Fly4free.pl

Kielce i Białystok wciąż marzą o własnych dużych lotniskach. Szanse mizerne, ale zapał godny podziwu

Foto: Port Lotniczy Kielce
- Morawieckiemu trudno uwierzyć, że między Krakowem a Warszawą da się zbudować lotnisko. Ja mam inne zdanie na ten temat – powiedział Wojciech Lubawski, prezydent Kielc, który nie rezygnuje z planów budowy portu. Bojowe nastroje panują też w Białymstoku.

W Kielcach od dawna snują plany budowy lotniska w Obicach. Początkowo jako portu regionalnego, obecnie zaś władze miasta próbują lobbować za tym, by powstał tu Centralny Port Lotniczy.
Szanse na to są jednak prawie żadne, co w środę potwierdził w Kielcach wicepremier i minister rozwoju Mateusz Morawiecki.

– Pewnie państwo nie będziecie zbyt szczęśliwi z tego, co powiem. Jestem przeciwnikiem budowy bardzo drogich lotnisk lokalnych lub rozbudowy mniejszych, z których potem mało kto korzysta. Przykładem niech będzie sąsiedni Radom i jego mizerne statystyki. To świadczy, że źle wydano publiczne pieniądze – powiedział podczas spotkania z miejscowymi biznesmenami i samorządowcami.

Nie zgadza się z nim prezydent Kielc, Wojciech Lubawski.

– Morawieckiemu trudno uwierzyć, że między Krakowem a Warszawą da się zbudować lotnisko. Ja mam inne zdanie na ten temat. W wymiarze regionalnym oczywiście ma racje, ale mamy ambicje i warunki, by to osiągnąć. A między Łodzią a Warszawą nie da się go zbudować – przekonywał Lubawski.

W kwietniu przedstawił swój plan na budowę CPL. Zdaniem Lubawskiego Obice to najlepszy teren dla budowy tak dużego lotniska, choć oczywiście musi być spełnionych wiele warunków. Prezydent Kielc snuł m.in. wizje o budowie szybkiej kolei, dzięki której z lotniska do Krakowa można byłoby dojechać w pół godziny, a do Warszawy w godzinę.

Kielce już zainwestowały w ten projekt ok. 30 mln PLN, wykupując ponad 630 ha gruntów. W pobliżu zaś znajduje się ok. 2 tys. hektarów gruntów należących do Skarbu Państwa, co też jest ułatwieniem dla tej inwestycji.

Wcześniej Kielce chciały budować lotnisko regionalne i były gotowe wyłożyć na jego budowę nawet 360 mln PLN. Jego projekt na wizutalizacjach prezentował się następująco.

kiel

O Centralnym Porcie Lotniczym pisaliśmy we wtorek na Fly4Free.pl. Z naszych informacji wynika, że rząd prawdopodobnie porzuci tę inwestycję i skupi się na dużej rozbudowie lotniska w Modlinie.

W Białymstoku pełna mobilizacja

Znacznie mniej zaawansowany jest pomysł budowy portu regionalnego w Białymstoku. O plany budowy jest tym trudniej, że przeciwni jej są podlascy radni sejmiku i samorządowcy.

Ale to nie znaczy, że Białystok nie chce lotniska. Od kilku lat działa specjalny komitet, który w 2014 roku zebrał ponad 60 tys. podpisów mieszkańców województwa w sprawie zorganizowania referendum dotyczącego budowy portu. Jednak podlaski sejmik wciąż mówi nie.

Ale zwolennikom referendum nie można odmówić zaciętości. Ich sprawę już trzy razy rozpatrywał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku i za każdym razem wydawał wyroki korzystne dla samorządu, czyli przeciw ogłoszeniu referendum.

Czy zwolennicy referendum się poddali? W życiu! Za każdym razem składali wniosek o kasację do NSA w Warszawie, który za każdym razem kierował sprawę do ponownego rozpatrzenia. Teraz NSA będzie się zajmował tą sprawą po raz trzeci.

Niezależnie od tego, jak ta sprawa się zakończy, Białystok i tak  będzie miał lotnisko, ale o tzw. ograniczonej certyfikacji. Oznacza to, że nie będą tu obsługiwane rozkładowe loty pasażerskie, a tylko ruch prywatny i komercyjny.

Białystok chce bowiem zmodernizować lotnisko aeroklubu w Krywlanach – inwestycja polega na utwardzeniu pasa startowego o długości 1350 metrów wraz z infrastrukturą techniczną. Prace mają rozpocząć się w przyszłym roku, a ich całkowity koszt to 31 mln PLN.

Dzięki inwestycji lotnisko będzie mogło przyjmować niewielkie samoloty zabierające na pokład do 50 pasażerów.

Ale zwolennicy referendum sprzeciwiają się tej decyzji –  ich zdaniem modernizacja Krywlan niweczy plany budowy w Białymstoku portu z prawdziwego zdarzenia.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
oby w Kielcach nie zbudowali za daleko od Radomia a w Bislymstoku od Szyman, proponuje nie dalej jak 30 kilometrów.
piotr, 4 sierpnia 2016, 12:56 | odpowiedz
Białystok: pas 1350 m, samoloty do 50 pax = Sprint Air
hugo, 4 sierpnia 2016, 13:01 | odpowiedz
Ten Lubawski to nieziemski ananas. Takiego marnotrawstwa publicznych pieniędzy świat nie widział. Nie jest w stanie zbudować dobrze działającej kolei czy dworca PKS, a bierze się za lotnisko. Kilkadziesiąt kilometrów od króla lotniczych porażek stulecia - Radomia. Dramat... A ludzie głosują na takich oderwanych od realiów gagatków. Dramat.
Morata, 4 sierpnia 2016, 13:06 | odpowiedz
Ale po co tam lotnisko, kolejny Radom/Zielona Góra? Lepiej niech zwiększą częstotliwość pociągów do większych miast by dowozić na tamtejsze (krakowskie/katowickie/warszawskie) lotniska. Ta gigantomania małych społeczności.
Qwertyk, 4 sierpnia 2016, 13:41 | odpowiedz
hugo Białystok: pas 1350 m, samoloty do 50 pax = Sprint Air
Nie jestem ekspertem w tej dziedzinie, ale z mojej wiedzy wynika, że "ograniczona certyfikacja" oznacza, że regularne rozkładowe połączenia nie mogą być realizowane na takim lotnisku.
Mariusz Piotrowski, 4 sierpnia 2016, 13:44 | odpowiedz
Juppi! Super wiadomość. Jestem ze Skarżyska-Kamiennej i do Kielce Airport będę miał bliżej niż teraz do Radom Airport. Marzy mi się w Kielcach Emirates a wtedy Azja Wsch. i Oceania na wyciągnięcie ręki
janek, 4 sierpnia 2016, 13:45 | odpowiedz
Nie ma najmniejszego problemu, aby budowano te lotniska, tyle że z prywatnych środków samorządowców. Skoro są tak pewni sukcesu to niech inwestują swoje pieniądze.
hubson, 4 sierpnia 2016, 13:51 | odpowiedz
zróbmy też referendum w sprawie portów morskich dla obu miast. Niepotrzebne? Głupie? Tak samo jak lotniska, LUDZIE, tyle potrzeb jest, a nie lotniska!
eMeS, 4 sierpnia 2016, 13:52 | odpowiedz
Lubawski w tej kwestii chyba upadł na głowę. Jestem z Kielc, w tej chwili już na lotnisko Chopina dzięki jeszcze niekompletnej S7 się jedzie jakieś 2 godziny, do Krakowa czy Katowic tyle samo. Jak skończą S7 to na Okęcie będzie się jechać 1,5h bez przekraczania przepisów. Nie ma najmniejszego sensu budować tu lotniska mając w zasięgu ręki Okęcie. Bo na razie jedynym racjonalnym argumentem za tym lotniskiem jest rozdęte ego Lubawskiego
Sojers1, 4 sierpnia 2016, 13:53 | odpowiedz
Proszę nie wprowadzać w błąd, bo to nie Kielce marzą o lotnisku, a prezydent Kielc, który chce sobie jeszcze bardziej napchać kieszeń. Kielczanie są przeciwni całemu projektowi, ale którz by słuchał obywateli...
Kielczanka, 4 sierpnia 2016, 13:56 | odpowiedz
Kielczanka Proszę nie wprowadzać w błąd, bo to nie Kielce marzą o lotnisku, a prezydent Kielc, który chce sobie jeszcze bardziej napchać kieszeń. Kielczanie są przeciwni całemu projektowi, ale którz by słuchał obywateli…
to po kiego wała go sobie wybraliście? sam się prezydentem nie zrobił...
don, 4 sierpnia 2016, 14:01 | odpowiedz
Lotnisko w Kielcach to najgorszy pomysł pod słońcem... W Białystoku budowa jest bardziej uzasadniona, ale samo lotnisko pewnie też przynosiłoby spore straty.. Na razie Białystok zostaje jedynym większym miastem bez portu lotniczego. Trzeba jeździć 4 godziny do Olsztyna lub prawie 3 do Warszawy.
Paweł, 4 sierpnia 2016, 15:00 | odpowiedz
Czekamy na polaczenie lotnicze Kielce - Bialystok
robs, 4 sierpnia 2016, 15:53 | odpowiedz
Qwertyk Ale po co tam lotnisko, kolejny Radom/Zielona Góra? Lepiej niech zwiększą częstotliwość pociągów do większych miast by dowozić na tamtejsze (krakowskie/katowickie/warszawskie) lotniska. Ta gigantomania małych społeczności.
Małych społeczności? Białystok to 11 największe miasto Polski, większe niż Olsztyn czy Rzeszów, tutaj powinno znajdować się normalne lotnisko, albo chociaż drogi dojazdowe, a nie ma ani tego, ani tego. Teraz coś zaczyna się dziać budują S8, ale poza tym?
Ja, 4 sierpnia 2016, 16:20 | odpowiedz
Paweł Lotnisko w Kielcach to najgorszy pomysł pod słońcem…W Białystoku budowa jest bardziej uzasadniona, ale samo lotnisko pewnie też przynosiłoby spore straty.. Na razie Białystok zostaje jedynym większym miastem bez portu lotniczego. Trzeba jeździć 4 godziny do Olsztyna lub prawie 3 do Warszawy.
Największym w UE miastem bez lotniska :)
heh, 4 sierpnia 2016, 16:21 | odpowiedz
To nie wina lubawskiego a biernosci wladz wojewodzkich bo centrum tsrgowe potrzebuje lotniska
Adadent, 4 sierpnia 2016, 16:23 | odpowiedz
A może loty Kielce - Radom ?
Radomiak, 4 sierpnia 2016, 16:31 | odpowiedz
Ja
Qwertyk Ale po co tam lotnisko, kolejny Radom/Zielona Góra? Lepiej niech zwiększą częstotliwość pociągów do większych miast by dowozić na tamtejsze (krakowskie/katowickie/warszawskie) lotniska. Ta gigantomania małych społeczności.
Małych społeczności? Białystok to 11 największe miasto Polski, większe niż Olsztyn czy Rzeszów, tutaj powinno znajdować się normalne lotnisko, albo chociaż drogi dojazdowe, a nie ma ani tego, ani tego. Teraz coś zaczyna się dziać budują S8, ale poza tym?
Białystok to dziura, mentalność mieszkańców jest zaskakująca.
d, 4 sierpnia 2016, 16:34 | odpowiedz
Pan Lubawski to najprawdopodobniej planuje budowac lotnisko nie w Kielcach, a gdzies w Brazylii bo na wizualizacjach same samoloty TAM i GOL... No chyba ze dlatego tak prze do budowy bo juz ma w szafie podpisane listy intencyjne z liniami lotniczymi, ze jak tylko on zbuduje lotnisko to one rusza z takimi polaczeniami jak Kielce - Sao Paulo, Kielce - Rio de Janeiro, Kielce - Kurytyba (ogromne skupisko ludzi polskiego pochodzenia!) Panie Lubawski, czapki z głów za sieganie wzrokiem dalej niz przecietny zjadacz chleba! A jak juz rusza polaczenia Brazyli - Kielce i zaczna przynosic ogromne zyski to czas na dalsze inwestycje! Co nastepne panie Lubawski? Kosmodrom?
j_brawo, 4 sierpnia 2016, 17:52 | odpowiedz
Czy Lubawski to ten facet za którego rządów w Kielcach powstały najdroższe wiaty przystankowe w Polsce (bodajże 400 tyś zł za jedną wiatę)? Wszystkie wiaty kosztowały ok. 30 mln złotych. Teraz utopili już kolejne pieniądze w lotnisko-widmo. Prawdziwy z niego ekspert od inwestycji dotyczących wszelkiego rodzaju transportu. Podobno ten człowiek jest już prezydentem 13 lat!!! Ciekawi ludzie muszą mieszkać w Kielcach ;) Dobrze, że chociaż minister nie bawi się w spijanie z dzióbków i mówi głośno o tym o czym wszyscy wiedzą (no może oprócz jednej osoby). Ja wiem jedno: Kielce nie mają szans na zdobycie jakichkolwiek połączeń. Nawet najgorszych. Jedynie Wielka Brytania mogłaby wchodzić w grę po to, żeby mieszkańcy województwa mogli z niego uciec. Z drugiej strony przynajmniej Radom nie będzie już osamotniony w ośmieszaniu się.
Krowa, 5 sierpnia 2016, 3:54 | odpowiedz
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »