Jedno z najsłynniejszych i największych lotnisk w siatce Ryanaira bankrutem!
Frankfurt-Hahn to z wielu względów legendarne lotnisko dla miłośników taniego latania. Zbudowany na terenie byłej amerykańskiej bazy wojskowej port lotniczy był przez naszych sąsiadów nazywany „pierwszym low-costowym lotniskiem w Niemczech” i przez lata był jedną z największych baz Ryanaira. Jednocześnie było to jedno z pierwszych lotnisk, które zapoczątkowało trend… dość mylnego nazewnictwa wśród low-costowych portów lotniczych. Choć bowiem lotnisko nazywa się Frankfurt-Hahn, to odległość do Frankfurtu wynosi stąd aż 120 kilometrów. Takich przykładów w Europie jest zresztą więcej – weźmy pod uwagę choćby lotniska Paryż Beauvais, Sztokholm Skavsta czy… Warszawa-Radom
Informacja o upadłości portu pojawiła się we wtorek, jednak o problemach lotniska wiadomo było już od dawna. Chodziło tu przede wszystkim o kłopoty chińskiego koncernu HNA, który ma 82,5 procent udziałów w lotnisku i sam zgłosił wniosek o bankructwo. We wrześniu zaś chińskie władze aresztowały kierownictwo grupy. Na razie o samej procedurze wiadomo niewiele – sąd wyznaczył frankfurckiego adwokata Jana Markusa Plathnera na tymczasowego syndyka masy upadłościowej. Poinformował on, że na razie lotnisko będzie operowało bez większych zmian.

Skąd to bankructwo? Nie tylko pandemia
Jeszcze kilka lat temu Frankfurt-Hahn było dziesiątym największym lotniskiem w Niemczech. W rekordowym 2007 roku przez lotnisko przewinęło się ponad 4 mln pasażerów. W kolejnych latach było już gorzej, a dużym problemem dla lotnisko było m.in. przeniesienie części operacji przez Ryanaira na główne lotnisko we Frankfurcie kilka lat temu. Efekt? W 2019 roku lotnisko obsłużyło ledwie 1,496 mln pasażerów. Pandemia jeszcze bardziej pogorszyła te statystyki – w 2020 roku lotnisko zanotowało 70-procentowy spadek liczby podróżnych w skali roku.
Obecnie na lotnisku pracuje ok. 2 tysięcy ludzi, a jedynymi regularnie latającymi tu przewoźnikami są Ryanair (obsługuje stąd ok. 30 kierunków) i Wizz Air. W ostatnich latach lotnisko Frankfurt-Hahn zanotowało znaczący wzrost ruchu cargo