O budowie Centralnego Portu Lotniczego mówi się od lat, a podjęta przez rząd decyzja jest pewnym przełomem. Jest to jednak tylko decyzja kierunkowa – w dalszej kolejności uchwałę o budowie CPL przyjmie rząd. Kolejnym punktem będą szczegółowe analizy dotyczące lokalizacji, wielkości i sposobu finansowania lotniska. Ta ostatnia kwestia jest kluczowa, gdyż jak przyznają przedstawiciele ministerstwa rozwoju, Polska nie może liczyć na środki unijne na budowę Centralnego Portu Lotniczego. Chociaż minister infrastruktury Andrzej Adamczyk jest umiarkowanym optymistą.
– Mamy przed sobą kolejną perspektywę unijną, więc nie możemy wykluczyć, że uda nam się uzyskać środki na budowę portu – powiedział. Nie chciał jednak mówić o żadnych datach, terminach ani kosztach.
Szacuje się, że w optymistycznym wariancie, Centralny Port Lotniczy zostanie zbudowany w ciągu 15 lat. Lotnisko miałoby docelowo obsługiwać do 50 mln pasażerów rocznie, a szacowane koszty budowy to ok. 25 mld PLN. Do tej kwoty należy doliczyć jeszcze koszty infrastruktury dojazdowej, czyli drogi i koleje.
Główny cel? Zapewnić przepustowość dla centralnej Polski
Oprócz prac nad budowę centralnego lotniska, PPL i przedstawiciele rządu intensywnie pracują nad rozbudową lotniska w Modlinie.
– Musimy sobie jasno powiedzieć, że możliwości infrastrukturalne lotniska Chopina są praktycznie wyczerpane. Dlatego od wczoraj musimy zrobić wszystko, aby wspólnie wykorzystać możliwości lotniska w Modlinie. Robimy to wspólnie z dyrektorem Szpikowskim. Chodzi o zmiany organizacyjne i rozbudowę infrastruktury. Te prace muszą przyspieszyć, bo pojawia się określony horyzont działania i konkretne decyzje – powiedział Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury.
Chodzi tu o rozbudowę lotniska w Modlinie, które miałoby przejąć część ruchu (głównie czartery i cargo) z lotniska Chopina, które za kilka lat będzie przepełnione. Główną koncepcją w tej sprawie jest dokapitalizowanie spółki przez PPL, który stałby się większościowym udziałowcem lotniska w Modlinie (obecnie po 1/3 udziałów mają w spółce PPL, marszałek Mazowsza i Agencja Mienia Wojskowego, a 2 procent – Nowy Dwór Mazowiecki).
Rozbudowa lotniska w Modlinie napotyka jednak na szereg problemów. Jakie to problemy? Czytaj wkrótce na Fly4free.pl