więcej okazji z Fly4free.pl

100 funtów kary za wystawienie złej oceny obiektowi hotelowemu! Serio!?

Foto: tripadvisor.com
Wygląda to na żart, ale nim nie jest. Czy powoli nadchodzi czas, w którym będziemy obawiać się wystawiania rzetelnych opinii online po odbyciu noclegu w zarezerwowanym przez siebie hotelu?

Każdy z nas zapewne chociaż raz zarezerwował nocleg lub noclegi, korzystając z popularnych narzędzi i stron dostępnych online (typu booking.com czy hotels.com). Jednym z kryteriów wyboru hotelu najczęściej są opinie i oceny, wystawione przez tych gości, którzy w danym obiekcie byli już wcześniej. Opinie te, widoczne dla wszystkich internautów, są papierkiem lakmusowym wiarygodności danych i opisów udostępnianych przez sam obiekt hotelowy – są przecież niezależne i nie podlegają moderacji ze strony hotelu. Czyżby?

Jeden z obiektów hotelowych, dostępnych w wielu systemach rezerwacyjnych online, chce obciążać swoich klientów karą w wysokości 512PLN + VAT (100 funtów), jeżeli… gość hotelowy po odbyciu noclegu wystawi negatywną opinię!

Fot. Paweł Kunz / tripadvisor.com

Jak czytamy w LoyaltyLobby, jeden z użytkowników po dokonaniu rezerwacji za pomocą strony booking.com w obiekcie The Castle Hotel w Berwick upon Tweed w Wielkiej Brytanii – na swoją skrzynkę mailową otrzymał wiadomość z hotelu. Czytamy w niej:

Hotel rezerwuje sobie prawo do nałożenia opłaty administracyjnej w wysokości 100 funtów + VAT, jeśli klient zamieści w mediach elektronicznych komentarz bądź zdjęcie, które zdaniem Hotelu jest niesprawiedliwe lub nie ma możliwości jego sprostowania przez Hotel. Opłata ta zostanie potrącona z karty kredytowej lub debetowej, użytej jako gwarancja rezerwacji. Kierownictwo Hotelu zastrzega sobie prawo do zmiany lub odwołania każdej rezerwacji bez uprzedzenia.

Przyznam się szczerze: gdybym dokonał rezerwacji w tym obiekcie i otrzymał takiego maila – moją pierwszą czynnością po jego przeczytaniu byłoby anulowanie tej rezerwacji i ostrzeżenie wszystkich moich znajomych. Jeżeli już na początku mojej przygody z danym obiektem „straszy się” mnie ewentualnymi konsekwencjami i karami finansowymi w przypadku, gdy cokolwiek nie będzie mi się podobać i napiszę o tym w internecie – świadczy to jak najgorzej o tym obiekcie.

Fot. Paweł Kunz / tripadvisor.com

Być może to odosobniony przypadek… i właściciele tego hotelu nie rozumieją jak działa internet i social media, gdzie można otrzymać pochwały, ale również uwagi krytyczne. Ale to nie pierwszy tego typu przypadek i sygnał. Czy czeka nas w przyszłości cenzurowanie wypowiedzi i wybieranie tych obiektów hotelowych, które pozwalają na swobodne wyrażenie swojej opinii na temat ich usług i poziomu obsługi?

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Miesiąc temu zarezerwowałem apartament w Zagrzebiu na 1 noc w drodze na wybrzeże. Wystawiając opinie na booking.com, nie zastanawiałem się głęboko czy za obsługę dać :) czy :D, dałem :). Dostałem maila z pytaniem co było nie tak z obsługą, skoro dałem 7,5, a średnia to ponad 9. Ja klikałem tylko buźki... Odpisałem, że wszystko było ok i że :D dałbym raczej w resorcie, gdzie jest dużo więcej do czynienia z obsługą niż przekazanie kluczy. Odpowiedź była taka, że to dobrze, że mi się podobało, ale obsługa jest niezadowolona, że jej starania (mogliśmy zameldować się wcześniej, faktycznie, nie pomyślałem o tym...) nie zostały docenione i w przyszłości zastanowią się DWA RAZY zanim pozwolą się komuś zameldować wcześniej.
Marcin, 13 września 2016, 12:36 | odpowiedz
W dup#ch się poprzewracało...
Kancia, 13 września 2016, 12:38 | odpowiedz
chore!!!a szczególnie angielskie"hotele" i ich standart/ceny!!W tym brytyjskim syfie to najlepszy hotel to góra nasze 3 gwiazdki,a te które maja pokoje po 100-300funtów za noc to standart jak 1-2 gwiazdki w PL .....Wogole UK jest poza systemem gwiazdkowym oceniania hoteli bo wg kryteriów by sie placiło 500f za nocleg w 2 gwiazdkach---oni maja podobny system jak Egipt jakieś słoneczka czy ch wie co--tylko w Egipcie jest lepszy standart--no i cena ...W UK ponizej 100f za noc otrzymuje sie obowiazkowo 2 krany,grzyba i pluskwy...
zesłaniec, 13 września 2016, 12:47 | odpowiedz
zesłaniec chore!!!a szczególnie angielskie”hotele” i ich standart/ceny!!W tym brytyjskim syfie to najlepszy hotel to góra nasze 3 gwiazdki,a te które maja pokoje po 100-300funtów za noc to standart jak 1-2 gwiazdki w PL …..Wogole UK jest poza systemem gwiazdkowym oceniania hoteli bo wg kryteriów by sie placiło 500f za nocleg w 2 gwiazdkach—oni maja podobny system jak Egipt jakieś słoneczka czy ch wie co–tylko w Egipcie jest lepszy standart–no i cena …W UK ponizej 100f za noc otrzymuje sie obowiazkowo 2 krany,grzyba i pluskwy…
standard*
ela, 13 września 2016, 13:03 | odpowiedz
Wybierając hotel w uk , biorę tylko sieciowy , holiday inn , travelodge. Miałem nieprzyjemność noclegu w ichniejszym .wyjechalem po jednej nocy pogryziony przez pluskwy
Ronni, 13 września 2016, 13:06 | odpowiedz
Marcin Miesiąc temu zarezerwowałem apartament w Zagrzebiu na 1 noc w drodze na wybrzeże. Wystawiając opinie na booking.com, nie zastanawiałem się głęboko czy za obsługę dać czy :D, dałem :). Dostałem maila z pytaniem co było nie tak z obsługą, skoro dałem 7,5, a średnia to ponad 9. Ja klikałem tylko buźki… Odpisałem, że wszystko było ok i że ? dałbym raczej w resorcie, gdzie jest dużo więcej do czynienia z obsługą niż przekazanie kluczy. Odpowiedź była taka, że to dobrze, że mi się podobało, ale obsługa jest niezadowolona, że jej starania (mogliśmy zameldować się wcześniej, faktycznie, nie pomyślałem o tym…) nie zostały docenione i w przyszłości zastanowią się DWA RAZY zanim pozwolą się komuś zameldować wcześniej.
Po czymś takim ja bym się dwa razy zastanowił nad tym hotelem.
Akka, 13 września 2016, 13:13 | odpowiedz
Może Rozenek tam trafiła przypadkowo i ich tak nauczyła ;-)
krzysztof, 13 września 2016, 13:15 | odpowiedz
Hotele działają też w drugą stronę. Są takie, które dają łapówki za napisanie bardzo dobrej opinii. :) Także nikt znający realia branży raczej nie bierze pod uwagę opinii i ocen z portali internetowych.
Adam, 13 września 2016, 13:53 | odpowiedz
Marcin Miesiąc temu zarezerwowałem apartament w Zagrzebiu na 1 noc w drodze na wybrzeże. Wystawiając opinie na booking.com, nie zastanawiałem się głęboko czy za obsługę dać czy :D, dałem :). Dostałem maila z pytaniem co było nie tak z obsługą, skoro dałem 7,5, a średnia to ponad 9. Ja klikałem tylko buźki… Odpisałem, że wszystko było ok i że ? dałbym raczej w resorcie, gdzie jest dużo więcej do czynienia z obsługą niż przekazanie kluczy. Odpowiedź była taka, że to dobrze, że mi się podobało, ale obsługa jest niezadowolona, że jej starania (mogliśmy zameldować się wcześniej, faktycznie, nie pomyślałem o tym…) nie zostały docenione i w przyszłości zastanowią się DWA RAZY zanim pozwolą się komuś zameldować wcześniej.
mark, 13 września 2016, 14:34 | odpowiedz
wiedziales co brales wiec bez sensu zaniżac ocene. Klucze ci przekazali to ok.
Marcin Miesiąc temu zarezerwowałem apartament w Zagrzebiu na 1 noc w drodze na wybrzeże. Wystawiając opinie na booking.com, nie zastanawiałem się głęboko czy za obsługę dać czy :D, dałem :). Dostałem maila z pytaniem co było nie tak z obsługą, skoro dałem 7,5, a średnia to ponad 9. Ja klikałem tylko buźki… Odpisałem, że wszystko było ok i że ? dałbym raczej w resorcie, gdzie jest dużo więcej do czynienia z obsługą niż przekazanie kluczy. Odpowiedź była taka, że to dobrze, że mi się podobało, ale obsługa jest niezadowolona, że jej starania (mogliśmy zameldować się wcześniej, faktycznie, nie pomyślałem o tym…) nie zostały docenione i w przyszłości zastanowią się DWA RAZY zanim pozwolą się komuś zameldować wcześniej.
mark, 13 września 2016, 14:35 | odpowiedz
ja zawsze wystawiam opinie jako anonim, dostaje maila z booking.com zeby wyrazic swoja opinie i tam zawsze zaznaczam opcje, ze wypowiadam sie jako anonim, po co moje imie ma sie pojawiac tam? nie zdarzylo mi sie jeszcze, zeby ktos sie do mnie dobijal z pytaniami dlaczego taka ocene dalam...
dr, 13 września 2016, 15:07 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Nie spotkałem sie z tym. Natomiast ostatnio miałem niemiła przygodę w Almatach, gdzie hostel miał 10pkt. i aż nie dowierzalem, ale wynająłem noclegi tamże. Po zameldowaniu oczywiście porażka jedna wielka. Byłem zły, a najbardziej zdziwiony, ze osoby z krajów zachodnich dawały temu miejscu takie noty i opinie. Przy wyjezdzie sie wszystko wyjaśniło. Właściciel kilkukrotnie mnie prosił o wystawienie pozytywnych opinii, ja kurtuazyjnie obiecałem, ale jemu było mało i domagał sie obietnicy, ze jedynie 10pkt.dam. Bardzo mnie to irytowało, ale po powrocie odpuściłem, choć miałem mu wystawić bardzo surowa ocenę. Jednak, gdy zaczął mnie mailami codziennie nagabywać o obiecane opinie (2,gdyż miałem na dwóch rezerwacjach) to postanowiłem dać upust swojej frustracji i dostał 10pkt., ale po zsumowaniu dwóch opinii.
Adam Hotele działają też w drugą stronę. Są takie, które dają łapówki za napisanie bardzo dobrej opinii. Także nikt znający realia branży raczej nie bierze pod uwagę opinii i ocen z portali internetowych.
jacek96, 13 września 2016, 15:55 | odpowiedz
dr ja zawsze wystawiam opinie jako anonim, dostaje maila z booking.com zeby wyrazic swoja opinie i tam zawsze zaznaczam opcje, ze wypowiadam sie jako anonim, po co moje imie ma sie pojawiac tam? nie zdarzylo mi sie jeszcze, zeby ktos sie do mnie dobijal z pytaniami dlaczego taka ocene dalam…
Marta, 13 września 2016, 17:03 | odpowiedz
zesłaniec chore!!!a szczególnie angielskie”hotele” i ich standart/ceny!!W tym brytyjskim syfie to najlepszy hotel to góra nasze 3 gwiazdki,a te które maja pokoje po 100-300funtów za noc to standart jak 1-2 gwiazdki w PL …..Wogole UK jest poza systemem gwiazdkowym oceniania hoteli bo wg kryteriów by sie placiło 500f za nocleg w 2 gwiazdkach—oni maja podobny system jak Egipt jakieś słoneczka czy ch wie co–tylko w Egipcie jest lepszy standart–no i cena …W UK ponizej 100f za noc otrzymuje sie obowiazkowo 2 krany,grzyba i pluskwy…
Ostatnio spotkala mnie mila niespodzianka w Cumbrii i hotel z czystym i przestronnym pokojem i 'europejska' lazienka. Do tego bezplatny parking i sniadanie English lub kontynentalne do wyboru wliczone w cene noclegu. Calosc £45 za dwojke. Mozna? Mozna! Niestety nie latwo o takie 'perelki' na angielskim rynku.
sss, 13 września 2016, 19:14 | odpowiedz
W mojej ocenie nie ma w tym mailu nic złego choć oczywiście nakładanie kar nie jest całkiem zgodne z prawem, szczególnie europejskim. W mailu jest napisane "nie ma możliwości jego sprostowania przez Hotel" Hotel ma prawo bronić się przed negatywnymi, niesprawiedliwymi lub celowo negatywnymi opiniami. Wystarczy postawić na jego miejscu. Jednak kara, jeśli już, i to znacznie większa powinna być wymierzona portalowi, który publikuje opinie lecz nie ma funkcjonalności aby opiniowany zamieścił także swój komentarz.
cafeho, 13 września 2016, 20:28 | odpowiedz
cafeho W mojej ocenie nie ma w tym mailu nic złego choć oczywiście nakładanie kar nie jest całkiem zgodne z prawem
He he he... Ne ma nic złego, choć jest to niezgodne z prawem... LOL Po pierwsze: hotel pisze o opłacie administracyjnej a nie karze. Jasno deklarują, że po fakcie, dodatkowo obciążą kartę klienta. Nie są urzędem administracji - więc nie mogą nakładać opłat administracyjnych.
cafeho W mailu jest napisane „nie ma możliwości jego sprostowania przez Hotel”
Nie. W mailu jest napisane: "które zdaniem Hotelu jest niesprawiedliwe lub nie ma możliwości jego sprostowania" LUB robi dużą różnicę
cafeho Hotel ma prawo bronić się przed negatywnymi, niesprawiedliwymi lub celowo negatywnymi opiniami. Wystarczy postawić na jego miejscu.
Więc klient hotelu też powinien mieć prawo do obciążenia hotelu "opłatą administracyjną" w wysokości 100GBP, gdyby nie był zadowolony z pobytu? Od wymierzania kar jest "wymiar sprawiedliwości" w postaci sądów.
Jasiek, 14 września 2016, 10:47 | odpowiedz
"które zdaniem Hotelu jest niesprawiedliwe lub nie ma możliwości jego sprostowania przez Hotel" nie kazda zla opinia podlega karze. Ludzie czytajcie ze zrozumieniem !!!
Andrew, 14 września 2016, 12:41 | odpowiedz
Marcin Miesiąc temu zarezerwowałem apartament w Zagrzebiu na 1 noc w drodze na wybrzeże. Wystawiając opinie na booking.com, nie zastanawiałem się głęboko czy za obsługę dać czy :D, dałem :). Dostałem maila z pytaniem co było nie tak z obsługą, skoro dałem 7,5, a średnia to ponad 9. Ja klikałem tylko buźki… Odpisałem, że wszystko było ok i że ? dałbym raczej w resorcie, gdzie jest dużo więcej do czynienia z obsługą niż przekazanie kluczy. Odpowiedź była taka, że to dobrze, że mi się podobało, ale obsługa jest niezadowolona, że jej starania (mogliśmy zameldować się wcześniej, faktycznie, nie pomyślałem o tym…) nie zostały docenione i w przyszłości zastanowią się DWA RAZY zanim pozwolą się komuś zameldować wcześniej.
Trochę racji mieli. Zostałeś na jedną noc, spełnili mimo to Twoje wymagania, sam hotel bez żadnych uwag, a Ty wystawiłeś 7,5 :)
bb, 14 września 2016, 16:21 | odpowiedz
Ronni Wybierając hotel w uk , biorę tylko sieciowy , holiday inn , travelodge. Miałem nieprzyjemność noclegu w ichniejszym .wyjechalem po jednej nocy pogryziony przez pluskwy
Potwierdzam, tylko sieciowki w UK są gwarancją przyzwoitego standardu, wszelkie prywatne hotele to loteria i drożyzna, obsługa i standard z reguły marny
Ola, 16 września 2016, 0:01 | odpowiedz
Z ocenianiem jest taki problem, że każdy ma inną opcję “domyślną” = “ocena dostateczna” Kiedyś dostaliśmy z mamą ankiety do oceny sanatorium. Chociaż oboje mieliśmy te same opinie, różniliśmy się w ocenach, ponieważ: Mama domyślnie dawała “5”, jeśli wszystko było OK., a odejmowała za nieprawidłowości. Ja domyślnie dawałem “3”, odejmując za nieprawidłowości, a dodając za “osiągnięcia powyżej normy”. Efekt: jeśli coś było ”normalne”, mama dawała “5”, ja “3”, chociaż oboje mieliśmy to samo zdanie. Pozdrawiam.
Ppp, 19 września 2016, 19:14 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »