więcej okazji z Fly4free.pl

Będzie tłoczno! 2 największe polskie lotniska przebiją za chwilę symboliczne rekordy liczby pasażerów

Foto: PPL
– W przyszłym roku na Lotnisku Chopina możemy obsłużyć nawet 20,5 miliona pasażerów – powiedział prezes PPL Stanisław Wojtera podczas X Forum Biur Podróży zorganizowanego przez „Wiadomości Turystyczne”. Oznacza to zwiększenie liczby podróżnych w ciągu roku o 2 mln pasażerów i…jeszcze większe problemy z przepustowością warszawskiego lotniska. Ambitne plany ma też lotnisko w Krakowie, które w przyszłym roku przekroczy granicę 10 mln obsłużonych pasażerów jako pierwsze lotnisko regionalne w Polsce.

Mimo startu sezonu zimowego na polskich lotniskach w dalszym ciągu panuje duży ruch, a większość portów notuje duże wzrosty liczby pasażerów. W niektórych przypadkach są to absolutne rekordy – tak jest choćby w przypadku portów w Katowicach czy Rzeszowie, który może w tym roku zbliżyć się do symbolicznej granicy 1 mln pasażerów. Ale równie tłoczno jest też na największych lotniskach w Polsce, które już w tym roku notują świetne wyniki, ale w przyszłym mogą przekroczyć symboliczne bariery.

Sprawdź najlepsze oferty na wczasy
Reklama interaktywna, dane dostarczone 2025-10-25T17:57:01.309Z przez Wakacje.pl

Zacznijmy od Lotniska Chopina, które pewnie zmierza, by zbliżyć się do wyniku sprzed pandemii. Na razie jest na dobrej drodze – w październiku obsłużyło 1,655 mln pasażerów, czyli ledwie o 33 tysiące podróżnych mniej niż w rekordowym październiku 2019 roku. W sumie w pierwszych 10 miesiącach tego roku przez największe lotnisko w Polsce przewinęło się 15,74 mln podróżnych, co stanowi 98 procent poziomu z analogicznego okresu sprzed pandemii. Władze lotniska zakładają w tym roku obsłużenie 18,4 mln pasażerów. To dużo, choć mniej niż rekordowy 2019 rok, gdy lotnisko obsłużyło 18,86 mln podróżnych.
Jednocześnie na przyszły rok PPL zakłada przekroczenie granicy 20 mln pasażerów.

– Wszystko wskazuje na to, że w przyszłym roku na Lotnisku Chopina obsłużymy nawet do 20,5 mln pasażerów. Takie są oficjalne prognozy – mówił prezes PPL Stanisław Wojtera podczas panelu dyskusyjnego na X Forum Biur Podróży.

Tak duży prognozowany wzrost liczby pasażerów oznacza potencjalne problemy z przepustowością warszawskiego lotniska, która od lat jest najważniejszym tematem w dyskusji na temat jego przyszłości i potencjalnej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. 

– Nad zwiększeniem przepustowości pracuje u nas cały zespół bo to absolutnie kluczowy i trudny temat. Mamy na lotnisku kilka wąskich gardeł i wiemy, że nawet rozepchnięcie jednego z nich powoduje kolejne wyzwania. Mamy jednak pewne rozwiązania terminalowe, które mogą poprawić sytuację
– mówił Wojtera miesiąc temu na spotkaniu z dziennikarzami.

Jak dodał, docelowo po pewnych inwestycjach w infrastrukturę Lotnisko Chopina ma być gotowe do przyjęcia 24 mln pasażerów rocznie w ciągu najbliższych 5-6 lat. Trudno jednak powiedzieć czy taka przepustowość będzie wystarczająca, jeśli rynek lotniczy będzie rósł w tak szybkim tempie.

Warto jednocześnie dodać, że mimo szybkich wzrostów, na razie Lotnisko Chopina radzi sobie dobrze pod kątem operacyjnym – kilka tygodni temu chwaliło się, że jest najbardziej punktualnym lotniskiem w Europie.

Kraków dobija do 10 mln pasażerów

Jeszcze szybciej rośnie liczba pasażerów na lotnisku w Krakowie. W zeszłą niedzielę władze portu pochwaliły się, że od początku roku lotnisko obsłużyło 8,411 mln pasażerów, co oznacza przebicie rekordowego wyniku z 2019 roku. Władze krakowskiego lotniska deklarują, że w tym roku jako pierwsze lotnisko regionalne w kraju przekroczą barierę 9 mln pasażerów rocznie, a w przyszłym roku pokuszą się o jeszcze bardziej symboliczny rekord.

– Cały czas pracujemy nad siatką połączeń na przyszły rok, dzięki której przekroczymy barierę 10 milionów pasażerów – mówi Radosław Włoszek, prezes lotniska w Krakowie.

W obowiązującym obecnie zimowym rozkładzie lotów lotnisko posiada 125 połączeń do 32 krajów oferowanych przez 22 linie lotnicze.

Warto jednak pamiętać, że lotnisko w Krakowie także powoli zmaga się z problemami z przepustowością. Rozwiązaniem ma być rozbudowa terminala pasażerskiego w miejscu, gdzie obecnie znajduje się stary terminal cargo. Problem jednak w tym, że najwcześniej zacznie się ona w 2025 roku. Oznacza to, że pasażerowie lecący z Balic mogą spodziewać się w najbliższych latach kolejek.

Misją Fly4free.pl jest przedstawienie Ci najlepszych zdaniem naszej redakcji okazji na podróże. Opisujemy oferty znalezione przez nas w internecie i wskazujemy adresy internetowe, pod którymi samodzielnie możesz wykupić podróż lub elementy podróży. Ceny w artykułach są aktualne w chwili publikacji. Możemy otrzymywać wynagrodzenie od partnerów handlowych, do których Cię przekierowujemy.
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Po co CPK skoro można tłoczyć się na Okęciu? 
RosaVonJungingen, 27 listopada 2023, 10:37 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »