więcej okazji z Fly4free.pl

6 samolotów nie wylądowało w nocy na lotnisku w Gdańsku. Bo piloci nie mieli odpowiednich uprawnień

Foto: Rob Wilson / Shutterstock
W nocy z niedzieli na poniedziałek aż 6 samolotów nie wylądowało na gdańskim lotnisku z powodu mgły. Choć lotnisko posiada specjalnym system ILS kategorii III B umożliwiający lądowanie nawet w bardzo niekorzystnych warunkach pogodowych, okazało się, że problemem są piloci samolotów, którzy nie mają odpowiednich uprawnień do lądowania w takich warunkach.

Przez lata mgła była największą zmorą gdańskiego lotniska – wystarczyły nawet lekko niekorzystne warunki, by lotnisko musiało przekierowywać dziesiątki samolotów, ku niezadowoleniu linii lotniczych i samych pasażerów. Sytuacja zmieniła się na dobre w 2021 roku, gdy w gdańskim porcie zamontowano system lotniczy kategorii ILS IIIB, który pozwala samolotom na lądowanie nawet w warunkach bardzo ograniczonej widoczności, która na drodze startowej może wynosić nawet ledwie 75 metrów. Mimo to w nocy z niedzieli na poniedziałek kilka samolotów musiało zostać przekierowanych z Gdańska na inne lotniska, choć widzialność z powodu mgły wynosiła ok. 100 metrów. Z czego to wynika?

Rzecznik lotniska Agnieszka Michajłow wyjaśnia, że powodem był brak u kapitanów samolotów odpowiednich uprawnień do lądowania w tak trudnych warunkach. A zawróconych znad gdańskiego lotniska samolotów było naprawdę sporo.

– Od niedzieli o godz. 22.30 do poniedziałku do godziny 2.09 w nocy na gdańskim lotnisku nie wylądowało sześć samolotów – mówi Michajłow.

Były to loty Ryanaira z Neapolu, Sztokholmu i Goeteborga, samolot KLM z Amsterdamu, czarter Enter Air z egipskiego Marsa Alam oraz samolot cargo. 

Jak informuje rzeczniczka gdańskiego lotniska, trzy samoloty zostały przekierowane na Lotnisko Chopina, dwa na lotnisko w Modlinie, a samolot cargo do Kopenhagi.

Jak czytamy w depeszy PAP, pasażerowie mieli zostać przewiezieni autokarami z Warszawy do Gdańska.

Misją Fly4free.pl jest przedstawienie Ci najlepszych zdaniem naszej redakcji okazji na podróże. Opisujemy oferty znalezione przez nas w internecie i wskazujemy adresy internetowe, pod którymi samodzielnie możesz wykupić podróż lub elementy podróży. Ceny w artykułach są aktualne w chwili publikacji. Możemy otrzymywać wynagrodzenie od partnerów handlowych, do których Cię przekierowujemy.
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
W takiej sytuacji pażerom chyba należy się odszkodowanie. Wszak opóźnienie spowodowane było ewidentnym zaniedbaniem przewoźnika.
marmur, 11 grudnia 2023, 21:58 | odpowiedz
Litości. Jak na stronę o lotnictwie, to moglibyście weryfikować to, co publikujecie i nie wprowadzać opinii publicznej w błąd. Przewoźnicy mogą mieć autoryzację do Cat III, ale wcale nie muszą, a załogi działają w zakresie uprawnień przewoźnika. Owszem, jak nawet przewoźnik ma, to kapitan może nie zostać przez przewoźnika przeszkolonym i nie mieć uprawnień, ale jak już, to cała załoga lecąca w kokpicie musi mieć uprawnienia, a nie tylko kapitan i zazwyczaj z racji stażu uprawnień nie ma drugi pilot, nie kapitan. I nie ma już czegoś takiego jak Cat IIIB, jest tylko Cat III, jakoś od ponad roku. Pani rzecznik nie zapoznała się ze zmianami przepisów. Brawo... 
PTL, 12 grudnia 2023, 8:19 | odpowiedz
Nie należy się. Przewoźnik nie ma obowiązku mieć tych uprawnień, więc jeśli certyfikat przewoźnika ma jakieś ograniczenia wyższe niż sprzęt na lotnisku, to i tak przewoźnik jest na prawie jak nie wyląduje. 
marmur W takiej sytuacji pażerom chyba należy się odszkodowanie. Wszak opóźnienie spowodowane było ewidentnym zaniedbaniem przewoźnika.
PTL, 12 grudnia 2023, 8:31 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »