Fly4free.pl

Narzekacie na Modlin? Na lotnisku w Radomiu kwestia transportu będzie rozwiązana tak samo!

Foto: PPL
Z Warszawy na nowo budowane lotnisko w Radomiu mamy dojechać pociągiem w 75 minut. Ale nie pod sam terminal – zanim znajdziemy się na lotnisku, będziemy musieli wjechać windą na wiadukt, skąd przejedziemy 2,5 kilometra autobusem miejskim lub dedykowanym shuttle busem. Z czego to wynika?

Jedną z większych bolączek lotniska w Modlinie jest kwestia dojazdu transportem publicznym – najpierw jedziemy pociągiem na stację kolejową, potem z walizkami przechodzimy pod dworzec, a tam wsiadamy do autobusu, który jedzie 5 minut i dopiero podwozi nas pod terminal. Dla wielu pasażerów, zwłaszcza tych podróżujących z ciężkimi bagażami, to dość uciążliwa forma transportu. Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w Radomiu władze nowego portu potwierdziły, że kwestia podróży pociągiem ma być rozwiązana na tym lotnisku rozwiązana w identyczny sposób.

– W pierwszej koncepcji terminala była stacja podziemna. Nawet udało się przeprocedować plan zagospodarowania pod bocznicę kolejową. Obecnie jednak budynek terminala nie przewiduje takiej funkcjonalności
– mówi Grzegorz Tuszyński, dyrektor lotniska Warszawa-Radom, cytowany przez „Rynek Lotniczy”. Jak w takim razie będzie wyglądał transport na nowe lotnisko?

Władze portu zakładają, że lwia część pasażerów z Warszawy będzie dojeżdżała do nowego lotniska własnymi autami. Stąd bardzo dużo miejsc parkingowych położonych tuż przy terminalu – docelowo lotnisko w Radomiu ma dysponować 3,5 tysiącami miejsc dla samochodów, w momencie otwarcia zaś będzie dostępny parking na przynajmniej 800 aut.

Jeśli zaś chodzi o pociągi, to po modernizacji torów da się dojechać z Warszawy na lotnisko w Radomiu w ok. 75 minut. Pasażerowie wysiądą na przystanku Radom Wschód, zlokalizowanym pod wiaduktem przy skrzyżowaniu ulic Żeromskiego i Lubelskiej. To ok. 2,5 kilometra od terminala. Co dalej? Pasażerowie wjadą na wiadukt specjalną windą, skąd dojadą dalej na lotnisko autobusem miejskim lub dedykowanym shuttle busem.

Czy to dobry pomysł? Z punktu widzenia pasażerów jadących pociągiem, z pewnością nie. Ale z drugiej strony musimy mieć na względzie kwestię efektywności danej inwestycji. Jak w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” wyjaśnia dr Jakub Majewski z fundacji Pro Kolej, budowa łącznika do terminala mogłaby się okazać drogą inwestycją, z której korzystaliby nieliczni. Tym bardziej, że już teraz mamy pierwszy przykład fiaska tego typu kolejowego dojazdu – od początku listopada pociągi przestały dojeżdżać pod terminal lotniska w Lublinie. Główny powód to brak zainteresowania ze strony pasażerów, którym też nie można się dziwić, bo rozkład jazdy był bardzo słabo skomunikowany z rozkładem lotów.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »