REKLAMA

LOT wrócił z lotami do USA z Krakowa. To nie ostatnia daleka trasa spod Wawelu?

Foto: Fly4free.pl
W poniedziałek po prawie 7 latach przerwy LOT przywrócił bezpośrednie loty do USA z lotniska w Krakowie - połączenie do Chicago będzie obsługiwane raz w tygodniu. Czy to oznacza, że takich tras będzie więcej? LOT chce stąd otwierać więcej bezpośrednich tras do Europy, ale w kuluarach mówi się o zupełnie nowych przewoźnikach.

Bezpośrednie loty do Chicago będą się odbywać raz w tygodniu, trasa jest całoroczna. Obsługiwać je będzie Boeing 787 Dreamliner, który może zabrać na pokład 252 pasażerów. Na inauguracyjny rejs sprzedały się wszystkie bilety, a pasażerowie otrzymali drobne upominki.

Obecni na uroczystym otwarciu trasy oficjele przekonywali, że Małopolska to świetny rynek dla bezpośredniego połączenia z USA.  W 2016 r. z samego lotniska w Krakowie do Chicago podróżowało z przesiadkami ponad 90 tys. osób, a od 2012 r. liczba osób na tej trasie rocznie średnio o ok. 17 procent. Teraz, gdy połączenie jest bezpośrednie, te wzrosty będą zapewne jeszcze bardziej imponujące.

– Mamy nadzieję, że dzisiejsza inauguracja to początek dalszego rozwoju oferty PLL LOT z krakowskiego lotniska – mówił Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.

Potwierdził to Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa, który zapewnił, że „to dopiero początek dalekich tras z Krakowa”.

LOT będzie więcej latał z Krakowa, ale…

Prezes LOT Rafał Milczarski podkreślił, że Kraków jest bardzo ważnym miastem w siatce połączeń narodowego przewoźnika.

– Świadczy o tym choćby fakt, jak wiele połączeń realizujemy z Warszawy do stolicy Małopolski. Można się też spodziewać, że już wkrótce będziemy uruchamiać z Krakowa bezpośrednie połączenia do innych miast w Europie – powiedział prezes LOT.

To już 9 trasa dalekiego zasięgu LOT, w tym 6 do Ameryki Północnej. Bezpośredni lot z Krakowa do Chicago, o który walczyła zarówno Polonia jak i mieszkańcy Małopolski, trwa 9 godzin.

Czy faktycznie będą nowe dalekie trasy?

Wprowadzenie dalekiej trasy do siatki połączeń lotniska otwiera nowe możliwości w negocjacjach z liniami lotniczymi w sprawie rozszerzenia oferty połączeń międzykontynentalnych. Czy tak samo będzie w Krakowie? Prezes Włoszek milczy jak zaklęty w sprawie pojawienia się nowych przewoźników, ale nieoficjalnie mówi się o kilku nowych liniach, które chętnie pojawiłyby się w Krakowie.

Od kilku lat głośno jest o wejściu do Krakowa Turkish Airlines. Nie jest to co prawda klasyczna, long-haulowa trasa, ale dzięki dostępowi do hubu w Stambule, pasażerowie z Krakowa mieliby szybki i łatwy dostęp do bardzo bogatej siatki przesiadek na kilka kontynentów.

Turecka linia w oficjalnych dokumentach od dawna umieszcza stolicę Małopolski na liście „planowanych tras”, jednak rozmowy wciąż stoją w martwym punkcie.

– Podtrzymujemy nasze stanowisko, że jeśli chodzi o Polskę, naszym celem numer 1 jest uruchomienie trasy z Krakowa do Stambułu i zwiększenie częstotliwości lotów do Warszawy. Nie wszystko zależy jednak od nas – mówi w rozmowie z Fly4free.pl Ahmet Bolat, wiceprezes Turkish Airlines.

Aby Turcy uruchomili nową trasę, zgodę musi jednak wyrazić LOT. A narodowy przewoźnik nie jest zbyt chętny, aby pasażerowie z Małopolski, którzy przesiadają się w Warszawie, zaczęli uciekać do konkurencyjnego i znacznie większego hubu.

Od kilku tygodni w branży krążą też nieoficjalne informacje, jakoby startem lotów do Krakowa zainteresowane były linie Qatar Airways. Nie udało nam się potwierdzić tych informacji, ale pasażerowie z Małopolski mają na razie mały przedsmak lotów z tym przewoźnikiem – 1 lipca z Krakowa do Londynu pasażerów zabrał Airbus A320 linii Qatar Airways. To efekt strajku w liniach British Airways, w wyniku którego część lotów brytyjskiej linii wykonuje katarski przewoźnik.

Czy kolejne dalekie trasy są realne? Gdy w styczniu rozmawialiśmy na ten temat z Tomaszem Kloskowskim, szefem lotniska w Gdańsku, ten był dość sceptyczny w sprawie międzykontynentalnych połączeń z lotnisk regionalnych.

– Potencjał na połączenia long-haulowe zaczyna się w przypadku, gdy lotnisko obsługuje 8-10 mln pasażerów rocznie. Daleka trasa jest maksymalnie efektywna, gdy tego typu połączenie obsługują huby, do których dowożeni są pasażerowie – powiedział w rozmowie z Fly4free.pl Kloskowski.

 

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Oj tam Khaków od hazu! A nie lepiej do Fhankfuhtu albo Monachium, tak jak mi dohadzała Angie? Przecież to połączenie nie ma sensu ekonomicznego...
Dronek, 3 lipca 2017, 15:08 | odpowiedz
Póki co kolejnym dalekodystansowym połączeniem LOT będzie BUD-JFK i ekspansja na rynku węgierskim, już za kilka dni.
krawat, 3 lipca 2017, 15:19 | odpowiedz
Dronek Oj tam Khaków od hazu! A nie lepiej do Fhankfuhtu albo Monachium, tak jak mi dohadzała Angie? Przecież to połączenie nie ma sensu ekonomicznego…
Ale bredzisz pisowska gnido bez czytania! Przecież artykuł jest o tym, by z Krakowa latać przez Stambuł lub Katar, więc analogicznie jak przez Niemcy. I dodatkowo mowa w nim, że największy problem to to, że LOT jest w stanie takie zmiany zablokować. Więc sens ekonomiczny jest (skoro Turcy chcą loty otworzyć) i tylko narodowo-socjalistyczna gospodarka blokuje je, bo LOT by konkurencji nie sprostał.
sw, 3 lipca 2017, 15:52 | odpowiedz
krawat Póki co kolejnym dalekodystansowym połączeniem LOT będzie BUD-JFK i ekspansja na rynku węgierskim, już za kilka dni.
co Ty gadasz? Ale jak?
BOLEK, 3 lipca 2017, 16:52 | odpowiedz
Jesli Qatar latalby z KRK to bylo by niezle.
Renula, 3 lipca 2017, 17:29 | odpowiedz
Wolałbym Kraków->Nowy Jork (nie mówiąc o innych miastach USA - np. San Francisco, Houston, Phoenix), no ale "Czikago" to linia z myślą o góralach i ich rodzinach, które jeżdżą tam z obrazami Matki Boskiej i pętami naczosnkowanej kiełbasy w bagażu podręcznym.
Chattab, 4 lipca 2017, 16:42 | odpowiedz

plaża w nicei
Najlepsza oferta

Lazurowe Wybrzeże na 3 dni za 331 PLN

Adam Płaszczymąka | 2019-10-20 11:31
REKLAMA
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.
porównaj loty, hotele, lot+hotel