Biblia pasażera: Odprawa online w Ryanair i Wizz Air krok po kroku
ODPRAWA W RYANAIR:
W przypadku tego przewoźnika odprawa online jest dostępna od 21 dni do 4 godzin przed planowanym odlotem (na stronie Ryanair widnieje nieaktualna informacja, że możemy jej dokonać dopiero 15 dni przed lotem). Jeżeli nie zdążymy odprawić się online na czas, będziemy musieli dokonać tego na lotnisku, za dodatkową opłatą za wydrukowanie karty pokładowej w wysokości 60£/60€. Odprawa na lotnisku rozpoczyna się na 2 godziny przed planowanym odlotem i kończy 40 minut przed godziną lotu zgodnie z rozkładem na lotnisku.
Aby w zaciszu swego domu odprawić się przez witrynę internetową Ryanair, najpierw należy wybrać sekcję „Zarządzaj rezerwacją”, znajdującą się na białym pasku w górnej części strony i z rozwijanej listy wybrać „Odprawa online”. Inne opcje z tej listy pozwolą nam na modyfikowanie naszej rezerwacji, np. poprzez dokupienie bagażu. Do odprawy będzie nam potrzebny ten sam dokument tożsamości, który zamierzamy wykorzystać podczas podróży, a więc dowód osobisty (w przypadku lotów w granicach Unii Europejskiej) lub paszport. Prawo jazdy nie jest akceptowanym dokumentem podróżnym.
Następnie mamy do wyboru trzy opcje „zalogowania się”, przy użyciu poszczególnych danych naszej rezerwacji. W dwóch przypadkach, musimy znać numer naszej rezerwacji, z czego w pierwszym podajemy dodatkowo numer karty, z której korzystaliśmy przy płatności za lot, natomiast w drugim musimy znać adres e-mail wpisany podczas rezerwacji, a także miejsce odlotu i przylotu. Jeżeli zdarzyło nam się omyłkowo wyrzucić z naszej skrzynki mail z potwierdzeniem lotu i nie znamy numeru rezerwacji, możemy skorzystać z opcji 3, w której wystarczy podać datę wylotu, adres e-mail użyty przy zakupie biletu oraz miejsce odlotu i przylotu. Najpierw zaznaczamy wybraną opcję, po czym wypełniamy wymagane w niej dane i klikamy ODPRAWA ONLINE.
Następnie na ekranie pojawi się szereg pytań, standardowo zadawanych podczas odprawy przez służby ochrony lotniska. Wynikają one z procedur bezpieczeństwa i dotyczą naszej znajomości ograniczeń dotyczących zawartości bagażu, warunków odprawy online oraz praw przysługujących pasażerom w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu. Aby odpowiedzieć twierdząco na wszystkie pytania, należy zaznaczyć pola po prawej stronie i kliknąć KONTYNUUJ:
W kolejnym etapie pojawią się szczegóły naszego lotu. Jeżeli termin powrotu również jest krótszy niż za 21 dni, możemy odprawić się zarówno na lot wychodzący (wylot) jak i przychodzący (powrót). Jeśli nie, w odpowiednim czasie będziemy musieli w identyczny sposób ponownie znaleźć rezerwację i dokonać odprawy na lot powrotny. Można też odprawić na razie tylko jednego z pasażerów, a kolejne osoby mogą to zrobić później, w analogiczny sposób.
Jeżeli rezerwowaliśmy osobno lot w jedną stronę, osobno w drugą, aby dokonać odprawy na lot powrotny, będziemy musieli oczywiście od nowa „zalogować się” do odrębnej rezerwacji, powtarzając wszystkie poprzednie kroki.
Zaznaczamy pole obok nazwiska osoby, która chce się odprawić, wybieramy datę urodzenia pasażera, obywatelstwo oraz typ dokumentu, z którego będzie on korzystał podczas podróży. Do wyboru mamy: „EEA National Id Card”, czyli dowód osobisty lub „Passport”, czyli oczywiście paszport;) Następnie podajemy dane widniejące w wybranym dokumencie, takie jak: numer dowodu/paszportu, kraj wydania oraz data ważności.
Osoby, które zawarły niedawno związek małżeński, przed dokonaniem odprawy online powinny upewnić się, że nazwisko na rezerwacji jest zgodne z nazwiskiem w ich dokumencie podróżnym.
Warto wspomnieć, że jeśli jeden z pasażerów wymienionych na rezerwacji dokonał odprawy online, wtedy pozostali pasażerowie z tej samej rezerwacji nie będą mogli dokonać żadnych zmian dotyczących dat lotów i powinni skontaktować się z biurem rezerwacji Ryanair. Inne usługi, takie jak dodanie bagażu rejestrowanego, opcji pierwszeństwa wejścia na pokład itp., można zamówić w trybie online.
Wprowadzane dane dokumentu podróżnego muszą zgadzać się z dokumentem, który zostanie przedstawiony na lotnisku przed wejściem na pokład samolotu. Sprawdzamy więc czy nie popełniliśmy żadnych błędów, a następnie klikamy pole „ODPRAWA”.
Pojawi się ostrzeżenie: „Jeśli wpisali Państwo swe dane tutaj, ponowna ich zmiana online nie jest możliwa. Prosimy o kontakt z naszymi biurami obsługi klienta.” Klikamy OK.
W kolejnym kroku „Dodaj usługi” pojawi się opcja zarezerwowania przez internet wybranego miejsca w samolocie, za dodatkową opłatą w wysokości 47 zł od osoby za odcinek lotu. Na ekranie pojawi się schemat samolotu, na którym będzie można wybrać dostępne miejsca w rzędach objętych rezerwacją (nr 1, 2, 5, 15, 16, 17). Sugeruję aby zaznaczyć opcję „NIE, DZIĘKUJĘ”. Ponadto podczas procesu odprawy wyświetli się propozycja dodania innych zbędnych usług, takich jak ubezpieczenie, walizka na kółkach, sms z potwierdzeniem, wypożyczenie samochodu. Oczywiście cierpliwie odmawiamy ich zakupu. Jeżeli istnieje taka konieczność, w kolejnym etapie możemy dokupić bagaż rejestrowany dla poszczególnych pasażerów z naszej rezerwacji.
Następnie zostaniemy poproszeni o ostateczne potwierdzenie naszej decyzji o odprawie, klikamy więc odpowiednie pole.
Czekamy kilkanaście – kilkadziesiąt sekund. Jeśli karta pokładowa nie wyświetli się, może pojawić się komunikat informujący nas, że proces trwa dłużej niż zwykle wraz z pytaniem o to, czy chcemy kontynuować oczekiwanie – oczywiście klikamy wówczas „OK”.
Następnie, gdy na ekranie pojawi się karta pokładowa, klikamy pole „DRUKUJ” i dla każdego z pasażerów drukujemy „boarding pass” (kartę pokładową) na osobnej kartce A4 (nie musi być w kolorze!). Warto też zapisać kartę na dysku („ZAPISZ JAKO PDF”), aby w razie jej zagubienia móc szybko wydrukować ją ponownie.
Karta pokładowa:
Ewentualnie też, po odprawie online każdy pasażer może do czterech godzin przed zaplanowaną godziną odlotu ponownie wydrukować swoją kartę pokładową, w podobny sposób jak powyżej – logując się do danej rezerwacji, z tą tylko różnicą, że na etapie, na którym wcześniej wpisywaliśmy dane dokumentu, należy zaznaczyć nazwisko odpowiedniego pasażera i wybrać opcję „DRUKUJ PONOWNIE”.
Na lotnisku: Pasażerowie podróżujący z bagażem odprawianym (rejestrowanym) oraz ci, którzy nie odprawili się online, według zaleceń linii lotniczych, powinni przybyć na lotnisko ok. 2 godziny przed planowanym terminem odlotu. Należy stanąć w kolejce przy odpowiednim stanowisku nadawania bagażu, oznaczonym nazwą miasta, do którego lecimy (są one zamykane dokładnie 40 minut przed godziną lotu!). W razie braku karty pokładowej pobrana zostanie opłata za odprawę na lotnisku za wydrukowanie karty w punkcie odprawy.
Wszyscy obywatele spoza UE/EOG, niezależnie od wymagań wizowych, muszą przed udaniem się do stanowiska kontroli bezpieczeństwa na lotnisku przejść do stanowiska kontroli wizowej linii Ryanair w celu sprawdzenia dokumentów podróżnych i ostemplowania karty pokładowej uzyskanej online. Niedokonanie tej czynności spowoduje odmowę przewozu.
Jeżeli odprawiliśmy się online, wydrukowaliśmy kartę pokładową i nie przewozimy bagażu rejestrowanego, wówczas wystarczy jeśli stawimy się na lotnisku na około godzinę przed planowaną godziną lotu (chyba, że chcemy dłużej pochodzić po sklepach w strefie bezcłowej) i udajemy się od razu z bagażem podręcznym do bramek kontroli bezpieczeństwa.
Po prześwietleniu bagażu podręcznego itd. kierujemy się do bramki wejściowej do samolotu (jej numer odszukamy na ekranie na lotnisku). Co najmniej na 30 minut przed planowanym lotem, stajemy się przed odpowiednią bramką wraz z kartą pokładową i dokumentem tożsamości użytym podczas odprawy.
Wyjście do samolotu zostanie zamknięte na ok. 20 minut przed planowaną godziną odlotu. Należy też mieć przy sobie kartę pokładową na potrzeby kontroli przez załogę przy drzwiach samolotu.
ODPRAWA W WIZZ AIR:
W przypadku węgierskiego przewoźnika, odprawy przez Internet można dokonać w terminie od 14 dni do 3 godzin przed planowanym odlotem. W nowej odsłonie strony Wizz Air, w przypadku lotów do krajów strefy Schengen, odprawa online jest banalnie prosta, gdyż nie trzeba podczas niej podawać żadnych danych dokumentu tożsamości. W przypadku pozostałych lotów, procedura wygląda podobnie jak w Ryanair.
O sposobie, w jaki chcemy się odprawić (przez Internet czy na lotnisku) zdecydowaliśmy już podczas rezerwacji – osobno dla lotu tam i lotu powrotnego. Jeśli zdecydowaliśmy się na pierwszą opcję, odprawiamy się na stronie wizzair.com i drukujemy swoją kartę pokładową.
Jeżeli nie odprawimy się przez Internet, będziemy musieli to zrobić na lotnisku – jeżeli zdecydujemy się dopiero na miejscu, zapłacimy za odprawę 68 zł od pasażera za lot (chyba, że wcześniej wykupimy opcję odprawy na lotnisku za pomocą strony Wizz Air korzystając z opcji „dodaj usługę” lub telefonicznie – wówczas opłata wynosi 32 zł).
Pamiętajmy, że jeżeli planujemy podróż dłuższą niż 2 tygodnie, a dla lotu powrotnego wybraliśmy opcję odprawy online, na lot z powrotem będziemy musieli odprawić się przez Internet na miejscu (np. w kafejce/w hotelu lub łapiąc Wi-Fi w jakiejś knajpce) i wydrukować kartę pokładową. Jeżeli wiemy, że nie będzie takiej możliwości, możemy dokupić odprawę na lotnisku (najlepiej na stronie Wizz Air lub przez Telecentrum).
Dzieci w wieku poniżej 14 lat muszą podróżować w towarzystwie pasażera w wieku powyżej 16 lat i osoba ta musi w ich imieniu dokonać odprawy przez Internet. Pasażerowie podróżujący z niemowlęciem muszą wydrukować dla niego kartę pokładową i okazać przy bramce wejścia do samolotu.
Aby dokonać odprawy przez stronę internetową Wizz Air, z różowego paska w górnej części witryny klikamy sekcję „MOJE REZERWACJE” i odnaleźć daną rezerwację, wpisując w odpowiednie pola numer potwierdzenia (otrzymaliśmy go e-mailem) oraz nazwisko pasażera.
Jeżeli samodzielnie dokonywaliśmy rezerwacji, możemy uprzednio zalogować się używając adresu e-mail jako identyfikatora, a następnie przechodząc do sekcji „Moje rezerwacje”.
Po zalogowaniu do konta myWizz, klikamy w profilu pole „Rezerwacje” i na liście „Moje rezerwacje” odnajdujemy lot, który chcemy odprawić, klikając obok niego w pole „Wyświetl rezerwację”.
Wówczas zobaczymy status i szczegóły rezerwacji i będziemy mogli dokupić usługi dodatkowe (jak np. bagaż) dla danego pasażera. Jeśli do wylotu pozostało więcej niż 14 dni, będziemy mieli tu do dyspozycji jedynie opcję „DODAJ USŁUGI”. Pamiętajmy, że po dokonaniu odprawy przez Internet nie jest już możliwa zmiana nazwiska pasażera, daty i godziny oraz trasy lotu. Nadal jednak będziemy mogli zakupić dodatkowe usługi (np. dodać do rezerwacji duży bagaż podręczny lub rejestrowany). Przechodzimy do kolejnego kroku poprzez wybór pola „ODPRAWA”.
Następnie wyświetli się lista pasażerów dla danej rezerwacji. Podobnie jak w Ryanair, możemy tu wybrać poszczególnych pasażerów, których zamierzamy odprawić. Aby dokonać odprawy online dla danej osoby, zaznaczamy obok jej nazwiska opcję „Odprawa”.
W przypadku lotów do krajów znajdujących się w strefie Schengen, informacje dotyczące dokumentu podróżnego nie są wymagane, więc w kolejnym kroku musimy tylko potwierdzić znajomość warunków, poprawność danych oraz samą chęć odprawy.
Jeśli natomiast wybieramy się poza strefę Schengen, na tym etapie odprawy online będzie nam potrzebny dokument tożsamości, który będzie używany podczas podróży – dowód osobisty (w przypadku lotów w granicach UE) lub paszport. Dla każdego z pasażerów z osobna, wybieramy typ dokumentu tożsamości, podajemy datę urodzenia, obywatelstwo, państwo wydania dokumentu, jego numer oraz datę upływu ważności. Jeżeli dane wprowadzone podczas odprawy przez Internet będą nieprawidłowe, pasażer może nie otrzymać pozwolenia na lot, dlatego sprawdzamy czy wpisaliśmy poprawne dane i czy zgadzają się one z dokumentem i klikamy „Dalej”.
W kolejnym etapie, dla każdego z pasażerów, klikamy obok nazwiska „Wydrukuj kartę pokładową” i drukujemy je na osobnych kartkach A4 (czarno-biało lub w kolorze – bez różnicy). Aby zapisać kartę na dysku wybieramy opcję „Wydrukuj kartę pokładową w formacie PDF„, a następnie w programie otwierającym PDF’y klikamy ikonkę zapisu pliku. Na karcie pokładowej znajduje się informacja o tym, jaki rodzaj bagażu podręcznego wybraliśmy (mały czy duży).
Na lotnisku postępujemy tak samo jak w przypadku linii Ryanair (jak wyżej).
Mam nadzieję, że wszystko jest jasne – do dzieła!:)