Fly4free.pl

„Strata czasu i pieniędzy”. Zagraniczni turyści krytycznie oceniają największe atrakcje Polski. Co im się nie podoba?

Foto: Boris Stroujko / Shutterstock
Od Wawelu przez Białowieżę, po słynny zamek krzyżacki w Malborku - postanowiliśmy sprawdzić, jak największe atrakcje turystyczne naszego kraju oceniają odwiedzający Polskę zagraniczni czytelnicy cenionego serwisu Tripadvisor. Wniosek? Większość jest zadowolona z pobytu w Polsce, ale nie brakuje bardzo krytycznych komentarzy na temat naszych "skarbów narodowych". Zobacz najciekawsze z nich.
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Ci, co palili ludźmi w piecach - Niemcy, zabrali połowę Wawelu do siebie i nie chcą oddać, w Krakowie jest tak naprawdę tylko część zamku.
Wilhelm, 16 kwietnia 2017, 20:38 | odpowiedz
Żubry na wybiegu - źle, żubry w ostoi - źle.W d..pach się przewraca i tyle.
Tomek, 16 kwietnia 2017, 20:45 | odpowiedz
Hmmm byłem w każdym z tych miejsc i cóż.. .stek bzdur grupy dyletantow. Każde miejsce jest wyjątkowe...
Antoni, 16 kwietnia 2017, 20:48 | odpowiedz
Panie redaktorze pan to chyba staz w GW robil. 90%pana tekstow dotyczy: jakby tu dowalic Polsce
Puo, 16 kwietnia 2017, 20:55 | odpowiedz
pozbierane negatywne opinie z roznych miejsc i tyle. to samo moge zrobic o Paryzu, Rzymie i Nowym Jorku. Tzw zapychacz na swięta ;)
Michal, 16 kwietnia 2017, 20:55 | odpowiedz
Tomek Żubry na wybiegu – źle, żubry w ostoi – źle.W d..pach się przewraca i tyle.
No właśnie źle. Skoro prezentuje się rezerwat to nie może być jak zoo. Ja czułem się oszukany reklamami Bearizony, na którą straciłem czas obcowania z Route 66. Jawili ten "wildlife park" jako miejsce, gdzie przejeżdża się powoli przez dziką przyrodę, a okazało się takim zoo drive-thru: wybieg-fotka niedźwiedzia-przejżdżasz-fotka bizona-przejeżdżasz itd. Niczym nie różniło się od zoo, a kosztowało tyle whale watching w Monterey.
baranek_, 16 kwietnia 2017, 20:56 | odpowiedz
40 zł za bilet w Malborku to niecałe 10€ we Włoszech czy innym państwie zachodnim zapłaciłby hrabia koło 40€ za całą trasę więc co on oczekuje? Bilety u nas nie są za drogie to i jakość usług nie jest jak na zachodzie proste
Maro, 16 kwietnia 2017, 21:10 | odpowiedz
co za obrzydliwy, tendencyjny tekst marnego gryzipiórka chowanego na Czerskiej
june11, 16 kwietnia 2017, 21:11 | odpowiedz
Ja wiem że każdy może mieć swoje zdanie ale jak komuś się Wieliczka i Kazimierz nie podobają to ja już nic nie rozumiem
Raul, 16 kwietnia 2017, 21:11 | odpowiedz
Niestety, niektóre komentarze są w pełni uzasadnione. Obsługa wielu muzeów państwowych sprawia wrażenie jakby pracowali tam za karę, a zwiedzających traktują jak wrogów. System sprzedaży biletów w Wieliczce woła o pomstę do nieba. Po dwóch godzinach stania w kolejce nie ma co oczekiwać zachwytów nad korytarzami kopalni.
Bogu, 16 kwietnia 2017, 21:16 | odpowiedz
Malbork, Morskie oko, Gdańsk podobają się żonie (chinka), warszawa,toruń nie, poznań średnio
ka, 16 kwietnia 2017, 21:18 | odpowiedz
No cóż, wystarczy pojechać do Rzymu, Pragi, Wenecji, Paryża, czy Berlina, aby nabrać dystansu do zachwytów nad Polską w wykonaniu "dobrej zmiany" i przekupnych dziennikarzy.
olo, 16 kwietnia 2017, 21:19 | odpowiedz
atrakcja w miarę ok obsługa lipa może koś by zauważył taki mały szczegół a to Polska właśnie pozdrawiam na świeta
grzes, 16 kwietnia 2017, 21:23 | odpowiedz
krytykę odnośnie Wawelu, Malborku i rynku Starego Miasta w Warszawie jak najbardziej rozumiem. Wawel niestety nic ciekawego nie ma do zaprezentowania. Puste sale, mało obrazow. Skarbca nie wliczam w to, bo oczywiście tam bilet kupuję sie oddzielnie. Malbork jest piękny, ale osoby które czasami średniowiecza sie nie interesują, to tez nie ma co ich tam zaciekawić. A Warszawska Starówka malutka bardzo, godzinka a calosc z palcem w dupie przejdziesz wlacznie z odpoczynkiem i zaglebieniem sie w najmniejsze uliczki. Ogolnie ładnie, ale za duzo sie nie pospaceruje
Warszawianka ;), 16 kwietnia 2017, 21:27 | odpowiedz
TAK TAK PODOBNIE W ŚWIDNICY - MIASTOWY GŁUPEK NR 1 POBIERA OPŁATY I KIERUJE NA PARKING OBCYCH /NP. PRZED GMACHEM SĄDU LUB KAWAŁEK DALEJ - MIASTOWY GŁUPEK NR 2 KASUJE WJAZD NA PODWÓRZE NA PRZECIWKO ARESZTU ŚLEDCZEGO - NIE MA KOMU OBU POGONIĆ - DWA WIOSKOWE GŁUPKI ODE MNIE ZAWSZE MAJĄ KOPA W DUPSKO .
MARIO69, 16 kwietnia 2017, 21:34 | odpowiedz
a odm kiedy wawel jest kolębką naszej państwowosći?czyżby efekt nowych pisoprawnej historii ?
dere, 16 kwietnia 2017, 21:36 | odpowiedz
Najlepszy gość z Nju Jorku, który twierdzi, że krzywa wieża w Toruniu została specjalnie tak zaprojektowana. Właśnie po to baszty budowali Krzyżacy - żeby były krzywe i 700 lat po wybudowaniu robiły za atrakcję turystyczną!
Juventino, 16 kwietnia 2017, 21:44 | odpowiedz
Nie byli w Pszczynie - a to błąd!
piotr66, 16 kwietnia 2017, 21:46 | odpowiedz
olo No cóż, wystarczy pojechać do Rzymu, Pragi, Wenecji, Paryża, czy Berlina, aby nabrać dystansu do zachwytów nad Polską w wykonaniu „dobrej zmiany” i przekupnych dziennikarzy.
To co ty tu jeszcze robisz? Zostałeś tylko po to żeby narzekać?
Grens, 16 kwietnia 2017, 22:21 | odpowiedz
Polecam Wachock! Okolica zalewu zagospodarowana wspaniale, idealne miejsce na wycieczke w lecie. Opactwo i kameralny ryneczek. Nic wielkiego, ale naprawde mozna swietnie wypoczac, z dala od obleganych turystycznych miast. W okolicy Rydno, muzeum krzemionki opatowskiej, Checiny, Krzysztopor, gory Swietokrzyskie, muzeum orla bialego, izba Sedlaka, Wykus... Super sprawa, mnostwo slabo znanych, a bardzo ciekawych rzeczy. Ale raczej dla Polakow, bo nie ma napisów w obcych jezykach. Bylam zdziwiona po powrocie w rodzinne strony, jak region rozwinal sie turystycznie. Naprawde mile zaskoczenie.
Lo, 16 kwietnia 2017, 22:34 | odpowiedz
Niestety to prawda. Troche jeszcze nam brakuje. Sam wielokrotnie bylem swiadkiem takoch rzeczy. Niekiedy to przerost formy nad trescią. Do wielu zabytkow na swiecie o wiele starszych niz nasz Grod Kraka wchodzi sie lub są bez takiej ochrony, zakazów, nakazów, obostrzen jak u nas. Nawet na mecz ligowy trudniej w Polsce wejsc niz na Barcelonie. To obłed. A tak kocham naszą kulture i historie. I mówie to całkiem serio. Po prostu szkoda.
Maks_38, 16 kwietnia 2017, 22:48 | odpowiedz
Wg mnie z tych komentarzy wylania sie obraz nieumiejętnej organizacji. Nieuprzejma obsługa, chaos i za wysokie ceny.
mart, 16 kwietnia 2017, 22:49 | odpowiedz
A na Radom i Sosnowiec nikt nie narzeka ;)
Rekin, 16 kwietnia 2017, 22:52 | odpowiedz
O jejku, niech się nie pos**ją. Jedyna konstruktywna opinia o Wilczym Szańcu, a reszta to narzekanie, że nie ma fajerwerków.
Szym, 16 kwietnia 2017, 23:00 | odpowiedz
Michal pozbierane negatywne opinie z roznych miejsc i tyle. to samo moge zrobic o Paryzu, Rzymie i Nowym Jorku. Tzw zapychacz na swięta ?
Dokładnie to samo pomyślałem.Zawsze znajdzie się kilku malkontentów którzy lepiej niech z domu nie wychodzą.
kuba, 16 kwietnia 2017, 23:17 | odpowiedz
Maks_38 Niestety to prawda. Troche jeszcze nam brakuje. Sam wielokrotnie bylem swiadkiem takoch rzeczy. Niekiedy to przerost formy nad trescią. Do wielu zabytkow na swiecie o wiele starszych niz nasz Grod Kraka wchodzi sie lub są bez takiej ochrony, zakazów, nakazów, obostrzen jak u nas. Nawet na mecz ligowy trudniej w Polsce wejsc niz na Barcelonie. To obłed. A tak kocham naszą kulture i historie. I mówie to całkiem serio. Po prostu szkoda.
Chyba mało podróżujesz takie bzdety można napisać o każdym miejscu na świecie wszystko zależy od inteligencji człowieka jeśli ktoś pisze że Wieliczka jest nudna to myślę że jest kretynem.
kuba, 16 kwietnia 2017, 23:21 | odpowiedz
Niemcy nie lubią Malborka, bo tam na nich zrobił sztos niejaki Pazura
fefd, 16 kwietnia 2017, 23:28 | odpowiedz
olo No cóż, wystarczy pojechać do Rzymu, Pragi, Wenecji, Paryża, czy Berlina, aby nabrać dystansu do zachwytów nad Polską w wykonaniu „dobrej zmiany” i przekupnych dziennikarzy.
Idź się leczyć XD najlepiej do Rzymu, Paryża, Francji
ht, 17 kwietnia 2017, 0:05 | odpowiedz
Jakby byly same zle opinie, to jeszcze bym zrozumiala. Wyrwane takie pojedyncze, to po prostu szkoda sobie d... zawracac. Zawsze sie znajda narzekacze z kazdego kraju i w kazdym kraju. Za granica stoi sie w kolejkach po kilka godzin czasem do niektorych atrakcji i jakos ludzie zyja. W wielu krajach zaparkowanie jest cudem lub niemozliwe a tu beda narzekac. Ze placic w stolicy trzeba za parking w centrum lub ciezko zaparkowac i czasem trzeba sie kawalek przejsc, to tez problem, ale za granica to pewnie nie trzeba.... stek bzdur. Kazde miejsce jest warte zobaczenia. Kwestia czy na jeden raz czy warto wrocic i zaplacic raz jeszcze.
mjm, 17 kwietnia 2017, 0:09 | odpowiedz
A może krotki artykuł odnośnie komentarzy na F4F? :D np. standardowo: "Oferty spoko, ale artykuły głupie" Nie gazetowyborczujcie się.
michal2, 17 kwietnia 2017, 0:09 | odpowiedz
olo No cóż, wystarczy pojechać do Rzymu, Pragi, Wenecji, Paryża, czy Berlina, aby nabrać dystansu do zachwytów nad Polską w wykonaniu „dobrej zmiany” i przekupnych dziennikarzy.
