REKLAMA

Jak COVID-19 zmienił tanie linie? 7 największych zmian w polityce Ryanaira i Wizz Aira!

Foto: Wizz Air

“Nigdy czegoś takiego nie zrobimy” – rok temu o tej porze mogli się zarzekać szefowie największych tanich linii w Europie. A potem przyszedł COVID i okazało się, że chcąc zarobić jakiekolwiek pieniądze, przewoźnicy muszą zacząć robić rzeczy, jakich nigdy sobie nie wyobrażali. Jakie to rzeczy? Sprawdźcie.

1. Loty krajowe

O niesamowitej ekspansji Ryanaira i Wizz Aira pisaliśmy w ostatnich dniach na naszych łamach. Ryanair ogłosił dużo tras krajowych we Włoszech i w Hiszpanii, Wizz Air postawił zaś na Włochy i Norwegię. Co w tym dziwnego? Zarówno szefowie Ryanaira i Wizz Aira nigdy nie ukrywali, że z “krajówkami” nie wiążą dużych nadziei, głównie ze względu na krótki czas lotu. W czym problem? Ano w tym, że godzi to całkowicie w model biznesowy linii: krótki lot oznacza więcej pasażerów bez bagażu, którzy nie kupując żadnych dodatkowych usług, ale też nie korzystają z drogiego samolotowego kateringu (przez godzinę lotu przecież każdy się jakoś przemęczy), co w efekcie sprawiało, że mało które tego typu połączenie jest rentowne.

Pandemia koronawirusa znacząco zmieniła to zapatrywanie. Dlaczego? Przede wszystkim: w przeciwieństwie do lotów międzypaństwowych, gdzie sytuacja zmienia się bardzo szybko, a kraje wprowadzają kolejne restrykcje i ograniczenia wjazdowe, tak w przypadku lotów krajowych jest niemal pewne, że loty się… odbędą. A fakt, że z powodu pandemii więcej turystów skłania się w stronę turystyki krajowej też sprawia, że liczba pasażerów na tych trasach dość znacząco rośnie. Wciąż nie są to super rentowne połączenia, ale przynajmniej pomagają tanim liniom łatwiej przetrwać trudny sezon zimowy.

2. Loty do USA

O czymś takim przebąkiwano od lat, ale raczej w kategoriach science fiction, bo ani Ryanair ani Wizz Air nie mają samolotów zdolnych do pokonywania tak dalekich tras. Tymczasem koronawirus sprawił, że pierwszy z naszych ulubionych low-costów wybrał się za Atlantyk – to. Wizz Air, który w kwietniu wykonał dość niesamowite loty repatriacyjne do USA i Kanady. Oczywiście, raczej nie ma co liczyć na to, że którakolwiek z obu linii szybko uruchomi tego typu regularne połączenia, chociaż z drugiej strony… już w 2023 roku Wizz Air ma otrzymać pierwszego Airbusa A321XLR, więc teoretycznie byłoby to możliwe. Zobaczymy…

Foto: Ryanair

3. Loty cargo

Przewoźnicy niskokosztowi skupiają się siłą rzeczy na przewozach pasażerskich, ale w czasie wiosennego szczytu pandemii, gdy floty Ryanaira i Wizz Aira były niemal w całości uziemione, tanie linie wykorzystywały swoje samoloty do transportu ładunków cargo. Szczególnie mocno celował w tym Wizz Air (jego samoloty latały m.in. do Chin), ale także Ryanair w pewnym momencie zaczął wozić dużo towarów i sprzętu medycznego, m.in. do Modlina.

4. ...i samoloty szerokokadłubowe

Tutaj także na razie szlak przeciera Wizz Air, który ma stać się operatorem zakupionego niedawno przez węgierski rząd Airbusa A330-200F od linii Qatar Airways. To samolot przeznaczony specjalnie do transportu ładunków cargo – Węgrzy kupili go, by w razie sytuacji kryzysowej uniezależnić się od zagranicznych przewoźników. Operatorem tej maszyny (o rejestracji HA-LHU) jest właśnie Wizz Air. Powód jest dość prozaiczny: jako cywilny operator linia może znacznie łatwiej uzyskiwać zezwolenia na loty międzynarodowe do wybranych krajów niż w przypadku, gdyby miało się tym zająć wojsko.

Foto: Ferenc Hamori / Airliners.net

5. Tanie bilety na kilka dni przed wylotem

To chyba największa zmiana w modelu działania przewoźników, choć przyznajmy, że wymuszona okolicznościami. Żyjemy bowiem w czasie wielkiej niepewności, która bardzo wpłynęła na nasze życie, co najlepiej widać na przykładzie biletów lotniczych: jeszcze nie tak dawno tani przewoźnicy sprzedawali najwięcej biletów na 3-4 miesiące przed startem lotu lub nieco dłużej, dziś lwia część pasażerów czeka z zakupem do ostatniej chwili. Bilety na loty kupowane z 2-tygodniowym wyprzedzeniem uchodzą dziś za przejaw długoterminowego planowania, a nikogo nie dziwią dziś spontaniczne decyzje o zakupie biletów na 3-4 dni przed lotem. I to kupowane za grosze, a nie 800-1000 PLN, jak zdarzało się regularnie jeszcze przed pandemią.

6. Bezpłatna zmiana rezerwacji

Oczywiście, wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, jak czasem te bezpłatne zmiany wyglądają (choćby “słynna” konieczność dopłaty różnicy w cenie biletu etc.), a także z tego, że możliwość bezpłatnej zmiany daty czy miejsca wylotu oferują też inne linie, ale i tak w przypadku przewoźników niskokosztowych taka opcja jest jak przewrót kopernikański. Jasne, od razu trzeba tu jednym tchem dodać kolejne zdanie: hej, Ryanair, gdzie nasze pieniądze i dlaczego tak długo każesz czekać na zwrot za niewykorzystane z powodu COVID-19 loty?

Z punktem 6 wiąże się też punkt kolejny, czyli…

7. ...bilety za darmo? Tak!

Branża lotnicza niczym nie różni się od innych gałęzi gospodarki: za darmo to można dostać co najwyżej po ryju. Mimo to przewoźnicy, by zachęcić pasażerów, decydowali się w ostatnim okresie na dość niespotykane promocje, jak na przykład oferowany przez Ryanaira drugi bilet gratis do każdej rezerwacji. I znów: można psioczyć, że przewoźnik najpierw zrobił promocję, a potem wyciął mnóstwo połączeń ze swojej siatki. Ale tak czy inaczej jest to działanie, którego nie moglibyśmy się raczej spodziewać jeszcze jakiś czas temu. Choć oczywiście musimy pamiętać, że to nie na biletach zarabiają przewoźnicy.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
Ja bym tu dodał punk 8. Strony przewoźników cały czas działają, też te tradycyjne i przyjmują wpłaty za lot mimo, że lot już jest anulowany o czym dowiadujemy się po fakcie, mając kupiony bilet elektroniczny. I po co nam te oferty lotów? Chwyt marketingowy?
VITAMIN_A, 26 października 2020, 19:48 | odpowiedz
Avatar użytkownika
a za odwołany lot w maju nadal nie otrzymałem zwrotu...
moss_LOT, 26 października 2020, 20:40 | odpowiedz
kobieta w górach
Do których krajów pojedziemy bez problemu? Wszystkie obostrzenia w jednym miejscu! »
REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.