REKLAMA

Najpierw będzie Duoport, potem Centralny Port Lotniczy? „Niechętnie, ale zainwestuję w Modlin. Nie ma innego wyjścia”

Foto: Adrian Cilia, flickr
Powstanie centralnego lotniska między Łodzią a Warszawą jest koniecznością, ale jego budowa można potrwać nawet 14 lat lub dłużej. Dlatego w pierwszej kolejności PPL chce rozbudować port w Modlinie, który na kilkanaście lat przejąłby część ruchu czarterowego i tanich linii, by odciążyć lotnisko Chopina.

Decyzję o budowie nowego lotniska dla centralnej Polski podejmie rząd. Obecnie analizowane są dwie koncepcje. Jak pisaliśmy na Fly4Free.pl, rząd skłania się do pomysłu stworzenia Duoportu z lotniska Chopina i Modlina. Ten drugi port miałby być rozbudowany, by docelowo obsłużyć nawet 40 mln pasażerów rocznie. Druga koncepcja to zamknięcie Chopina i budowa zupełnie nowego lotniska gdzieś przy autostradzie A2, między Łodzią i Warszawą, które miałoby obsłużyć przynajmniej 50 mln osób rocznie. Które rozwiązanie jest lepsze? Do tej pory w rządzie przewagę miała koncepcja Duoportu, głównie z uwagi na niższe koszty. Rozbudowa Modlina wraz z dodatkową infrastrukturą (budowa dróg, linii kolejowej etc.) kosztowałaby ok. 8 mld PLN, podczas gdy nowy port centralny to koszt przynajmniej 20-25 mld PLN (plus budowa szybkiej kolei z Warszawy do Łodzi, która pochłonie kolejne miliardy).

Od kilku dni zaktywizowali się zwolennicy budowy CPL, wśród których są: prezes LOT Rafał Milczarski i dyrektor PPL Mariusz Szpikowski. We wtorek spotkali się z dziennikarzami.

Problem podstawowy: czas budowy.

– Jesteśmy bardzo mocno opóźnieni z tym projektem, bo już w 2019 roku lotnisko Chopina będzie maksymalnie zapchane. Jestem jednak przekonany, że jeśli rząd podejmie szybko decyzję o budowie, centralny port będzie gotowy za 8 lat – powiedział Rafał Milczarski.

Jego optymizm mocno studził Szpikowski.

– Nie jestem ekspertem budowlanym, ale według naszych analiz, faza przygotowawcza dla budowy portu o takiej wielkości to ok. 3 lata, nie licząc decyzji środowiskowej. Faza wykonawcza zaś, czyli sama budowa może potrwać nawet 14 lat. Ale niezależnie od wszystkiego koniec przepustowości lotniska Chopina jest faktem i trzeba jak najszybciej znaleźć rozwiązanie docelowe – mówił szef Okęcia, na które w tej sytuacji, jak sam powiedział „nie ma miejsca”.

– Lotnisko Chopina nie ma możliwości dalszej rozbudowy. Wszystkie działania, które możemy podejmować dla rozładowania ruchu to tuning, tak naprawdę kosmetyczne zabiegi – dodał.

Obaj panowie krytykowali też ideę wielkiej rozbudowy Modlina.

– W to lotnisko zainwestowano ogromne pieniądze, ale decyzja o jego lokalizacji jest fatalna. Okolice Puszczy Kampinoskiej, obszary lęgowe ptaków i bliskie sąsiedztwo Wisły działają na niekorzyść lotniska. Podobnie potoki pasażerskie, bo patrząc na ścianę wschodnią ma ona znacznie mniejszy potencjał niż centralnie ulokowane lotnisko. Brakuje też szybkiej kolei, a poza drogą nr 7, która kiedyś może będzie ekspresowa na całej długości, nie ma dobrego dojazdu na lotnisko – wyliczał Szpikowski.

Ale mimo wszystko PPL chce… zainwestować w Modlin.

„Niechętnie, ale rozbudujemy Modlin. Nie ma innego wyjścia”

Powodem jest oczywiście czas – zapchane lotnisko Chopina od 2019 roku sprawia, że jeśli zacznie się budowa CPL, konieczne będzie stworzenie protezy i skierowania rosnącej liczby pasażerów w tymczasowe miejsce. Tu Szpikowski widzi rolę dla Modlina.

– Jeśli zapadnie decyzja o budowie CPL, musimy mieć rozwiązanie pomostowe. Dlatego niechętnie, ale zainwestuję pieniądze w rozbudowę lotniska w Modlinie, bo w obecnej sytuacji nie mamy innego wyjścia. Ale tylko pod warunkiem, że zostanie poprawiona infrastruktura – zostaną dobudowane drogi, np. łącznik z autostradą A2, lepszy dojazd z południa Warszawy, a także linia kolejowa prowadząca na lotnisko – powiedział Szpikowski.

Co dalej?

– Nie mamy możliwości zmuszenia linii do wyprowadzki z Chopina, ale w granicach obowiązujących przepisów trzeba będzie zrobić tak, by dla niektórych przewoźników wybór Modlina był naturalny – powiedział Szpikowski, dodając, że w jego wizji do podwarszawskiego lotniska mogłyby trafić np. czartery i część tanich linii.

Przypomnijmy, że lotnisko w Modlinie już teraz jest przepełnione – w tym roku ma przyjąć 2,8 mln pasażerów. W przyszłym roku rozpocznie się rozbudowa, która ma podwoić przepustowość lotniska tak, by w 2019 roku mogło ono przyjąć 5 mln podróżnych.

Jednocześnie Szpikowski dodał, że po zbudowanie CPL, port w Modlinie będzie istniał dalej, choć na pewno część przewoźników zdecyduje się przenieść na nowe lotnisko.

– Ryanair ma w Modlinie bardzo silną pozycję i każdy kto tam wejdzie, będzie musiał mocno się rozpychać, by zaistnieć na tym lotnisku – powiedział.

Kolejny problem: finansowanie CPL

Budowa centralnego portu miałaby zostać sfinansowana ze środków budżetowych, możliwa jest też inwestycja Chińczyków, którzy są zainteresowani tym projektem. PPL jednoznacznie wyklucza możliwość finansowego wsparcia dla tego projektu, LOT nie mówi „nie”.

– LOT szuka branżowego partnera. Jeśli znajdziemy taki podmiot, to jest zasadne, że być może będziemy partycypować w budowie – powiedział Milczarski.

Szef LOT dodał też, że CPL powinien być zbudowany z funduszy unijnych.

– Doskonale rozumiem, że Unia Europejska przestała dofinansowywać małe porty regionalne. Ale nie widzę żadnego uzasadnienia, dlaczego akurat tej inwestycji nie udałoby się dofinansować ze środków UE – stwierdził prezes LOT.

– Decyzja rządu będzie tak naprawdę wotum zaufania dla strategii i planów rozwoju LOT. W budowie tego lotniska, które oznacza kilkadziesiąt tysięcy miejsc pracy chodzi tak naprawdę o dobre skomunikowanie szybką koleją z jak największą liczbą dużych miast w Polsce. Moim marzeniem byłoby zaoferowanie np. wspólnego biletu z PKP Intercity. A co mamy teraz? Podziemną kolejkę, którą nikt nie chce jeździć – dodał.

„Stracimy inwestycje warte 5 mld złotych.”

Większość ekspertów uważa, że CPL to chybiony pomysł.