Rzym dzikie tlumy, kolejki,drogo, pelno zlodziei i bezdomnych. Praga ogolnie ladna, z klimatem. Wenecja-smrod kanalow. Przerazeni tubylcy co maja juz dosc turystow uciekaja z miasta. Berlin, calkiem spoko. Paryz przreklamowany. Znowu pelno turystow, dzikie tlumy, brud, niemili ludzie, pelno bezdomnych. Przerost formy nad trescia. Wiadomo raz wszystko mozna zobaczyc i to by bylo na tyle. Tak wiec tyle opini ilu ludzi.... Polska to piekny kraj z bardzo dobrym i zroznicowanym jedzeniem, masa atrakcji turystycznych a takze z miejscami do wypoczynku w ciszy i na lonie natury. Ludzie ogolnie przyjazni. Sa jednak wyjatki i o nich nie pisze. Sporo osob mowi w roznych jezykach, gdzie turysta zawsze znajdzie pomoc. Nie mamy sie czego wstydzic, wrecz przeciwnie. Bardzo duzo zwiedzam, wiec wiem co pisze.
mjm, 17 kwietnia 2017, 0:22 | odpowiedz
Im częściej jeżdżę po Polsce i oglądam różne miejsca, korzystam z lokalnych atrakcji turystycznych, to również mam podobne zdanie. Na Wawelu byłem kilkukrotnie i nigdy specjalnie mnie nie zainteresował - ostatnio 3 lata temu i rzeczywiście zdałem sobie sprawę z tego, że za mało tam eksponatów oraz Historii - głównie pomieszczenia. W innych miastach podobnie - czyli niewiele pokazać, za wielkie pieniądze. Lokalsi nauczyli się, że turystyka w modzie, to i kasę nauczyli się trzepać. Kazimierz Dolny - nie byłem, ale słyszałem zawsze same niepochlebne komentarze. W Malborku lepiej, ale drogo. Krupówki - zgadzam się z krytyką i myślę, że wielu Polaków mnie poprze w tej kwestii - staram się omijać tę ulicę szerokim łukiem. Nic tam nie ma, a jest drogo niesamowicie. Szkoda, bo niewiele trzeba zmienić, by było ładnie, ale wtedy cały ten bazar trzeba by było przenieść gdzieś, gdzie ludzi jest mniej, więc dudki "nie bedo sie zgadzoły". Co gorsza ludziom się to podoba, bo inaczej skąd te tłumy? Całe Zakopane jak dla mnie to "atrakcja" na jeden dzień. Nauczony doświadczeniem idę na około i jak najszybciej przez to okropne miasto, by dotrzeć na szlak i mieć wszystko w d. Jak kiedyś Polska stanie się bogatym krajem (może za 50, może za 100 lat), to te wszystkie atrakcje turystyczne wreszcie nabiorą właściwego ducha, bo nie będzie już komuś zależało na tym, aby z pieniędzy naciągniętych turystów wybudować sobie hawirę na 4 piętra po 7 pokoi na każdym, bo już taką będzie miał i wreszcie znajdzie czas na to, żeby zająć się tym, co należy. Pytanie tylko, czy turyści będą chcieli przyjeżdżać. (PS. Absolutnie w żaden sposób nie usprawiedliwiam badziewia, złodziejstwa i oszustwa, które się dwoi i troi w miejscach turystycznych za cenę przytoczonej "hawiry").
As, 17 kwietnia 2017, 0:33 | odpowiedz
Juventino Najlepszy gość z Nju Jorku, który twierdzi, że krzywa wieża w Toruniu została specjalnie tak zaprojektowana. Właśnie po to baszty budowali Krzyżacy – żeby były krzywe i 700 lat po wybudowaniu robiły za atrakcję turystyczną!
ma sporo racji w sensie ze to zwykla popierdolka, tja wieza jasne... wieza to co najwyzej jest w Pisa
alexk, 17 kwietnia 2017, 2:23 | odpowiedz
zgadzam sie z wiekszoscia tych krytycznych komentarzy, polskie atrakcje sa w sumie zalosne w porownaniu do innych krajow, a w szczegolnosci te wymienione... moze poza centrum Wrocka tam jest naprawde klimatycznie i nie nie mieszkam we Wrocku...
alesyf, 17 kwietnia 2017, 2:25 | odpowiedz
Beznadziejny artykuł, pozbierane tylko negatywne opinie. Bardzo jednostronne przedstawienie sprawy. Jak by się nie podobało, to by nie przyjeżdżali. Jak widzę, ze obcokrajowiec narzeka na bilet poniżej 10EUR , to mi się śmiać chce. To dla nich nic. Oni zarabiają 3-4* tyle co my. Mogę się zgodzić, że obsługa powinna wykazywać więcej zaangażowania i entuzjazmu. Wystawy powinny być bardziej interaktywne. Trzeba tez pamiętać , ze byliśmy wielokrotnie okradani przez Niemców i Rosjan, wiec ekspozycje nie są zbyt bogate... jest u nas tanio, mamy świetne jedzenie, Polacy są gościnni i znam wielu obcokrajowcow, którym Polska i jej atrakcje bardzo się podobały.
Olbi, 17 kwietnia 2017, 8:02 | odpowiedz
wszystkie miejsca na tripadvisor oceny >=4.5 poza wilczym szańcem i krzywą wieżą... Krzywa wieża ocena 4, 215 recenzji w tym jedna wyżej wymieniona poniżej 3/5.... Czy autor może się ustosunkować co nim kierowało?
misiagogo, 17 kwietnia 2017, 9:11 | odpowiedz
Maro 40 zł za bilet w Malborku to niecałe 10€ we Włoszech czy innym państwie zachodnim zapłaciłby hrabia koło 40€ za całą trasę więc co on oczekuje? Bilety u nas nie są za drogie to i jakość usług nie jest jak na zachodzie proste
W Japonii wejściówki kosztują średnio 100-500 jenów (3-16 zł), dostajesz za to olbrzymie kompleksy ze szczytów listy UNESCO, rzadko jakie ograniczenia. A mówimy o jednym z najdroższych krajów na świecie. 40 PLN w Polsce za dotowane obiekty kulturalne to rozbój w biały dzień.
kooboo, 17 kwietnia 2017, 9:55 | odpowiedz
daliście zdjęcie Malborka. a tak się składa, że w zeszłym roku w związku z pracą, bywałem w Malborku, w okolicach zamku, praktycznie całe lato, i kolejki, jakie były do kasy muzeum były tak długie, na 1-2h stania. więc taki artykuł jak ten jest po prostu śmiechu warte. To samo tyczy się np Krakowa czy Trójmiasta. Hoteli coraz więcej a w te lato mają 100% obłożenia...O czym to świadczy?
ssssssss, 17 kwietnia 2017, 10:55 | odpowiedz
wysokie ceny... dla nas tak, ale gdy stwierdza to Czech i jeśli porównamy je z cenami z Pragi, wszystkimi wieżami, Clementinum, gdzie bibliotekę ogląda się z progu (zakaz zdjęć, choć łamany) za niecałe 40 zł (jedyną rekompensatą jest widok z wieży)
jan, 17 kwietnia 2017, 12:22 | odpowiedz
ze nie wszyscy daja 10/10? Normalka. Pare uwag co do obslugi czy przereklamowanych miejsc jest pewnie sluszna (Rynek w warszawie, krupowki, kazimierz).
MMMM, 17 kwietnia 2017, 12:56 | odpowiedz
Artykuł jak i wiele wcześniejszych jest typowo anty polski. Nie ma nic wspólnego z krytyką. Rzygać się chce.
Easy going Traveler, 17 kwietnia 2017, 13:10 | odpowiedz
kooboo
Maro 40 zł za bilet w Malborku to niecałe 10€ we Włoszech czy innym państwie zachodnim zapłaciłby hrabia koło 40€ za całą trasę więc co on oczekuje? Bilety u nas nie są za drogie to i jakość usług nie jest jak na zachodzie proste
W Japonii wejściówki kosztują średnio 100-500 jenów (3-16 zł), dostajesz za to olbrzymie kompleksy ze szczytów listy UNESCO, rzadko jakie ograniczenia.A mówimy o jednym z najdroższych krajów na świecie. 40 PLN w Polsce za dotowane obiekty kulturalne to rozbój w biały dzień.
10 Euro to ja płaciłem w Dreznie, w Zwinger. 40 zł jak na polskie warunki to bardzo drogo.
jjj, 17 kwietnia 2017, 13:41 | odpowiedz
Tendencyjny tekst, jeśli chodzi o Toruń to śmiem się nie zgodzić. Jestem toruńskim przewodnikiem i jeszcze nie spotkałem turysty, który nie zachwycałby się Krzywą Wieżą... tak samo jeśli chodzi o Manekina to proszę przyjść w ciągu dnia i postać w kolejce na dworze przed restauracja przez pół godziny albo i więcej
Przewodnik, 17 kwietnia 2017, 13:44 | odpowiedz
Puo Panie redaktorze pan to chyba staz w GW robil. 90%pana tekstow dotyczy: jakby tu dowalic Polsce
Juź od razu dowalić.Musimy wiedzieć ze nie jestesmy pepkiem świata i tyle W dobie nacjonalizmu i szowinizmu naleźy uświadamiać źe Polska to nic najzwyczajnego.W niczym nie jesteśmy lepsi od innych i właśnie GW tonuje nastroje szowinistyczne
Polo, 17 kwietnia 2017, 14:45 | odpowiedz
C o to ma być?! Jakieś przedruki z Trip Advisor? Litości!
Lilo, 17 kwietnia 2017, 14:59 | odpowiedz
Co do wawelu i stwierdzenia "mało eksponatów" to tego pana chyba ktoś oszukał wziął hajs z abilet i zaprowadził do swojej piwnicy xD. Wawel jest nadźgany eksponatami, pamiętam jak zwiedzałem zamki nad loarą i moje rozczarowanie że tam oprócz budynku nic nie ma :D to samo akerman itp tylko na wawelu oręże atłasy itp id
bekaZhiszpana, 17 kwietnia 2017, 16:06 | odpowiedz
kooboo
Maro 40 zł za bilet w Malborku to niecałe 10€ we Włoszech czy innym państwie zachodnim zapłaciłby hrabia koło 40€ za całą trasę więc co on oczekuje? Bilety u nas nie są za drogie to i jakość usług nie jest jak na zachodzie proste
W Japonii wejściówki kosztują średnio 100-500 jenów (3-16 zł), dostajesz za to olbrzymie kompleksy ze szczytów listy UNESCO, rzadko jakie ograniczenia.A mówimy o jednym z najdroższych krajów na świecie. 40 PLN w Polsce za dotowane obiekty kulturalne to rozbój w biały dzień.
To jeszcze dopisz ze większość tych Japonskich zamków jest w srodku pusta, prawie wszystkie są odbudowane w XX wieku :). Co do cen to potwierdzam, większość jest tania
Michał, 17 kwietnia 2017, 16:40 | odpowiedz
W 90% szczera prawda, reszta to kwestia subiektywnej oceny. Trudno przecież nie zgodzić się z opiniami, że Krupówki w Zakopanem to syf i tandeta, ulica zasrana reklamami, straganami z chińską tandetą czy oszukanymi oscypkami. Podobnie Stare Miasto w Warszawie to żaden zabytek tylko wydmuszka z lat 50, a zamek z lat 70, zatem czym mamy się tam zachwycać. Największy skarb polski to natura, jak niezabudowane plaże, tysiące jezior, trochę puszczy i rzeki, ale już niedługo bo PISowskie bolszewickie szkodniki własnie wszystko niszczą
Polak, 17 kwietnia 2017, 18:01 | odpowiedz
Choć Polska jest ciekawym krajem, który ma wiele do zaoferowania, to z niektórymi opiniami niestety muszę się zgodzić, np. dot. Wrocławia. Miasto zaniedbane, chaotyczne, nie ma tam nic ciekawego. Odwiedziłam dwa muzea i znacznie ciekawsze znajdziemy w Warszawie czy na Śląsku.
Ewka, 17 kwietnia 2017, 21:41 | odpowiedz
Większość uwag dotyczy złej organizacji lub poinstruowania obsługi, a nie samych zabytków. W sprawie "atrap w Warszawie", reklamacje należy odsyłać do Berlina i Moskwy. Pozdrawiam.
Ppp, 18 kwietnia 2017, 8:31 | odpowiedz
Ci co tak mówili nie biorą pod uwagę tego, że było 5 lat wojny i "trochę" zniszczeń.... żenujący poziom tych komentarzy. Ok, każde miejsce ma wady, nawet Niu Jork i inne miejsca, skąd te osoby pochodzą.
gieniek, 18 kwietnia 2017, 11:44 | odpowiedz
Obstawa jak w Luwrze? Ten "hiszpan" chyba tam nie był :D Nigdzie nie ma na wawelu ludzi z karabinami maszynowymi hahahah!
Viki, 18 kwietnia 2017, 13:12 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »