Jedna z najstarszych i największych tanich linii na świecie z wnioskiem o bankructwo! „Wyjdziemy z tego silniejsi”
O problemach linii Spirit Airlines pisaliśmy na naszych łamach miesiąc temu, gdy agencja Reuters poinformowała, że zarząd przewoźnika prowadzi negocjacje z wierzycielami. Ich celem miało być doprowadzenie do upadłości układowej, a więc bankructwa w oparciu o tzw. rozdział 11. Jest to scenariusz, który gwarantuje firmie ochronę przed wierzycielami, a jednocześnie zakłada przeprowadzenie restrukturyzacji w firmie i w efekcie stanięcie na nogi.
Tak właśnie stało się w przypadku Spirit Airlines, czyli jednej z najstarszych i największych tanich linii na świecie. Przewoźnik słynący z charakterystycznych malowanych na żółto samolotów jest w tej chwili drugą największą tanią linią w USA, która w zeszłym roku przewiozła 44,1 mln pasażerów. Mimo tego przewoźnik od dłuższego czasu cierpi na brak rentowności z powodu zbyt wysokich kosztów. Dodatkowym kłopotem dla przewoźnika były problemy z usterkami silników Pratt&Whitney, które – tak jak w przypadku Wizz Aira – doprowadziły do uziemienia części floty. Rozwiązaniem problemów miało być połączenie Spirit Airlines z linią JetBlue, jednak na początku tego roku sąd federalny nie zgodził się na tę transakcji tłumacząc, że może ona zaburzyć konkurencyjność amerykańskiego rynku lotniczego.
Costa Calida od 2759 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Hurghada od 2085 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Hurghada od 2614 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Stąd poniedziałkowa decyzja amerykańskiego przewoźnika, która ma doprowadzić do redukcji zadłużenia. Oprócz restrukturyzacji przewoźnik ma otrzymać od posiadaczy obligacji linii dodatkową inwestycję kapitałową w wysokości 350 mln dolarów, a także dodatkowe 300 mln dolarów finansowania w ramach tzw. procedury DIP (debtor in possession), która ma zagwarantować firmie płynność finansową w czasie procedury upadłościowe. Akcje spółki mają też wkrótce zostać wycofane z giełdy.
Jednocześnie przewoźnik wysłał komunikat do wszystkich swoich pasażerów informując o wszczęciu procedury „Chapter 11”. W komunikacie czytamy, że przewoźnik w dalszym ciągu będzie działał na niezmienionych zasadach. Wciąż można więc dokonywać nowych rezerwacji, a wszystkie zakupione już bilety są ważne, zaś loty odbędą się zgodnie z planem.
„Zamierzamy zakończyć ten proces w I kwartale 2025 roku i wyjść z niego silniejsi i w jeszcze lepszej pozycji (…) Inne linie, które w przeszłości przez ten sam proces, dziś nadal działają na rynku z sukcesami” – czytamy w komunikacie.
Spirit Airlines to jeden z pionierów, jeśli chodzi o przewoźników niskokosztowych. Pierwotnie założona w 1964 roku firma zajmowała się przewożeniem towarów ciężarówkami, jednak w 1983 roku przerzuciła się na lotnictwo, oferując pasażerom tanie loty do urlopowych destynacji. Zmieniła wówczas nazwę na Charter One Airlines, który w 1992 roku został przemianowany na Spirit Airlines. Przewoźnik ten szybko zyskał popularność, oferując niskie taryfy, w ramach których podróżni musieli płacić osobno za bagaż czy wybór miejsca w samolocie.






Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?