Fly4free.pl

Marzysz o tanich lotach do Egiptu z Polski? Niestety, na marzeniach o bardzo taniej egzotyce raczej się skończy

nurek w Egipcie
Foto: John_Walker / Shutterstock
– Myślimy o sobie jako o polskiej linii lotniczej, ale nie posiadając polskiego AOC jesteśmy bardzo mocno ograniczeni, jeśli chodzi o kraje, do których możemy latać. I to się raczej nie zmieni do czasu większej liberalizacji rynku lotniczego – mówi w rozmowie z Fly4free.pl Evelyn Jeckel, dyrektor ds. siatki połączeń w linii Wizz Air.

Podczas Forum Routes Europe w Łodzi (patronem imprezy był portal Fly4free.pll) działo się bardzo dużo, a jednym z najbardziej aktywnych uczestników jest Wizz Air. Węgierska linia ogłosiła podczas Routesów 8 nowych tras z 4 polskich lotnisk, a dyrektor ds. siatki połączeń Evelyn Jeckel udzieliła nam wywiadu, w którym mówiła m.in. o planach Wizz Aira w stosunku do lotniska Warszawa-Radom. Ale rozmawialiśmy też na inne tematy, m.in. związane z niedawną decyzją odmowną Urzędu Lotnictwa Cywilnego w sprawie uruchomienia trasy z Katowic do Erywania. Zapytaliśmy Jeckel o możliwe reperkusje tej decyzji w kontekście planów Wizz Aira dla Polski. I o to, czy możemy liczyć na jakieś egzotyczne trasy z Polski czy też jesteśmy skazani na połączenia w ramach Europy z przyległościami (czyli w praktyce krajów objętych umową open skies).
Odpowiedź, jaką usłyszeliśmy, raczej się Wam nie spodoba.

– Myślimy o sobie jako o polskiej linii lotniczej, ale nie mamy polskiego AOC, więc w praktyce nasze pole manewru, jeśli chodzi o otwieranie dalszych połączeń jest dość ograniczone. I będzie tak przynajmniej do czasu, kiedy na rynku lotniczym dojdzie do większej liberalizacji. Niestety, jeśli chodzi o umowy o otwartym niebie, nie ma wielu tak otwartych rynków jak Gruzja, gdzie możemy latać bez żadnych ograniczeń – mówi w rozmowie z Fly4free.pl Evelyn Jeckel, dyrektor ds. Siatki połączeń w linii Wizz Air.

Z tego powodu raczej nie możemy liczyć na szybkie pojawienie się Wizz Aira z lotami z Polski do krajów, gdzie Wizz Air ostatnio się rozwijał, a więc choćby do Turcji czy Egiptu. To z pewnością kubeł zimnej wody dla wielu podróżnych, którzy obserwują dynamiczną ekspansję Wizz Air do obu tych krajów. Przypomnijmy więc, że Wizz Air uruchomił jakiś czas temu loty do Stambułu z Budapesztu, Londynu i rumuńskich Jassów, z Budapesztu i Londynu lata też do Antalyi, a z Londynu do Dalamanu. Jeśli zaś chodzi o Egipt z Europy, węgierska linia lata do Aleksandrii i Kairu z Mediolanu i Rzymu, do Hurghady i Szarm el-Szejk z Wiednia, Budapesztu i Londynu, a także z Mediolanu do Marsa Alam.

– Nie możemy uruchomić  lotów do Egiptu z Polski z powodów regulacyjnych. A jeśli chodzi o inne dalekie kierunki? Staramy się robić, co w naszej mocy. Oferujemy loty z Polski na Bliski Wschód, a także do takich destynacji jak Teneryfa, którą też osobiście uważam za dość egzotyczny kierunek. Na pewno będziemy próbowali poszerzyć swoją ofertę, ale to nie będzie szybki proces. Zwłaszcza, że muszą temu towarzyszyć zmiany regulacyjne – mówi Jeckel.
Jednocześnie przewoźnik podkreśla, że w dalszym ciągu w przypadku Polski będzie stawiał na wakacyjne połączenia.

– Naszym priorytetem w dalszym ciągu są połączenia typowo urlopowe. Na polskim rynku nastąpiła zmiana: gdy zaczynaliśmy w 2004 roku, skupialiśmy się przede wszystkim na trasach typu VFR, czyli połączeniach emigracyjnych. Teraz jednak widzimy, że wraz ze wzrostem PKB rośnie w Polsce liczba podróżnych, którzy chcą wydawać swoje pieniądze na podróże. To wpływa też na kształt naszej siatki połączeń, w której dokonujemy przekształceń w stronę bardziej „wakacyjną” – mówi Jeckel.

Ryanair też myśli o Egipcie

O uruchomieniu lotów do Egiptu (w tym z Polski) mówi też od dłuższego czasu prezes Ryanaira Michael O’Leary. W przypadku tego przewoźnika pewnym ułatwieniem jest fakt, że w ramach irlandzkiej grupy działa posiadająca polską licencję AOC linia Buzz, choć nie znamy warunków, na jakich linie lotnicze mogą występować o zgodę na uruchomienie połączeń do kraju faraonów (wysłaliśmy w tej sprawie kilka dni temu pytania do Urzędu Lotnictwa Cywilnego i czekamy na odpowiedź).

Kilkanaście dni temu Michael O’Leary powtórzył tę deklarację. W rozmowie z brytyjskim mediami poinformował, że przewoźnik chce znacznie rozszerzyć swoją siatkę połączeń do Afryki Północnej i na Bliski Wschód. Pytany o konkretne kierunki, wymienił Maroko, Izrael, Jordanię i właśnie Egipt. Czy do któregoś z tych krajów wkrótce Ryanair zwiększy swoją ofertę lotów także z Polski? Czas pokaże.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »