REKLAMA

Kto w Europie najszybciej wrócił do latania? Polska była liderem, teraz jest daleko w tyle!

Foto: Alexandre Rothenberg / Shutterstock

Pamiętacie czasy, gdy linie lotnicze otwierały ponad 100 nowych tras z Polski w ciągu jednego sezonu? Te czasy prędko nie wrócą. Z zestawienia serwisu “Anker Report” wynika, że najszybciej do latania powrócili pasażerowie w Rosji, Norwegii i Turcji.

Po wiosennym zamknięciu rynku lotniczego w Europie, latem nastąpiło spodziewane ożywienie, zwłaszcza w sektorze turystycznym. Jednak już pod koniec wakacji, gdy liczba nowych zakażeń koronawirusem w Europie zaczęła rosnąć, popyt zaczął spadać, a przewoźnicy dostosowali do tego swoje siatki połączeń. Widzimy to choćby po Ryanairze, który we wrześniu i październiku zmniejszył liczbę połączeń o 20 procent, a także linii Wizz Air, która dość drastycznie ścięła liczbę połączeń w Polsce. Wróćmy jednak do sezonu letniego – znany branżowy periodyk “Anker Report” opublikował właśnie raport, w którym wziął pod lupę 31 europejskich krajów i sprawdził, w których krajach w wakacje nastąpiło najszybsze odbicie i ożywienie rynku.

Wzrosty tam, gdzie jest duży ruch krajowy

Średnie dane za lipiec prezentują się oczywiście dość mizernie – według “Anker Report” europejskie lotniska w lipcu obsługiwały średnio 20-25 procent pasażerów w stosunku do analogicznego miesiąca sprzed roku. Choć są oczywiście wyjątki. Z zestawienia wynika, że najlepiej radziła sobie Rosja (największe lotniska w tym kraju obsługiwały w lipcu ok. 40,4 procent liczby pasażerów sprzed roku). Z jednej strony jest to trochę zaskakujące, gdy zdamy sobie sprawę z ogromnych restrykcji nałożonych na połączenia międzynarodowe w tym kraju. Z drugiej – wiemy, jak istotny (z uwagi na wielkość tego kraju) jest ruch krajowy, który odpowiadał w tym okresie za lwią część ruchu pasażerskiego. Podobnie wygląda sytuacja w drugim kraju na liście, czyli w Norwegii, gdzie liczba pasażerów w lipcu tego roku stanowiła 35 procent zeszłorocznych danych. Tu sytuacja jest analogiczna – z danych Avinor wynika, że liczba pasażerów na trasach międzynarodowych spadła aż o 88 procent w skali roku, podczas gdy w ruchu krajowym spadek wyniósł “jedynie” 38 procent. Na najniższym stopniu podium znalazła się Turcja, gdzie liczba pasażerów to 28 procent zeszłorocznych poziomów – tu także “pomaga” ruch krajowy. Kolejne miejsca zajmują Litwa, Grecja i Rumunia, a dalej są duże “turystyczne” rynki, a więc Włochy, Hiszpania i Francja z wynikami na poziomie 23-25 procent danych zeszłorocznych. Na kolejnym miejscu znajduje się Estonia, a na 10 miejscu w zestawieniu zajmuje Polska.

Foto: Anker Report

“Anker Report” szacuje, że przez polskie lotniska w lipcu przewinęło się 23 procent pasażerów z zeszłego roku. Czy to dobry wynik? Trudno powiedzieć – na pewno nie pomagała forma odmrożenia ruchu lotniczego, czyli stale zmieniające się (najczęściej w ostatniej chwili) rozporządzenia w sprawie zakazu lotów. Z drugiej strony – ruch lotniczy w tym okresie starał się odbudowywać m.in. LOT ze słynną akcją #LOTnaWakacje, która zakończyła się względnym sukcesem – w ciągu 2 miesięcy na sezonowych trasach LOT przewiózł z 10 polskich lotnisk ok 300 tysięcy pasażerów. Trudno jednoznacznie ocenić ten wynik, choć musimy pamiętać, że przez lata Polska była europejskim liderem pod względem dynamiki ruchu pasażerskiego. W 2018 roku liczba pasażerów na polskich lotniskach zwiększyła się o 15 procent w skali roku, w 2019 – “tylko” o 6 procent, ale z drugiej strony, po raz pierwszy zbliżyliśmy się do przełamania historycznej bariery, bo przez nasze lotniska po raz pierwszy przewinęło się aż 48,9 mln pasażerów. I gdyby nie pandemia koronawirusa, w tym roku zapewne przekroczylibyśmy granicę 50 mln obsłużonych pasażerów.

Co jeszcze wynika z zestawienia?

Na ostatnich miejscach w zestawieniu znalazły się kraje, które miały bardzo restrykcyjne przepisy dotyczące ograniczeń w przekraczaniu granic bądź ruchu lotniczych (Irlandia i Finlandia), a najwolniej w stosunku do zeszłego roku wracali na lotniska pasażerowie w Słowenii. To nie tylko efekt tego, że od lat krajem tym nie interesują się tanie linie, ale też tego, że w tzw. Międzyczasie zbankrutował narodowy przewoźnik tego kraju. Jak pisaliśmy na naszych łamach, to nie przypadek – lotniczo Słowenia najmocniej ucierpiała na COVID-19.

Jeśli chodzi o inne kraje, to bardzo duże spadki w lipcu zanotowała też Wielka Brytania, gdzie liczba pasażerów stanowiła ledwie 11,6 procent tego, co przed rokiem. Tu jednak związane jest to z brytyjską specyfiką, czyli tym, że w przeciwieństwie do Rosji czy Norwegii, w Wielkiej Brytanii lwią część ruchu stanowi ruch międzynarodowy, w tym – mając u siebie tak duży hub jak Heathrow – ruch transferowy (w tym międzykontynentalny) – który od kilku miesięcy praktycznie przestał istnieć.

Co dalej?

Na dokładne dane z sierpnia musimy jeszcze zaczekać, choć widzimy już, że w dalszym ciągu mieliśmy do czynienia z delikatnym odbiciem. Widać to na przykładach poszczególnych państw – Turcja, która w lipcu notowała 28 procent pasażerów w stosunku do ubiegłego roku, w sierpniu poprawiła ten wynik aż do 41 procent. W przypadku Hiszpanii analogiczny rezultat skoczył z 24 procent w lipcu do 30 procent w sierpniu, w Portugalii – z 20 do 33 procent, a Holandii – z 22 do 28 procent. Bardzo solidne wzrosty w sierpniu odnotowały też “turystyczne” kraje – liczba pasażerów na Malcie skoczyła z 19 procent zeszłorocznych poziomów w lipcu do 31 procent w sierpniu, w przypadku Chorwacji zaś analogiczny wzrost wyniósł z 18 procent w lipcu do 30 procent w sierpniu. W sumie “Anker Report” szacuje, że w sierpniu lotniska obsługiwały ok. 1/3 ruchu sprzed roku. Prognozy na jesień niestety nie przedstawiają się bardzo optymistycznie – eksperci wskazują na to, że podróże biznesowe dalej nie będą praktycznie występowały, a napędzający dotąd wzrosty ruch turystyczny także się zmniejszy (z przyczyn obiektywnych, czyli końca wakacji). W efekcie zachowanie liczby pasażerów do końca roku na poziomie ok. 1/3 zeszłorocznych rezultatów będzie uznawane za duży sukces.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


Do których krajów pojedziemy bez problemu? Wszystkie obostrzenia w jednym miejscu! »
REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.