Fly4free.pl

5 linii z Rosji oddało swoje samoloty do firm leasingowych. Wyciekł tajny raport

Foto: Skycolors / Shutterstock
Co najmniej 31 samolotów leasingowanych przez rosyjskie linie lotnicze nie wróciło do kraju po ogłoszeniu decyzji o ich „nacjonalizacji” i zostało dobrowolnie przekazane przez linie firmom leasingowym – informuje agencja Reuters, powołując się na wewnętrzny raport rosyjskiego urzędu lotniczego.

Kwestia leasingowanych samolotów przez rosyjskie linie trwa od końca lutego, gdy w ramach sankcji Komisja Europejska nakazała firmom leasingowym natychmiastowe zerwanie umów z rosyjskimi przewoźnikami i odebranie ich samolotów. A ponieważ lwia część floty rosyjskich linii jest leasingowana, pojawiło się ryzyko, że przewoźnicy z tego kraju zostaną bez maszyn. To dlatego na początku marca dekretem prezydenta Władimira Putina leasingowane samoloty linii z Rosji zostały „znacjonalizowane” (a de facto skradzione), co spowodowało, że ich zwrot był faktycznie niemożliwy. Jednk teraz okazuje się, że jak informuje agencja Reuters, co najmniej 5 linii lotniczych dobrowolnie oddało swoje samoloty firmom leasingowym na początku marca.

Z dokumentu Rossaviatsya, czyli rosyjskiego urzędu lotniczego wynika, że część swoich samolotów oddały linie lotnicze zajmujące się przede wszystkim lotami czarterowymi. Te linie to Azur Air, iFly, Nordwind, Pegas Fly i Royal Fly.

“Samoloty niektórych linii z zagranicznymi rejestracjami znajdują się aktualnie na zagranicznych lotniskach w celu pzekazania ich do leasingodawców pod pretekstem prac naprawczych” – czytamy w raporcie.

Nie mamy tam informacji o tym, dlaczego linie te zdecydowały się zostawić swoje samoloty poza Rosją. Same linie też są dość tajemnicze.

„Los zajętych zagranicą samolotów nie jest nam znany”
– w krótkim komunikacie poinformowała Reutersa linia Nordwind. Pozostali przewoźnicy nie odpowiedzieli na prośbę o komentarz.

Z danych serwisu Planespotters wynika, że chodzi co najmniej o 31 samolotów, które pod koniec lutego znajowały się na lotniskach w Turcji, w Europie, USA i na Bliskim Wschodzie.

Witalij Saweliew, rosyjski minister transportu, szacuje, że ok.400 wyleasingowanych przez linie z Rosji samolotów wciąż pozostaje w tym kraju. Z kolei ponad 78 samolotów zostało w jakiś sposób zwróconych do leasingodawców, najczęściej poprzez zajęcie takiej maszyny na zagranicznym lotnisku.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »