Fly4free.pl

Nie tylko CPK. Oto najciekawsze plany nowych i rozbudowywanych lotnisk z całego świata

Phnom Penh
Foto: Foster + Partners
Podczas gdy w Polsce trwa debata nad budową CPK, w wielu miejscach powstają zupełnie nowe porty, prezentowane są ich plany lub wizje rozbudowy już istniejących lotnisk. Wybraliśmy dla Was kilka najciekawszych.

„Rozbudowa” i „lotnisko” to słowa, które polskim pasażerom powinny się bardzo dobrze kojarzyć. W ostatnim czasie informowaliśmy o kilku takich przypadkach. Dotyczą one chociażby Lotniska Chopina, którego przepustowość mogła być zwiększana już w ramach rozbudowy zaplanowanej na 2019 rok czy też portu w Krakowie, na którym ma dojść do budowy nowego i rozbudowy już istniejącego terminala pasażerskiego. Do tego dochodzi lotnisko Zielona Góra-Babimost, na którym ma zostać otwarta nowa hala dla pasażerów non-Schengen. Jak widać, w Polsce dyskusja na ten temat jest żywa i nie inaczej wygląda to w innych częściach świata. Przejrzeliśmy więc kilka najbardziej imponujących inwestycji i projektów, które mają być realizowane w najbliższych latach.

Imponujące lotnisko Techo w Phnom Penh (Kambodża)

Na początku stycznia studio architektoniczne Foster + Partners ogłosiło szybki postęp prac nad budową lotniska Techo, zlokalizowanego 20 kilometrów na południe od centrum stolicy Kambodży. Projekt „nowej bramy miasta” inspirowany był „jedną z najstarszych cywilizacji na ziemi, jej lokalnymi formami i tropikalnym klimatem”. Budynek terminala międzynarodowego ma zawierać wszystkie niezbędne elementy obsługi pasażerów, bezpieczeństwa, imigracji i handlu. Dach o rozpiętości 36 metrów zostanie stworzony ze stalowej siatki, a wszystkie użyte materiały mają sprawić, że port w Phnom Penh stanie się jednym z najbardziej ekologicznych na świecie.

Strategiczna lokalizacja terminala ma pozwolić na przyszłe scenariusze ekspansji, co od początku było głównym motywem budowy – podaje CNN. Pierwszy jej etap zakłada powstanie głównego budynku i północnego skrzydła płata, co pozwoli na obsługę 13 mln pasażerów rocznie. W kolejnych etapach powstanie m.in. drugie skrzydło, a całkowita przepustowość portu ma wynieść 30 mln pasażerów rocznie. Techo Airport ma zastąpić dotychczasowy międzynarodowy port lotniczy Phnom Penh, a jego ukończenie zaplanowano na 2025 rok.

Rozbudowa U-Tapao International Airport w Tajlandii

Na początku stycznia 2023 roku rząd Tajlandii ogłosił plan ogromnej inwestycji, której przedmiotem jest potężna modernizacja lotniska U-Tapao, położonego w dystrykcie Baanchang w prowincji Rayong. Ma ono historyczne znaczenie, ponieważ jego początki (1966 rok) sięgają wojny w Wietnamie. Docelowo ma się stać międzynarodowym portem i zajmować powierzchnię 1040 hektarów. Poza samym budynkiem terminala, plan zakłada powstanie centrum szkolenia lotniczego czy centrum konserwacji, napraw i remontów samolotów.

Projekt nazwany „Eastern Aviation City” o wartości niemal 9 mld dolarów doczekał się już oficjalnej wizualizacji, za którą odpowiedzialna jest firma One Works – informuje serwis „Simple Flying”. Całość ma odnosić się do tajskiej kultury, a w przypadku wielu elementów inspirowano się architekturą pobliskich nadmorskich miasteczek. Docelowo lotnisko ma obsługiwać 60-75 mln pasażerów rocznie. Pierwsze działania nad budową podjęto w 2023 roku, a na ten moment nie podano szacowanej daty jej ukończenia.

Innowacyjne Neom Airport City w budowanym od zera mieście

Od kilku lat praktycznie cały świat z ciekawością śledzi poczynania nad budową Neom, megamiasta w Arabii Saudyjskiej. Ten ambitny projekt jest realizowany z wielkim rozmachem i nie inaczej jest w przypadku lotniska. Na początku tego roku koncepcję Neom Airport przedstawiło irańskie Kalbod Studio i jak można było się spodziewać, jej głównymi cechami są przepych, nowoczesność i innowacyjność. Jednocześnie, już w 2023 roku, ogłoszony został start linii NEOM Airlines (ma zacząć latać do końca 2024 roku).

Co istotne, nowe lotnisko ma powstać na terenie obecnego Neom Bay Airport. Poza samą obsługą pasażerów, ma ono oferować „muzea, galerie i wystawy stanowiące atrakcyjne miejsca docelowe, urzekające zarówno turystów, jak i osoby odwiedzające Neom” – poinformowało Kalbod Studio. Póki co nie podano daty jego ukończenia, ale jako że znajduje się ono w planach ogólnej koncepcji „Saudi Vision 2030”, prawdopodobnie właśnie do tego roku będzie można z niego korzystać. Teoretycznie to dość krótki czas, ale biorąc pod uwagę przepych całej inwestycji związanej z Neom, bardzo możliwe, że uda się tego dokonać.

Al Maktoum zastąpi główne lotnisko w Dubaju?

Jako że zlokalizowany w Dubaju, główny port Zjednoczonych Emiratów Arabskich powoli nie daje rady obsługiwać milionów pasażerów, w ubiegłym roku ogłoszono ambitny plan budowy jeszcze większego lotniska. Podobnie jak w przypadku Neom, nie chodzi o powstanie nowej inwestycji, a rozbudowę obecnej – mowa o położonym 38 km na południowy zachód od stolicy ZEA porcie Al Maktoum, który aktualnie przyjmuje głównie samoloty towarowe. Rocznie jest w stanie obsłużyć zaledwie 1,6 mln pasażerów, ale dzięki planom i przekierowaniu większości ruchu z głównego lotniska, do 2050 roku liczba ta może wzrosnąć nawet do 250 mln – informuje „Arabian Business”.

Podczas listopadowego Dubai Airshow Paul Griffiths, dyrektor generalny Dubai Airports zapowiedział, że „główny port w ZEA w ciągu kilku najbliższych lat będzie obsługiwał 100 mln pasażerów, ale prawdopodobnie nie sprosta zadaniu, gdy ich liczba wzrośnie do 115-120 mln„. Rozbudowany port Al Maktoum ma nie mieć żadnych ograniczeń, a to za sprawą modułowego zaprojektowania, dzięki czemu w przyszłości z łatwością może być powiększany. Griffiths nie ogłosił daty rozpoczęcia budowy: trwają obecnie prace projektowe, a najwcześniejsza data otwarcia rozbudowanego lotniska to lata 30-te XXI wieku.

Lotnisko w Szardży, czyli kolejna imponująca rozbudowa na Bliskim Wschodzie

Poważnej, wielomilionowej modernizacji ma się także doczekać lotnisko w Szardży. Generalnie port w Zjednoczonych Emiratach Arabskich został poddany szeregom projektów o łącznej wartości 650 mln dolarów, a ukończenie ich wszystkich datowane jest na 2027 rok. Największą częścią tego planu jest rozbudowa terminala o wartości 336 mln dolarów. Docelowo ma ona przyczynić się do zwiększenia przepustowości do 20 mln pasażerów rocznie i pozwolić na oddzielenie strefy przylotów i odlotów oraz odnowić dotychczasową infrastrukturę – informuje serwis „ConstructionWeekOnline”.

Dzięki rozbudowie główne lotnisko taniego przewoźnika Air Arabia, ma zyskać także wszelkie możliwe udogodnienia służące pasażerom. Zainstalowanych zostanie więcej urządzeń do samodzielnej odprawy, elektroniczne bramki wejściowe, poczekalnie, punkty gastronomiczne, a także hotel dla pasażerów tranzytowych. Łączna powierzchnia nowych terenów portu w Szardży ma wynieść 190 tys. metrów kwadratowych.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »