Akceptuję i chcę ukryć komunikat Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Technologię tę wykorzystują również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej.



Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 21 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
#1 PostWysłany: 02 Kwi 2017 23:46 

Rejestracja: 06 Lis 2015
Posty: 626
niebieski
znacie aplikację Mój pociąg? https://play.google.com/store/apps/deta ... ciag&hl=pl
podobno korzystają z niej nawet sami maszyniści :D w każdym razie odkąd pojawiła się w telefonach, zmieniła komfort podróżowania po polskich torach :)
nie od dziś wiadomo, że doinformowanie podróżnych o ewentualnych i wydłużających się częstych opóźnieniach jest dla PKP mało istotne. można czasem spędzić godziny na dworcach... szkoda klawiatury ;) ale jedna mała aplikacja miała wszystko co potrzebne aby każdy człowiek w podróży polską koleją ze smartfonem, wiedział dokładnie jakie jest aktualne opóźnienie pociągu i mógł w porę zareagować oraz przekazać informację swoim bliskim. bardzo udana darmowa aplikacja, powstająca po godzinach pracy, autorstwa Adriana Łubika zmieniła polskie tory ale władze PKP widzą w tym problem :roll: dość powiedzieć, że od kilku dni intensywnie blokują dostęp do publicznych danych tak aby uniemożliwić ich pobieranie za pomocą apki Mój pociąg :evil:

aktualnie zamiast informacji o pociągach w aplikacji pojawia się apel autora z prośbą o czynne wsparcie tej szlachetnej inicjatywy jakiej podejmuje się dla dobra wszystkich pasażerów korzystających z usług PKP. wygląda to tak:
Image Image Image
jeśli możecie, podajcie to dalej i piszcie. może razem uda nam się odblokować Mój pociąg :)
tu profil PKP PLK https://www.facebook.com/PolskieLinieKolejowe/


Ostatnio edytowany przez Abcn 03 Kwi 2017 08:59, edytowano w sumie 2 razy
tytuł
Góra
 Profil Relacje PM off
4 ludzi lubi ten post.
 
      
#2 PostWysłany: 25 Paź 2017 18:52 

Rejestracja: 06 Lis 2015
Posty: 626
niebieski
Nie wiem czy korzystaliście ale ja i moi bliscy stale. Zaoszczędziliśmy dzięki tej apce sporo czasu, trochę pieniędzy na niepotrzebnych dojazdach i nerwy. Myślę, że każdy kto trochę korzysta z połączeń kolejowych wie, że ta apka nie ma konkurencji bo wiesz gdzie jesteś i jakie są bieżące opóźnienia w komunikacji.

Po tamtej batalii autora o dostęp do bazy, apka w końcu ruszyła i wspomagała podróżnych w całej Polsce aż do dziś.
W normalnym kraju takie projekty docenia się i rozwija ale nie w Polsce, choć według obecnych władz (mających przecież niemały wpływ na PKP) wraz z "dobrą zmianą" nastało wsparcie przyjaznej cyfryzacji życia codziennego mającej ułatwić życie suwerena. Jak wynika z opisu autora, obecna władza otoczyła ten projekt specjalną troską, angażując nawet służby mundurowe.
Autor przyznaje, że czuje się już bezsilny i składa broń...RIP :cry:
Image

Tu profil aplikacji https://www.facebook.com/MojPociag/

Tu profil PKP PLK czyli podmiotu odpowiadającego za śmierć aplikacji https://www.facebook.com/PolskieLinieKolejowe/

PKP PLK od strony API podlega Ministerstwu Cyfryzacji oraz przede wszystkim nadzorującym PKP Ministerstwu Infrastruktury
i Budownictwa
https://www.facebook.com/MIBGOVPL/
https://www.facebook.com/MinisterstwoCyfryzacji/

Zachęcam do przekazania gratulacji :idea:


Ostatnio edytowany przez baja 25 Paź 2017 19:47, edytowano w sumie 3 razy
Góra
 Profil Relacje PM off
witekkowal lubi ten post.
 
      
#3 PostWysłany: 25 Paź 2017 19:01 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 Lip 2012
Posty: 6250
HON fly4free
Wielka szkoda :( Korzystałem z tej appki wielokrotnie. Nie miała konkurencji. Czy ktoś może wie, w jakiej appce mogę sprawdzić, oprócz samego połączenia, także nr peronu z którego lub na który pociąg przyjeżdża? W KOLEO niestety nie ma takiej informacji. Trzeba będzie pewnie korzystać ze strony portalpasazera.
Góra
 Profil Relacje PM off
baja lubi ten post.
 
      
#4 PostWysłany: 25 Paź 2017 19:25 

Rejestracja: 06 Lis 2015
Posty: 626
niebieski
Tu trochę więcej o dotychczasowej batalii autora http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=21276

Cytuj:
Spółka odpowiedzialna za rozkłady jazdy nie odmawia już udostępniania opracowanych przez siebie danych, związanych z kursowaniem pociągów. Zamiast tego proponuje ich sprzedaż.
Autor aplikacji Mój Pociąg, Adrian Łubik, wysyłał do PKP PLK kilka wniosków o udostępnienie do ponownego wykorzystania informacji, spełniających kryteria informacji z sektora publicznego.
Na ostatni, wysłany do PKP Polskie Linie Kolejowe 30 marca, otrzymał nieco inną niż zwykle odpowiedź.
Odpowiedź niejednego autora darmowej aplikacji wprawiłaby w osłupienie. wraz z pismem przyszła bowiem oferta.

W ofercie znajduje się cena jednorazowego wytworzenia interfejsu programistycznego (26 825,10 zł brutto) i miesięczny koszt utrzymania wytworzonego interfejsu (1869,90 zł brutto). To kwoty niewielkie dla ogromnego przedsiębiorstwa, ale z pewnością mocno przesadzone, gdyby rzeczywiście zaistniała potrzeba przygotowania interfejsu od nowa. Problem w tym, że taki interfejs już istnieje. Wystarczyłoby nie walczyć z dostępem do danych przez Mój Pociąg, można też udostępnić istniejące już API, z których korzystają inne aplikacje – na przykład BILKOM spółki PKP Informatyka. Warto też zwrócić uwagę, że proponowany czas wykonywania migawki z bieżącymi opóźnieniami pociągów jest za długi. 5 minut w ruchu aglomeracyjnym w wielu miastach Polski to wiele za długo.
źródło: https://www.dobreprogramy.pl/PKP-PLK-ud ... 80489.html


Kiedyś czekałem na dworcu PKP w Poznaniu jak kołek, a opóźnienie na tablicy co jakieś 20 minut rosło stopniowo od 10 do finalnie 260 minut po trzech godzinach oczekiwania. Nie muszę chyba udowadniać jak ta aplikacja zmienia świat podróży koleją po Polsce. Ciężko będzie bez niej i faktycznie nawet peron można było sprawdzić przy szybkiej przesiadce....

Image
Image

PKP PLK od strony API podlega Ministerstwu Cyfryzacji oraz przede wszystkim nadzorującym PKP Ministerstwu Infrastruktury
i Budownictwa
https://www.facebook.com/MIBGOVPL/
https://www.facebook.com/PolskieLinieKolejowe/
https://www.facebook.com/MinisterstwoCyfryzacji/

Zachęcam do przekazania gratulacji, kolejno jak leci.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#5 PostWysłany: 26 Paź 2017 19:04 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 Lip 2012
Posty: 714
niebieski
Szok, na pewno robię ponad 100 odcinków rocznie PKP IC i nigdy o tej aplikacji nie słyszałam. Gratulacje na pewno złożę.
Osobiście korzystam z infopasazer.intercity.pl i mapy pokazującej aktualną lokalizacje pociągu.
_________________
Żyję dla takich chwil, kiedy bierzesz haust powietrza i krzyczysz: chwilo, proszę, bądź wieczna!
Eldo
Góra
 Profil Relacje PM off
namteH lubi ten post.
 
      
#6 PostWysłany: 26 Paź 2017 19:38 

Wygląda to na szukanie taniej sensacji. Często podróżuję pociągami i nigdy nie słyszałem o tej aplikacji - regularnie korzystam z infopasazer.intercity.pl i jakoś zawsze dawałem "radę".

Na Zachodzie działają podobne aplikacje i to w sposób legalny - najpierw pozyskuje się zgodę na pobieranie i przetwarzanie danych, a potem się tworzy aplikację - nie odwrotnie (nie wiem dlaczego w naszym kraju przekonuje przekonanie, że to dane "publiczne"). Ktoś musiał zainwestować sporo kasy, aby dane z wszystkich pociągów na bieżąco spływało do centralnego systemu, a następnie mogły być wykorzystywane przez pasażerów. Przypuszczam, że twórca aplikacji raczej nie dokonywał tych inwestycji.

Aby taka aplikacja mogła sprawnie działać dla tak wielu połączeń kolejowych, te dane muszą na bieżąco być pobierane z jakiegoś źródła. Taka aplikacja każdej minuty musi wysyłać ogrom zapytań do "źródła" danych, co z oczywistych względów może powodować spore obciążenie serwera, z którego są na bieżąco pobierane dane. Wiadomo, że autor aplikacji tych danych ręcznie nie wpisuje, tylko są pobierane one w sposób automatyczny. Więc dlaczego władze PKP mają ponosić większe koszty eksploatacji serwera itd.?

Gdyby PKP chciało udostępniać te dane w legalny sposób na potrzeby innych (zewnętrznych) aplikacji, to by udostępniło jakieś API do tego celu. Twórca aplikacji dobrze wiedział, że skoro nie istnieje dostęp do API, to musi się do nich dostać z wykorzystaniem "tylnych drzwi".

Samej aplikacji nie znam, ale jeśli była ona ewentualnie wykorzystywana w sposób komercyjny (np. wyświetlały się reklamy), to twórca tej aplikacji może mieć spore problemy - czerpanie zysków z wykorzystania i/lub przetwarzania danych bez zgody ich właściciela może w skrajnym przypadku skończyć się nawet koniecznością zapłaty dość wysokiego odszkodowania.
Góra
 PM off
3 ludzi lubi ten post.
 
      
#7 PostWysłany: 14 Lis 2017 14:50 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 Lip 2012
Posty: 6250
HON fly4free
Właśnie pojawiła się aktualizacja Koleo, w której dodali m.in. nr peronów. Widać, że po "akcji" z apką "Mój pociąg" poszli po rozum do głowy i trochę ulepszyli ich aplikację :)
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#8 PostWysłany: 14 Lis 2017 15:49 

Rejestracja: 14 Lip 2016
Posty: 89
No to niezłe jaja, bo mi w tej aplikacji sprawdzała pociąg niedawno...pani konduktor! :P
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#9 PostWysłany: 14 Lis 2017 16:30 

Rejestracja: 06 Lis 2015
Posty: 626
niebieski
skrzat napisał(a):
Właśnie pojawiła się aktualizacja Koleo, w której dodali m.in. nr peronów. Widać, że po "akcji" z apką "Mój pociąg" poszli po rozum do głowy i trochę ulepszyli ich aplikację :)


Gdzie ulepszyli? Przecież to dalej suchar. Siłą tamtej aplikacji była bieżąca informacja o opóźnieniach :!:

Tymczasem o sprawie napisał Rynek Kolejowy:
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci ... 84150.html
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#10 PostWysłany: 14 Lis 2017 17:18 

Nieważne jak dobra była tamtejsza aplikacja, faktem jest, że twórca tej aplikacji nie posiadał zgody do masowego pobierania danych z zewnętrznej strony internetowej. Nie istniało żadne API umożliwiają legalne i mało "obciążeniowe" pobieranie danych, więc twórca aplikacji aplikacji postanowił to obejść i masowo atakował "zapytaniami" zewnętrzną stronę internetową, aby w jego aplikacji mogły być dostępne aktualne dane. Twórca aplikacji był tego świadom, więc nie rozumiem po co ten lament? Najpierw trzeba było wysłać do PKP zapytanie o zgodę na wykorzystanie danych do własnych celów (które będą pobierane automatycznie), a później ewentualnie stworzyć odpowiednią aplikację.

