Fly4free.pl

Będą zmiany w prawie, które ucieszą każde lotnisko w Polsce. “Bez nich stracą pasażerowie”

Lotnisko Chopina
Foto: Dariusz Klosinksi / Lotnisko Chopina

– W najbliższych miesiącach do Sejmu trafi projekt nowelizacji ustawy prawo lotnicze – powiedział Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. budowy CPK. Wśród najważniejszych zmian jest kwestia odszkodowań, które porty lotnicze muszą wypłacać mieszkańcom z tzw. obszarów ograniczonego użytkowania wokół lotnisk.

Jeśli mielibyśmy spytać prezesów portów lotniczych o problem, który najmocniej im doskwiera, wielu z nich wskazałoby na kwestię obszarów ograniczonego użytkowania wokół lotnisk i wynikające z tego pozwy oraz odszkodowania z kwotami idącymi w setki milionów PLN dla mieszkańców narzekających na nadmierny hałas. Tego typu problemy ma wiele lotnisk w Polsce, ale najgorzej wygląda sytuacja w Poznaniu, gdzie z tytułu odszkodowań lotnisko Ławica wypłaciło dotychczas ponad 70 mln PLN.

Lotniska od dawna protestują, wskazując na niejednolitą i sprzeczną interpretację przepisów i apelują do rządu o zmianę przepisów. I wiele wskazuje na to, że się doczekali – podczas wtorkowej konferencji w sprawie strategii rozwoju polskich lotnisk, Marcin Horała powiedział, że jednym z elementów zmian w prawie lotniczym będzie kwestia odszkodowań płaconych przez porty właśnie z powodu nadmiernego hałasu.

– Pewne zmiany w prawie lotniczym są niezbędne. To takie kwestie jak choćby zaadresowanie problemu obszarów ograniczonego użytkowania i patologii, jaka w związku z nimi zaczyna się rozprzestrzeniać – powiedział Horała.

Jak stwierdził, chodzi m.in. o działalność wyspecjalizowanych kancelarii prawnych, które wraz z orzecznictwem niektórych sądów doprowadzają do roszczeń z tytułu strat wynikających z sąsiedztwa portów lotniczych, opiewających na astronomiczne kwoty.

– Nie chodzi o uchylanie się od rekompensowania szkód, tylko o ich urealnienie, by nie dochodziły do głosu wyimaginowane szkody – mówi Horała.

Jakie zmiany może zaproponować rząd? Chodzi m.in. o zmiany liczenia norm hałasowych. Dziś za podstawę wyliczeń bierze się dzień z największym hałasem, zamiast np. Średniej z danego okresu.

Konieczność zmian przepisów potwierdził Artur Tomasik, prezes lotniska w Katowicach i Związku Regionalnych Portów Lotniczych.

– Porty regionalne czekają ogromne inwestycje, związane z rozbudową przepustowości. Ich wartość to nawet 4 mld PLN. Ale bez zmiany regulacji możemy mieć poważny problem – Ławica wypłaciła już odszkodowania w wysokości swoich ostatnich nakładów inwestycyjnych. To zresztą problem szerszy – tak duże roszczenia wobec lotnisk regionalnych sprawią, że stracimy wszyscy – właścicielami lotnisk są bowiem samorządy lub skarb państwa. Stracą też pasażerowie, którzy będą płacili więcej za bilety, a gdy lotniska nie będą konkurencyjne pod względem kosztów i będą musiały podnosić wysokość opłat dla linii lotniczych, przewoźnicy nie będą otwierali od nas nowych tras – mówi Tomasik.

Projekt nowelizacji może trafić do Sejmu jeszcze w I półroczu.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
Prawo do odszkodowania powinni mieć tylko właściciele domów, które zostały wybudowane wcześniej niż powstało lotnisko.
jacekwoj16, 26 lutego 2020, 18:35 | odpowiedz
Gdyby spytać prezesów kotłowni węglowych, co jest największą barierą dla ich rozwoju, to bez wątpienia odpowiedzieliby, że normy dotyczące smogu.   Szkoda tylko, że poseł Horała nie był łaskaw zapytać, co o tej sprawie sądzą sąsiedzi lotniska na Okęciu. 
Franek Kolanek, 27 lutego 2020, 10:09 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »