Raport z podróży: testujemy wyprawę z LOT na litewską riwierę
Jakimi liniami odbyto podróż?: Polskie Linie Lotnicze LOT
Trasa: Połąga (PLQ) – Warszawa (WAW)
Rodzaj linii lotniczej: Tradycyjna linia lotnicza
Czas przelotu deklarowany: 1 h 20 min
Samolot: Bombardier Dash 8 Q400
Testowany fotel: Klasa ekonomiczna, miejsce 10A
Boarding: Pieszo
Bombardier Dash 8 Q400 o numerach rejestracyjnych SP-EQH został wyprodukowany 5 lat temu (2012). Najpierw służył Eurolotowi, a po zakończeniu działalności tej spółki, trafił pod skrzydła PLL LOT. Samolot wygląda pysznie, czyż nie?
Rezerwacji biletu dokonaliśmy na stronie pośrednika. Po otrzymaniu potwierdzenia, plan podróży był natychmiast widoczny na stronie www przewoźnika. W cenie biletu (najtańsza taryfa) zawarty był bagaż podręczny.
Lotnisko w Połądze obsługuje zaledwie kilka połączeń dziennie, takich linii jak: SAS, Air Baltic czy Ryanair. W większości są to loty sezonowe dla spragnionych słońca plażowiczów. W siatce PLL LOT trasa ta jest dostępna do końca września. Port lotniczy nie jest duży, jednak znajdziemy tutaj wszystko, co potrzebne przy tak krótkiej podróży.
W związku z małą liczbą obsługiwanych samolotów, a co za tym idzie skromną liczbą pasażerów, nie doświadczymy tutaj kolejek. Wszystkie czynności, od odprawy aż po boarding, przebiegły, więc bardzo sprawnie. W związku z tym, można zaryzykować tezę, że stawienie się na lotnisku 60 minut przed planowaną godziną wylotu powinno wystarczyć. Na lotnisku znajduje się m.in.: kantor, sklep z pamiątkami, mały punkt gastronomiczny, sklep wolnocłowy i wypożyczalnia samochodów.
Zamiast kierunkowskazów z numerami bramek, są tu po prostu tabliczki z nazwami miast docelowych. Przy tak skromnej siatce połączeń można sobie pozwolić na taką, jakby nie patrzeć, ekstrawagancję.
Pomimo wczesnej godziny wylotu (a także późnego przylotu z Warszawy), nie ma problemu z dojazdem do portu. Do/z lotniska dojeżdża bus nr 100, który łączy je z Połągą oraz Kłajpedą. Rozkład jazdy jest skomunikowany z godzinami przylotów/odlotów (w przypadku opóźnienia bus oczekuje na pasażerów). Koszt biletów do Połągi to 0,70 EUR, a do Kłajpedy 2 EUR. Bardziej komfortowa będzie oczywiście taksówka – uczciwa cena do Połągi to 10 EUR, a do Kłajpedy 15 EUR.
Informacje o czasie podróży: Planowany wylot o 06:05. Otwarcie bramki następuje o 5:55. Po 8 minutach następuje komunikat „boarding completed”. W samolocie znajdują się dwa wolne fotele w klasie ekonomicznej, pusta jest część wydzielona dla klasy biznes. Start samolotu następuje 8 minut po rozkładowej godzinie. W Warszawie samolot wylądował o 7:23 (2 minuty przed rozkładem) – transport do terminala autobusem.
Rozrywka pokładowa: Brak
Wi-Fi: Brak
Serwis: jeden serwis (woda, kawa, herbata i batonik)
Wymiary fotela według pomiaru w samolocie to: 45 cm szerokość, 32 cm miejsce na nogi (odległość między oparciem fotela poprzedzającego, a siedziskiem naszego) i pitch 79 cm (odległość od oparcia fotela poprzedzającego do oparcia naszego fotela).
Podróżując do/z Połągi mamy możliwość wyboru 3 klas rezerwacyjnych: biznes, ekonomiczna premium i ekonomiczna. Miejsce 10A znajduje się przy skrzydle, przez co widoki z okna są dość ograniczone. Nawiew i lampka sterowane są przyciskami nad głową.
Bagaż podręczny z łatwością można umieścić w schowku. Na pokładzie jako pierwsza pasażerów powitała pani kapitan, następnie komunikat wygłosiła szefowa załogi pokładowej. Pierwsza z pań poinformowała o czasie przelotu 1 h 20 min, a druga – o czasie… 10 minut krótszym. Informacje te zostały podane w odstępie 2 minut.
Zasady bezpieczeństwa zostały zademonstrowane, najpierw z komentarzem po polsku, a następnie po angielsku. Poziom hałasu to: 60 – 65 dB (podczas boardingu), 70 dB (kołowanie), do 85 dB (podczas startu), 75 dB (wznoszenie i lot na wysokości przelotowej).
Sprzedaż usług i towarów: Serwis płatny na wezwanie pasażera.
Poza bezpłatnym poczęstunkiem, można skorzystać z odpłatnej oferty napojów (także alkoholowych) oraz przekąsek. Płatność kartą lub gotówką (PLN, EUR, USD, CAD).
Wypoczynek w trakcie lotu. Czy był możliwy?: Liczba komunikatów głosowych była odpowiednia i nie wpływała na obniżenie poczucia komfortu w czasie lotu. Komunikaty dotyczyły: zapięcia pasów z powodu turbulencji, płatnego serwisu, informacji na temat lotniska docelowego, wskazówek dla pasażerów transferowych, a także informacji o obowiązującej promocji biletów na trasach długodystansowych. Z uwagi na krótki czas lotu, na relaks i odpoczynek/sen można wygospodarować ok. 35-40 minut.
Komunikacja załogi z pasażerami: Załoga posługiwała się językiem polskim i angielskim. Komunikaty były wyraźne i zrozumiałe.
Inne uwagi: Fotel, który zajmowałam, nie był odpowiednio posprzątany. Karta z instrukcją bezpieczeństwa była pobrudzona, tak samo jak okolice okna.
Kolejne zastrzeżenie dotyczy nie samego lotu, lecz jego godzin. Wylot z Litwy jest bardzo wcześnie, dlatego trzeba wykazać się dużą samodyscypliną, aby na lotnisku stawić się na czas. Choć z drugiej strony, przy obecnym rozkładzie można pozwolić sobie na idealny weekend nad Bałtykiem (bez konieczności korzystania z urlopu). Podsumowując, podróże wymagają poświęceń, które zawsze są wynagradzane 🙂
Jak dokładnie wygląda lotnisko w Połądze? Możecie zobaczyć poniżej.