REKLAMA

Testy na COVID odstraszają od podróży, ale turyści powoli wracają. Nowy trend? Wyjazdy last second!

Foto: fotokon / Shutterstock

– W normalnych okolicznościach wyjazdy typu last minute powinny stanowić do 30 procent naszej sprzedaży. Aktualnie to ponad 90 procent. Sprzedajemy oferty first minute na przyszły sezon, ale na razie sprzedaż jest minimalna – mówi w rozmowie z Fly4free.pl Grzegorz Karolewski, dyrektor biura podróży ETI Polska.

Kończy się szalony wakacyjny sezon zarówno dla pasażerów, jak i samych biur podróży, które w porównaniu do ubiegłego roku notują spore straty. Z drugiej strony – mimo problemów, touroperatorzy starają się sprzedawać poszczególne kierunki, patrząc też na zmieniające się trendy wśród konsumentów. O tym, jak teraz wygląda sytuacja w biurach podróży, rozmawiamy z Grzegorzem Karolewskim, dyrektorem sprzedaży biura podróży ETI.

Mariusz Piotrowski: To szalony sezon dla branży turystycznej, zwłaszcza dla was. Egipt początkowo miał spaść z listy zakazu lotów już w lipcu, potem okazało się, że jednak znajduje się na liście, ale dopiero od sierpnia. Do tego doszły komplikacje związane z testami na COVID-19, których zaczął wymagać rząd Egiptu. Jak w tej chwili kształtuje się sprzedaż?

– Dynamika sprzedaży jest pozytywna, choć jeszcze nie taka, jakiej się spodziewamy. Każdego dnia pojawiają się nowe rezerwacje i widzimy wzrosty. Myślę, że decyzja o tym, że część biur finansuje testy na koronawirusa przyczyniła się do tego, że tych rezerwacji jest więcej i udało nam się osłabić negatywny efekt decyzji władz Egiptu.

Wydaje się, że nie do końca biurom podróży sprzyja polityka rządu…

– Rządowe rozporządzenia bardzo utrudniają nam życie i wprowadzają efekt niepewności, bo jako touroprattorzy nie możemy efektywnie planować połączeń. Z drugiej strony nie możemy zakładać, że w każdym nowym rozporządzeniu pojawi się zakaz lotów do danego kraju lub inne utrudnienia, więc planujemy loty tak, jakby ten czynnik nie istniał.

Jak w takim chaosie prowadzić działalność?

– W obecnej sytuacji staramy się racjonalizować koszty, co ogranicza szersze planowanie, nie myślimy też na razie w sytuacji niepewności i krótkiej perspektywy sprzedażowej o marketingu.

Rozumiem, że w tej sytuacji skupiacie się przede wszystkim na bieżącej sprzedaży. Ale czy w tej sytuacji w ogóle można myśleć o jakichś rezerwacjach z dłuższym wyprzedzeniem? Innymi słowy: czy będzie first minute, a jeśli tak, to w jakiej formie?

– Na pewno nie w takiej formie, do jakiej się przyzwyczailiśmy, ale będziemy próbować. Obecnie działamy w 3 perspektywach: najważniejsze są bieżące rejsy i dbanie o ich wypełnienie, aby reaktywować Egipt jako kierunek turystyczny. Kolejną perspektywą jest sezon zimowy, który rozpoczyna się w listopadzie i tu mamy już zamiar operować w miarę normalnie. Co do oferty first minute – już ją sprzedajemy, ale na razie sprzedaż jest niewielka. Zachowania zakupowe zmieniły się w sposób diametralny.

Wiele biur podróży wskazuje na to, że rezerwacje last minute zamieniły się w last second, czyli jest duża grupa klientów kupujących wycieczki dosłownie na ostatnią chwilę, tuż przed wylotem. Czy faktycznie tak jest?

– To rosnący trend, ale o małej skali. Mamy rezerwacje dokonywane na dzień przed wylotem, ale na razie kluczowe jest klasyczne “last minute”. Jak wyglądają proporcje? Obecnie, jeśli chodzi o liczbę rezerwacji dokonywanych w okresie do 2 tygodni przed wylotem, stanowią one 90 procent naszej sprzedaży. Jak było przed pandemią? “Zdrowy” model touroperatorski zaklada, że last minute nie powinno stanowić więcej niż 30 procent sprzedaży.

Czy Egipt ma szanse stać się kluczowym kierunkiem urlopowym, jeśli chodzi o sezon zimowy?

– Tak, ale sytuacja jest bardzo dynamiczna. Czekamy na rynek austriacki i niemiecki, gdzie są zapowiedzi liberalizacji i otwarcia się na Egipt w sezonie zimowym. Z naszego punktu widzenia są to zdecydowanie kluczowe rynki.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


port na malcie
Do których krajów pojedziemy bez problemu? Wszystkie obostrzenia w jednym miejscu! »
REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.