Wprowadzenie wytycznych zezwalających na korzystanie z przenośnych urządzeń elektronicznych podczas lotu stanowiły początek cyfrowej podniebnej rewolucji, która stopniowo obejmuje kolejne kontynenty. Możliwość bezprzewodowego połączenia z internetem wysoko nad chmurami to kamień milowy w historii lotnictwa. Świadczenie takiej usługi wiąże się bowiem z koniecznością pokonania szeregu wyzwań technicznych.
W przypadku lotów transkontynentalnych, sygnał do anteny zamontowanej na kadłubie samolotu dostarczają satelity okołoziemskie. Podczas lotów nad lądem możliwe jest bezpośrednie połączenie z nadajnikami naziemnymi. Stosowane technologie zostały zatwierdzone przez władze lotnicze jako bezpieczne dla działania pokładowych systemów i urządzeń. Korzystanie z sieci bezprzewodowej w specjalnie wyposażonym samolocie jest możliwe dopiero po osiągnięciu wysokości przelotowej (10 000 metrów). W ekstremalnych warunkach pogodowych mogą nastąpić przerwy w dostawie usługi podczas lotu. Sieć nie jest też dostępna w przestrzeni powietrznej tych państw, w których obowiązuje zakaz korzystania z Internetu na pokładach samolotów. W czasie startu i lądowania, gdy zapalona jest sygnalizacja „zapiąć pasy”, wszystkie urządzenia większe niż tablet muszą być schowane.
Kolejne linie lotnicze inwestują miliony dolarów w wyposażenie swoich samolotów w system bezprzewodowej sieci. Ze względu na wysokie koszty instalacji, większość przewoźników nie może sobie pozwolić na bezpłatne udostępnianie sygnału pasażerom, jednak pięć linii oferuje usługę za darmo. Czy mieliście już okazję przetestować Wi-Fi na pokładzie samolotu?
Już w 2000 roku Lufthansa, jako pierwsza na świecie linia lotnicza, podjęła prace nad umożliwieniem pasażerom korzystania z Internetu podczas lotu. Trzy lata później niemiecki przewoźnik zaoferował dostęp do internetu podczas rejsów dalekiego zasięgu. Obecnie większość szerokokadłubowych samolotów na trasach międzykontynentalnych wyposażona jest we wspomagany przez satelity system Wi-Fi. Wyjątek stanowią modele Airbus A380 i Boeing 747-8, które będą stopniowo wyposażane w sieć WLAN. Usługę dostarcza firma Deutsche Telekom. Przepustowość łącza: ok. 5 Mbps (pobieranie)/ 1 Mbps (wysyłanie).
Surfowanie w przestworzach możliwe jest po wybraniu jednego z pakietów FlyNet:
1 godz. połączenia – 9 EUR (ok. 36,80 PLN) lub 3 500 mil w programie Miles and More
4 godz. – 14 EUR (ok. 57,30 PLN) lub 4 500 mil
cały lot (do 24 godz.) – 17 EUR (ok. 70 PLN) lub 5 500 mil
Fot. Global X - Flickr