więcej okazji z Fly4free.pl

Jedna z najstarszych i największych tanich linii na świecie z wnioskiem o bankructwo! „Wyjdziemy z tego silniejsi”

Foto: Thomas del Coro / Wikipedia Commons
Władze linii Spirit Airlines złożyła w poniedziałek wniosek o ochronę przed wierzycielami, co jest formalnym rozpoczęciem procedury bankructwa. Druga największa tania linia w USA uspokaja jednak pasażerów, że w czasie obowiązywania procedury „Chapter 11” wciąż będzie bez zmian wykonywała swoje loty i realizowała nowe rezerwacji. Zakończenie restrukturyzacji i wyjście z procedury bankructwa zaplanowane jest na I kwartał przyszłego roku.

O problemach linii Spirit Airlines pisaliśmy na naszych łamach miesiąc temu, gdy agencja Reuters poinformowała, że zarząd przewoźnika prowadzi negocjacje z wierzycielami. Ich celem miało być doprowadzenie do upadłości układowej, a więc bankructwa w oparciu o tzw. rozdział 11. Jest to scenariusz, który gwarantuje firmie ochronę przed wierzycielami, a jednocześnie zakłada przeprowadzenie restrukturyzacji w firmie i w efekcie stanięcie na nogi.
Tak właśnie stało się w przypadku Spirit Airlines, czyli jednej z najstarszych i największych tanich linii na świecie. Przewoźnik słynący z charakterystycznych malowanych na żółto samolotów jest w tej chwili drugą największą tanią linią w USA, która w zeszłym roku przewiozła 44,1 mln pasażerów. Mimo tego przewoźnik od dłuższego czasu cierpi na brak rentowności z powodu zbyt wysokich kosztów. Dodatkowym kłopotem dla przewoźnika były problemy z usterkami silników Pratt&Whitney, które – tak jak w przypadku Wizz Aira – doprowadziły do uziemienia części floty. Rozwiązaniem problemów miało być połączenie Spirit Airlines z linią JetBlue, jednak na początku tego roku sąd federalny nie zgodził się na tę transakcji tłumacząc, że może ona zaburzyć konkurencyjność amerykańskiego rynku lotniczego.

Stąd poniedziałkowa decyzja amerykańskiego przewoźnika, która ma doprowadzić do redukcji zadłużenia. Oprócz restrukturyzacji przewoźnik ma otrzymać od posiadaczy obligacji linii dodatkową inwestycję kapitałową w wysokości 350 mln dolarów, a także dodatkowe 300 mln dolarów finansowania w ramach tzw. procedury DIP (debtor in possession), która ma zagwarantować firmie płynność finansową w czasie procedury upadłościowe. Akcje spółki mają też wkrótce zostać wycofane z giełdy.

Jednocześnie przewoźnik wysłał komunikat do wszystkich swoich pasażerów informując o wszczęciu procedury „Chapter 11”. W komunikacie czytamy, że przewoźnik w dalszym ciągu będzie działał na niezmienionych zasadach. Wciąż można więc dokonywać nowych rezerwacji, a wszystkie zakupione już bilety są ważne, zaś loty odbędą się zgodnie z planem.

„Zamierzamy zakończyć ten proces w I kwartale 2025 roku i wyjść z niego silniejsi i w jeszcze lepszej pozycji (…) Inne linie, które w przeszłości przez ten sam proces, dziś nadal działają na rynku z sukcesami” – czytamy w komunikacie.

Spirit Airlines to jeden z pionierów, jeśli chodzi o przewoźników niskokosztowych. Pierwotnie założona w 1964 roku firma zajmowała się przewożeniem towarów ciężarówkami, jednak w 1983 roku przerzuciła się na lotnictwo, oferując pasażerom tanie loty do urlopowych destynacji. Zmieniła wówczas nazwę na Charter One Airlines, który w 1992 roku został przemianowany na Spirit Airlines. Przewoźnik ten szybko zyskał popularność, oferując niskie taryfy, w ramach których podróżni musieli płacić osobno za bagaż czy wybór miejsca w samolocie.

Misją Fly4free.pl jest przedstawienie Ci najlepszych zdaniem naszej redakcji okazji na podróże. Opisujemy oferty znalezione przez nas w internecie i wskazujemy adresy internetowe, pod którymi samodzielnie możesz wykupić podróż lub elementy podróży. Ceny w artykułach są aktualne w chwili publikacji. Możemy otrzymywać wynagrodzenie od partnerów handlowych, do których Cię przekierowujemy.
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »