Fly4free.pl

Odbicie Wizz Aira: latają tyle, co przed pandemią! Bilety tanie, ale „landrynka” i tak na nas zarabia

Foto: photoshooter2015 / Shutterstock

W minionym kwartale Wizz Air zanotował co prawda stratę, ale linia cieszy się tym, że pasażerowie wrócili do samolotów – w lipcu i sierpniu przewoźnik planuje mieć oferowanie na poziomie zbliżonym do wakacji 2019 roku!

Nowe informacje od Wizz Aira są dość optymistyczne, choć oczywiście wyniki finansowe w okresie od kwietnia do końca czerwca nie mogą być pozytywne: w tym okresie Wizz Air zanotował 118,7 mln EUR straty netto i przewiózł ledwie 2,954 mln pasażerów. Wciąż jednak kulało wypełnienie maszyn: w tym okresie load factor wyniósł zaledwie 63,6 procenta, co oznacza, że średnio aż 1/3 samolotu Wizz Aira pozostawała pusta.

Jednak wszystko wskazuje na to, że tak jak w przypadku Ryanaira, Wizz Aira czeka tłuste lato. W okresie od kwietnia do końca czerwca oferowanie (czyli liczba dostępnych w sprzedaży foteli) „landrynki” wynosiło zaledwie 33 procent tego, co przewoźnik osiągał w 2019 roku. Z kolei w lipcu przewoźnik oczekuje, że wyniesie ono nawet 90 procent tego, co przed dwoma laty, a w sierpniu osiągnie nawet poziom 100 procent, co oznacza, że Wizz Air będzie latał tyle samo, co przed pandemią.

Widać to nawet po takich danych jak współczynnik utylizacji maszyn: latem samolot Wizz Aira ma być wykorzystywany przez 10 godzin na dobę i zbliżyć się do historycznego rekordu „landrynki” sprzed pandemii, który wynosi nieco ponad 12 godzin.

Z drugiej strony Wizz Air nie pozostawia wątpliwości, że wzrost liczby pasażerów jest bezpośrednio powiązany z niższymi cenami biletów. Znów posłużmy się porównaniem do analogicznego kwartału sprzed 2 lat: w okresie kwiecień-czerwiec 2021 średnia cena biletu w Wizz Air wyniosła 29,5 EUR (o 7,1 EUR mniej niż w 2019 roku). Jednocześnie jednak w przypadku Wizz Aira wraca temat przychodów pozalotniczych, a więc opłat za bagaż, pierwszeństwo wejścia na pokład czy wybór miejsca w samolocie. Z komunikatu Wizz Aira wynika, że średnie przychody z tego tytułu w przeliczeniu na pasażera wynoszą aktualnie 37,6 EUR i są o 7,5 EUR wyższe niż 2 lata temu. Firma informuje w komunikacie, że główny wpływ na to ma wprowadzenie dynamicznego cennika, co de facto oznacza ukryte podwyżki.

Foto: Wizz AIr

Jakie są perspektywy?

W krótkiej perspektywie Wizz Air oczekuje dobrych wieści z Wielkiej Brytanii, która za kilka dni ma ogłosić, że zwalnia z kwarantanny wszystkich przyjezdnych z krajów Unii Europejskiej. Pomoże to Wizz Airowi jeszcze mocniej odbić się w miesiącach wakacyjnych. Jednocześnie jednak – podobnie jak Ryanair – Wizz Air nie podejmuje się przewidywania wyników finansowych na koniec roku, jako powód podając zmieniające się restrykcje i ryzyko rozprzestrzeniania się nowych wariantów COVID-19 w Europie.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
Redaktorku, landryna nie lata dla przyjemności, ona ma zarabiać! Więc twoje wypociny są praktycznie nikomu niepotrzebne, chyba że też tak Twoja redakcja zarabia i płaci Ci za każdą absurdalną i kompletnie nikomu niepotrzebną notatkę.....
kika28x, 28 lipca 2021, 14:49 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Nie mów, że to nikomu niepotrzebne. Zdecydowanie bardziej wolę takie wiadomości niż reklamy biur podróży,  które za za  tygodniowy  pobyt w Hiszpanii czy Grecji życzą sobie 3-4 tysiące PLN.  W końcu to fly 4free a nie fly4five stars.
kika28x Redaktorku, landryna nie lata dla przyjemności, ona ma zarabiać! Więc twoje wypociny są praktycznie nikomu niepotrzebne, chyba że też tak Twoja redakcja zarabia i płaci Ci za każdą absurdalną i kompletnie nikomu niepotrzebną notatkę.....
marmur50, 28 lipca 2021, 22:49 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »