Kolejny potężny cios dla Boeinga. Ten hitowy samolot miał ich uratować, ale pojawił się problem
Najpierw problemy z Dreamlinerami, potem gigantyczny i niezakończony kryzys związany z uziemieniem Boeingów 737 MAX, a teraz opóźnienia flagowego modelu 777X, który miał rywalizować na dalekich trasach z Airbusem A350. Boeing podał właśnie, że wbrew pierwotnym planom, pierwszy lot nowego samolotu nie odbędzie się w tym roku.
Boeing 777X ma być rewolucyjną maszyną, która pozwoli Boeingowi pokonać Airbusa w rywalizacji samolotów długodystansowych. Według założeń ma to być fantastyczna maszyna – będzie to największy dwusilnikowy pasażerski samolot świata, który pomieści od 350 do 415 pasażerów. Nowa wersja “trzech siódemek” ma być też o ok. 20 procent bardziej oszczędna niż obecne modele z rodziny 777. Będzie to też pierwszy samolot pasażerski w historii, który będzie miał składane skrzydła – jest to zabieg, który ma na celu zmieszczenie się maszyny na lotniskach.
Niestety, prace nad samolotem, który może być wizerunkowym ratunkiem dla Boeinga, mocno się opóźniają. Kilka dni temu przy okazji prezentacji wyników finansowych amerykański producent samolotów ogłosił, że przez problemy z silnikami General Electric GE9X, Boeing 777X wykona swój pierwszy testowy lot dopiero na początku 2020 roku, podczas gdy pierwotnie miał się on odbyć w czerwcu. Także z tego powodu 777X nie został zaprezentowany podczas tegorocznego Paris Air Show, jak pierwotnie planowano.
Jednocześnie Boeing poinformował, że nadal będzie dążyć do zakończenia certyfikacji maszyny i rozpoczęcia dostaw do końca 2020 roku.
Linie lotnicze, które odbiorą samolot jako pierwsze, są już przygotowane na opóźnienia. Lufthansa, która odbierze 777X jako pierwsza, już zapowiedziała, że w przypadku opóźnień będzie dłużej użytkowała paliwożerne Boeingi 747-400. Opóźnienia oczekuje też linia Emirates, która zamówiła aż 150 samolotów tego typu. Przewoźnik z Zatoki Perskiej oczekuje dostawy pierwszego samolotu w czerwcu 2020 roku, choć już teraz wydaje się, że będzie to nierealne.
W II kwartale tego roku Boeing zanotował najgorszy kwartalny wynik w swojej historii – strata netto amerykańskiej firmy wyniosła aż 2,9 mld USD!
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?