Które linie lotnicze mają najsilniejsze marki? Lider zaskoczył – pokonał gigantów z USA i Bliskiego Wschodu
Umieszczenie rosyjskiej linii na pierwszym miejscu w zestawieniu trochę zaskakuje, bo przez lata do Aerofłotu przyczepiła się łatka linii archaicznej – z nieuprzejmą obsługą i starymi, niebezpiecznymi samolotami. Według Brand Finance to już przeszłość. Analitycy firmy docenili przede wszystkim sprawność marketingową i rozpoznawalność firmy, zwłaszcza w Azji, choć nie tylko (sponsoring Manchesteru United), a także dość nowoczesną flotę, która w dużej mierze została wymieniona kilka lat temu. W zestawieniu brano pod uwagę szereg innych kryteriów takich jak liczba pracowników, ratingi Skytrax czy IATA, wyniki finansowe i poziom bezpieczeństwa. Ta ostatnia kategoria jest szczególnie ważna dla rosyjskiej linii.
W okresie od 1945 do 1989 roku samoloty Aeroflot miały aż 721 wypadków czy kolizji, w których zginęło aż 8231 pasażerów. Z drugiej strony – teraz linia chwali się, że w ostatnich 20 latach miała tylko jeden wypadek, w którym śmierć ponieśli pasażerowie.
Rozwój linii widać też po liczbie przewiezionych pasażerów – w latach 90-tych pozycja przewoźnika była bardzo słaba, w 2003 r. linia przewiozła ledwie 5,9 mln pasażerów. Dla porównania – w zeszłym roku linia przewiozła aż 26 mln osób.
„To może być zaskoczenie dla wielu, ale Aeroflot zasłużył na miano najsilniejszej marki głównie dzięki swojej dominacji na ogromnym rosyjskim rynku. Linia zanotowała bardzo dobre wskaźniki w takich kategoriach jak rozpoznawalność czy lojalność klientów, zwłaszcza na tle silnych konkurentów z innych krajów” – czytamy w komunikacie Brand Finance.
Poniżej zestawienie 10 najsilniejszych lotniczych marek świata.
Źródło: Daily Telegraph
Rosjanie nie znaleźli się już w drugim zestawieniu, w którym Brand Finance przedstawiło najcenniejsze marki lotnicze na świecie. Podstawowym kryterium była wycena. Tu najsilniejsze okazały się amerykańskie linie lotnicze. Na pierwszym miejscu znalazły się linie American Airlines (wycena 9,8 mld USD), na drugim – Delta (9,2 mld USD), a na trzecim – United (7,1 mld USD).
Źródło: Daily Telegraph