REKLAMA

Zrujnowane wagony znikną z polskich torów. Kolejarze wydadzą miliardy na nowoczesne pociągi i remont wysłużonych staroci

Foto: PKP Intercity
Już za kilka lat do Pendolino i Dartów dołączą setki nowych i świeżo wyremontowanych pociągów. Najwięksi kolejowi przewoźnicy w kraju przedstawili imponujące plany wymiany i odświeżenia swojego taboru, na których realizację chcą wydać kilka miliardów PLN.

Choć po latach zapaści sytuacja na kolei zaczyna się poprawiać – mamy coraz więcej wyremontowanych torów i nowoczesnych pociągów – to jednak wciąż z efektów kolejowej zmiany na lepsze cieszą się głównie mieszkańcy największych miast. W dalszym ciągu w wielu miejscach w Polsce pasażerów wożą wysłużone, stare składy pamiętające czasy sprzed kilkudziesięciu lat. Na szczęście, jeśli wierzyć zapowiedziom kolejowych spółek, już za kilka lat o starych wagonach będziemy mogli zapomnieć.

Intercity wyda 2,5 miliarda

W zeszłym tygodniu PKP Intercity przedstawiło swoje plany taborowe do 2020 roku. Są one imponujące – w 4 lata kolejowy przewoźnik wyda 2,5 mld PLN, za które zmodernizuje 455 i kupi 55 nowych wagonów. Intercity chce też kupić do 2020 r. 30 nowych lokomotyw elektrycznych i 10 spalinowo-elektrycznych, a także zmodernizować 20 starszych modeli, które już posiada. Skąd Intercity weźmie pieniądze? Część trafi z zysków z prywatyzacji PKP Energetyka, część to fundusze własne i dofinansowanie unijne.

PKP Intercity nie ma wyjścia – musi unowocześniać tabor przed zbliżającą się liberalizacją rynku kolejowego, gdy dostęp do polskich torów uzyskają zagraniczni przewoźnicy, którzy zaczną bezpośrednio konkurować z polską spółką.

Warto też dodać, że nowe wagony będą po prostu potrzebne, bo PKP Intercity bije rekordy frekwencji – od stycznia do końca sierpnia spółka przewiozła 25,6 mln pasażerów i planuje, że w tym roku obsłuży ponad 37 mln ludzi – o 6 mln więcej niż w 2015 roku.

Przewozy kupią 250 pociągów

Jeszcze bardziej ambitne plany mają Przewozy Regionalne. Największy przewoźnik kolejowy w Polsce zamierza ubiegać się o dofinansowanie unijne w wysokości aż 2,5 mld PLN, dzięki czemu wymieniłby cały swój niezmodernizowany tabor. Jak w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”  mówi prezes PR Krzysztof Mamiński, przewoźnik chciałby za te pieniądze zakupić aż 250 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

– Taką ilość taboru można wyprodukować w dwa lata w dwóch lub trzech polskich firmach – mówi Mamiński.

Pieniądze miałyby trafić do przewoźnika w 2019 r., a to oznacza, że nowy tabor pojawiłby się na torach najwcześniej w 2021 roku.

