Zobacz, jak robić świetne, wakacyjne zdjęcia smartfonem albo „małpką”
Wcale nie musisz taszczyć ze sobą wszędzie lustrzanki za pięć tysięcy złotych.
Aby robić naprawdę fajne fotografie krajobrazów, panoram czy innych widoków, wystarczy ci mały aparat fotograficzny, zwany czasem małpką albo smartfon. Warto jednak pamiętać o kilku rzeczach, które prezentujemy w naszej galerii.
Pamiętajcie jednak, żeby traktować te punkty jak luźne wskazówki. Wbrew temu, co twierdzą niektórzy tzw. profesjonalni fotografowie, robienie zdjęć to nie obróbka skrawaniem. Od technicznej precyzji i trzymania się reguł ważniejsza jest własna wyobraźnia.
PoprzednieObraz 2 z 13Następne
Dziel na trzy (albo nie)
Jedną z głównych reguł kompozycji w fotografii jest tzw. zasada trójpodziału. Mówi ona, że zdjęcie należy podzielić na części trzecie w pionie i poziomie, a następnie umieszczać ważne elementy na skrzyżowaniu tak powstałych linii (lub wzdłuż ich przebiegu). Wiele aparatów wyświetla nawet siatkę dla ułatwienia.
Sama reguła trójpodziału jest całkiem słuszna. Mamy z nią tylko jeden problem - stosując ją, wszystkie nasze zdjęcia wyglądają tak samo! Nic nie stoi na przeszkodzie, aby główny element kadru był w środku fotografii. Albo gdzieś na brzegu, w rogu czy w innym wybranym przez nas miejscu.
Ważne tylko, aby ten wybór był świadomy. Jeśli fotografowany przedmiot kojarzy nam się ze stabilnością, spokojem i harmonią warto przetestować kompozycję centralną.
Fot. Wojtek Wowra
Jedną z głównych reguł kompozycji w fotografii jest tzw. zasada trójpodziału. Mówi ona, że zdjęcie należy podzielić na części trzecie w pionie i poziomie, a następnie umieszczać ważne elementy na skrzyżowaniu tak powstałych linii (lub wzdłuż ich przebiegu). Wiele aparatów wyświetla nawet siatkę dla ułatwienia.
Sama reguła trójpodziału jest całkiem słuszna. Mamy z nią tylko jeden problem - stosując ją, wszystkie nasze zdjęcia wyglądają tak samo! Nic nie stoi na przeszkodzie, aby główny element kadru był w środku fotografii. Albo gdzieś na brzegu, w rogu czy w innym wybranym przez nas miejscu.
Ważne tylko, aby ten wybór był świadomy. Jeśli fotografowany przedmiot kojarzy nam się ze stabilnością, spokojem i harmonią warto przetestować kompozycję centralną.
Fot. Wojtek Wowra
PoprzednieObraz 2 z 13Następne