i nadal jest pogrubiony LearnJet.
TO SIĘ NIE CZEPIAJ.
daddy, 18 marca 2014, 15:31 | odpowiedz
daddy
kris1234
GaszparJuż jest wszystko ok, dziękuję i pozdrawiam! Kacper Guzowski
Nie będę się czepiał,ale nadal są hele,a nie hale i nadal jest pogrubiony LearnJet.
TO SIĘ NIE CZEPIAJ.
Jak nie będziemy zauważać błędów w naszym języku np.literówki i składnie zdań, to może niedługo zaczniemy machać rękoma i też się porozumiemy?
kris1234, 18 marca 2014, 15:39 | odpowiedz
kris1234
GaszparJuż jest wszystko ok, dziękuję i pozdrawiam! Kacper Guzowski
Nie będę się czepiał,ale nadal są hele,a nie hale i nadal jest pogrubiony LearnJet.
Panie kris1234 jak już się czepiasz to popatrz na swój tekst! Po "," robi się spację!
ponury, 18 marca 2014, 18:44 | odpowiedz
Chciałabym móc kiedyś spróbować wylądować samolotem za pomocą symulatora lotu. Może kiedyś jakiś park rozrywki wpadnie na pomysł urządzenia takiej biletowanej rozrywki?
tzigi, 18 marca 2014, 19:33 | odpowiedz
Super relacja!
kokon, 18 marca 2014, 20:20 | odpowiedz
tzigiChciałabym móc kiedyś spróbować wylądować samolotem za pomocą symulatora lotu. Może kiedyś jakiś park rozrywki wpadnie na pomysł urządzenia takiej biletowanej rozrywki?
Są na świecie miejsca gdzie komercyjnie na trochę innych symulatorach można próbować swoich sił.
Gaszpar, 18 marca 2014, 20:43 | odpowiedz
Da się na symulatorze zainicjować i włączyć alarm który właczy sie podczas prawdziwej dekompresji, ale samej dekompresji wynikajacej z roznicy ciśnień (organoleptycznych "doznań") nie odtworzysz...
kris1234I następna pomyłka „odtworzyć praktycznie wszystkie warunki panujące w kokpicie podczas lotu samolotem poza przeciążeniami i dekompresją kabiny.” a trochę niżej „Za pomocą jednego przycisku jest w stanie zmienić lato w zimę, noc w dzień, wywołać pożar czy dekompresję.” To można wykonać dekompresję na symulatorze czy nie ?
kro, 23 czerwca 2014, 10:39 | odpowiedz
Da sie to zrobic komercyjnie np w porcie lotniczym Monachium
Gaszpar
tzigiChciałabym móc kiedyś spróbować wylądować samolotem za pomocą symulatora lotu. Może kiedyś jakiś park rozrywki wpadnie na pomysł urządzenia takiej biletowanej rozrywki?
Są na świecie miejsca gdzie komercyjnie na trochę innych symulatorach można próbować swoich sił.
kro, 23 czerwca 2014, 10:41 | odpowiedz
jest to już od dawna mozliwe dla zwykłych zdjadaczy chleba. Jeden z Bliższych nam portow lotniczych posiadajacych symulator w ktorym moga zasiasc osoby chętne zakosztowac takich przezyc to Monachium
tzigiChciałabym móc kiedyś spróbować wylądować samolotem za pomocą symulatora lotu. Może kiedyś jakiś park rozrywki wpadnie na pomysł urządzenia takiej biletowanej rozrywki?
kro, 23 czerwca 2014, 10:42 | odpowiedz
tzigiChciałabym móc kiedyś spróbować wylądować samolotem za pomocą symulatora lotu. Może kiedyś jakiś park rozrywki wpadnie na pomysł urządzenia takiej biletowanej rozrywki?
mowisz i masz tylko trzeba poleciec do Londynu a tam za jedynie 109 funtow mozesz odbyc 30 minutowy lot w symulatorze http://www.flyipilot.co.uk
helena, 9 września 2014, 23:29 | odpowiedz
tzigiChciałabym móc kiedyś spróbować wylądować samolotem za pomocą symulatora lotu. Może kiedyś jakiś park rozrywki wpadnie na pomysł urządzenia takiej biletowanej rozrywki?
w Pradze widziałem taki symulator
masteq, 15 września 2014, 1:33 | odpowiedz
tzigiChciałabym móc kiedyś spróbować wylądować samolotem za pomocą symulatora lotu. Może kiedyś jakiś park rozrywki wpadnie na pomysł urządzenia takiej biletowanej rozrywki?
Wygoogluj w angielskim internecie, bez problemu mozna to zrobic i jest dosc tanie
Lukasz, 24 września 2014, 14:33 | odpowiedz
tzigiChciałabym móc kiedyś spróbować wylądować samolotem za pomocą symulatora lotu. Może kiedyś jakiś park rozrywki wpadnie na pomysł urządzenia takiej biletowanej rozrywki?
Ja też...bycie pilotem to świetna sprawa... :) Chciałabym być pilotem (pilotką?).. :D
fankalatania, 17 października 2014, 14:28 | odpowiedz
W Poznaniu jest symulator Cirrusa. Co prawda to inny kaliber, ale nadal fajna zabawa
Zen, 19 października 2014, 15:10 | odpowiedz
tzigiChciałabym móc kiedyś spróbować wylądować samolotem za pomocą symulatora lotu. Może kiedyś jakiś park rozrywki wpadnie na pomysł urządzenia takiej biletowanej rozrywki?
Jedz do deblina jak masz jakies znajomosci moze dadza Ci usiasc na fotelu nawet :D Btw taki symulator kosztuje wiecej niz cyrk :p
PawciuU, 2 listopada 2014, 14:38 | odpowiedz
kris1234I następna pomyłka „odtworzyć praktycznie wszystkie warunki panujące w kokpicie podczas lotu samolotem poza przeciążeniami i dekompresją kabiny.” a trochę niżej „Za pomocą jednego przycisku jest w stanie zmienić lato w zimę, noc w dzień, wywołać pożar czy dekompresję.” To można wykonać dekompresję na symulatorze czy nie ?
pewnie chodzi o to, że dekompresja obejmuje pokład a instruktor czeka na prawidłową reakcję pilota aby uchronić pasażerów przed utratą zdrowia; nie chodzi o dekompresję fizyczną w symulatorze bo niby po co?
alfred, 14 listopada 2014, 9:09 | odpowiedz
Szkoda, że nie wspomnieli, że piloci płacą za możliwość pracy w Ryanair. Już wiecie skąd te tanie bilety :)
dżosz, 15 stycznia 2015, 22:12 | odpowiedz
Ćwiczenia na symulatorze takim jak w artykule są drogie. Można je wykupić w wielu miejscach w Europie. Jeśli nie zależy Ci na chwianiu się na krześle to proponuję zakup gry Microsoft Flight Simulator X lub wcześniejsza wersję 2004 i zakup Joysticka z przepustnicą. Bardzo realistyczne typy samolotów (niż oryginalne w grze) można za darmo znaleźć w necie. Zabawa świetna i naprawdę oddaje realia sterowania samolotem. W rzeczywistym życiu mam licencję pilota (na małe samoloty), a mimo to bawię się jeszcze symulatorem.
tzigiChciałabym móc kiedyś spróbować wylądować samolotem za pomocą symulatora lotu.Może kiedyś jakiś park rozrywki wpadnie na pomysł urządzenia takiej biletowanej rozrywki?
PeterPilot, 6 lutego 2015, 10:35 | odpowiedz
tzigiChciałabym móc kiedyś spróbować wylądować samolotem za pomocą symulatora lotu.Może kiedyś jakiś park rozrywki wpadnie na pomysł urządzenia takiej biletowanej rozrywki?
Nie musisz czekac na kiedys to moozna juz dzis pomyszkuj tylko po necie za experience days i znajdziesz. na przyklad tu http://www.buyagift.co.uk/Flying-Experiences/60-Minute-Flight-Simulator-Experience-BR-10437756.aspx?cm_sp=Product_List-_-1-_-10437756&cm_re=flyingexperiences_flightsimulator-_-product_list-_-1-_-10437756&search=true
tomi, 11 lutego 2015, 11:32 | odpowiedz
Właśnie leci FR1 z Malagi do Gdańska
Picekk, 6 października 2015, 21:09 | odpowiedz
Da się otworzyć drzwi w trakcie lotu
O., 19 grudnia 2015, 16:31 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »