REKLAMA

Francja rezygnuje z najdroższego podatku lotniczego na świecie. Ale wraca temat minimalnej ceny biletu!

Foto: vanDerWolf Images / Shutterstock

– Gdy branża lotnicza znajduje się pod wodą, to nie możesz jej wpychać jeszcze głębiej na dno – tak rzecznik rządu komentuje decyzję o zawieszeniu prac nad wprowadzeniem absurdalnie wysokiego podatku lotniczego. Jednocześnie jednak we Francji ożywają dyskusje nad wprowadzeniem minimalnej ceny biletu lotniczego. I to nie tylko we Francji, ale na poziomie całej Unii Europejskiej.

O francuskich planach wprowadzenia ekologicznego megapodatku lotniczego pisaliśmy na łamach Fly4free.pl kilka dni temu. Przypomnijmy: w myśl propozycji złożonej do rządu cena biletu w klasie ekonomicznej miałaby wzrosnąć o 30-60 EUR (w zależności od długości lotu), a w klasie biznes – od 180 do 400 EUR. Nie trzeba eksperta, by przewidzieć, że nowa taksa wprowadzona w dobie pandemii koronawirusa doprowadziłaby całą branżę lotniczą na skraj upadku.

Nie dziwi więc, że przedstawiciele rządu zapowiedzieli w piątek, że na razie plany wprowadzenia podatku są zawieszone.

– Gdy cały sektor jest pod wodą, nie możemy dociskać jego głowy głębiej do dna – powiedział rzecznik rządu Gabriel Attal, informując o zawieszeniu prac.

Z kolei Bruno Le Maire, czyli francuski minister gospodarki i finansów dodał, że jest “kompletną groteską” obarczanie branży lotniczej nowymi podatkami w czasie, gdy państwo wpompowało 18 mld EUR w branżę lotniczą w formie różnego rodzaju pomocy publicznej.

Jest to dobra decyzja, choć jak donosi Reuters, nowa minister środowiska Francji Barbara Pompili, która popiera podatek, odgraża się, że to jeszcze nie koniec.

Tymczasem z punktu widzenia pasażerskiego portfela powraca jednak kolejne zagrożenie, o którym mówi prezes linii Air France-KLM Ben Smith.

Foto: Air France

“Cena minimalna biletu? Rozmawiajmy!”

W rozmowie z dziennikiem “L’Opinion” Smith także skrytykował proponowany nowy podatek, nazywając go “nieodpowiedzialnym i katastroficznym”, zaraz jednak dodał, że zamiast podatku, politycy powinni wprowadzić we Francji minimalną cenę biletu lotniczego. I być może wrócić do rozmów na temat ustalenia takiej minimalnej stawki w całej Europie.

– To nic niezwykłego. Niezwykły jest pomysł, że możemy lecieć z Europy do Australii w ciągu 24 godzin. Ale z drugiej strony – czy bilet za 12 EUR z Paryża do Dublina jest rozsądny? – pyta retorycznie Smith, nawiązując do Austrii, która wprowadziła takie minimalne ceny biletów lotniczych.

– Myślę, że jest to interesująca debata, którą powinniśmy wszyscy przeprowadzić – mówi Smith.

Przypomnijmy, że zwolennikiem wprowadzenia minimalnych cen biletów w Europie jest m.in. Carsten Spohr, czyli prezes Lufhansy, który w zeszłym roku apelował o zakaz sprzedaży biletów poniżej 10 EUR. Z kolei przepisy dotyczące minimalnej ceny biletów wprowadziły już Austria i Szwajcaria, o czym pisaliśmy już na naszych łamach.

Foto: Air France-KLM

Air France-KLM potrzebuje więcej pieniędzy

W tej samej rozmowie Smith przyznał, że sytuacja francusko-holenderskiego przewoźnika nie jest kolorowa. Choć Air France-KLM otrzymało od rządów Francji i Holandii pożyczki, gwarancje i inne formy pomocy na kwotę ponad 10,4 mld EUR, to konieczne będą jeszcze większe pieniądze na ratowanie przewoźników.

Pomoc francuskiego i holenderskiego rządu wystarczy nam na utrzymanie się na powierzchni przez krócej niż 12 miesięcy. Dlatego prowadzimy rozmowy z naszymi udziałowcami na temat tego, jak wzmocnić naszą siłę kapitałową po tym okresie – mówi Smith.

Nieunikniona wydaje się w tym kontekście dalsza restrukturyzacja. Agencja Reuters przypomina, że linia Air France zapowiedziała już zwolnienie 7,5 tys. pracowników, a KLM planuje zredukować liczbę zatrudnionych o ok. 20 procent.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


port na malcie
Do których krajów pojedziemy bez problemu? Wszystkie obostrzenia w jednym miejscu! »
REKLAMA
porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.