W nowych samolotach LOT poczujesz się jak w Ryanairze i Wizz Airze. Będzie ciasno!
- – Jakie udogodnienia dla pasażerów zaoferują nowe Airbusy A220 w LOT?
- – Jaką przestrzeń na nogi zaoferują nowe Airbusy A220 i o ile będzie ona mniejsza w stosunku do Embraerów, które obecnie znajdują się we flocie LOT?
- – Jaki będzie harmonogram dostaw nowych samolotów dla LOT?
- – W jakim tempie LOT będzie wycofywał ze służby Embraery?
Zamówienie 40 Airbusów A220 wersji -100 i -300 oraz opcja na dodatkowe 44 maszyny tego typu to zdecydowanie najważniejsze wydarzenie tego roku dla narodowego przewoźnika. Nowe maszyny spalają mniej paliwa, są bardziej wydajne, emitują mniej szkodliwych substancji, mają większy zasięg i zabierają na pokład więcej pasażerów niż Embraery. Szczególnie istotny jest ten ostatni komponent – LOT zamówił bowiem A220-100 w konfiguracji na 125 foteli i A220-300, które zabiorą 149 pasażerów. Wynika z tego jedna, dość istotna dla komfortu pasażerów, rzecz.
Kreta Zachodnia od 2061 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Poznań)
Sharm El Sheikh od 1825 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Rzeszów)
Pafos od 1710 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Gdańsk)
Jak czytamy w prezentacji LOT przedstawionej na sejmowej Komisji Infrastruktury pod koniec czerwca, średnia liczba siedzeń w nowych samolotach A220 wyniesie 136 foteli, podczas gdy w obecnej flocie regionalnej Embraerów to 98 miejsc. Więcej foteli przekłada się jednak na mniejszą wygodę dla pasażerów, jeśli chodzi o legroom, czyli przestrzeń na nogi. W obecnie posiadanych przez LOT Embraerach z rodziny E1 odstęp między siedzeniami jest dość szczodry i wynosi 31 cali, czyli 78,74 cm. Z kolei w nowych Airbusach A220 – w zależności od modelu – wyniesie on 29 lub 30 cali, czyli odpowiednio 73,66 i 76,2 centymetra.
I choć 5 centymetrów wydaje się niezbyt dużą różnicą, to jednak w kontekście przestrzeni na nogi to całkiem sporo. Żeby lepiej to sobie zobrazować – 29 cali to także odstęp między siedzeniami w samolotach Ryanaira i Wizz Aira, które nie słyną z przestronności i wygody
Oczywiście, ta informacja nie oznacza, że pasażerowie będą ściśnięci jak sardynki. Wiele zależy bowiem od samej konstrukcji foteli, które do Airbusów A220 dostarczy Recaro. Odpowiednio wyprofilowana dolna część siedziska (tak jak na przykład w Wizz Airze) sprawia, że nawet przy ograniczonej przestrzeni można wygodnie wyciągnąć nogi podczas lotu.
Inne parametry dotyczące A220 udostępnione przez LOT prezentują się już znacznie lepiej w porównaniu z Embraerami E1 posiadanymi obecnie przez narodowego przewoźnika. Wśród nich znajdują się m.in. większa pojemność przestrzeni na bagaż podręczny, mniejszy hałas w kabinie (średnio 70dB w stosunku do 79dB w Embraerach), dostęp do samolotowego Wi-Fi i…mniejsza średnia liczba pasażerów przypadających na jedną toaletą (45, w Embraerach to średnio 49 pasażerów).
Jak wygląda harmonogram dostaw A220 i wycofywania Embraerów z floty LOT?
Poznaliśmy też szczegóły harmonogramu dostaw nowych samolotów. Zgodnie z informacjami LOT, w 2027 roku Airbus ma dostarczyć narodowemu przewoźnikowi aż 17 nowych samolotów. W 2028 roku będą to 3 kolejne maszyny, w 2029 roku 5 sztuk, w 2030 roku – 11, a w 2031 ostatnie 4 egzemplarze. Jednocześnie od 2028 roku LOT teoretycznie może skorzystać z opcji na zakup dodatkowych 44 Airbusów A220 – w takim przypadku będą one dostarczane sukcesywnie do 2035 roku.
LOT zapowiada też, że do 2030 roku będzie sukcesywnie wycofywał ze swojej floty 44 sztuki Embraerów 170/175 oraz 190/195.