– Nowe centralne lotnisko dla Polski sprawi, że oprócz Okęcia, do zaorania pójdzie lotnisko w Modlinie, oddana niedawno stacja kolejowa, dwa hotele, siedziba PAŻP, lotniska w Łodzi, Bydgoszczy czy Radomiu. To są inwestycje warte przynajmniej 5 mld PLN, które pójdą w błoto – komentuje w TVN24 BiŚ Adrian Furgalski, ekspert z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free, aby dodać komentarz.
Większość ekspertów uważa, że CPL to zły pomysł? A co badania robiliście? A prezes LOT i Prezes PPL to nie eksperci? Okęcie pójdzie do zaorania i bardzo dobrze, bo to bardzo atrakcyjne grunty, a lotnisko w tym miejscu jest bez sensu. CPL to wizja na wiele lat do przodu, mówienie o lotniskach w Radomiu czy bydgoszczy to już totalna bzdura, Tak jakby istnienie Heathrow uniemożliwiało istnienie Luton czy Stansted.
LL, 13 września 2016, 15:45 | odpowiedz
A w Radomiu wrony zawracają
beshaba, 13 września 2016, 15:50 | odpowiedz
Większości Polaków to zupełnie nie interesuje. Dlaczego? Bo nie mieszkają w Warszawie, w przeciwieństwie do redaktorów :)
KK, 13 września 2016, 16:02 | odpowiedz
...położony obok autostrady A2...czyli tej która już teraz się zapycha do granic możliwości o godz. 5 rano, nie mówiąc już co się dzieje o 17tej!! 3/4 Polski jeździ odcinkiem do WAW-ŁÓDŹ gdzie potem się rozjeżdżają na północ, południe, zachód. Robicie nowy port lotniczy, zbudujcie 4 pasmową autostradę...
Marco-polo, 13 września 2016, 16:21 | odpowiedz
A czy są specjalności lekarskie dot. badania umysłów pod wzglednem normalności pomysłów ?
Fredek, 13 września 2016, 16:31 | odpowiedz
Pan Furgalski ma 100% racji. Prezes bankruta w którego pompujemy publiczne pieniądze, nie potrafi znaleźć partnera strategicznego, który zechciałby zainwestować pieniądze w LOT, który ma być docelowo sprywatyzowany. A więc dla prywatnego przewoźnika mamy topić kasę w CPL ? Bardzo łatwo wydaje się nie swoje pieniądze. Jakieś mrzonki o Chińczykach? Kto rozsądny w to uwierzy? To tak jak z budową przez nich autostrad. DUOPORT to jedyne rozsądne wyjście. Tańsze i do realizacji w rozsądnym czasie. Przestańcie Panowie bujać w obłokach. Naszego kraju nie stać na taką rozrzutność, są zdecydowanie inne priorytety, rozejrzyjcie się dookoła. Bogaty kraj jakim są Niemcy, nie potrafią ukończyć swojego mega lotniska w Berlinie, a gdzie nam do nich?
QWEQWE, 13 września 2016, 16:42 | odpowiedz
Jak wiadomo obecna władza zatrudnia samych ekspertów na stanowiskach w firmach państwowych, więc należy się równie idiotycznej decyzji spodziewać co ich kwalifikacje:)
xxx, 13 września 2016, 16:44 | odpowiedz
LL Większość ekspertów uważa, że CPL to zły pomysł? A co badania robiliście? A prezes LOT i Prezes PPL to nie eksperci? Okęcie pójdzie do zaorania i bardzo dobrze, bo to bardzo atrakcyjne grunty, a lotnisko w tym miejscu jest bez sensu. CPL to wizja na wiele lat do przodu, mówienie o lotniskach w Radomiu czy bydgoszczy to już totalna bzdura, Tak jakby istnienie Heathrow uniemożliwiało istnienie Luton czy Stansted.
pytasz serio czy jesteś naprawdę taki debil? drwisz sobie pytając czy obecna władza ma w swoich szeregach ekspertów na stanowiskach czy potulnych partyjniaczków bez kwalifikacji, ale za to lojalnych wobec JK?
xxx, 13 września 2016, 16:46 | odpowiedz
Przypominam tylko, że Łódź także ma lotnisko... :)
Latro, 13 września 2016, 17:12 | odpowiedz
Polska to taki bogaty kraj, że dopiero co rozbudowane za miliardy lotnisko chcą już zaorać? Sprawa jest bardzo prosta, należy rozbudowywać Modlin jako główne lotnisko dla Warszawy w ruchu europejskim i międzykontynentalnym natomiast lotnisko Chopina powinno obsługiwać wyłącznie loty krajowe. Oczywiście w perspektywie około 20 lat. Centralny port gdzieś w polu to totalna głupota.
Polak, 13 września 2016, 17:22 | odpowiedz
Już nie ma czego sprzedać w mieście
lech, 13 września 2016, 17:22 | odpowiedz
Polak Polska to taki bogaty kraj, że dopiero co rozbudowane za miliardy lotnisko chcą już zaorać? Sprawa jest bardzo prosta, należy rozbudowywać Modlin jako główne lotnisko dla Warszawy w ruchu europejskim i międzykontynentalnym natomiast lotnisko Chopina powinno obsługiwać wyłącznie loty krajowe. Oczywiście w perspektywie około 20 lat. Centralny port gdzieś w polu to totalna głupota.
Czyli na dworcu w Krakowie wsiadam do pociągu do Balic, następnie przesiadam się do samolotu na Okęcie, po czym znowu pociąg (albo autokar), tym razem do Modlina, żeby móc polecieć gdzieś dalej? To nie będzie działać. Cały ten duoport, to poprostu wycięcie konkurencji dla LOTu w postaci Wizza i Ryanaira.
Tani Ramzes, 13 września 2016, 18:05 | odpowiedz
Za 10 lat Chopin bedzie wygladal jak Ataturk i wtedy madrzy Polacy zaczna myslec o budowie lotniska. Gdy powstawal Waszyngton architekci planowali miasto n 1 mln mieszkancow co wtedy wydawalo sie abstrakcja, ale mieli racje. Trzeba miec wizje i planowac na wiele lat do przodu. Chopin sie zapcha i co wtedy? O budowie CPL trzeba myslec teraz kiedy jest na to czas, bo jaka jest alternatywa dla rosnacego ruchu lotniczego?
hansbach, 13 września 2016, 18:30 | odpowiedz
Wydadza kupe kasy na rozbudowe Duo-Port,aby po wybudowaniu CPL za miliardy, zamknac Chopin Airport a moze i Modlin, Radom i Lodz.. Kupy sie nie trzyma co ten rzad wyrabia z naszymi pieniedzmi. Mysle ze to sciema z tym CPL., pewnie obiecali w kampani wyborczej i teraz probuja zachowac twarz, ktora juz dawno utracili.
rich69, 13 września 2016, 18:42 | odpowiedz
hansbach Za 10 lat Chopin bedzie wygladal jak Ataturk i wtedy madrzy Polacy zaczna myslec o budowie lotniska. Gdy powstawal Waszyngton architekci planowali miasto n 1 mln mieszkancow co wtedy wydawalo sie abstrakcja, ale mieli racje. Trzeba miec wizje i planowac na wiele lat do przodu. Chopin sie zapcha i co wtedy? O budowie CPL trzeba myslec teraz kiedy jest na to czas, bo jaka jest alternatywa dla rosnacego ruchu lotniczego?
to dlaczego nie myślą przy budowie autostrad tylko z uporem maniaka walą dwa pasy
kupa, 13 września 2016, 18:54 | odpowiedz
Marco-polo …położony obok autostrady A2…czyli tej która już teraz się zapycha do granic możliwości o godz. 5 rano, nie mówiąc już co się dzieje o 17tej!! 3/4 Polski jeździ odcinkiem do WAW-ŁÓDŹ gdzie potem się rozjeżdżają na północ, południe, zachód.Robicie nowy port lotniczy, zbudujcie 4 pasmową autostradę…
A dlaczego nie od razu 15-pasmową? Niestety 15-pasmowa też się zapcha. Nie wspomnę o kosztach budowy, eksploatacji, o konsekwencjach dla zdrowia, dla środowiska, o kosztach wypadków drogowych... Kiedy wreszcie zrozumiemy, że alternatywą dla dróg jest sprawna kolej? Koniec promowania samochodów. Czas zacząć patrzeć szerzej i dalej, niż czubek własnego nosa.
MarcinMarcin, 13 września 2016, 19:43 | odpowiedz
kupa
hansbach Za 10 lat Chopin bedzie wygladal jak Ataturk i wtedy madrzy Polacy zaczna myslec o budowie lotniska. Gdy powstawal Waszyngton architekci planowali miasto n 1 mln mieszkancow co wtedy wydawalo sie abstrakcja, ale mieli racje. Trzeba miec wizje i planowac na wiele lat do przodu. Chopin sie zapcha i co wtedy? O budowie CPL trzeba myslec teraz kiedy jest na to czas, bo jaka jest alternatywa dla rosnacego ruchu lotniczego?
to dlaczego nie myślą przy budowie autostrad tylko z uporem maniaka walą dwa pasy
Dlatego, że - w przeciwieństwie do Ciebie - są specjalistami i wiedzą, że dobrze zaprojektowana przestrzeń, to nie morze asfaltu szerokości 10. pasów, tylko zrównoważony rozwój, również w dziedzinie transportu. Poszerzanie dróg w nieskończoność jest najgorszym, co można zrobić.
MarcinMarcin, 13 września 2016, 19:49 | odpowiedz
DHL buduje na Okęciu wielki terminal-sortownię.Też pójdzie do zaorania?
Darek, 13 września 2016, 20:44 | odpowiedz
Sposób myślenia wielu osób, w tym polityków, wciąż jest z poprzedniej epoki. Dziś odległości nie mierzy się w kilometrach ale czasem dojazdu. Znacznie lepiej jest rozbudować już istniejące lotnisko, do którego można łatwo dolecieć niż budować go w centrum kraju aby sprawiedliwie wszyscy mieli jednakowo daleko! Takie lotnisko może być w Gdańsku lub Krakowie lub po prostu pdo Warszawą, tak aby łatwo można było tam dolecieć krajowymi połączeniami. Druga sprawa - dziś są szybkie pociągi i na nich musi opierać się szybka przyszłościowa komunikacja a nie na autostradach. Bez sieci szybkich pociągów nie ma sensu budować lotniska bo co mi po tym jak wyląduję gdzieś między Łodzią a Warszawą??
cafeho, 13 września 2016, 20:45 | odpowiedz
xxx
LL Większość ekspertów uważa, że CPL to zły pomysł? A co badania robiliście? A prezes LOT i Prezes PPL to nie eksperci? Okęcie pójdzie do zaorania i bardzo dobrze, bo to bardzo atrakcyjne grunty, a lotnisko w tym miejscu jest bez sensu. CPL to wizja na wiele lat do przodu, mówienie o lotniskach w Radomiu czy bydgoszczy to już totalna bzdura, Tak jakby istnienie Heathrow uniemożliwiało istnienie Luton czy Stansted.
pytasz serio czy jesteś naprawdę taki debil? drwisz sobie pytając czy obecna władza ma w swoich szeregach ekspertów na stanowiskach czy potulnych partyjniaczków bez kwalifikacji, ale za to lojalnych wobec JK?
Czemu moderatorforumpuszcza obraźliwe wpisy,które w dodatku są nie na temat? To jest forum o lotnictwie a nie czyichś politycznych fobiach.
LL, 13 września 2016, 22:39 | odpowiedz
kilka lat temu brany był pod uwagę rejon Mszczonowa nawet były badania robione i warunki pogodowe i ilość mgieł była o wiele lepsza niż nad Modlinem ale coś teraz cisza o Mszczonowie
Arkoarek, 13 września 2016, 23:50 | odpowiedz
Marco-polo …położony obok autostrady A2…czyli tej która już teraz się zapycha do granic możliwości o godz. 5 rano, nie mówiąc już co się dzieje o 17tej!! 3/4 Polski jeździ odcinkiem do WAW-ŁÓDŹ gdzie potem się rozjeżdżają na północ, południe, zachód.Robicie nowy port lotniczy, zbudujcie 4 pasmową autostradę…
Każda osoba po pierwszym roku transportu wie, że dodawanie nowych pasów ruchu nic nie zmieni...
lech, 14 września 2016, 7:32 | odpowiedz
Uważam, że trzeba myśleć perspektywicznie i nawet, jeśli stworzenie CPL oznaczałoby chybione inwestycje w przeszłości, to jeśli badania ekspertów potwierdzą, że to dobry kierunek rozwoju, nie powinno się ugruntowywać istniejącej sytuacji, brnąć w nieefektywne rozwiązania i trzeba zaakceptować potencjalną stratę. Tak następuje rozwój (czegokolwiek), ugruntowywanie błędnych decyzji z przeszłości zwykle prowadzi w ślepą uliczkę ;). Chopina można przeznaczyć albo pod inwestycje, albo pod ruch biznesowy, który powoli zaczyna się rozwijać (np. f4f pisał jakiś czas temu na swoim portalu o "uberze" lotniczym), więc sposoby na rozwiązanie problemu są, wymaga to tylko tego, żeby je rozwiązać prowadząc konstruktywny dialog ;).
Tomek, 14 września 2016, 11:05 | odpowiedz
Czemu moderatorforumpuszcza obraźliwe wpisy,które w dodatku są nie na temat? To jest forum o lotnictwie a nie czyichś politycznych fobiach.
To nie jest forum.
l, 14 września 2016, 17:43 | odpowiedz
lech
Marco-polo …położony obok autostrady A2…czyli tej która już teraz się zapycha do granic możliwości o godz. 5 rano, nie mówiąc już co się dzieje o 17tej!! 3/4 Polski jeździ odcinkiem do WAW-ŁÓDŹ gdzie potem się rozjeżdżają na północ, południe, zachód.Robicie nowy port lotniczy, zbudujcie 4 pasmową autostradę…
Każda osoba po pierwszym roku transportu wie, że dodawanie nowych pasów ruchu nic nie zmieni…
I dlatego w Polsce mamy 2-pasmowe "autostrady"...
l, 14 września 2016, 17:45 | odpowiedz
beshaba A w Radomiu wrony zawracają
W Radomiu wrony latają na wstecznym.
Dobromir, 14 września 2016, 19:32 | odpowiedz
W monachium do lotniska jest około 35 km od centrum, Modlin niewiele dalej...
ladar, 14 września 2016, 21:25 | odpowiedz
Pan Szpikowski najpierw jest zwolennikiem CPL, pożniej wręcz przeciwnie. To niepoważne.
red890, 14 września 2016, 21:58 | odpowiedz
Matorral plaża
Najlepsza oferta

Wypoczynek na Fuerteventurze za 984 PLN

2018-08-19 18:50 | Paweł Iwanczenko
REKLAMA
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.
porównaj loty, hotele, lot+hotel