Forum strony Fly4free.pl
https://www.fly4free.pl/forum/

Odszkodowanie za odwołany/spóźniony lot
odszkodowanie-za-odwolany-spozniony-lot,1498,2646
Strona 34 z 514

Autor:  Ich [ 24 Lut 2013 13:18 ]
Temat postu:  Re: Lot odwołany lub opóźniony [Prawa pasażera]

Łasica napisał(a):
Nie mogę znaleźć adresu włoskiego urzedu lotnictwa cywilnego i ich wzoru skarki/reglamacji. Może ktoś pomóc?


Tutaj jest adres:

http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/2004_261_national_enforcement_bodies.pdf

Możesz do nich napisać lub np. wypełnić formularz w jezyku angielskim:

http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/complain_form/eu_complaint_form_en.pdf

Autor:  Łasica [ 24 Lut 2013 17:53 ]
Temat postu:  Re: Lot odwołany lub opóźniony [Prawa pasażera]

Ich napisał(a):
Łasica napisał(a):
Nie mogę znaleźć adresu włoskiego urzedu lotnictwa cywilnego i ich wzoru skarki/reglamacji. Może ktoś pomóc?


Tutaj jest adres:

http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/2004_261_national_enforcement_bodies.pdf

Możesz do nich napisać lub np. wypełnić formularz w jezyku angielskim:

http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/complain_form/eu_complaint_form_en.pdf

Dzięki wielkie!
Jeszcze jedno pytanie. Lot miał być wieczorem (koło 22), a przenieśli go na następny dzień rano (ok. 10) i poleciałem nim. W reklamacji wpisywać że lot opóźniony czy odwołany?

Autor:  Łasica [ 24 Lut 2013 21:46 ]
Temat postu:  Re: Lot odwołany lub opóźniony [Prawa pasażera]

A nie ma czegoś takiego, że jak opóźnienie jest ponad 8 godzin to traktowane jest jak odwołany lot?:> Jak bzdury pier... to sorry ;)

Autor:  marek2011 [ 24 Lut 2013 21:58 ]
Temat postu:  Re: Lot odwołany lub opóźniony [Prawa pasażera]

Z pkt widzenia negatywnych skutków nieregularności duże opóźnienie ma dla pasażera zwykle takie same następstwa jak odwołanie. A "przełożenie" lotu na kolejny dzień jest z reguły równoznaczne z odwołaniem tego zaplanowanego na poprzedni dzień, nawet jak przewoźnik realizuje "przełożony" rejs pod tym samym numerem. Potwierdzał to kilka razy ETS m.in w sprawie Sturgeon, a całkiem niedawno Nelson vs Lufthansa. Pomijam tu oczywiście przypadki, gdy rejs zaplanowany na 23h00 jest opóźniony i startuje o 01h00, a więc już następnego dnia.

Autor:  Łasica [ 24 Lut 2013 22:32 ]
Temat postu:  Re: Lot odwołany lub opóźniony [Prawa pasażera]

marek2011 napisał(a):
Z pkt widzenia negatywnych skutków nieregularności duże opóźnienie ma dla pasażera zwykle takie same następstwa jak odwołanie. A "przełożenie" lotu na kolejny dzień jest z reguły równoznaczne z odwołaniem tego zaplanowanego na poprzedni dzień, nawet jak przewoźnik realizuje "przełożony" rejs pod tym samym numerem. Potwierdzał to kilka razy ETS m.in w sprawie Sturgeon, a całkiem niedawno Nelson vs Lufthansa. Pomijam tu oczywiście przypadki, gdy rejs zaplanowany na 23h00 jest opóźniony i startuje o 01h00, a więc już następnego dnia.

Czyli ostatecznie co mam wpisać na reklamacji? U mnie była dokładnie sytuacja ' "przełożony" rejs pod tym samym numerem'.

Autor:  marek2011 [ 24 Lut 2013 22:56 ]
Temat postu:  Re: Lot odwołany lub opóźniony [Prawa pasażera]

Wpisz opóźnienie wskazując że lot odbył się następnego dnia.

Autor:  Niva [ 26 Lut 2013 18:36 ]
Temat postu:  Re: Lot odwołany lub opóźniony [Prawa pasażera]

Pytanie, bo opóźnienie dotyczy lotu z poza Europy.

Lot Sofia - Doha odbywał się planowo i bez niespodzianek. Na jednym bilecie jest dalsza podróż Doha - Tokio z przesiadką 3h. Już po wylądowaniu w Doha i podczas czekania na samolot do Tokio okazuje się, że wylot będzie opóźniony prawie 6h (usterka samolotu) dzięki czemu lądowanie w Tokio jest około północy i check in w zabookowanym hotelu już zamknięty. Czy odszkodowanie jakieś przysługuje i na jakie rozporządzenia się powoływać w przypadku lotu z Kataru do Japonii i do którego ULC ewentualnie uderzać? :/

Autor:  Niva [ 26 Lut 2013 19:03 ]
Temat postu:  Re: Lot odwołany lub opóźniony [Prawa pasażera]

No właśnie nie do końca czaję, jak to jest jeśli lot, który jest opóźniony jest z Kataru, ale podróż teoretycznie rozpoczynała się w EU, bo wylot z Sofii był na tym samym bilecie.
Poza tym nie wiem czy istnieje jakikolwiek inny dokument, nieeuropejski, na który można się powołać? Nie chce mi się wierzyć, że nie było precedensu.

Autor:  Ich [ 27 Lut 2013 00:01 ]
Temat postu:  Re: Lot odwołany lub opóźniony [Prawa pasażera]

Niva napisał(a):
Czy odszkodowanie jakieś przysługuje i na jakie rozporządzenia się powoływać w przypadku lotu z Kataru do Japonii i do którego ULC ewentualnie uderzać? :/


Proponuję zadzwonić do polskiego ULC i zapytać.

Autor:  Ich [ 27 Lut 2013 00:14 ]
Temat postu:  Re: Lot odwołany lub opóźniony [Prawa pasażera]

Niva napisał(a):
No właśnie nie do końca czaję, jak to jest jeśli lot, który jest opóźniony jest z Kataru, ale podróż teoretycznie rozpoczynała się w EU, bo wylot z Sofii był na tym samym bilecie.
Poza tym nie wiem czy istnieje jakikolwiek inny dokument, nieeuropejski, na który można się powołać? Nie chce mi się wierzyć, że nie było precedensu.


Zobacz też sąsiedni wątek:

Cytuj:
We wtorek Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że opóźnienie pierwszego z lotów łączonych nie ma znaczenia - liczy się to, kiedy pasażer przybył do miejsca docelowego, rozumianego jako miejsce lądowania ostatniego lotu.


http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,13464257,Pasazer_z_przesiadka_tez_dostanie_odszkodowanie_za.html

Autor:  Mixer [ 27 Lut 2013 09:05 ]
Temat postu:  Re: Lot odwołany lub opóźniony [Prawa pasażera]

Z nielubianego portalu, ale może się przyda:
Cytuj:
Pasażer, który przybył do miejsca docelowego z co najmniej trzygodzinnym opóźnieniem ma prawo do zryczałtowanego odszkodowania, bez względu na to, w jakich godzinach startowały i lądowały samoloty realizujące wcześniejsze segmenty jego podróży - orzekł dziś (26.02) Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) w sprawie Air France przeciwko Folkerts (C-11/11).

Sprawa dotyczyła pasażerki, która w 2006 r. dotarła do celu z ponad 11-godzinnym opóźnieniem. Pani Folkerts posiadała bilet na przelot z Bremy do Asunción, przy czym podróż zakładała przesiadki w Paryżu i São Paulo, a jej dwa pierwsze odcinki były realizowane przez Air France. Z powodu ponad dwugodzinnego opóźnienia wylotu samolotu do Paryża Folkerts nie zdążyła na lot do Brazylii i jej rezerwacja została zmieniona na kolejny dostępny rejs na tej trasie. W konsekwencji pasażerce nie udało się także skorzystać z pierwotnie zaplanowanego lotu z São Paulo do stolicy Paragwaju i ostatecznie dotarła tam dopiero następnego dnia.

Folkerts zażądała od Air France odszkodowania w wysokości 600 euro z tytułu opóźnienia w podróży. Sprawa znalazła swój finał w niemieckim sądzie, który w obu instancjach uznał zasadność roszczeń pasażerki względem przewoźnika i nakazał mu wypłatę odszkodowania. Air France wniosły kasację, argumentując, że przepisy rozporządzenia (WE) nr 261/2004 nie przewidują prawa do odszkodowania w przypadku, gdy opóźnienie lotu, które spowodowało utratę przez pasażera kolejnego połączenia, było mniejsze niż 3 godziny.

ETS stanął jednak na stanowisku, że przy lotach łączonych, dla celów ustalenia prawa do zryczałtowanego odszkodowania, miarodajne jest wyłącznie opóźnienie stwierdzone względem planowanej godziny przybycia do miejsca docelowego, czyli miejsca lądowania ostatniego rejsu przewidzianego w planie podróży pasażera. Jeżeli jest ono odpowiednio duże, tzn. wynosi co najmniej 3 godziny, pasażer ma prawo do odszkodowania. Bez znaczenia jest w tym przypadku fakt, że opóźnienie to zostało wywołane utratą lotu łączonego z powodu niewielkiego spóźnienia wcześniejszego rejsu.

Nowe orzeczenie ETS rozwiewa wątpliwości, które budziły przepisy wspomnianego rozporządzenia w zakresie traktowania opóźnień powstających w portach przesiadkowych, a zatem wówczas gdy pasażer posiadający bilet na podróż wieloodcinkową nie jest w stanie zdążyć na kolejny rejs i dociera do celu ze znacznym opóźnieniem.

W praktyce oznacza zatem, że utrata połączenia przesiadkowego z powodu nawet niewielkiego, np. kilkunastominutowego spóźnienia pierwszego samolotu uprawnia pasażerów do żądania od przewoźnika wypłaty zryczałtowanego odszkodowania.

Autor:  marek2011 [ 28 Lut 2013 15:46 ]
Temat postu:  Re: Lot odwołany lub opóźniony [Prawa pasażera]

@|...o...| : sugerujesz, że autor nie przeczytał uzasadnienia? ;)
@Łukasz: dostałeś decyzję z usadanieniem, czy "maila" z informacją w sprawie. Węgierski odpowiednik ULC tak czy owak mija się z przepisami 261/2004. Poproś o uzasadnienie na piśmie, a jeśli jakieś jest w tym co dostałaś, podeślij mi na priv jeśli możesz.

Autor:  marek2011 [ 01 Mar 2013 01:09 ]
Temat postu:  Re: Lot odwołany lub opóźniony [Prawa pasażera]

|...o...| : problem w tym, że własnie można, taki już urok orzecznictwa ETS, inaczej byśmy się nad nim nie rozwodzili. :D

Autor:  MARIO1 [ 02 Mar 2013 21:00 ]
Temat postu:  Re: Lot odwołany lub opóźniony [Prawa pasażera]

ale co z sytuacją odwołania lotu nie z winy przewożnika np mgła?
pasażer ma sam sobie radzić i za wszystko płacić?

Autor:  Cahir [ 02 Mar 2013 21:25 ]
Temat postu:  Re: Lot odwołany lub opóźniony [Prawa pasażera]

Orientuje się ktoś jak to nie ze szwedzkim odpowiednikiem ULC? Od tygodnia mam status Kanslibeslut i nie wiem, ile czeka się na tą decyzje?

Autor:  asz28 [ 02 Mar 2013 23:56 ]
Temat postu:  Re: odwołany lot - proszę o pomoc

Mario 1, i poleciałeś następnego dnia tą samą linią?

Autor:  MARIO1 [ 03 Mar 2013 00:12 ]
Temat postu:  Re: odwołany lot - proszę o pomoc

nie musiałem zmienić plany a sprawa jest w ULC Italy

Autor:  asz28 [ 03 Mar 2013 00:15 ]
Temat postu:  Re: odwołany lot - proszę o pomoc

Od dawna?

Zastanawia mnie jakie są szanse odzyskania pieniędzy w podobnych przypadkach.

Autor:  MARIO1 [ 03 Mar 2013 00:32 ]
Temat postu:  Re: odwołany lot - proszę o pomoc

czekam 4 miesiące ale ktoś mi tu pisał że mogę czekać nawet rok.......

Autor:  man4business [ 03 Mar 2013 11:07 ]
Temat postu:  Odp: Lot odwołany lub opóźniony [Prawa pasażera]

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, gdyż haczyk tkwi w sformułowaniu / stwierdzeniu, że operator nie mógł, dokładając należytej staranności, zapobiec zdarzeniu (opóźnieniu lotu).

Procedura wygląda tak, że najpierw zgłasza się roszczenie do linii lotniczej (na sieci można znaleźć formularze do wypełnienia). Linia odpowiada bla bla i że się nie należy, wtedy całość przesyła się, wraz z kolejnym formularzem skargi, do ULC. Trzeba dwie rzeczy pamiętać. Właściwym organem jest urząd z kraju miejsca wylotu (tu Polska, więc polski ULC). Odpowiedź ULC jest decyzją administracyjną i linia może się z nią nie zgodzić (nadal nie chcieć wypłacić odszkodowania). Wtedy pozostaje droga sądowa.

Reasumując, wcale nie jest tak łatwo dostać odszkodowanie, ale próbować należy.

Strona 34 z 514 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/