REKLAMA

Nie tylko Leo Express. Nowa mocna konkurencja dla PKP Intercity wjeżdża na tory! Dokąd pojedzie i kiedy?

Foto: Arriva RP
Kolejowy przewoźnik Arriva zacznie już od przyszłego roku wozić pasażerów na dalekich trasach między największymi miastami w Polsce. Ma już zgody na uruchomienie niektórych tras, a jak pokazuje przykład Leo Express - nie zawsze jest o nie łatwo.

Arriva RP to przewoźnik należący do niemieckiego Deutsche Bahn, który od 10 lat wozi pasażerów na trasach lokalnych w woj. kujawsko-pomorskim. Jednak od zeszłego roku firma zaczęła myśleć o uruchomieniu dalszych połączeń i rzuceniu rękawicy PKP Intercity, czyli krajowemu monopoliście na trasach ponadregionalnych. Pierwsze było, uruchomione w zeszłym roku, wakacyjne połączenie na trasie z Bydgoszczy przez Gdańsk do Władysławowa (będzie kontynuowane w kolejnych latach), ale to dopiero początek.

– Myślimy o innych połączeniach międzyregionalnych, stąd nasze liczne wnioski o otwarty dostęp – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Piotr Halupczok, prezes zarządu Arrivy.

Wnioski o utworzenie nowych tras trafiły do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego i kilka z nich zostało już zaakceptowanych. Gdzie pojedziecie więc Arriva? Już od 1 września 2018 r. przewoźnik może otworzyć trasę z Olsztyna do Szczecina, od 14 grudnia 2020 roku trasę Wejherowo-Katowice-Wejherowo, a w 2019 roku – połączenie z Łodzi Fabrycznej do Szczecina. Czemu na nowego przewoźnika poczekamy tak długo? Z jednej strony musi on sobie zapewnić zupełnie nowy tabor na dalekie trasy, z drugiej zaś – na wielu kluczowych liniach kolejowych trwają obecnie remonty. Roztropnie jest, więc zaczekać na ich zakończenie.

Część tras Arrivy nie została jednak zaakceptowana przez UTK. Tak jest z połączeniem Warszawa Wschodnia – Poznań Główny (miałoby zostać uruchomione 14 grudnia 2020 roku) i Wrocław Główny – Szczecin Niebuszewo (planowany start od 1 września 2019 r.). W planach było też m.in. uruchomienie połączeń z Warszawy do Krakowa i Łodzi.

Dlaczego urząd nie wydał zgody?

W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że nowe połączenia zakłóciłyby regularność połączeń o charakterze użyteczności publicznej – czytamy w komunikacie UTK.

Arriva już teraz deklaruje, że będzie się odwoływać od decyzji urzędu.

Problemy ma Leo

Znacznie bardziej skomplikowana jest sytuacja czeskiego przewoźnika Leo Express, który od września miał zacząć jeździć na trasie z Krakowa przez Katowice do Pragi. Miał zacząć, ale cały czas przedłużają się procedury i wydanie zgody przez UTK. Dodatkowo, w sprawę włączyło się Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, które ma wątpliwości, czy taka konkurencja będzie dobra dla PKP Intercity.

Przedstawiciele czeskiego przewoźnika są zaskoczeni takim obrotem sprawy i deklarują, że nie są konkurencją, tylko uzupełnieniem oferty naszego narodowego przewoźnika. W zaktualizowanym wniosku Leo chce uruchomić kursy pociągów od 10 grudnia tego roku, zmienił też planowany rozkład. W nowej wersji pociąg z Krakowa Głównego odjeżdżałby o 4:44 rano, a w Pradze meldował się o godz. 11:39. W drogę powrotną ruszałby ze stolicy Czech o godz. 16.10, a w Krakowie zjawiałby się o 23.10.

– Chodzi o lepszą koordynację rozkładów. Teraz to my będziemy przyjeżdżać do Krakowa wieczorem, a PKP Intercity rano. W drugą stronę my odjedziemy rano, a PKP IC wieczorem – mówi Peter Jancovic, dyrektor Leo Express Polska.

Decyzję w sprawie startu pociągów Leo Express poznamy wkrótce.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
Lenin wiecznie żywy.
obibok, 7 września 2017, 15:15 | odpowiedz
Avatar użytkownika
"Ministerstwo ma wątpliwości, czy taka konkurencja będzie dobra dla PKP Intercity" Że co?? Od kiedy konkurencja ma być dobra dla państwowej firmy? Konkurencja ma być dobra dla pasażera! Jakoś w Czechach konkurencja Leo i RegioJet nie zjadła narodowego przewoźnika CD, a czeskim pendolino bez żadnych promocji jedzie się z Ostrawy do Pragi (360km) za 50zł. Efekt? Więcej osób może sobie na to pozwolić, jest więcej połączeń i większy wybór.
FreddieKruger, 7 września 2017, 18:45 | odpowiedz

Parlament w Budapeszcie
Najlepsza oferta

Na weekend do Budapesztu za 112 PLN

Rafał Waśko | 2019-08-24 21:00
REKLAMA
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.
porównaj loty, hotele, lot+hotel