Autor: | Yaneck [ 06 Cze 2025 21:33 ] |
Temat postu: | Pociągiem nocnym z Bukaresztu do Mołdawii (z nostalgią) |
Ze stolicy Rumunii do stolicy Mołdawii można dostać się na kilka sposobów. Ja wybrałem podróż nocnym pociągiem w wagonie sypialnym. Uwielbiam podróże koleją, a przy okazji zaoszczędzam na noclegu w hotelu. Nie sądziłem jednak, że w tej podróży poczuję się jakby czas się zatrzymał końcówce ubiegłego wieku. Podróż starannie zaplanowałem i ze sporym wyprzedzeniem kupiłem bilet przez internet. Można to zrobić poprzez internetowy portal kolei rumuńskich https://bileteinternationale.cfrcalator ... lect/offer cena 133.25 Lei czyli 113,02 PLN w ofercie bezzwrotnej lub 185.02 Lei czyli ok. 157 PLN w ofercie standardowej lub mołdawskich https://on.railway.md:10000/?lang=en gdzie bilet kosztuje 745.37 MDL czyli 161,50 PLN Rezerwacja i zakup biletu na stronie rumuńskiej odbyła się szybko i sprawnie. Przy zakupie biletu należy podać m.in. płeć pasażera, co w praktyce okazało się nieistotne. Załącznik: MD14.jpg [ 165.12 KiB | Obejrzany 449 razy ] Załącznik: MD01.jpg [ 133.21 KiB | Obejrzany 449 razy ] Załącznik: MD11.jpg [ 85.15 KiB | Obejrzany 449 razy ] Załącznik: MD12.jpg [ 88.26 KiB | Obejrzany 449 razy ] Załącznik: MD02.jpg [ 90.81 KiB | Obejrzany 449 razy ] Załącznik: MD05.jpg [ 66.6 KiB | Obejrzany 449 razy ] Załącznik: MD04.jpg [ 105.35 KiB | Obejrzany 449 razy ] Załącznik: MD08.jpg [ 100.62 KiB | Obejrzany 449 razy ] W 4-osobowym przedziale jest nas troje - dziewczyna z Mołdawii, Amerykanin o mołdawskich korzeniach i ja z Polski. Trochę rozmawiamy. Po ok. godzinie jazdy włączone zostało oświetlenie. Przypominam sobie moją dawną podróż do ZSRR w identycznym wagonie. Pamiętam konduktorkę, która roznosiła pasażerom gorącą herbatę w szklankach z metalowymi uchwytami. W przedziale konduktorskim znajdował się zapas węgla i piec ogrzewający cały wagon. Załącznik: MD09.jpg [ 91.81 KiB | Obejrzany 449 razy ] Próbuję zasnąć, ale nic z tego. Raz za gorąco, za chwilę nieprzyjemny chłód i wilgoć. Po kilku godzinach zbliżamy się do granicy rumuńsko-mołdawskiej. Rumuńscy pogranicznicy bez słowa oglądają paszporty, Mołdawianie pytają o cel podróży, planowany czas pobytu w Mołdawii, przeglądają bagaże. Ze względu na inny rozstaw szyn w wagonach następuje wymiana wózków. Postój trwa dwie godziny. Wiem, że pociąg będzie w tym miejscu przejeżdżał nad rzeką Prut przez most zaprojektowany przez Gustawa Eiffla, który podobne rozwiązania i materiały zastosował 10 lat później przy projekcie słynnej Wieży w Paryżu. Niestety po pierwsze jest noc i nic nie widać, po drugie okna są szczelnie zasłonięte. Załącznik: MD10.jpg [ 105.49 KiB | Obejrzany 449 razy ] Załącznik: MD13.jpg [ 196.77 KiB | Obejrzany 449 razy ] Wracając do moich wspomnień wagonowych. Polacy do ZSRR w latach 80 i 90-tych jeździli głównie w celach handlowych, co wiązało się z przemytem. Kontrole celników były niezwykle wnikliwe. Celnik wypraszał z przedziału na korytarz kolejno wszystkich pasażerów, pozostając sam na sam z jedną tylko osobą i dokonywał przeszukania. Rozglądając się po przedziale przypominam sobie miejsce w którym ukrywaliśmy kontrabandę. Załącznik: MD06.jpg [ 95.18 KiB | Obejrzany 449 razy ] ![]() |
Strona 1 z 1 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni) |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |