Fly4free.pl

Największe lotniska w Europie: zmiana na pozycji lidera. W czołówce wzrostów także polskie lotnisko

Lotnisko Łódź
Foto: Lodz Airport
Stowarzyszenie Europejskich Portów Lotniczych (ACI Europe) podsumowało ubiegły rok na europejskim rynku lotniczym. Łączny ruch pasażerski nie osiągnął jeszcze stanu sprzed pandemii, natomiast wśród regionalnych lotnisk świetnie wypadł port w Łodzi, który znacząco poprawił wyniki w porównaniu do 2019 roku. Doszło też do zmiany na liście największych lotnisk w Europie: na pierwsze miejsce wróciło londyńskie Heathrow.

Z analizy ACI Europe wynika, że w ubiegłym roku ruch pasażerski w Europie wzrósł o 19 proc. w porównaniu do roku 2022. Do stanu sprzed pandemii sporo jednak jeszcze brakuje – ubiegłoroczny wynik był niższy o 5,4 proc. Dwukrotnie większy wpływ na ten wzrost miały połączenia międzynarodowe (+21 proc.), w porównaniu z ruchem krajowym (+11,7 proc.).

W ubiegłym roku doszło do zmiany na szczycie listy najbardziej ruchliwych lotnisk w Europie. Na pierwsze miejsce wrócił Londyn Heathrow, spychając ubiegłorocznego lidera, czyli Stambuł. Brytyjski port obsłużył w 2023 roku 79,2 mln pasażerów, o 28,5 proc. więcej niż rok wcześniej (2,1 proc. mniej niż w 2019 roku). Turecki gigant z kolei zakończył rok z liczbą 76 mln podróżnych (2022: +18,3 proc.), ale z kolei był najlepszy wśród pięciu największych europejskich lotniskach, jeśli chodzi o poprawę względem 2019 roku – zanotował poprawę aż o 11 proc.

Europejskie podium uzupełnia Paryż-CDG z wynikiem 67,4 mln pasażerów (2022: +17,3 proc., 2019: -11,5 proc.). Na dwóch kolejnych miejscach znalazły się Amsterdam z liczbą 61,9 mln podróżnych (2022: +17,9 proc., 2019: -13,7 proc.) i Madryt z liczbą 60,2 mln pasażerów (2022: +18,9 proc., 2019: -2,5 proc.).

Jedynym wyróżnionym przez ACI Europe polskim przedstawicielem był port w Łodzi. W analizie uwzględniającej dobre wyniki mniejszych i regionalnych lotnisk wskazano, że osiągnął on wykładniczy wzrost znacznie powyżej poziomu sprzed pandemii – aż o 97 proc. Na stronie łódzkiego lotniska czytamy, że w 2023 roku łączny ruch pasażerski wyniósł 356 878 obsłużonych podróżnych. W tym roku ma być ich jeszcze więcej – lotnisko planuje przekroczyć barierę pół miliona obsłużonych podróżnych.

Generalnie ACI Europe dzieli porty na pięć grup, według liczby obsłużonych pasażerów. Do pierwszej zaliczają się lotniska obsługujące ponad 25 mln osób rocznie – w porównaniu do poziomów sprzed pandemii, w ubiegłym roku, w porównaniu do stanu sprzed pandemii, ich wynik spadł o 7,6 proc. Porty z drugiej grupy (10-25 mln osób) zanotowały spadek na poziomie 10,2 proc., porty z grupy trzeciej (5-10 mln osób) wzrost o 4,3 proc., z czwartej (1-5 mln osób) wzrost o 4,3 proc., a z piątej (100 tys. – 1 mln) spadek o 0,8 proc.

Największe wzrosty ruchu pasażerskiego w 2023 w porównaniu z 2019 rokiem

Grupa 1 (25+ mln): Stambuł (+11,0 proc.), Ateny (+10,1 proc.), Lizbona (+7,9 proc.), Palma de Mallorca (+4,7 proc.), Stambuł Sabiha Gökçen (+4,6 proc.).
Grupa 2 (10-25 mln): Porto (+16,0 proc.), Neapol (+14,1 proc.), Malaga (+12,6 proc.), Teneryfa (+10,5 proc.), Marsylia (+6,4 proc.)
Grupa 3 (5-10 mln): Soczi (+105,7 proc.), Ałmaty (+51,2 proc.), Belgrad (+29,0 proc.), Walencja (+16,6 proc.), Palermo (+15,5 proc.)
Grupa 4 (1-5 mln): Tirana (+117,4 proc.), Erywań (+65,6 proc.), Memmingen (+64,2 proc.), Prisztina (+44,3 proc.), Funchal (+43,1 proc.)
Grupa 5 (100 tys. -1 mln): Trapani (+223,4 proc.), Perugia (+142,9 proc.), Samarkanda (+109,8 proc.), Kutaisi (+91,1 proc.), Zadar (+88,3 proc.)

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »