więcej okazji z Fly4free.pl

Booking oskarżony o nieuczciwe praktyki! Miliony klientów przepłacały za noclegi?

Foto: Tiwaporn Khemwatcharalerd / Shutterstock
Platforma Booking.com, która jest największym agregatem ofert noclegowych na świecie, została oskarżona o manipulacje i stosowanie nieuczciwych praktyk wobec klientów. Zdaniem holenderskiego stowarzyszenia ochrony konsumentów, platforma proponowała użytkownikom między innymi nieprawdziwe zniżki, a także zatajała część opłat.
Z tego tekstu dowiesz się:
– Czy Booking.com stosował nieuczciwe praktyki?
– Na czym polegają zarzuty wobec Booking.com?
– Jakie działania podjęło stowarzyszenie ochrony konsumentów przeciw Booking.com?

O co jest oskarżony Booking.com?

Consumentenbond, czyli holenderski odpowiednik naszego UOKiK-u, przyjrzał się działaniu platformy Booking.com. Postępowanie wykazało, ze platforma stosowała szereg sztuczek, które miały zachęcić klientów do rezerwacji noclegów, dając im poczucie niezwykłej okazji czy zniżki przygotowanej specjalnie dla nich. 

Zdaniem holenderskiego stowarzyszenia, takie nieuczciwe praktyki były stosowane od 2013 roku. Co za tym idzie, miliony klientów mogły być dotknięte manipulacją, nabierać się na sztuczki portalu i po prostu przepłacać za noclegi. 

Jakie nieuczciwe praktyki stosował Booking.com?

Wśród nieuczciwych praktyk, jakie stosowała platforma wyszczególniono m.in.: 

– fikcyjne zniżki 
– ukryte opłaty
– sztuczne kreowanie niedostępności miejsc 
– wywieranie presji („tylko 1 pokój w tej cenie)

Użytkownicy mieli więc poczucie, że dostępność miejsc noclegowych spada w ekspresowym tempie i już teraz większość miejsc jest zarezerwowanych. To sprawia, że podejmowali decyzje szybciej i mniej rozsądnie. 

Takie techniki, zwane „dark patterns” są zakazane zarówno przez Unię Europejską, jak i prawo holenderskie. Dodatkowo prawo wymaga, żeby oferta już na etapie wyszukiwania zawierała wszystkie dodatkowe opłaty – pod warunkiem, że są obowiązkowe i nie da się ich uniknąć (jak np. podatek turystyczny czy obligatoryjna opłata za sprzątanie). 

Eksperci z Consumentenbond odkryli również, że platforma wywierała nacisk na samych hotelarzy i wymagała od nich podpisywania bezprawnych umów. Musieli bowiem gwarantować platformie najniższa kwotę za noclegi. 

Jak szukać najtańszych ofert noclegowych?
Jeśli szukasz oszczędności to zawsze warto skontaktować się z hotelem bezpośrednio. Zapytaj o cenę noclegu rezerwowanego mailowo lub telefonicznie, a jeśli będzie wyższa, nie bój się mówić wprost, że „na Bookingu pokazuje mi X złotych”. Niejednokrotnie dostaniesz lepszą ofertę lub przynajmniej wyrównanie do kwoty z portalu. 

Jak zareagował Booking.com na oskarżenia?

Booking.com nie odniósł się do sprawy, ale to nie pierwszy raz, gdy mierzy się z podobnymi oskarżeniami. Wcześniej hiszpański sąd ukarał platformę za tego typu działania. Firma zapłaciła wtedy aż 413 mln euro kary.

Holenderskie stowarzyszenie gromadzi natomiast chętnych do zbiorowego pozwu. Sam udział jest bezpłatny, a do odzyskania nawet kilkaset euro. 

Misją Fly4free.pl jest przedstawienie Ci najlepszych zdaniem naszej redakcji okazji na podróże. Opisujemy oferty znalezione przez nas w internecie i wskazujemy adresy internetowe, pod którymi samodzielnie możesz wykupić podróż lub elementy podróży. Ceny w artykułach są aktualne w chwili publikacji. Możemy otrzymywać wynagrodzenie od partnerów handlowych, do których Cię przekierowujemy.
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »