Będą zmiany w prawie, które ucieszą każde lotnisko w Polsce. “Bez nich stracą pasażerowie”
– W najbliższych miesiącach do Sejmu trafi projekt nowelizacji ustawy prawo lotnicze – powiedział Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. budowy CPK. Wśród najważniejszych zmian jest kwestia odszkodowań, które porty lotnicze muszą wypłacać mieszkańcom z tzw. obszarów ograniczonego użytkowania wokół lotnisk.
Jeśli mielibyśmy spytać prezesów portów lotniczych o problem, który najmocniej im doskwiera, wielu z nich wskazałoby na kwestię obszarów ograniczonego użytkowania wokół lotnisk i wynikające z tego pozwy oraz odszkodowania z kwotami idącymi w setki milionów PLN dla mieszkańców narzekających na nadmierny hałas. Tego typu problemy ma wiele lotnisk w Polsce, ale najgorzej wygląda sytuacja w Poznaniu, gdzie z tytułu odszkodowań lotnisko Ławica wypłaciło dotychczas ponad 70 mln PLN.
Lotniska od dawna protestują, wskazując na niejednolitą i sprzeczną interpretację przepisów i apelują do rządu o zmianę przepisów. I wiele wskazuje na to, że się doczekali – podczas wtorkowej konferencji w sprawie strategii rozwoju polskich lotnisk, Marcin Horała powiedział, że jednym z elementów zmian w prawie lotniczym będzie kwestia odszkodowań płaconych przez porty właśnie z powodu nadmiernego hałasu.
– Pewne zmiany w prawie lotniczym są niezbędne. To takie kwestie jak choćby zaadresowanie problemu obszarów ograniczonego użytkowania i patologii, jaka w związku z nimi zaczyna się rozprzestrzeniać – powiedział Horała.
Jak stwierdził, chodzi m.in. o działalność wyspecjalizowanych kancelarii prawnych, które wraz z orzecznictwem niektórych sądów doprowadzają do roszczeń z tytułu strat wynikających z sąsiedztwa portów lotniczych, opiewających na astronomiczne kwoty.
– Nie chodzi o uchylanie się od rekompensowania szkód, tylko o ich urealnienie, by nie dochodziły do głosu wyimaginowane szkody – mówi Horała.
Jakie zmiany może zaproponować rząd? Chodzi m.in. o zmiany liczenia norm hałasowych. Dziś za podstawę wyliczeń bierze się dzień z największym hałasem, zamiast np. Średniej z danego okresu.
Konieczność zmian przepisów potwierdził Artur Tomasik, prezes lotniska w Katowicach i Związku Regionalnych Portów Lotniczych.
– Porty regionalne czekają ogromne inwestycje, związane z rozbudową przepustowości. Ich wartość to nawet 4 mld PLN. Ale bez zmiany regulacji możemy mieć poważny problem – Ławica wypłaciła już odszkodowania w wysokości swoich ostatnich nakładów inwestycyjnych. To zresztą problem szerszy – tak duże roszczenia wobec lotnisk regionalnych sprawią, że stracimy wszyscy – właścicielami lotnisk są bowiem samorządy lub skarb państwa. Stracą też pasażerowie, którzy będą płacili więcej za bilety, a gdy lotniska nie będą konkurencyjne pod względem kosztów i będą musiały podnosić wysokość opłat dla linii lotniczych, przewoźnicy nie będą otwierali od nas nowych tras – mówi Tomasik.
Projekt nowelizacji może trafić do Sejmu jeszcze w I półroczu.