Kto po Lublinie? 2 polskie lotniska już montują nowe skanery – płyny i elektronika zostają w plecaku od 1 kwietnia!
Od zeszłego tygodnia lecący z Lublina podróżni mogą korzystać z nowoczesnych skanerów CT do kontroli bagażu podręcznego podczas kontroli bezpieczeństwa przed lotem. Lubelskie lotnisko jest pierwszym portem w Polsce dysponującym taką technologią, która znacząco ułatwia proces kontroli: skraca kolejki (jedna linia kontroli może obsłużyć nawet do 3 razy więcej pasażerów w ciągu godziny od tej standardowej) i nie trzeba wyciągać płynów i elektroniki z plecaków. Docelowo zaś lubelskie lotnisko deklaruje, że – gdy tylko Komisja Europejska zmieni przepisy – planuje całkowicie znieść limit płynów w bagażu podręcznym. Wkrótce zaś do lubelskiego lotniska dołączą jeszcze 2 inne polskie porty lotnicze, gdzie instalacja nowoczesnych skanerów już idzie pełną parą.
Chalkidiki od 2225 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Poznań)
Side od 2245 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Wyspa Malta od 2057 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Poznań)
Poznań zaprasza na 1 kwietnia
Najbardziej zaawansowane prace prowadzone są w Poznaniu, gdzie już od kilku tygodni trwają intensywna modernizacja terminala pasażerskiego. W jej ramach powstanie m.in. zupełnie nowa strefa kontroli bezpieczeństwa zaopatrzona w skanery firmy Smiths Detection. Kilka dni temu na lotnisku pojawiły się dwa pierwsze skanery, kolejne spodziewane są na dniach. Jak wygląda harmonogram prac i kiedy skorzystają z nich pasażerowie?
– Docelowo strefa kontroli bezpieczeństwa będzie liczyła sześć skanerów CT. Cztery z nich zostaną zamontowane na lotnisku do 31 marca, więc 1 kwietnia będziemy uruchamiali nową strefę dla pasażerów. Jednocześnie od 1 kwietnia do 1 maja zdemontowane zostaną dwie stare linie, a w to miejsce zamontujemy brakujące dwa nowe urządzenia – mówi w rozmowie z Fly4free.pl Marcin Drzycimski, dyrektor Pionu Strategii i Rozwoju na lotnisku w Poznaniu.
Oznacza to, że 1 maja prace nad nową strefą kontroli bagażu zostaną całkowicie zakończone. O ile nowe skanery przyspieszą kontrolę bezpieczeństwa?
– Skanery istniejące dzisiaj mają według producenta przepustowość do 150 tacek na godzinę, w testach udawało się osiągnąć poziom 180 tacek. Linie, które teraz montujemy, podczas testów osiągały przepustowość 400-420 pojemników na godzinę. Przy czym musimy pamiętać, że taka tacka jest o połowę większa i nie musimy nic wyciągać z naszego bagażu podręcznego, co jeszcze bardziej usprawnia proces kontroli – mówi Drzycimski.
W Krakowie też praca wre, ale nie ma jeszcze daty
Drugim lotniskiem, które już kilkanaście dni temu zaczęło instalację skanerów CT, jest port lotniczy w Krakowie. Lotnisko jest jednak na razie znacznie bardziej tajemnicze.
– Skanery są obecnie montowane. Gdy tylko będziemy gotowi do ich uruchomienia, poinformujemy o tym – mówi Natalia Vince, rzeczniczka prasowa krakowskiego lotniska.





