LOT przejmuje Condora i wchodzi do lotniczej ekstraklasy! MEGAtransakcja za miliardy!
[AKTUALIZACJA] Polska Grupa Lotnicza, czyli właściciel LOT, ogłosiła w piątek przejęcie linii Condor. LOT i Condor działające wspólnie mają być jednym z wiodących podmiotów lotniczych w Europie, wspólnie obsługując ponad 20 mln pasażerów rocznie.
Informację o przejęciu Condora przez PGL jako pierwsza podała agencja Reuters, została ona natomiast potwierdzona po godz. 11 na konferencji prasowej we Frankfurcie.
– Przejęcie Condora doskonale wpisuje się w strategię PGL. Transakcja ta zabezpiecza również przyszłość Condora i gwarantuje stabilność i nowe perspektywy rozwoju pracownikom, klientom i partnerom biznesowym tej linii. Chcemy rozwijać ikoniczną markę Condora w Niemczech i wprowadzić ją także na nowe rynki w Europie. Serdecznie witamy wszystkich pracowników Condora w rodzinie PGL i zapraszamy ich do wspólnego tworzenia jednej z największych grup lotniczych w Europie – powiedział Rafał Milczarski, prezes zarządu PGL.
W komunikacie prasowym czytamy, że Condor będzie nadal działał pod obecnym kierownictwem, korzystając z poszerzonej siatki połączeń i synergii operacyjnych między obiema liniami lotniczymi.
Ta historyczna transakcja ma zostać zamknięta do koca kwietnia tego roku. Obie strony nie podały kwoty transakcji, ale niemieckie media uważają, że to ogromne pieniądze – podaje się kwotę 250 mln EUR (1,06 mld PLN) za zakup linii, a do tego trzeba jeszcze doliczyć 380 mln EUR (1,612 mld PLN) spłaty pomostowego kredytu od niemieckiego rządu, dzięki któremu Condor utrzymał się przy życiu po ogłoszeniu bankructwa przez Thomasa Cooka. Transakcja będzie sfinansowana przez konsorcjum finansowe pod przewodnictwem banku Pekao SA, a instytucje współfinansujące to m.in. bank PKO BP i PZU. Z kolei gwarancje finansowe zapewnił BGK.
– Takiej transakcji w historii LOT jeszcze nie było. Musiałem przekonać wiele osób, a negocjacje nie były łatwe – musieliśmy się upewnić, że spółka ma zyski i dobrze się rozwija. Łączymy się z firmą, która jest niewiele mniejsza od nas. Po tym małżeństwie działalność PGL zwiększy się niemal dwukrotnie – mówi Milczarski.
Condor jest rentowną firmą, w ubiegłym roku zarobił na czysto 57 mln EUR, a do tego wraz z upadkiem Thomasa Cooka firma przeszła restrukturyzację – kilka dni temu firma porozumiała się z załogami w sprawie redukcji zatrudnienia i zwolnienia 150 osób. Z informacji, które padły na konferencji prasowej wiemy, że marka Condor będzie zachowana, a niemiecka linia stanie się głównym centrum kompetencyjnym w PGL, jeśli chodzi o loty czarterowe i rynek przelotów wakacyjnych.
Transakcja została sfinalizowana dość szybko – jeszcze w czwartek niemiecki “Handelsblatt” poinformował, że LOT jest faworytem do przejęcia linii Condor, bo jego koncepcja działania firmy jest najszybciej możliwa do zaimplementowania. LOT zakłada bowiem praktycznie brak zwolnień i gwarantuje szybkie spłacenie rządowej pożyczki.
Dzięki przejęciu przez PGL linii Condor LOT awansuje też w rankingu największych linii lotniczych w Europie. Condor w zeszłym roku przewiózł nieco ponad 9,4 mln pasażerów, LOT z kolei przekroczył barierę 10 mln pasażerów. W sumie więc obaj przewoźnicy będą obsługiwali prawie 20 mln pasażerów rocznie – to zaś oznacza, że LOT stałby się 13-14 grupą lotniczą w Europie, mniej więcej na poziomie Alitalii.