Nieliczni przewoźnicy w Europie udostępniają takie dane w postaci API, aby mogły z nich korzystać inne aplikacje. Większość przewoźników tego nie robi, podobnie jak PKP.

Ja z tej aplikacji nigdy nie korzystałem i jakoś nie utrudniało mi to życia w trakcie podróży. Jeśli potrzebowałem czegoś się dowiedzieć, to wystarczyły mi dane udostępniane w sposób oficjalny (np. na infopasazer.intercity.pl). W szczególnych przypadkach wystarczył kontakt tel. z kim trzeba, ewentualnie wystarczyło porozmawiać z obsługą pociągu (np. w sprawie przesiadki na którą mógłbym nie zdążyć).

Co to są "dane publiczne" i którzy "dostawcy" muszą je udostępniać bezpłatnie dla innych do szerszego wykorzystania (np. dla programistów/twórców aplikacji, na potrzeby badań naukowych itd.), bardzo dokładnie wszystko jest sprecyzowane. Informacje na ten temat można znaleźć tutaj https://danepubliczne.gov.pl/about - PKP PLK nie jest objęty tym obowiązkiem.
Góra
 PM off
livien lubi ten post.
 
      
#11 PostWysłany: 14 Lis 2017 17:27 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 Lip 2012
Posty: 6250
HON fly4free
@grzegorz.jot jest API, wejdź na portal pasażera i zobacz, że oni sami z tego korzystają :)
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#12 PostWysłany: 14 Lis 2017 17:29 

@skrzat - jeśli możesz to umieść odnośnik do tego konkretnego API.
Góra
 PM off  
      
#13 PostWysłany: 14 Lis 2017 17:37 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 Lip 2012
Posty: 6250
HON fly4free
Oczywiście nie jest udokumentowane, (jak API na wielu stronach), ale nie trzeba "scrapować" strony, np. aby wyszukać połączenie Warszawa Centralna - Kraków Główny "na teraz", wysyłamy na adres: https://portalpasazera.pl/WyszukiwanieP ... Polaczenia żądanie POST:
[+] Pokaż
sort=&group=&filter=&kryteria=%7B%22IdStacjiPoczatkowej%22%3A%22458134%22%2C%22NazwaStacjiPoczatkowej%22%3A%22Warszawa+Centralna%22%2C%22StacjePosrednie%22%3A%5B%5D%2C%22IdStacjiKoncowej%22%3A%22504945%22%2C%22NazwaStacjiKoncowej%22%3A%22Krak%C3%B3w+G%C5%82%C3%B3wny%22%2C%22KategorieSzybkosci%22%3A%5B%22SZ%22%2C%22DA%22%2C%22LO%22%2C%22AG%22%5D%2C%22Uslugi%22%3A%5B%5D%2C%22PolaczenieBezposrednie%22%3Afalse%2C%22GlobalneParametryPolaczenia%22%3Atrue%2C%22Data%22%3A%222017-11-14%22%2C%22Czas%22%3A%2216%3A32%22%2C%22PociagCzynnosc%22%3A%22Odjazd%22%2C%22Przewoznicy%22%3A%5B%22KM%22%2C%22PR%22%2C%22KM%C5%81%22%2C%22%C5%81KA%22%2C%22IC%22%2C%22AR%22%2C%22KD%22%2C%22KS%22%2C%22KW%22%2C%22ODEG%22%2C%22CARGO%22%2C%22SKMT%22%2C%22SKPL%22%2C%22SKM%22%5D%2C%22MinimalnyCzasNaPrzesiadke%22%3A%2200%3A10%22%2C%22grc%22%3A%22%22%2C%22p%22%3A%22ok%22%7D&rodzaj=NoweWyszukiwanie&zapamietanePolaczenia=null&__RequestVerificationToken=_bIemx3axBTeTP2DD6lqR9HdafzVDHxzAaqSRtLawNgBNgoqFYVgvTyYZgBmXYxWh0Fkf61g7LbY67oCBAUE5UcbpB7GL__yqLQLNP5yDok1


W odpowiedzi dostajemy JSON, w którym mamy wszystkie dane:
[+] Pokaż
{"Data":[{"PolaczeniePierwotne":false,"Identyfikator":0,"GlobalnyKupBiletItTrans":false,"GlobalnyKupBiletIC":false,"GlobalnyKupBiletICP":false,"DostepnoscKupBilet":[-4],"RekordyIkony":[[["IC"]]],"PrzerwaTechnicznaKupBilet":[],"RozkladID":2017,"StacjaPoczatkowaID":33605,"StacjaPoczatkowaNazwa":"Warszawa Centralna","StacjaKoncowaID":80416,"StacjaKoncowaNazwa":"Kraków Główny","Odjazd":"\/Date(1510679100000)\/","OdjazdStr":"2017-11-14T17:05:00","OdjazdOpoznienie":0,"OdjazdOpoznienieWykonanie":false,"Przyjazd":"\/Date(1510688640000)\/","PrzyjazdStr":"2017-11-14T19:44:00","PrzyjazdOpoznienie":0,"PrzyjazdOpoznienieWykonanie":false,"CzasPodrozy":{"Ticks":95400000000,"Days":0,"Hours":2,"Milliseconds":0,"Minutes":39,"Seconds":0,"TotalDays":0.11041666666666666,"TotalHours":2.65,"TotalMilliseconds":9540000,"TotalMinutes":159,"TotalSeconds":9540},"LiczbaPrzesiadek":0,"Ostrzezenia":0,"Pociagi":[{"KategoriaHandlowaNazwa":"Express InterCity","PrzewoznikNazwa":"„PKP Intercity” Spółka Akcyjna","KategoriaSzybkosciNazwa":"szybki","KategorieHandloweNaTrasieOpis":"EIC (szybki)","UtrudnieniaOpis":"","RelacjaPoczatkowaID":38653,"RelacjaPoczatkowaNumerNaTrasie":0,"RelacjaKoncowaID":80416,"RelacjaKoncowaNumerNaTrasie":0,"UtrudnieniaKomunikatyUporzadkowane":null,"NumerKupBilet":"1325","RozkladID":2017,"GrupaSKRJID":100253948,"ZamowienieSKRJID":101537259,"Zamknieciowa":false,"RelacjaPoczatkowa":"Warszawa Wschodnia","RelacjaKoncowa":"Kraków Główny","Numer":"1324","Nazwa":"KRAKUS","PrzewoznikSkrot":"IC","KategoriaHandlowaSymbol":"EIC","KategoriaSzybkosciKod":"SZ","KategorieHandloweNaTrasie":["EIC"],"Kursowanie":"9-20 XI 2017 (1)-(4)(7); ","StacjaPoczatkowaID":33605,"StacjaPoczatkowaNumerNaTrasie":6,"StacjaPoczatkowaNazwa":"Warszawa Centralna","Odjazd":"\/Date(1510679100000)\/","OdjazdStr":"2017-11-14T17:05:00","StacjaKoncowaID":80416,"StacjaKoncowaNumerNaTrasie":37,"StacjaKoncowaNazwa":"Kraków Główny","Przyjazd":"\/Date(1510688640000)\/","PrzyjazdStr":"2017-11-14T19:44:00","DataKursowania":"\/Date(1510617600000)\/","DataKursowaniaStr":"2017-11-14T00:00:00","PeronPoczatkowy":"IV","TorPoczatkowy":"6","PeronKoncowy":"I","TorKoncowy":"9","KmKumulowany":293.3,"Utrudnienia":[],"Uslugi":["KWAG","KWO2","REZO","US","KOND","MENA","KLIMA"],"RodzajPowiazaniaKod":"","CzasOczekiwania":0,"NrWagonow":null,"NrWagonowBezposrednich":""}],"WagonyBezposrednieLista":[],"KmKumulowany":null,"LiczbaPrzesiadekMinimalna":0,"WagonyBezposrednie":"","PomiaryCzasow":null},{"PolaczeniePierwotne":false,"Identyfikator":1,"GlobalnyKupBiletItTrans":false,"GlobalnyKupBiletIC":false,"GlobalnyKupBiletICP":false,"DostepnoscKupBilet":[-4],"RekordyIkony":[[["IC"]]],"PrzerwaTechnicznaKupBilet":[],"RozkladID":2017,"StacjaPoczatkowaID":33605,"StacjaPoczatkowaNazwa":"Warszawa Centralna","StacjaKoncowaID":80416,"StacjaKoncowaNazwa":"Kraków Główny","Odjazd":"\/Date(1510681800000)\/","OdjazdStr":"2017-11-14T17:50:00","OdjazdOpoznienie":0,"OdjazdOpoznienieWykonanie":false,"Przyjazd":"\/Date(1510690500000)\/","PrzyjazdStr":"2017-11-14T20:15:00","PrzyjazdOpoznienie":0,"PrzyjazdOpoznienieWykonanie":false,"CzasPodrozy":{"Ticks":87000000000,"Days":0,"Hours":2,"Milliseconds":0,"Minutes":25,"Seconds":0,"TotalDays":0.10069444444444443,"TotalHours":2.4166666666666665,"TotalMilliseconds":8700000,"TotalMinutes":145,"TotalSeconds":8700},"LiczbaPrzesiadek":0,"Ostrzezenia":0,"Pociagi":[{"KategoriaHandlowaNazwa":"EIC Premium","PrzewoznikNazwa":"„PKP Intercity” Spółka Akcyjna","KategoriaSzybkosciNazwa":"szybki","KategorieHandloweNaTrasieOpis":"EIP (szybki)","UtrudnieniaOpis":"","RelacjaPoczatkowaID":5900,"RelacjaPoczatkowaNumerNaTrasie":0,"RelacjaKoncowaID":82669,"RelacjaKoncowaNumerNaTrasie":0,"UtrudnieniaKomunikatyUporzadkowane":null,"NumerKupBilet":"5308","RozkladID":2017,"GrupaSKRJID":100254101,"ZamowienieSKRJID":101357767,"Zamknieciowa":false,"RelacjaPoczatkowa":"Gdynia Główna","RelacjaKoncowa":"Rzeszów Główny","Numer":"5308","Nazwa":"","PrzewoznikSkrot":"IC","KategoriaHandlowaSymbol":"EIP","KategoriaSzybkosciKod":"SZ","KategorieHandloweNaTrasie":["EIP"],"Kursowanie":"13-17 XI; ","StacjaPoczatkowaID":33605,"StacjaPoczatkowaNumerNaTrasie":44,"StacjaPoczatkowaNazwa":"Warszawa Centralna","Odjazd":"\/Date(1510681800000)\/","OdjazdStr":"2017-11-14T17:50:00","StacjaKoncowaID":80416,"StacjaKoncowaNumerNaTrasie":75,"StacjaKoncowaNazwa":"Kraków Główny","Przyjazd":"\/Date(1510690500000)\/","PrzyjazdStr":"2017-11-14T20:15:00","DataKursowania":"\/Date(1510617600000)\/","DataKursowaniaStr":"2017-11-14T00:00:00","PeronPoczatkowy":"IV","TorPoczatkowy":"6","PeronKoncowy":"II","TorKoncowy":"3","KmKumulowany":293.3,"Utrudnienia":[],"Uslugi":["KWAG","KWO2","REZO","US","INWA","ROWT","EZT","KLIMA"],"RodzajPowiazaniaKod":"","CzasOczekiwania":0,"NrWagonow":null,"NrWagonowBezposrednich":""}],"WagonyBezposrednieLista":[],"KmKumulowany":null,"LiczbaPrzesiadekMinimalna":0,"WagonyBezposrednie":"","PomiaryCzasow":null},{"PolaczeniePierwotne":false,"Identyfikator":2,"GlobalnyKupBiletItTrans":false,"GlobalnyKupBiletIC":false,"GlobalnyKupBiletICP":false,"DostepnoscKupBilet":[-4],"RekordyIkony":[[["IC"]]],"PrzerwaTechnicznaKupBilet":[],"RozkladID":2017,"StacjaPoczatkowaID":33605,"StacjaPoczatkowaNazwa":"Warszawa Centralna","StacjaKoncowaID":80416,"StacjaKoncowaNazwa":"Kraków Główny","Odjazd":"\/Date(1510684440000)\/","OdjazdStr":"2017-11-14T18:34:00","OdjazdOpoznienie":0,"OdjazdOpoznienieWykonanie":false,"Przyjazd":"\/Date(1510697040000)\/","PrzyjazdStr":"2017-11-14T22:04:00","PrzyjazdOpoznienie":0,"PrzyjazdOpoznienieWykonanie":false,"CzasPodrozy":{"Ticks":126000000000,"Days":0,"Hours":3,"Milliseconds":0,"Minutes":30,"Seconds":0,"TotalDays":0.14583333333333331,"TotalHours":3.5,"TotalMilliseconds":12600000,"TotalMinutes":210,"TotalSeconds":12600},"LiczbaPrzesiadek":0,"Ostrzezenia":0,"Pociagi":[{"KategoriaHandlowaNazwa":"InterCity","PrzewoznikNazwa":"„PKP Intercity” Spółka Akcyjna","KategoriaSzybkosciNazwa":"dalekobieżny","KategorieHandloweNaTrasieOpis":"IC (dalekobieżny)","UtrudnieniaOpis":"","RelacjaPoczatkowaID":38653,"RelacjaPoczatkowaNumerNaTrasie":0,"RelacjaKoncowaID":80416,"RelacjaKoncowaNumerNaTrasie":0,"UtrudnieniaKomunikatyUporzadkowane":null,"NumerKupBilet":"13106","RozkladID":2017,"GrupaSKRJID":100230715,"ZamowienieSKRJID":101510058,"Zamknieciowa":false,"RelacjaPoczatkowa":"Warszawa Wschodnia","RelacjaKoncowa":"Kraków Główny","Numer":"13106","Nazwa":"WIT STWOSZ","PrzewoznikSkrot":"IC","KategoriaHandlowaSymbol":"IC","KategoriaSzybkosciKod":"DA","KategorieHandloweNaTrasie":["IC"],"Kursowanie":"9-20 XI 2017","StacjaPoczatkowaID":33605,"StacjaPoczatkowaNumerNaTrasie":6,"StacjaPoczatkowaNazwa":"Warszawa Centralna","Odjazd":"\/Date(1510684440000)\/","OdjazdStr":"2017-11-14T18:34:00","StacjaKoncowaID":80416,"StacjaKoncowaNumerNaTrasie":52,"StacjaKoncowaNazwa":"Kraków Główny","Przyjazd":"\/Date(1510697040000)\/","PrzyjazdStr":"2017-11-14T22:04:00","DataKursowania":"\/Date(1510617600000)\/","DataKursowaniaStr":"2017-11-14T00:00:00","PeronPoczatkowy":"IV","TorPoczatkowy":"8","PeronKoncowy":"II","TorKoncowy":"5","KmKumulowany":346.1,"Utrudnienia":[],"Uslugi":["KWAG","KWO2","REZO","INWA","RWN","EZT","KLIMA"],"RodzajPowiazaniaKod":"","CzasOczekiwania":0,"NrWagonow":null,"NrWagonowBezposrednich":""}],"WagonyBezposrednieLista":[],"KmKumulowany":null,"LiczbaPrzesiadekMinimalna":0,"WagonyBezposrednie":"","PomiaryCzasow":null},{"PolaczeniePierwotne":false,"Identyfikator":3,"GlobalnyKupBiletItTrans":false,"GlobalnyKupBiletIC":false,"GlobalnyKupBiletICP":false,"DostepnoscKupBilet":[-4],"RekordyIkony":[[["IC"]]],"PrzerwaTechnicznaKupBilet":[],"RozkladID":2017,"StacjaPoczatkowaID":33605,"StacjaPoczatkowaNazwa":"Warszawa Centralna","StacjaKoncowaID":80416,"StacjaKoncowaNazwa":"Kraków Główny","Odjazd":"\/Date(1510685100000)\/","OdjazdStr":"2017-11-14T18:45:00","OdjazdOpoznienie":0,"OdjazdOpoznienieWykonanie":false,"Przyjazd":"\/Date(1510694640000)\/","PrzyjazdStr":"2017-11-14T21:24:00","PrzyjazdOpoznienie":0,"PrzyjazdOpoznienieWykonanie":false,"CzasPodrozy":{"Ticks":95400000000,"Days":0,"Hours":2,"Milliseconds":0,"Minutes":39,"Seconds":0,"TotalDays":0.11041666666666666,"TotalHours":2.65,"TotalMilliseconds":9540000,"TotalMinutes":159,"TotalSeconds":9540},"LiczbaPrzesiadek":0,"Ostrzezenia":0,"Pociagi":[{"KategoriaHandlowaNazwa":"Express InterCity","PrzewoznikNazwa":"„PKP Intercity” Spółka Akcyjna","KategoriaSzybkosciNazwa":"szybki","KategorieHandloweNaTrasieOpis":"EIC (szybki)","UtrudnieniaOpis":"","RelacjaPoczatkowaID":38653,"RelacjaPoczatkowaNumerNaTrasie":0,"RelacjaKoncowaID":80416,"RelacjaKoncowaNumerNaTrasie":0,"UtrudnieniaKomunikatyUporzadkowane":null,"NumerKupBilet":"1326","RozkladID":2017,"GrupaSKRJID":100253917,"ZamowienieSKRJID":101537327,"Zamknieciowa":false,"RelacjaPoczatkowa":"Warszawa Wschodnia","RelacjaKoncowa":"Kraków Główny","Numer":"1326","Nazwa":"MODRZEJEWSKA","PrzewoznikSkrot":"IC","KategoriaHandlowaSymbol":"EIC","KategoriaSzybkosciKod":"SZ","KategorieHandloweNaTrasie":["EIC"],"Kursowanie":"9-20 XI 2017","StacjaPoczatkowaID":33605,"StacjaPoczatkowaNumerNaTrasie":6,"StacjaPoczatkowaNazwa":"Warszawa Centralna","Odjazd":"\/Date(1510685100000)\/","OdjazdStr":"2017-11-14T18:45:00","StacjaKoncowaID":80416,"StacjaKoncowaNumerNaTrasie":37,"StacjaKoncowaNazwa":"Kraków Główny","Przyjazd":"\/Date(1510694640000)\/","PrzyjazdStr":"2017-11-14T21:24:00","DataKursowania":"\/Date(1510617600000)\/","DataKursowaniaStr":"2017-11-14T00:00:00","PeronPoczatkowy":"III","TorPoczatkowy":"4","PeronKoncowy":"II","TorKoncowy":"5","KmKumulowany":293.3,"Utrudnienia":[],"Uslugi":["KWAG","KWO2","REZO","WSYP","US","INWA","KOND","MENA","KLIMA"],"RodzajPowiazaniaKod":"","CzasOczekiwania":0,"NrWagonow":null,"NrWagonowBezposrednich":""}],"WagonyBezposrednieLista":[],"KmKumulowany":null,"LiczbaPrzesiadekMinimalna":0,"WagonyBezposrednie":"","PomiaryCzasow":null},{"PolaczeniePierwotne":false,"Identyfikator":4,"GlobalnyKupBiletItTrans":false,"GlobalnyKupBiletIC":false,"GlobalnyKupBiletICP":false,"DostepnoscKupBilet":[-4],"RekordyIkony":[[["IC"]]],"PrzerwaTechnicznaKupBilet":[],"RozkladID":2017,"StacjaPoczatkowaID":33605,"StacjaPoczatkowaNazwa":"Warszawa Centralna","StacjaKoncowaID":80416,"StacjaKoncowaNazwa":"Kraków Główny","Odjazd":"\/Date(1510688700000)\/","OdjazdStr":"2017-11-14T19:45:00","OdjazdOpoznienie":0,"OdjazdOpoznienieWykonanie":false,"Przyjazd":"\/Date(1510697760000)\/","PrzyjazdStr":"2017-11-14T22:16:00","PrzyjazdOpoznienie":0,"PrzyjazdOpoznienieWykonanie":false,"CzasPodrozy":{"Ticks":90600000000,"Days":0,"Hours":2,"Milliseconds":0,"Minutes":31,"Seconds":0,"TotalDays":0.10486111111111111,"TotalHours":2.5166666666666666,"TotalMilliseconds":9060000,"TotalMinutes":151,"TotalSeconds":9060},"LiczbaPrzesiadek":0,"Ostrzezenia":0,"Pociagi":[{"KategoriaHandlowaNazwa":"EIC Premium","PrzewoznikNazwa":"„PKP Intercity” Spółka Akcyjna","KategoriaSzybkosciNazwa":"szybki","KategorieHandloweNaTrasieOpis":"EIP (szybki)","UtrudnieniaOpis":"","RelacjaPoczatkowaID":5900,"RelacjaPoczatkowaNumerNaTrasie":0,"RelacjaKoncowaID":80416,"RelacjaKoncowaNumerNaTrasie":0,"UtrudnieniaKomunikatyUporzadkowane":null,"NumerKupBilet":"5310","RozkladID":2017,"GrupaSKRJID":100221962,"ZamowienieSKRJID":101357606,"Zamknieciowa":false,"RelacjaPoczatkowa":"Gdynia Główna","RelacjaKoncowa":"Kraków Główny","Numer":"5310","Nazwa":"","PrzewoznikSkrot":"IC","KategoriaHandlowaSymbol":"EIP","KategoriaSzybkosciKod":"SZ","KategorieHandloweNaTrasie":["EIP"],"Kursowanie":"9-20 XI 2017","StacjaPoczatkowaID":33605,"StacjaPoczatkowaNumerNaTrasie":44,"StacjaPoczatkowaNazwa":"Warszawa Centralna","Odjazd":"\/Date(1510688700000)\/","OdjazdStr":"2017-11-14T19:45:00","StacjaKoncowaID":80416,"StacjaKoncowaNumerNaTrasie":75,"StacjaKoncowaNazwa":"Kraków Główny","Przyjazd":"\/Date(1510697760000)\/","PrzyjazdStr":"2017-11-14T22:16:00","DataKursowania":"\/Date(1510617600000)\/","DataKursowaniaStr":"2017-11-14T00:00:00","PeronPoczatkowy":"III","TorPoczatkowy":"2","PeronKoncowy":"III","TorKoncowy":"1","KmKumulowany":293.3,"Utrudnienia":[],"Uslugi":["KWAG","KWO2","REZO","US","INWA","ROWT","EZT","KLIMA"],"RodzajPowiazaniaKod":"","CzasOczekiwania":0,"NrWagonow":null,"NrWagonowBezposrednich":""}],"WagonyBezposrednieLista":[],"KmKumulowany":null,"LiczbaPrzesiadekMinimalna":0,"WagonyBezposrednie":"","PomiaryCzasow":null}],"Total":5,"AggregateResults":null,"Errors":null}


Ostatnio edytowany przez Zeus, 15 Lis 2017 10:31, edytowano w sumie 1 raz
spolier
Góra
 Profil Relacje PM off
dj3500 lubi ten post.
 
      
#14 PostWysłany: 14 Lis 2017 18:08 

Rejestracja: 06 Lis 2015
Posty: 626
niebieski
grzegorz.jot napisał(a):
Nieważne jak dobra była tamtejsza aplikacja, faktem jest, że twórca tej aplikacji nie posiadał zgody do masowego pobierania danych z zewnętrznej strony internetowej. Nie istniało żadne API umożliwiają legalne i mało "obciążeniowe" pobieranie danych, więc twórca aplikacji aplikacji postanowił to obejść i masowo atakował "zapytaniami" zewnętrzną stronę internetową, aby w jego aplikacji mogły być dostępne aktualne dane. Twórca aplikacji był tego świadom, więc nie rozumiem po co ten lament? Najpierw trzeba było wysłać do PKP zapytanie o zgodę na wykorzystanie danych do własnych celów (które będą pobierane automatycznie), a później ewentualnie stworzyć odpowiednią aplikację.


Oj, kolega nie korzystał ale chciałby oceniać ;)
Szkoda, że nie miałeś okazji wypróbować bo ta aplikacja przenosiła podróżowanie z PKP oraz oczekiwanie na podróżnych w inny wymiar i potwierdzają to opinie osób, które z niej korzystały.

Twórca aplikacji wnioskował o dostęp do API, który w zasadzie był i właściwie chodziło o sformalizowanie sprawy. Otrzymał nawet propozycję "nie do odrzucenia", pewnie wiedziałbyś gdybyś prześledził dokładniej temat. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest zarządcą narodowej sieci kolejowej i zarządzana jest przez Skarb Państwa więc przynajmniej w teorii powinna działać na rzecz obywateli. Rynek Kolejowy dobrze to opisał, na takiej polityce tracimy wszyscy.
Góra
 Profil Relacje PM off
radko93 lubi ten post.
 
      
#15 PostWysłany: 14 Lis 2017 18:37 

@baja - ale ja nie oceniam aplikacji, tylko odnoszę się do kwestii w jaki sposób twórca aplikacji pozyskiwał dane. Zrobił to w głupi i naiwny sposób, tj. pobierał masowo dane bez zgody "właściciela" tych danych. To było "dziecinne" podejście. Myślał, że nikt się w tym nie połapie i nie będzie robił problemów? Jeśli TAK, to był bardzo naiwny. Jeśli NIE, to z premedytacją podjął takie a nie inne działania.

Nigdy nie istniało oficjalne publiczne API, które stworzył "właściciel" danych dla "innych" aplikacji. Obce dane w sposób automatyczny dla celów komercyjnych lub niekomercyjnych itp. można pobierać w sposób legalny lub nielegalny. Nie ma innej opcji. Skoro twórca aplikacji uruchomił ją bez posiadania odpowiednich zezwoleń do wykorzystania danych, to działał w sposób nielegalny.

Absolutnie nie jest mi żal człowieka, który przyjął zasadę: albo mi udostępnią legalnie te dane, albo i tak uruchomię aplikację, a dane pozyskam w inny sposób. Trzeba było poczekać z uruchomieniem aplikacji, aż uzyska się odpowiednia zgodę od PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Nie bez powodu podkładają mu "świnie".

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zachowały się być może mało "przyjaźnie". Z drugiej strony twórca aplikacji też nie zachował się "elegancko" - świadomie w sposób masowy wykorzystywał dane, do których nie miał legalnego dostępu.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oczywiście mogłyby postąpić w bardziej "ludzki" sposób, lecz to nie jest ich obowiązek. To dzięki ich inwestycjom można w ogóle mieć dostęp do jakichkolwiek danych związanych z podróżowaniem koleją. Gdyby niech ich inwestycje, to twórca aplikacji skąd by pobierał te dane?

Tak jak pisałem wcześniej:

Cytuj:
Ktoś musiał zainwestować sporo kasy, aby dane z wszystkich pociągów na bieżąco spływało do centralnego systemu, a następnie mogły być wykorzystywane przez pasażerów. Przypuszczam, że twórca aplikacji raczej nie dokonywał tych inwestycji.
Góra
 PM off  
      
#16 PostWysłany: 15 Lis 2017 10:17 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 Lip 2012
Posty: 6250
HON fly4free
Trochę się pospieszyłem z tą "lekką pochwałą" aplikacji Koleo w sprawie dodania nr peronów, bo dodali tylko dla pociągów dalekobieżnych. Dla pozostałych nadal nie ma takiej informacji, np. w Warszawie dla SKM czy KM. To dziwne, bo na portal pasażera taka informacja widnieje dla wszystkich typów pociągów :)
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#17 PostWysłany: 15 Lis 2017 15:37 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 Kwi 2012
Posty: 1044
Loty: 37
Kilometry: 86 073
złoty
Sprawa nie jest tak jednoznaczna jak kolega wyżej pisze. Rozkład jazdy jest informacją publiczną i może być dalej swobodnie rozpowszechniany i wykorzystywany. Prawda, że nie świadczy to od razu, o możliwości wykorzystania danych ze strony internetowej do samodzielnie stworzonej aplikacji, ale w tym wypadku pozwala zastanowić się nad tym.

PKP zastrzegły sobie, że nie można korzystać w taki sposób z danych zamieszczonych na stronie internetowej, bo miałby być to utwór w rozumieniu prawa autorskiego. O ile sam kod źródłowy może być obiektem praw autorskich, to rozkład jazdy, tak jak wyżej wskazano jest informacją publiczną, którą zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu z dnia 10 kwietnia 2012 r. przewoźnik musi udostępniać jak najszerszemu kręgu odbiorców. Pytanie na ile to co jest na stronie internetowej(i do czego mamy dostęp w sposób bardziej zawoalowany) jest rozkładem w rozumieniu rozporządzenia, a na ile podlega(czy w ogóle) prawu autorskiemu, tak jak by chciały PKP PLK.
Ciekawa sprawa i myślę, że chcąc bronić aplikacji możnaby szukać różnej argumentacji, wykazując choćby, że obowiązki przewoźnika związane z publikacją rozkładu modyfikują możliwość jego powielania, również w internecie. Gdyby trafiła przed sąd, myślę że mogłaby się skończyć różnie. Ale tego się nie dowiemy, bo twórca aplikacji wolał nie ryzykować 8-)


Cytuj:
art. 7 regulaminu korzystania z serwisu rozklad-pkp

PKP Informatyka zastrzega, iż zawarte w serwisie rozklad-pkp.pl informacje stanowią utwór w rozumieniu ustawy z dnia 04.02.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tj. w Dz.U. z 2006 r. nr 90 poz. 631 ze zm.) oraz bazą danych w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz.U. z 2001 r. nr 128 poz. 1402 ze zm.) i podlegają ochronie na zasadach określonych w tych ustawach. Pobieranie, wykorzystywanie, dalsze rozpowszechnianie, przedrukowywanie, udostępnianie w jakiejkolwiek formie (w tym formie elektronicznej lub w formie dalszego przekazywania danych za pomocą środków porozumiewania na odległość), przetwarzanie w całości lub w części, za wyjątkiem zapoznawania się z informacjami przez użytkowników rozklad-pkp.pl do ich użytku osobistego, wymaga pisemnej zgody PKP Informatyka.


Cytuj:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 10 kwietnia 2012 r. w sprawie rozkładów jazdy
Sposób i terminy ogłaszania oraz aktualizacji rozkładów jazdy
§ 11. 1.
Przewoźnik wykonujący regularny przewóz osób podaje rozkład jazdy do publicznej wiadomości w szczególności poprzez:
1) zamieszczenie na swojej stronie internetowej, o ile taką posiada;
2) przekazanie rozkładu jazdy organizatorowi publicznego transportu zbiorowego, na którego obszarze przewoźnik wykonuje
przewozy, celem podania do publicznej wiadomości informacji niezbędnych do administrowania systemem informacji
dla pasażera;
3) przekazanie rozkładu jazdy oraz informacji dotyczącej rozkładu jazdy właścicielowi albo zarządzającemu przystankiem
komunikacyjnym lub dworcem, celem zamieszczenia informacji dotyczącej rozkładu jazdy na danym obiekcie –
w transporcie drogowym oraz innym szynowym;
4) zamieszczenie informacji dotyczącej rozkładu jazdy na wszystkich przystankach komunikacyjnych lub dworcach wymienionych
w rozkładzie jazdy – w transporcie linowym, linowo-terenowym oraz w żegludze śródlądowej.

2. W transporcie kolejowym rozkład jazdy do publicznej wiadomości podaje się w szczególności poprzez:
1) zamieszczenie przez przewoźnika na swojej stronie internetowej, o ile taką posiada;

2) przekazanie przez przewoźnika rozkładu jazdy organizatorowi publicznego transportu zbiorowego, o  którym mowa
w art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, na którego obszarze przewoźnik
wykonuje przewozy, celem podania do publicznej wiadomości informacji niezbędnych do administrowania
systemem informacji dla pasażera

A do tego dochodzą przepisy o aktualizacji rozkładów jazdy, tak by pasażer był zawsze należycie poinformowany.
_________________
Przez Bliski Wschód i Kaukaz - Relacja z wyprawy do Turcji, Iranu, Armenii i Gruzji
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#18 PostWysłany: 20 Maj 2019 16:36 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 Lip 2012
Posty: 6250
HON fly4free
W końcu powstała apka "Portal Pasażera" na Androida i iOS
Góra
 Profil Relacje PM off
2 ludzi lubi ten post.
Manuel uważa post za pomocny.
 
      
#19 PostWysłany: 20 Maj 2019 19:40 

Rejestracja: 25 Maj 2017
Posty: 287
Loty: 155
Kilometry: 219 744
niebieski
@skrzat na iOS próbowałeś? Ani po nazwie nie znajduje ani po linku (jakiś TestFlight chce pobrać).
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#20 PostWysłany: 20 Maj 2019 20:19 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 Kwi 2012
Posty: 1044
Loty: 37
Kilometry: 86 073
złoty
Brak połączenia z systemem potwierdzenia przejazdu pociągu i wskazania rzeczywistego czasu opóźnienia(jak w infopasażerze) czy podania liczby i numerów wagonów.... Ja nie wiem co oni robili i co im tyle czasu zajęło.
Dla mnie informacja o opóźnieniach to pierwsza rzecz jaką sprawdzam przy każdym przejeździe, żeby nie tracić czasu na dworcu, a tu tego nie ma. To w czym ta aplikacja miałaby być lepsza/wygodniejsza niż poprzednie nieautoryzowane lub po prostu strona internetowa? Szybciej wejdę na telefonie na stronę i odpalę rozkład niż przez tę aplikację.
_________________
Przez Bliski Wschód i Kaukaz - Relacja z wyprawy do Turcji, Iranu, Armenii i Gruzji
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 21 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Przeszukaj temat:
  
phpBB® Forum Software © phpBB Group