REKLAMA

Ryanair zdominował latanie w Europie. Teraz czas na podbój Niemiec

Foto: Ryanair
Niemcy są ostatnim dużym krajem w Europie, w którym Ryanair nie jest dominującym graczem. Ale już wkrótce to może się zmienić - za 5 lat Irlandczycy chcą przewozić 20 proc. pasażerów na niemieckim rynku. Po Niemcach będą kolejni!

Siłę Ryanaira w Europie najlepiej widać na tej grafice.

grafika
W przypadku Niemiec, Ryanair trochę podrasował tę statystykę – w rzeczywistości udziały tej linii w rynku wynoszą niewiele ponad 4,5 proc. i zajmuje ona dopiero 4. miejsce w tym kraju, bo wyprzedza ją jeszcze Germanwings (Ryanair potraktował tę linię jako część Lufthansy).

Grafika pokazuje, że Niemcy tradycyjnie zdominowane przez Lufthansę i airberlin, są białą plamą na mapie ekspansji Ryanaira. Ale to się zmieni.

– Za każdym razem, gdy dostajemy nowy samolot, naszą pierwszą myślą jest czy i gdzie możemy go zacząć użytkować w Niemczech – mówi Kenny Jacobs, dyrektor ds. marketingu w Ryanairze.

– Chcemy wykorzystać problemy niemieckich przewoźników i rosnąć tak szybko jak to możliwe – dodaje.

Plan Ryanaira zakłada, że w ciągu 5 lat dobije do 20 proc. udziałów w rynku. Moment na ekspansję wydaje się idealny: Lufthansą (ma 1/3 niemieckiego rynku) wstrząsają strajki, a airberlin ma problemy finansowe i kasuje sporo nierentownych  połączeń.

Ekspansję Ryanaira najlepiej widać po rozwoju w Kolonii, gdzie irlandzki przewoźnik urośnie w tym roku o 40 proc., tj. do 2,4 mln pasażerów. A także po bardzo niskich cenach. Jak to możliwe? Oto przykład.

Przed świętami Ryanair oferował najtańsze bilety z Warszawy do Niemiec i to nawet, gdy były kupowane z kilkudniowym wyprzedzeniem. Bilety z Modlina do Kolonii były bardzo długo dostępne za 39 zł w obie strony, a stamtąd bez problemu można było dostać się samolotem do stolicy Niemiec. Cena?

9,99 euro. Kolonia-Berlin to pierwsza krajowa trasa Ryanaira i druga pod względem popularności w całych Niemczech. A bilety sprzedają się tak dobrze, że linie już po miesiącu zwiększyły liczbę rejsów z 5 do 6 dziennie.

W sumie w najbliższym sezonie Ryanair otworzy w Niemczech 31 nowych tras, a to nie koniec jego planów. Irlandzki przewoźnik jest bardzo blisko podpisania umowy z lotniskiem w Monachium (drugim największym hubie, po Frankfurcie, w Niemczech). I stąd uruchomi połączenia m.in. z Londynem, Dublinem, a przede wszystkim – krajowe z Hamburgiem, zadając kolejny cios Lufthansie.

Flagowa niemiecka linia ma podwójnie trudne zadanie, bo planów mocnej ekspansji w Niemczech nie ukrywa też brytyjski easyJet.

– Rynek low-costów w Niemczech jest marginalny. Germanwings? Naszym zdaniem to nie jest tania linia, bo nie oferuje tanich biletów. W Niemczech jest dużo miejsca na niskokosztowych przewoźników – powiedziała szefowa easyJet Carolyn McCall.

Gdzie jeszcze urośnie Ryanair?

Ryanair sprzedaje ponad 80 mln biletów rocznie i jest największą linią lotniczą w Europie (większa jest Lufthansa, ale tylko jeśli zsumujemy jej wszystkie linie zależne, jak: Eurowings, Austrian czy Swiss). Do 2019 r. linia chce zwiększyć liczbę pasażerów o 50 proc. Gdzie urośnie najszybciej? Ryanair chce rozwijać przede wszystkim loty krajowe – już teraz ma takie połączenia w Grecji, we Włoszech, w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Wśród rozważanych kierunków jest ponowne wejście do Rosji, Cypru, a także szybsza ekspansja w krajach skandynawskich i Rumunii.

Szczególnie ambitne są plany rozwoju Ryanaira w tym ostatnim kraju: w 2014 r. linia obsłużyła tylko 250 tys. pasażerów, latając jedynie na lotnisko w Bukareszcie. Ale w ciągu 5 lat przewoźnik chce mieć w Rumunii 5 baz i obsługiwać kilka milionów pasażerów rocznie, a oprócz siatki połączeń międzynarodowych mają też dojść loty krajowe. Michael O’Leary jasno deklaruje, że Ryanair będzie chciał, w przypadku Rumunii, powielić scenariusz ekspansji z Polski, gdzie Irlandczycy mają obecnie 4 bazy i są obecni na 12 lotniskach.

Aktualnie Ryanair jest 4. największą linią lotniczą w Rumunii i ma zdecydowanie mniejsze udziały rynkowe (7,2 proc.) niż Blue Air (8,33 proc.), Wizz Air (14,51 proc.) i największy na rynku narodowy przewoźnik Tarom, mający 16,9 proc. udziałów w rynku.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Czekam na trasę Poznań - Monachium....
Asha, 5 stycznia 2016, 19:09 | odpowiedz
AshaCzekam na trasę Poznań – Monachium….
Katowice też czekają
Alexx, 5 stycznia 2016, 19:12 | odpowiedz
A jak wygląda statystyka LOTu i WizzAir w Polsce w procentach? Bom ciekaw :)
BashH, 5 stycznia 2016, 19:13 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Wg tej tabelki w Polsce jest 15 mln PAX-ów. Przecież jest dużo więcej.
dziabulek, 5 stycznia 2016, 19:18 | odpowiedz
A ja czekam Köln/Bonn - München, Hamburg, Dresden. Jesli beda to bede uzywal miedzykrajowe w Niemczech. Czekam z cierpliwym.
CF, 5 stycznia 2016, 19:24 | odpowiedz
Czekam na Warszawa Berlin
pawfazi, 5 stycznia 2016, 19:31 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Alexx
AshaCzekam na trasę Poznań – Monachium….
Katowice też czekają
W skrócie: czekamy na jakiekolwiek "niskokosztowe" połączenie Polski z Monachium....
chris0o, 5 stycznia 2016, 19:32 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Co to za linię chce Ryanair zdetronizowac w Niemczech ? Luft ? Nie znam. Frishe Luft ? A 15 mln to ma WAW+KRK..
tom971, 5 stycznia 2016, 20:20 | odpowiedz
Zdetronizować Lufthansę... To najpierw muszą uruchomić loty dalekodystansowe do Ameryki, Azji i Afryki żeby stanowić dla nich jakąkolwiek konkurencję.
jaro, 5 stycznia 2016, 20:44 | odpowiedz
Avatar użytkownika
dziabulekWg tej tabelki w Polsce jest 15 mln PAX-ów. Przecież jest dużo więcej.
Przecież jest jasno napisane, że to nie liczba pasażerów a liczba miejsc oferowanych na wylocie...
JackD, 5 stycznia 2016, 21:13 | odpowiedz
"scenariusz ekspansji z Polski, gdzie Irlandczycy mają obecnie 4 bazy i są obecni na 12 lotniskach." Naliczyłem 11
dad, 5 stycznia 2016, 22:39 | odpowiedz
dad„scenariusz ekspansji z Polski, gdzie Irlandczycy mają obecnie 4 bazy i są obecni na 12 lotniskach.”Naliczyłem 11
Dodaj Radom i powinno się zgadzać.
Darek, 6 stycznia 2016, 0:02 | odpowiedz
To Niemcy nie w Europie?Nie lubię się czepiać ale warto myśleć jak się coś pisze i publikuje.A poza tym co to za super temat żeby się nim podniecać .
JHZ60, 6 stycznia 2016, 9:37 | odpowiedz
tom971Co to za linię chce Ryanair zdetronizowac w Niemczech ? Luft ? Nie znam. Frishe Luft ? A 15 mln to ma WAW+KRK..
Luftwaffe.
mikuś, 6 stycznia 2016, 9:44 | odpowiedz
mikuś
tom971Co to za linię chce Ryanair zdetronizowac w Niemczech ? Luft ? Nie znam. Frishe Luft ? A 15 mln to ma WAW+KRK..
Luftwaffe.
wysil swoje szare komorki...
Kris, 6 stycznia 2016, 10:02 | odpowiedz
czekam na gdansk berlin
ffgh, 6 stycznia 2016, 12:31 | odpowiedz
ffghja czekam na krakow berlin
dodosss, 6 stycznia 2016, 13:59 | odpowiedz

REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.