Aerofłot chce odkupić 8 wyleasingowych maszyn, które wcześniej ukradł. Co z pozostałymi? No cóż…
Brutalna rosyjska agresja na Ukrainę i związane z nią sankcje dla rosyjskiej branży lotniczej są obosieczną bronią. Bo gdy firmy leasingowe zerwały umowy z rosyjskimi przewoźnikami i zażądały zwrotu leasingowych samolotów, Rosja zareagowała ich „nacjonalizacją” – dekretem Władimira Putina rosyjscy przewoźnicy mogli zatrzymać wyleasingowane maszyny, a nie jest to mała liczba, bo to aż ponad 500 samolotów z ponad 700 znajdujących się we flocie rosyjskich przewoźników. Sprawiło to, że firmy leasingowe stanęły przed wizją wielomiliardowych strat. Stąd być może pojawiła się zmiana w unijnych sankcjach, która pozwoliła firmom leasingowych na sprzedaż przetrzymywanych w Rosji samolotów. Została ona opublikowana 8 kwietnia i dotyczy samolotów latających dla rosyjskich linii w ramach tzw. leasingu finansowego. W jego ramach firmy leasingowe mogłyby (po uzyskaniu zgody kraju członkowskiego UE, na terenie którego się znjadują) dalej otrzymywać raty leasingowe za zajęte samoloty aż do zakończenia spłat i przejęcia samolotu przez rosyjską linię.
Rodos od 2473 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
Dalaman – Fethiye od 2544 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Chalkidiki od 1900 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
Warto jednak pamiętać, że efekty tego przepisu będą mocno ograniczone, bo lwia część transakcji na rynku lotniczym to leasingi operacyjne, czyli takie, gdzie po zakończeniu czasu trwania umowy samolot jest zwracany do firmy leasingowej.
I jak donosi agencja Bloomberg, wkrótce będziemy być może mogli zobaczyć pierwszą taką transakcję w praktyce. Zarząd linii Aerofłot ma bowiem wkrótce dyskutować na temat możliwości wykupienia 8 szerokokadłubowych Airbusów A330-300, które są właśnie wyleasingowane w oparciu o leasing finansowy. Temat ma być dyskutowany w poniedziałek, jednak wszystko wskazuje na to, że Rosjanie są chętni, by doprowadzić tę transakcję do końca. Warto jednak pamiętać, że flota Aerofłotu liczy aż 184 maszyny, z których praktycznie wszystkie (wyłączając m.in. 10 Sukhojów Superjet) są wyleasingowane.
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?