Wikipost
Uniwersalny poradnik o prawach pasażera

http://www.fly4free.pl/uniwersalny-pora ... -pasazera/


Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 4332 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206 ... 217  Następna
Autor Wiadomość
#4041 PostWysłany: 12 Sie 2017 16:40 

Rejestracja: 08 Lis 2013
Posty: 139
Punkty statusowe: 11
niebieski
@miki_fly ok, w takim razie rozumiem, że tak czy siak warto spróbować? Wystarczy wypełnić formularz na tej stronce (https://contactform.ryanair.com/?cr=eu261&lg=en&id=78)? Jak masz więcej info to możesz uderzyć w wiadomości prywatnej.
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#4042 PostWysłany: 12 Sie 2017 18:00 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 Cze 2012
Posty: 9432
Punkty statusowe: 448
HON fly4free
miki_fly napisał(a):
Pisałem do Ryanaira dokładnie w sprawie tego samego lotu i powiedzieli, że niezależnie od tego czy czekamy i polecimy czy wyjdziemy z lotniska rezygnując z lotu, to odszkodowanie się należy.


Zamieść tu screen tej rozmowy z Czatem i tą treścią

miriam napisał(a):
Sory , Ryanair ma czat spróbuj się skontaktować zasada rezygnacji przy opóźnieniu 5 godz jest ogólna ,odszkodowanie też.



Pisane szybko i prosiłbym o uzupełnienie PRAWNE tej "złotej myśli", nic tylko obkupić się w promocji FR biletami po 9 zł i czekać ...po co pracować

z poradnika
Kod:

Jeśli przewoźnik unika obowiązku opieki nad pasażerami należy domagać się refundacji wydatków poniesionych podczas oczekiwania na opóźniony lot. Musimy udokumentować swoje koszty i kontakty z obsługą (nagrywać rozmowy, zapisywać maile), a później ubiegać się u przewoźnika o zwrot poniesionych kosztów. Jeśli ten odmówi – możemy napisać skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W przypadku linii Ryanair o zwrot poniesionych kosztów można aplikować tu >>
W przypadku linii Wizz Air o zwrot poniesionych kosztów można aplikować tu >>

Co jest „uzasadnionym” kosztem?
– prawo do zwrotu za nocleg/jedzenie od daty lotu odwołanego do czasu nowego lotu, jeśli przyjęliśmy propozycję lotu „w najbliższym możliwym terminie”,
– prawo do zwrotu kosztu zastępczego sposobu podróży „na porównywalnych warunkach” (samolot innej linii, autokar, pociąg) jeśli nie otrzymaliśmy od przewoźnika propozycji alternatywnego planu podróży, zgodnego z rozporządzeniem.

Jeśli lot został odwołany z powodu „zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności”, nie przysługuje nam prawo do odszkodowania, jednak nadal pasażer ma prawo do zwrotu całości poniesionego kosztu zakupu biletu, wraz z podatkami i opłatami transakcyjnymi. Jeśli podróżny nie skorzysta z tej możliwości, przewoźnik musi nieodpłatnie zapewnić mu zmianę planu podróży na porównywalnych warunkach, jak również objąć go opieką.

Czas po jakim opóźnienie staje się odwołaniem nie jest jasno określony, jednak rejs można uznać za odwołany kiedy ulegnie zmianie numer naszego lotu.

OPÓŹNIONY LOT

Rozporządzenie 261/2004 oraz orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej nakładają na przewoźników lotniczych obowiązki względem pasażerów w przypadku opóźnienia wylotu, jednak podróżny musi posiadać potwierdzoną rezerwację na dany lot oraz stawić się na odprawę nie później niż 45 minut przed ogłoszoną godziną odlotu.

    w przypadku, gdy opóźnienie wylotu wynosi co najmniej 5 godzin – pasażer może odstąpić od umowy i przysługuje mu prawo do zwrotu pełnego kosztu biletu w terminie siedmiu dni za wszystkie części nieodbytej podróży, ale także za części już odbyte, jeżeli opóźniony lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży (gdy podróżny nie zdecyduje się na podróż kolejnym zaproponowanym lotem) oraz prawo do zapewnienia powrotu do pierwszego miejsca wylotu w najwcześniej możliwym terminie (np. gdy lot był zaplanowany w związku z jakimś wydarzeniem (konferencja, wydarzenie sportowe).

    odszkodowanie – pasażerowie opóźnionych lotów mogą powoływać się na prawo do odszkodowania, jeżeli przybędą do miejsca docelowego 3 godziny lub więcej po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu (możliwość ubiegania się o odszkodowanie zależy nie od opóźnienia wylotu, a opóźnienia w dotarciu do miejsca docelowego). Tu również odszkodowanie nie przysługuje jeżeli opóźnienie lotu jest konsekwencją wystąpienia siły wyższej, czyli nadzwyczajnych okoliczności, którym przewoźnik nie mógł zapobiec (np. warunki meteorologiczne, strajki, zagrożenie bezpieczeństwa, nieoczekiwane wady samolotu itp.). W innych przypadkach pasażerowie mają podstawę do żądania wypłaty 250 euro (w przypadku lotów do 1500 km), 400 euro (w przypadku lotów na dystansie 1500-3500 km) lub 600 euro (dla lotów dalszych).
Góra
 Profil Relacje PM off
miriam uważa post za pomocny.
 
      
#4043 PostWysłany: 12 Sie 2017 18:16 

Rejestracja: 26 Paź 2012
Posty: 699
Loty: 76
Kilometry: 168 295
Punkty statusowe: 17
niebieski
Ostatnio czytałem artykuł, że roszczenie o wypłatę odszkodowania przed sądem przedawnia się po upływie roku, a przy ULC nie ma daty. Jeśli lot był 2011 r. BA to mogę napisać reklamacje do linii? Wylot był z Londynu, ale nie wiem czy oni mają ULC czy zostaje tylko sąd...
_________________
Image
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#4044 PostWysłany: 12 Sie 2017 18:35 

Rejestracja: 29 Cze 2015
Posty: 1889
Punkty statusowe: 133
platynowy
Sprawdź brytyjskie przepisy. Obawiam się, ze sprawa jest przedawniona.
Cytuj:
a przy ULC nie ma daty

Dwa lata.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#4045 PostWysłany: 12 Sie 2017 19:17 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 Sty 2013
Posty: 394
Loty: 119
Kilometry: 183 650
Punkty statusowe: 8
@gorny77

Proszę bardzo, screen w załączniku.

Sprawa z wykupowaniem biletów po 9 zł nie jest chyba taka prosta, w tym przypadku wszyscy się odprawili, przyszli na lot, przeszli przez security i dopiero wtedy po jakimś czasie opuścili lotnisko. Bez odprawy i przejścia security raczej by nie było szans na odszkodowanie.

Załączniki:
ryan.png
ryan.png [ 123.05 KiB | Obejrzany 562 razy ]
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#4046 PostWysłany: 12 Sie 2017 19:25 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 Cze 2012
Posty: 9432
Punkty statusowe: 448
HON fly4free
Prawnie uwarunkowane jest to co masz po "Jeśli...."

Czepiłeś się tego jak tonący TAK.... zero treści, poza tym sprzeczne z tym co masz po JEŚLI


Ostatnio edytowany przez gorny77, 12 Sie 2017 19:28, edytowano w sumie 1 raz
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#4047 PostWysłany: 12 Sie 2017 19:26 

Rejestracja: 02 Mar 2012
Posty: 2545
Punkty statusowe: 298
HON fly4free
gorny77 napisał(a):
Pisane szybko i prosiłbym o uzupełnienie PRAWNE tej "złotej myśli"
Kod:
    w przypadku, gdy opóźnienie wylotu wynosi co najmniej 5 godzin – pasażer może odstąpić od umowy i przysługuje mu prawo do zwrotu pełnego kosztu biletu w terminie siedmiu dni za wszystkie części nieodbytej podróży, ale także za części już odbyte, jeżeli opóźniony lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży (gdy podróżny nie zdecyduje się na podróż kolejnym zaproponowanym lotem) oraz prawo do zapewnienia powrotu do pierwszego miejsca wylotu w najwcześniej możliwym terminie (np. gdy lot był zaplanowany w związku z jakimś wydarzeniem (konferencja, wydarzenie sportowe).

    odszkodowanie – pasażerowie opóźnionych lotów mogą powoływać się na prawo do odszkodowania, jeżeli przybędą do miejsca docelowego 3 godziny lub więcej po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu (możliwość ubiegania się o odszkodowanie zależy nie od opóźnienia wylotu, a opóźnienia w dotarciu do miejsca docelowego).

Złotych myśli się nie uzasadnia, one po prostu są złote i już ;) A na poważnie to sam to doskonale uzasadniłeś cytując to co widać powyżej .To, czy ta usterka zostanie uznana za winę przewoźnika to inna sprawa.


Ostatnio edytowany przez krasnal, 12 Sie 2017 19:37, edytowano w sumie 1 raz
Poprawienie cytowania
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#4048 PostWysłany: 12 Sie 2017 19:31 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 Cze 2012
Posty: 9432
Punkty statusowe: 448
HON fly4free
W tej radosnej twórczości słownej" umknęło Ci "mogą powoływać się na prawo do odszkodowania, jeżeli przybędą do miejsca docelowego"

znaczenie słowa "przybędą" wyjaśni wikipedia

No i najważniejsze TWOJE: "zasada rezygnacji przy opóźnieniu 5 godz jest ogólna ,odszkodowanie też" po czym cytujesz "w przypadku, gdy opóźnienie wylotu wynosi co najmniej 5 godzin – pasażer może odstąpić od umowy i przysługuje mu prawo do zwrotu pełnego kosztu biletu w terminie siedmiu dni za wszystkie części nieodbytej podróży"

To jak to jest w końcu odszkodowanie czy zwrot???
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#4049 PostWysłany: 12 Sie 2017 19:44 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 Sty 2013
Posty: 394
Loty: 119
Kilometry: 183 650
Punkty statusowe: 8
@gorny77

Nie bardzo rozumiem o co Ci chodzi. Czy znasz przypadek osoby w takiej dokładnie sytuacji, której odmówiono odszkodowania w związku z tym, że ze względu na duże opóźnienie postanowiła nie kontynuować dalszej podróży? Z rozmowy z konsultantem dość jasno wynika, że w przypadku ubiegania się o odszkodowanie nie ma znaczenia, czy się opuściło lotnisko i dojechało w sposób alternatywny czy zaczekało na opóźniony samolot.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#4050 PostWysłany: 12 Sie 2017 19:47 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 Cze 2012
Posty: 9432
Punkty statusowe: 448
HON fly4free
Nie rozmowa z niedouczonym konsultantem jest tu ważna, a przepisy prawa to normujące
Czym szybciej to zrozumiecie tym lepiej, tu raczej może być mowa o zwrocie kosztów alternatywnego dotarcia do celu + zwrot za bilet
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#4051 PostWysłany: 12 Sie 2017 19:50 

Rejestracja: 02 Mar 2012
Posty: 2545
Punkty statusowe: 298
HON fly4free
gorny77 napisał(a):

po czym cytujesz "w przypadku, gdy opóźnienie wylotu wynosi co najmniej 5 godzin – pasażer może odstąpić od umowy i przysługuje mu prawo do zwrotu pełnego kosztu biletu w terminie siedmiu dni za wszystkie części nieodbytej podróży"

To jak to jest w końcu odszkodowanie czy zwrot???

To był cytat z Twojego mistrzu cytatu :) Radosna jestem z natury i polecam ci też.Nic mi nie umknęło,zadanie odrobiłam dot.znaczenia przybyć,Słowo przybyć posiada 240 synonimów w słowniku synonimów. Synonimy słowa przybyć: przyjść, dotrzeć, dociągnąć, dojść, stawić się, przyjechać, zbliżyć się, ............ ;) Odpowiadałam na post
mcichecki napisał(a):
Sytuacja z dzisiaj (12.08.17)
Lot z Warszawy do Wrocławia o 13:35 Ryanairem (FR5033). Po godzinie czekania lot, około 14:30 została podana informacja, że samolot MOŻE odleci po godzinie 18:30, a opóźnienie spowodowane jest usterką samolotu. W związku z tym, że we Wrocławiu znaleźć musieliśmy się (musimy) najpóźniej o 17:00-17:30 wsiedliśmy do samochodu i olaliśmy ten lot.
Czy coś jeszcze wyjaśnić :)Podejrzewam,że jeśli tylko uznają ,że to wina Ryanaira to będzie i odszkodowanie i zwrot,chyba znasz takie przypadki.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#4052 PostWysłany: 12 Sie 2017 19:54 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 Cze 2012
Posty: 9432
Punkty statusowe: 448
HON fly4free
Ale jak to jest po 5 godzinach i gdy nie lecimy: odszkodowanie czy zwrot za bilet i koszty alternatywnego dotarcia???
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#4053 PostWysłany: 12 Sie 2017 19:56 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 Sty 2013
Posty: 394
Loty: 119
Kilometry: 183 650
Punkty statusowe: 8
Rozmowa z konsultantem spowodowała, że osoby opuściły lotnisko i zrezygnowały z dalszego lotu. Jego wypowiedź jak dla mnie jest wystarczająco jasna i jeśli Ryan będzie się próbował wymigać od odszkodowania, to będę się starał na nią powołać. Faktem jest, że przewoźnik nie dowiózł pasażerów na czas ani w ciągu 3 godzin po czasie, a czy dowiózł 5 godzin później czy już w ogóle nie robi większej różnicy, bo wszyscy odprawili się i stawili na lotnisku na czas. Ale rozumiem, że sytuacji takiej jeszcze tutaj nie było, tak więc postaram się poinformować, kiedy sprawa się wyjaśni.
Góra
 Profil Relacje PM off
miriam lubi ten post.
 
      
#4054 PostWysłany: 12 Sie 2017 20:01 

Rejestracja: 02 Mar 2012
Posty: 2545
Punkty statusowe: 298
HON fly4free
gorny77 napisał(a):
Ale jak to jest po 5 godzinach i gdy nie lecimy: odszkodowanie czy zwrot za bilet i koszty alternatywnego dotarcia???

Jedno drugiego nie wyklucza ;)Zwrot za bilet i odszkodowanie za opóźnienie przybycia do celu>3 godz.
Góra
 Profil Relacje PM off
scomin lubi ten post.
 
      
#4055 PostWysłany: 12 Sie 2017 20:08 

Rejestracja: 21 Wrz 2012
Posty: 927
Punkty statusowe: 77
złoty
krzysztof.ka napisał(a):
Mam taki przypadek w rodzinie i zostałem poproszony o pomoc. Sprawa nietypowa, ponieważ większość opisywanych tu przypadków nie obejmuje takiej odpowiedzi i unikania odpowiedzialności przez przewoźnika.
Siostrzenica leciała 1 maja br z Toronto przez Monachium do Krakowa. Linia Lufthansa.
Samolot w Toronto wyleciał z ponad godzinnym opóźnieniem. Przez co siostrzenica przyleciała do Monachium na tyle późno, że nie zdążyła na odlot samolotu do Krakowa. Nowym rejsem przyleciała do Krakowa po 4 godzinach i 5 minutach. Czyli 4 godziny opóźnienia są zachowane.
Pomogłem napisać pismo. Lufthansa odpowiedziała i podała odmowę wypłaty odszkodowania z takim argumentem:

Wyjaśnimy, że rejs LH 495 z Toronto do Monachium nie mógł odbyć się zgodnie z planem w związku z decyzją niezależnych od linii lotniczych służb kontroli lotów.

Czy decyzja służb kontroli lotów to jest jakiś przypadek, w którym zachodzą jakieś nadzwyczajne okoliczności, albo wyłączają linię lotniczą z odpowiedzialności?

Proszę o podpowiedź, jak taki przypadek należy traktować.


@krzysztof.ka
W takich wypadkach LH zawsze odpowiada, że problem opóźnienia jest nie po ich stronie.
Obawiam się, że w twoim wypadku sprawa trafi do sądu (zakładam, że będziesz walczył).
Miałem podobny przypadek tylko, że we FRA. Od dwóch dni po 10 miesiącach przepychanki mam wywalczony pozytywny wyrok sądu.
LH również tłumaczyła nadzwyczajnymi okolicznościami na tym lotnisku. Dobrze wiedzą jakie są tam warunki i możliwy czas na przesiadkę ale pozwoliła na sprzedaż biletów z 65 minutową przesiadką.
Znajomi, którzy wracali z Calgary już się cieszą pomimo tego, że jeszcze nie mają kasy na koncie.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#4056 PostWysłany: 14 Sie 2017 12:33 

Rejestracja: 14 Sie 2017
Posty: 5
Punkty statusowe: 0
Witam, chciałbym potwierdzić moje przypuszczenia dotyczące artykułu 8 ("Prawo do zwrotu należności lub zmiany plany podróży") rozporządzenia 261/2004, są w nim wymienione trzy opcje:
a) zwrot należności;
b) zmiana planu podróży "na porównywalnych warunkach, do ich miejsca docelowego, w najwcześniejszym możliwym terminie"; lub
c) zmiana planu podróży "na porównywalnych warunkach, do ich miejsca docelowego, w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera".

Czy punkty b) oraz c) pozwalają na zakup lotu innymi liniami lotniczymi? Mój lot został odwołany, a najbliższy porównywalny lot tymi samymi liniami z wolnymi miejscami odbywał się tydzień później. Z uwagi na konieczności powrotu do pracy zakupiłem łączony lot w innej linii lotniczej na następny dzień (NIE jest to lot w terminie najwcześniejszym, tak więc pewnie w grę wchodzi punkt c) i chciałbym domagać się odszkodowania oraz zwrotu różnicy w cenie (a jest dość znaczna).

Warunki moim zdaniem są porównywalne, gdyż zakupiłem najtańszą taryfę w nowym locie, miasta startu i lądowania również są takie same, różni się jedynie lotnisko docelowe.

Na forum znalazłem kilka odpowiedzi potwierdzających moją hipotezę (np. tu lot-odwolany-lub-opozniony,1498,2646&p=802113&hilit=zmiana+planu+podr%C3%B3%C5%BCy#p802113 i tu lot-odwolany-lub-opozniony,1498,2646&p=747511&hilit=zmiana+planu+podr%C3%B3%C5%BCy#p747511), jednak dla spokoju ducha brakuje mi jakiegoś formalnego uzasadnienia (np. wyrok sądu). Czy mógłbym prosić o podzielenie się takowym?
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#4057 PostWysłany: 14 Sie 2017 13:09 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 Cze 2012
Posty: 9432
Punkty statusowe: 448
HON fly4free
AF63HFJ1 napisał(a):

Czy punkty b) oraz c) pozwalają na zakup lotu innymi liniami lotniczymi? Mój lot został odwołany, a najbliższy porównywalny lot tymi samymi liniami z wolnymi miejscami odbywał się tydzień później. Z uwagi na konieczności powrotu do pracy zakupiłem łączony lot w innej linii lotniczej na następny dzień (NIE jest to lot w terminie najwcześniejszym, tak więc pewnie w grę wchodzi punkt c) i chciałbym domagać się odszkodowania oraz zwrotu różnicy w cenie (a jest dość znaczna).




Tajemniczy Don Pedro Karramba można by rzec

Nie ma nic jaka to linia lotnicza (tradycyjna w sojuszu czy nie, lcc czyli tania) i co najważniejsze czy był kontakt z linią lotniczą i co ona na to
O trasie już nie wspominam
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#4058 PostWysłany: 14 Sie 2017 13:33 

Rejestracja: 14 Sie 2017
Posty: 5
Punkty statusowe: 0
Zapytałem ogólnie, ponieważ, o ile się nie mylę, wszystkie linie lotnicze latające po UE muszą respektować to rozporządzenie. Linia irlandzka, start i lądowanie na terenie Unii. Nie chodzi mi o procedury itp., z tym powinienem sobie poradzić, lecz jedynie o jakieś formalne potwierdzenie że możliwy jest przelot innymi liniami niż ta, której lot odwołano.

Kontakt z linią po odwołaniu lotu był zainicjowany z mojej strony, pani na infolinii stwierdziła, że nie ma dostępu do rezerwacji innych linii lotniczych oraz że "wnioskować o zwrot kosztów mogę", co nie świadczy o niczym.

Pozdrawiam, Pedro.


Ostatnio edytowany przez Zeus, 14 Sie 2017 13:36, edytowano w sumie 1 raz
Cytowanie - nie cytuj całego postu poprzednika, jeżeli zaraz pod nim odpowiadasz
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
#4059 PostWysłany: 14 Sie 2017 13:43 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 Cze 2012
Posty: 9432
Punkty statusowe: 448
HON fly4free
Bez napisania co za trasa, linia lotnicza i czy złożono reklamację o odszkodowanie oraz jaką uzyskano odpowiedź z pierwotnej linii lotniczej szkoda twojego pisania czyli zużywania klawiatury komputera

Ręce opadają.....
Góra
 Profil Relacje PM off
macq91 lubi ten post.
 
      
#4060 PostWysłany: 14 Sie 2017 14:10 

Rejestracja: 14 Sie 2017
Posty: 5
Punkty statusowe: 0
-- 14 Sie 2017 14:07 --

Pozwolę sobie zaczekać na kogoś, kto będzie znał odpowiedź na to jedno, jedyne pytanie zawarte w moim pierwszym poście. Jeżeli ta odpowiedź zależy w jakikolwiek sposób od linii lotniczej czy lotnisk wylotu i przylotu istnienie całego rozporządzenia nie ma większego sensu. Nie pytam o podejście konkretnej linii lotniczej, tylko o potwierdzenie wykładni zawartej w rozporządzeniu.

Kilka punktów wyjaśniających:

  • Trasa nie ma znaczenia, z UE do UE;
  • Linia również nie ma znaczenia, choć niestety należy do tych tańszych;
  • Lot został odwołany w przeciągu kilku ostatnich dni, bilety na lot alternatywny musiałem zakupić z oczywistych względów przed złożeniem reklamacji i oczekiwaniem na odpowiedź.


-- 14 Sie 2017 14:09 --

Niestety nie widzę nigdzie możliwości edycji posta, także dodam tylko, że lot został odwołany bezpośrednio przez wylotem oraz brak był jakiegokolwiek kontaktu ze strony linii lotniczej oraz nie zauważyłem żadnych problemów pogodowych na obu lotniskach, więc planuję również ubierać się z odszkodowanie.

-- 14 Sie 2017 14:10 --

Miło, że posty są łączone.
Góra
 Profil Relacje PM off  
      
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 4332 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206 ... 217  Następna

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 6 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Przeszukaj temat:
  
phpBB® Forum Software © phpBB Group