Przewozy już teraz modernizują tabor – pod koniec września otrzymały 629 mln PLN kredytu, za który zmodernizują 36 elektrycznych zespołów trakcyjnych, kupią 7 nowych oraz 3 autobusy szynowe.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Po latach zapaści wycięto 75% połączeń kolejowych i zlikwidowano albo porzucono ponad połowę torowisk. W ciągu ostatnich 20 lata liczba pasażerów zmalała o 90%. Na trasach poza stolicą jeżdżą stare kible nie trzymające się żadnego rozkładu jazdy. Od tego redaktorze należało zacząć. Polska to nie tylko Warszawa
Arek, 17 października 2016, 13:22 | odpowiedz
Mają rozmach...
Siara, 17 października 2016, 13:37 | odpowiedz
Powinni jeszcze wymienić tych dziadów co pracują w obsłudze pociągów, bo nawet najnowsza maszyna z chamem w środku będzie odstraszała.
marian, 17 października 2016, 13:52 | odpowiedz
Jeżdżę pociągami dość regularnie. Z początku nie miałam wyboru, a teraz nie zamieniłaby ich na żaden autobus. Ostatnio na długie dystanse jeżdżą nowe tabory. Już naprawdę dawno nie jechałam jakimś starociem. Do tego od zeszłego roku poprawił się na lepsze rozkład jazdy. Mam nadzieję że będzie jeszcze lepiej. Szybciej i sprawniej. A co do obsługi to naprawdę nie spotkałam się przez ostatnie dwa lata z nikim nie miłym. Jedyne na co można czasem po narzekać to na współpasażerów ale za poziom kultury w społeczeństwie przewoźnik nie odpowiada.
Cyrylica, 17 października 2016, 15:20 | odpowiedz
Cyrylica Jeżdżę pociągami dość regularnie. Z początku nie miałam wyboru, a teraz nie zamieniłaby ich na żaden autobus. Ostatnio na długie dystanse jeżdżą nowe tabory. Już naprawdę dawno nie jechałam jakimś starociem. Do tego od zeszłego roku poprawił się na lepsze rozkład jazdy. Mam nadzieję że będzie jeszcze lepiej. Szybciej i sprawniej. A co do obsługi to naprawdę nie spotkałam się przez ostatnie dwa lata z nikim nie miłym. Jedyne na co można czasem po narzekać to na współpasażerów ale za poziom kultury w społeczeństwie przewoźnik nie odpowiada.
Jeżdżę regularnie od kilku lat do pracy pociągami i takiego nagromadzenia imbecyli i gburów nie spotkałem w żadnej innej firmie. Opryskliwi, nieuprzejmi, śmierdzący papierochami, koszule na wierzchu... Nadużywają swoich praw wypraszając podróżnych z przedziałów, które sobie rezerwują, palą papierosy w pojazdach, nie potrafią obsługiwać swoich urządzeń i zrzucają odpowiedzialność na podróżnych... Wytjątki się zdarzają, ale generalnie jest dupa i kamieni kupa. Zastrzegam, że mówię głównie o PR. O wiele lepsze doświadczenia mam z Kolejami Małopolskimi czy Kolejami Śląskimi, ale tam zatrudniali ludzi na nowo i ktoś chyba pomyślał o postawieniu minimalnych wymagań nowym pracownikom.
marian, 17 października 2016, 15:31 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Niech jeszcze wypowiedzą wojnę cenową PB i będzie cudownie, bo jak mam jechać w Wawy z Łodzi i z powrotem za 50 zł regio, a za 22 zł PB, albo jakimś okejem, czy czymś, to chyba wybór jest oczywisty. Wolę pociągi i chętnie bym nimi jeździł, ale to jest trochę sport dla burżujów.
Ariegi, 17 października 2016, 15:32 | odpowiedz
marian Powinni jeszcze wymienić tych dziadów co pracują w obsłudze pociągów, bo nawet najnowsza maszyna z chamem w środku będzie odstraszała.
albo jeśli ich nie wymienią to chociaż niech wymuszą na nich szczere profesjonalne podejście. np. wchodzi konduktor i mówi "dzień dobry państwu, jestem chamem, bilety do kontroli". Wtedy nie będzie takiego zaskoczenia i oburzenie zmniejszy się.
Kierwa, 17 października 2016, 15:56 | odpowiedz
marian Powinni jeszcze wymienić tych dziadów co pracują w obsłudze pociągów, bo nawet najnowsza maszyna z chamem w środku będzie odstraszała.
I co by miało to zmienić w kontekście inwestycji? Żyjemy teraz czy w przeszłości?
Maciej, 17 października 2016, 16:27 | odpowiedz
Nie kolejarze, tylko rząd UKRADNIE z pieniędzy kierowców które pobierane są w akcyzie między innymi !!!
kriwec, 17 października 2016, 18:19 | odpowiedz
"Kolejarze wydadzą miliardy" hmm?... a kto za to płaci ? Pan za to płaci, Pani za to płaci, My za to Płacimy...Społeczeństwo.
Inż.Mamoń, 17 października 2016, 19:12 | odpowiedz
po co remontować stare wagony do których osoby starsze nie niepełnosrpawne nie mogą wsiąść.Te nowe wagony szynowe są najlepsze..lepszy taki byłby zakup.Cóż..ale dopóki sami się nie zestarzeją i będą zmuszeni podrózować..i wsiadać do wagonów..gdzie są duze dziury między peronem a wagonem.nie zrozumieją. .
an, 17 października 2016, 19:27 | odpowiedz
Ostatnio jechałem TLK z Koszalina do Poznania i powiem krótko -dramat, coś jak w Bangladeszu. Za to dojazdy w okolicach Poznania liniami Wielkopolskimi i nowymi wagonami z Pesy to już inna bajka. Tak trzymać.
Lost, 17 października 2016, 19:53 | odpowiedz
Właśnie wróciłem z Katowic takim zmodernizowanym składem na bazie byłej jednostki elektrycznej serii EN-57 przez NEWAG. Stare podwozie i rama tylko kilka nowych podzespołów ale te wagony musza jezdzić jeszcze kilkanaście lat ! Nie wystarczy pomalować pudła i wymienić siedzeń ...mości Panowie ! Współczucie dla pasażerów.
Komendera, 20 października 2016, 22:01 | odpowiedz

Do których krajów pojedziemy bez problemu? Wszystkie obostrzenia w jednym miejscu! »
REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.